Juu, keskustelut meni pitkälti niiden apinoiden mukaan ja kauheaksi vänkäämiseksi. Harmi.Ja silloin kun keskusteltiin valaisusta, niin kyllä neuvoja ja setupin selvitystä aina tuli. Harmi vaan, että niiden määrä kaikista keskusteluista oli tosi pieni, mahtui ehkä kahden käden sormiin. Mutta kiitoksia niistä! Ja toivottavasti jollain tapaa jatkat niistä kertomista, jos nyt enää ton jälkeen koskaan kiinnostaa... Varmasti aika moni oli juurikin niistä kiinnostunut, vaikkei koskaan mitään kommentoinut.
En ainakaan ole nähnyt, mutta kai niitä perässä tulee, enkä nyt tiedä kuka ketäkin kopioi. Per Bernal alkoi tekemään samalla tyylillä kuvia vasta mun jälkeen, liekö bongannut Muscle Mayhemilta kun jenkit siellä diggailee kovasti. Kaikki lähti kuitenkin kavereista Jim Fiscus, Dave Hill ja Bill Simone. Heitä on koitettu kopioida joka puolella, kukaan ei kuitenkaan onnistu täysin kopioimaan Davea, koska miehellä on kuvissa muutakin kuin vain käsittely. Niissä on huiput valot ja idea. Valothan hommassa on kaiken a ja o, kuvat näyttää valmiiksi jo aika häröiltä kun oikein valaistaan.Onko Suomessa paljon kuvaajia, jotka käsittelevät kuvia samalla tyylillä kuin sinä? Katsoin ensin, että oli sun ottama kuva tämän päivän Nyt-liitteessä (Pro Evolution Soccer jutussa).
Retouch pro saitilla ovat sanoneet, että olen lähimpänä Davea mitä siellä siinä megaluokan kokoisessa ketjussa kuvaajia on ja yksi käyttäjä menetti täysin hermonsa kun en kertonut tarkkaan miten kuvani teen, ei uskonut, että valoilla on iso merkitys.
Hauskaa, vaikkakin olen muuttanut hieman tyyliä aikaisemmasta aina vain puhtaampaan käsittelyyn. Edelleen haluan mainospuolelle, jossa joku mainostoimisto suunnittelee idean ja budjettia kuvauksiin on kunnolla. Nyt saa suunnitella kaikki itse ja kun lehtiin kuvaa, niin budjettia ei voi vetää älyttömäksi. Yleensä haastatteluissa liikutaan hintaluokassa 300-800 euroa per setti, joten kun pääsisi mälläämään muutaman tonnin hinnoissa, niin olisi varaa pistää pakettiin lisää kaikkea kivaa.