Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Meta title: 💥 Kuvia Pakkiksen Mikestä? – Q&A joka selvittää onko legenda lihaa, luuta vai pelkkää foorumimyyttiä

Meta description: Keskustelua PakkisMiken kuvista, taustoista ja yleisön kysymyksistä – kuka mies on ja mitä haluat tietää?**

Ja silloin kun keskusteltiin valaisusta, niin kyllä neuvoja ja setupin selvitystä aina tuli. Harmi vaan, että niiden määrä kaikista keskusteluista oli tosi pieni, mahtui ehkä kahden käden sormiin. Mutta kiitoksia niistä! Ja toivottavasti jollain tapaa jatkat niistä kertomista, jos nyt enää ton jälkeen koskaan kiinnostaa... Varmasti aika moni oli juurikin niistä kiinnostunut, vaikkei koskaan mitään kommentoinut.
Juu, keskustelut meni pitkälti niiden apinoiden mukaan ja kauheaksi vänkäämiseksi. Harmi.
Onko Suomessa paljon kuvaajia, jotka käsittelevät kuvia samalla tyylillä kuin sinä? Katsoin ensin, että oli sun ottama kuva tämän päivän Nyt-liitteessä (Pro Evolution Soccer jutussa).
En ainakaan ole nähnyt, mutta kai niitä perässä tulee, enkä nyt tiedä kuka ketäkin kopioi. Per Bernal alkoi tekemään samalla tyylillä kuvia vasta mun jälkeen, liekö bongannut Muscle Mayhemilta kun jenkit siellä diggailee kovasti. Kaikki lähti kuitenkin kavereista Jim Fiscus, Dave Hill ja Bill Simone. Heitä on koitettu kopioida joka puolella, kukaan ei kuitenkaan onnistu täysin kopioimaan Davea, koska miehellä on kuvissa muutakin kuin vain käsittely. Niissä on huiput valot ja idea. Valothan hommassa on kaiken a ja o, kuvat näyttää valmiiksi jo aika häröiltä kun oikein valaistaan.

Retouch pro saitilla ovat sanoneet, että olen lähimpänä Davea mitä siellä siinä megaluokan kokoisessa ketjussa kuvaajia on ja yksi käyttäjä menetti täysin hermonsa kun en kertonut tarkkaan miten kuvani teen, ei uskonut, että valoilla on iso merkitys.

Hauskaa, vaikkakin olen muuttanut hieman tyyliä aikaisemmasta aina vain puhtaampaan käsittelyyn. Edelleen haluan mainospuolelle, jossa joku mainostoimisto suunnittelee idean ja budjettia kuvauksiin on kunnolla. Nyt saa suunnitella kaikki itse ja kun lehtiin kuvaa, niin budjettia ei voi vetää älyttömäksi. Yleensä haastatteluissa liikutaan hintaluokassa 300-800 euroa per setti, joten kun pääsisi mälläämään muutaman tonnin hinnoissa, niin olisi varaa pistää pakettiin lisää kaikkea kivaa.

Millasia rahoja nuo huippuluokan kuvaajat repii ulkomailla per keikka?
Ei kyllä osaa sanoa. Kova kilpailu on, joten tuskin ihan mahdottomia repivät poissuljettuna ihan huiput, jotka halutaan ihan nimen takia. Per Bernal ainakin tienaa varmaan ihan kivasti bodypuolella, jätkällä on törkeen komeat mestat kuulemma asuinpaikkanaan. Studiot, poolit ja punttisalit omasta takaa vain kuvauksia varten.

Tuleeko tänä vuonna vielä pakkotoisto open kisaa? Tuli mieleen tosta Jani Sarviluoman kuvaus setistä
Ei ossoo sannoo.

Lainattu toisesta threadista:
Vitsi kyllä toivoisin, että joku päivä olisin jenkeissä kuvaajana jollekin lehdelle, voi sitä riemua kun saisi sieltä pommittaa sitten vapaa-ajalla Pakkotoistolle matskua. Pakkis on ja pysyy, voisi vain manteretta vaihtaa.

Oletko ajatellut ottaa jenkkeihin yhteyttä ja kysyä? Vai pitääkö olla uraa ja suhteita takana, että Suomesta pääsisi ulkomaille kuvaamaan. Sullahan on jo reippaasti näyttöä töistä kuitenkin. Entä Suomen lehdet? Liian nihkeä aihepiiri?

Taidoista tuo ei kiinni ole(oi vittu tästä menee hihat monella tyypillä joka mun blogiin aina avautui :D), vaan melko varmaan suhteista. Siellä kyllä riittää niitä kuvaajia jonoksi asti joka läpyskään.

Musclemayhemilla mulla on iso ketju ja siellä tulee aina kommenttia, että jenkkeihin vain.

Wow! Seriously, the US is calling. MMag International? Flex? Opportunities would be endless and a lot fewer bumps in the shoulders to photograph as well!

I don't think the U.S. mags have seen anything like this. If I were you, I would send them a few samples...

If you were to make it to the States with your quality and type of work I would imagine that you would be a very busy individual...

Aha, aivan just joo. Aattelinki että mistään löydä linkkiä enään. Kukas se vanha kova "valokuvaaja" olikaan joka siellä kovasti kävi pätemään?

AD nimimerkillä se siellä aukoi päätänsä, sen perässä tuli sitten monta muutakin, joiden mielestä kaikki mitä tein, oli paskaa.

Mutta joo, nyt kyllä alkaa tuntumaan siltä, että mun olisi oikeasti sumplittava jotenkin diili jenkkeihin, koska saan privoja nyt jo Siouxcountry saitilla jossa kaikki haluaa kuvattavaksi ja kun kerron, että asun Suomessa, niin ovat aika h-moilasena. No yksi mimmi aikoo lentää Suomeen asti, että pääsee kameran eteen. Aika siistiä meitsin mielestä.

Mutta ongelma on siinä, että mulla on täällä hyvät duunit, asunnot ja puoliso, joten tarttisin heti ison diilin jonnekin lehteen, jossa olisi kunnon massit tarjolla. Ei sinne ihan huvikseen viitsi lähteä näiden kamojen kanssa, ellei sitten vuokraamaan ala niitä.

Eikö sitten kannata suoraan ottaa kontakteja jenkkeihin ja lähteä sinne? Vai onko korvaukset kuvauksista niin pieniä ettei korvaa mitenkään vaivaa lähteä/matkustaa/muut kulut? Siis keikkaluontoisena, ei ikiajoiksi.

Ei sinne mitään keikkaa kannata tehdä, se tulisi tilaajalle kalliiksi. Pitäisi saada oikeasti vakidiili ja muuttaa sinne. Olen ottanut aikaisemmin yhteyttä Flexiin ja Oxygeniin, mutta en saanut vastausta. Kyselen nyt Mayhemilta miten kannattaisi edetä, että edes löytyisi oikea ihminen. Mutta kuten sanottu, siellä on niin vitusti kuvaajia, että kukaan tervejärkinen ei Suomesta ala ketään sinne työllistämään kun löytyy kotimaasta vaikka millä mitalla. En tiedä miten Bernal on itsensä sumplinut sinne. Enkä kyllä nyt osaa ajatella miten realistista sinne muuttokaan todellisuudessa sitten olisi, taidan olla jumissa täällä kotomaassa ja laajentaa kuvauksia skandinaviassa. Ruotsiin pääsee nätisti lautalla auton kanssa, siellä olisi kuvattavaa, mutta kun siellä on vain yksi lehti ja nekin mulle pystyssä rahaa, eivät ole maksaneet edellisiä kuvia, lasku ollut sisässä joku 9kk.

Mutta joo, nyt kyllä alkaa tuntumaan siltä, että mun olisi oikeasti sumplittava jotenkin diili jenkkeihin, koska saan privoja nyt jo Siouxcountry saitilla jossa kaikki haluaa kuvattavaksi ja kun kerron, että asun Suomessa, niin ovat aika h-moilasena. No yksi mimmi aikoo lentää Suomeen asti, että pääsee kameran eteen. Aika siistiä meitsin mielestä.

Mutta ongelma on siinä, että mulla on täällä hyvät duunit, asunnot ja puoliso, joten tarttisin heti ison diilin jonnekin lehteen, jossa olisi kunnon massit tarjolla. Ei sinne ihan huvikseen viitsi lähteä näiden kamojen kanssa, ellei sitten vuokraamaan ala niitä.

Ei kai se ongelma ole jos saisi sellaisen diilin, että voin tulla jos maksatte kulut. Ei varmasti helppoa lähteä itse rakentamaan siellä jotain systeemiä.

Tietysti näillä juttupalstoilla kommentit ovat aina vähän mitä vain, mutta jos palaute USAn suunnasta on ketjuissa ollut kannustavaa, oletko edes huviksesi lähettänyt materiaalia lehtiin katsottavaksi? Parasta tietysti olisi, jos joku voisi sisäkautta auttaa avainhenkilöitä kiinnittämään huomion kuviin. Suoramainonta kylmiltään (tai ainakin melkein) voi toki olla vähän vaikeaa.

Edit: hidas...

Muuten olen samaa mieltä modifiedin kanssa. Keikka, jossa kustannukset katetaan ja vähän päällekin annetaan rahaa voi olla tuossa vaiheessa uraa vielä kannattava temppu.

Back
Ylös Bottom