Ärsyttävät asiat liikenteessä

Meneekö tämä muka oikeasti niin, että jos auto ja polkupyörä ajaa autotietä peräkkäin ja auto on kääntymässä oikealle, niin polkupyörä saa suhauttaa oikealta ohi ja kääntyvän auton on väistettävä tätä?

"Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

"Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta."

"Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."

Tuo mopoilija oli mulle uusi juttu.

Käytännössä fillarilla on pakko mennä jonon ohi. Jos valoissa pysähtyy autojonossa rotvallin reunalle, niin siihen vierelle tulee hyvin nopeasti auto. Ja kun valot vaihtuvat, niin koko auto letka lähtee liikkeelle ja fillaristi jää jumiin risteykseen. Laki ei suojele fillaristia päävammoilta :D

"Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

"Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta."

"Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."

Tuo mopoilija oli mulle uusi juttu.

Käytännössä fillarilla on pakko mennä jonon ohi. Jos valoissa pysähtyy autojonossa rotvallin reunalle, niin siihen vierelle tulee hyvin nopeasti auto. Ja kun valot vaihtuvat, niin koko auto letka lähtee liikkeelle ja fillaristi jää jumiin risteykseen. Laki ei suojele fillaristia päävammoilta :D
Eikös tuo lihavoitu kohta tarkoita, että kääntyvä autoilija joutuu väistämään toista tietä kulkevaa kuin sitä mitä itse ajaa. Eli ts. auto kääntyy esim. risteyksessä jossa vierellä oleva pyörätie jatkuu suoraan.

Edit: ja jos tosiaan otetaan pilkulleen nuo säännöt niin periaatteessa pyöräilijähän ei enää mahdu sinne auton oikealle puolelle, koska "Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista." ja "Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan."

Ärsyttävä asia liikenteessä Vol. 45:

Ihmiset jotka vaihtavat 1. vaihteelta toiselle raivostuttavan hitaasti. Tiedän, pinnallista, mutta tilanne esim:
Mäkilähtö, lähdetään jonossa liikkeelle. Edessä oleva auto kiihdyttää nopeasti ensimmäisellä vaihteella, ajat perässä rauhallisesti. Edessä oleva auto ei osaa laittaa toista vaihdetta silmään, auton vauhti hiljenee about 10-20 km/h. Joudut itsekin jarruttamaan vaikka ajoit rauhallisesti, ja takaa tulee kiireinen Nöfnöf-mies Volvollaan takapuskurissa kiinni koska hänellä on niin vitun kiire johkin vitun palaveriin.

Ei maailman isoin asia, mutta saatana tuo rupeaa vituttamaan ruuhkissa. Ja ei, en aja perässä kiinni, mutta kun se vauhti hidastuu oikeasti joskus ihan liikaa! Angst angst!

Nyt kun rupesi miettimään tuota em. Volvo-kuskia, tekisi mieli manata kaikki Volvot alimpaan helvettiin. Anteeksi.
"Nyyh, minulla on turbodiesel-Volvo jossa on automaattilaatikko ja EPS PMS, voin ajaa fysiikan laeista välttämättä koska autoni on niin turvallinen, mene vittuun tieltäni koska minulla on hands freet ja muut vempeleet!"

...Joudut itsekin jarruttamaan vaikka ajoit rauhallisesti, ja takaa tulee kiireinen Nöfnöf-mies Volvollaan takapuskurissa kiinni koska hänellä on niin vitun kiire johkin vitun palaveriin....
Anteeksi tämä ei liity oikeastaan mihinkään, mutta kerrotko minulle mitä tarkottaa Nöfnöf-mies? :hyvä:
Kuulostaa melko veijarilta :D

motarille mentiin 50 km/h ja vauhti nousi yhtä ripeästi kohti sitä sataakahtakymppiä kuin meikäläinen nousee aamulla ylös sängystä. Siksi lähdin kiihdyttämään ohi (siis miettikää, 1.6 Corollalla pääsin lähtemään ohi) vasenta kaistaa ja painoin hieman päälle 120 km/h, jotta pääsen riittävän kauas Alfa-kuskista (mä en tykkää edes ajaa sellaisten jäätyjien takana, kun milloin tahansa voi odottaa ilmenevän jotain jarruvalojen testaamisia). Jossain 60-70 metriä tämän keski-ikäisen lippalakkimiehen edelle päästyäni vaihdoin kaistaa oikealle, jolloin taustapeilistä näen kun kaiffari alkaa hiljakseen kiihdyttää lähemmäs ja lähemmäs kunnes tullaan hiljaa ohi jotain vähän alta 130 km/h. Kakun päälle tulee vielä se kirsikka, eli heebo vetää suoraan 10 metriä siihen mun eteen ja tästä vielä kiihdyttää lisää hiljakseen aina sinne 135-140 km/h.

Mulle on sattunut vastaavaa useamminkin, paitsi että itse olin liikkeellä vanhalla SAABilla ja toisena osapuolena oli Volvo.

Edessä oleva auto kiihdyttää nopeasti ensimmäisellä vaihteella, ajat perässä rauhallisesti. Edessä oleva auto ei osaa laittaa toista vaihdetta silmään, auton vauhti hiljenee about 10-20 km/h. Joudut itsekin jarruttamaan vaikka ajoit rauhallisesti

Todella ärsyttävää. Pitäisi hommata kunnon karjapuskuri omaan autoon niin voisi työntää noille vauhtia :D

Anteeksi tämä ei liity oikeastaan mihinkään, mutta kerrotko minulle mitä tarkottaa Nöfnöf-mies? :hyvä:
Kuulostaa melko veijarilta :D
No.. sellanen sikaniskanen limainen bisnesmies joka hikoilee ratin takana? Luultavasti hänen isoisänsä on keksinyt nötkött-purkin tai jotain joka tekee hänestä ison ja tärkeän!
Todella ärsyttävää. Pitäisi hommata kunnon karjapuskuri omaan autoon niin voisi työntää noille vauhtia :D
Agreed. Toinen hankintalistalla oleva voisi olla ben hur -henkiset renkaisiin asennettavat piikit, jotka vähän herättelisivät näitä sankareita jotka joskus lähentelevät viereiseltä kaistalta. Nämä ovat monesti Nöfnöf-miehiä myös, koska heidän puhelunsa ovat tärkeämpiä kuin liikenneturvallisuus..

Tai sitten apukuskille ruoska:
66194-004-3ED8CC82.jpg

Eikös tuo lihavoitu kohta tarkoita, että kääntyvä autoilija joutuu väistämään toista tietä kulkevaa kuin sitä mitä itse ajaa. Eli ts. auto kääntyy esim. risteyksessä jossa vierellä oleva pyörätie jatkuu suoraan.

Edit: ja jos tosiaan otetaan pilkulleen nuo säännöt niin periaatteessa pyöräilijähän ei enää mahdu sinne auton oikealle puolelle, koska "Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista." ja "Oikealle kääntyvän on ryhmityttävä ajoradan oikeaan reunaan."

http://www.liikenneturva.fi/fi/liitetiedostot/turvatieto/Pyorailyesite_suomi.pdf

Tuommoinen löytyi. Mutta ei se kerro tästä asiasta. Mutta tuo risteävä tie tosiaankin on se toinen tie mille esim. auto on kääntymässä. Eli se siitä lakipykälästä tässä yhteydessä.

Tuohon toiseen kohtaan sanoisin että jos auto on ryhmittynyt mahdollisimman oikealle, niin silloinhan tätä koko ongelmaa ei voi olla olemassa. Fillaristi ei mahdu rinnalle :D Usein tosin käy niin että fillaristi on ekana valoissa ja sitten siihen rinnalle tulee auto. Pistää vilkun oikealle ja jyrää päältä. Suurin osa >50v kuskeista on kuitenkin sitä mieltä että fillarilla liikkuu lapset ja naiset. Ja fillarin pitää väistää aina.

Meneekö tämä muka oikeasti niin, että jos auto ja polkupyörä ajaa autotietä peräkkäin ja auto on kääntymässä oikealle, niin polkupyörä saa suhauttaa oikealta ohi ja kääntyvän auton on väistettävä tätä? Kuulostaa aika oudolta ja jopa vaaralliselta lailta, jos näin on. Eri asia tietty silloin, jos auto oikealle kääntyessään ajaa kevyen liikenteen väylän yli.
Kyllä jos autoilija ei osaa ryhmittyä niin että pyörä ei mahdu oikealle puolelle, kannattaa myydä auto pois. Käytännössähän pyörän pitää ajaa auton perässä oikeaa reunaa ja jos auto ajaa rinnalle ja meinaa kääntyä, se väistää. En uskaltaisi henk koht noin tehdä, sairaala taitaisi olla seuraava etappi sit reissulla..

Kyllä jos autoilija ei osaa ryhmittyä niin että pyörä ei mahdu oikealle puolelle, kannattaa myydä auto pois. Käytännössähän pyörän pitää ajaa auton perässä oikeaa reunaa ja jos auto ajaa rinnalle ja meinaa kääntyä, se väistää. En uskaltaisi henk koht noin tehdä, sairaala taitaisi olla seuraava etappi sit reissulla..
Millä sitten määritellään se, että on ryhmittynyt riittävästi oikeaan reunaan? Pyörällä kuitenkin mahtuu liikkumaan aika kapoisessa välissä ja maanteillä pyöräilijät ajaa monesti sen valkoisen viivan ulkopuolella. Uskoakseni esim. seuraavissa tapauksissa minun ei tarvitse varoa pyöräilijää:

a) Olen pysähtynyt valoristeykseen, jossa suoraan meneville palaa punainen. Aikomukseni on kääntyä oikealle ja vilkku on päällä, luonnollisesti. Takanani on vaikkapa 5 autoa. Kun valo vaihtuu vihreäksi, minun ei tarvitse vilkaista sivupeiliin, ettei pyöräilijä ole ohittamassa tätä 5 auton letkaa oikealta puolelta, aikomuksenaan mennä risteyksessä suoraan.

b) Ajelen mökille päin, jossa vähän ennen mökkitien risteystä on 50 km/h rajoitus. 200m ennen oikealle kääntyvää risteystä ohitan maantiepyöräilijän ja hiljentelen pikku hiljaa kääntyäkseni oikealle. Tässä ajassa hyvää vauhtia etenevä pyöräilijä mahdollisesti ehtii saavuttaa minut. Aika hassua, jos tällä pyöräilijällä siinä vaiheessa on etuajo-oikeus hurauttaa oikealta ohi.

Itse liikun pyörällä sen verran paljon, että noudatan tervettä itsesuojeluvaistoa. Ei siinä varmasti hirveästi lämmitä, että oli oikeassa, kun roudataan ambulanssilla sairaalaan hoidettavaksi.

Vahvempi väistää heikompaa, ja kääntyvä väistää suoraan ajavaa. Kuulostaa erittäin järkevältä, enkä näe tuossa mitään "hassua".

Millä sitten määritellään se, että on ryhmittynyt riittävästi oikeaan reunaan? Pyörällä kuitenkin mahtuu liikkumaan aika kapoisessa välissä ja maanteillä pyöräilijät ajaa monesti sen valkoisen viivan ulkopuolella. Uskoakseni esim. seuraavissa tapauksissa minun ei tarvitse varoa pyöräilijää:

a) Olen pysähtynyt valoristeykseen, jossa suoraan meneville palaa punainen. Aikomukseni on kääntyä oikealle ja vilkku on päällä, luonnollisesti. Takanani on vaikkapa 5 autoa. Kun valo vaihtuu vihreäksi, minun ei tarvitse vilkaista sivupeiliin, ettei pyöräilijä ole ohittamassa tätä 5 auton letkaa oikealta puolelta, aikomuksenaan mennä risteyksessä suoraan.

b) Ajelen mökille päin, jossa vähän ennen mökkitien risteystä on 50 km/h rajoitus. 200m ennen oikealle kääntyvää risteystä ohitan maantiepyöräilijän ja hiljentelen pikku hiljaa kääntyäkseni oikealle. Tässä ajassa hyvää vauhtia etenevä pyöräilijä mahdollisesti ehtii saavuttaa minut. Aika hassua, jos tällä pyöräilijällä siinä vaiheessa on etuajo-oikeus hurauttaa oikealta ohi.

Itse liikun pyörällä sen verran paljon, että noudatan tervettä itsesuojeluvaistoa. Ei siinä varmasti hirveästi lämmitä, että oli oikeassa, kun roudataan ambulanssilla sairaalaan hoidettavaksi.
a) jos pyörä mahtuu sinne väliin, et ole tarpeeksi reunassa pl jos piennar on tosi iso. saa olla ihan vit.. idiootti jos ei oikeasti vilkaise ympärilleen ennen kääntymistä. tai jos ajaa täysiä pyörällä tuollaisen letkan ohi oikealta. jos kääntyvä ryhmittyy oikein, pyörällä mahtuu ajamaan vasemmalta puolelta suoraan jolloin kaikki menee sujuvimmin.

b) totta kai on etuajo-oikeus. vähän niinkuin sinulla olisi lupa kääntyä autolla risteyksestä suoraan ajavan motoristin yli ihan vaan koska mahdutte samalle kaistalle. saati kiilata mopoauto ojaan samanlaisessa tilanteessa vaan koska se ajaa suoraan ja sen huippunopeus on pienempi ja se on kevyempi... kääntyvä väistää aina suoraan ajavaa.

just tuon asenteen takia pyöräily on ihan v... vaarallista. "eihän autoilijan tartte väistää, pyöräilijät väistää aina!"

mutta varovaisuus ja omista oikeuksistaan välillä luopuminen on paljon kannattavampaa pyöräilijälle kuin mitkään tapaturmavakuutukset.

just tuon asenteen takia pyöräily on ihan v... vaarallista. "eihän autoilijan tartte väistää, pyöräilijät väistää aina!"
Itsehän meinasin kerran jäädä auton alle, kun joku keski-ikäinen setä oli kuullut, että pyöräilijä väistää aina. Ajoin pyörätiellä ja jatkoin suoraan risteyksen yli suojatietä. Samaan aikaa risteykseen saapuu autoilija joka meinaa jyrätä meikäläisen yli. Kun olin päässyt suojatien yli, alkaa tämä sankari meuhkata mulle, että: "opettele saatana liikennesäännöt." Siinä kohtaa paloi kiinni ja teki mieli mennä opettamaan sille liiikennesääntöjä.

Kyseisessä risteyksessähän autoilijalla oli kolmio joka oli sijoitettu ennen suojatietä. Tyydyin sitten mainitsemaan vain tästä asiasta ja jatkoin matkaa. En tiedä tajusiko autoilija olleensa väärässä, vai ajeleeko vieläkin yhtä holtittomasti ja ympärilleen katsomatta, koska "pyöräilijähän väistää aina".

Eikö suoraan ajavalla fillarilla ole etuajo-oikeus? Muistaakseni laki käskee ajamaan fillarilla mahdollisimman oikealla. Ellen ole väärässä. Ongelma on aika marginaalinen kun fillaristeja on nykyään niin vähän. Enemmän on ongelmia niiden fillaroijien kanssa joilla ei ole hevon perseenkään vertaa tietoa eikä kiinnostusta säännöistä. Ajellaan jopolla jalkakäytävillä, suojateillä, risteysten läpi diagonaalisesti jne..

edit: tästä olikin keskustelua useampi sivu, mutta jätetään kommentti.

Mahdollisesti. Välillä heidän ryhmittymisensä on nimenomaan niin oikealla kuin mahdollista eli kääntyvien kaistalla.
Etuajo-oikeutta en usko noissa tilanteissa heillä olevan sillä eihän siinä olisi mitään järkeä: takaa tuleva fillaristi saisi ohittaa edessä oikealle kääntyvän auton oikealta. Loogisti oikealle kääntyvän auton saisi tuolla perusteella ohittaa oikealta suoraan jatkaen myös moottoripyörällä tai toisella autolla... makes no sense, kun oikealta ei yleisesti saa ohittaa.

Autot ajaa jonossa kaistaa ja fillaristi saisi siis "lane splitata" samalla kaistalla koko oikealle kääntyvän jonon oikealta ohi jatkaen suoraan? Anyway jos se on laillista siinä ei ole mitään järkeä. On näet sattuman varassa näkeekö 20-30km/h ajavaa fillaristia näkemään.

Keskustassa kun asuu niin duunimatkalla näitä tulee eteen mennen tullen joskus useita.

Pääsette asian ytimeen. Olisi pitänyt lisätä, että keskustassa ei ole suurimmalta osin pyöräteitä, vain jalkakäytävä, jolla siis fillaristi ei saa ajaa. Ryhmittäytyminen oikealle tarkoittaa, noin 20-30 sentin tilaa rotvallin seuraan. Fillaristi kuittaa usein juuri risteyksen kohdalla. Usein toki niin, että olen päästämässä siinä jalankulkijoita. Joskus fillaristi pudottaa jalkakäytävän kautta takaa eteen. Jotkut onnistuvat änkemään siihen 20 sentin rakoon fikseillään.

Neljäs porukka käyttää oikealle kääntyvää kaistaa suoraan menevänä. Silloin mahtuu fillarikin paremmin sinne oikealle.

Myynkö auton vege?

Joku helvetin amis lähti ohittamaan keltaisten viivojen kohdalla letkaa, samalla kun vastaan tuli jo auto. Ei päässyt kun minun ohi ja edessäni ajavan rinnalle kun tajusi ettei nyt taidakkaan ehtiä. No onneksi arvasin junttiääliön liikkeet ja himmailin ettei tule nokkaan/kylkeen. No sata metriä tästä ja taas ohittamaan vaikkei välejä ollutkaan ja tällä kertaa vastaantulija puoliksi ojassa, jotta mahtui sankari eli kusipää änkeämään väliin. Ja samointein jo jonossa himmailtiin koska edessä traktori. Lopulta kun traktori pääsi sivuun ja alkoi kaksi kaistaa, ajoimme lopulta rinnakkain herran kanssa kun tämä joutui kääntymään. Katsoin että siellähän toden totta oli 19-wee Make lippa takaraivolla, amisviikset sliipattuna ja horopissis vieressä. Meinasi kyllä alkaa vituttamaan, harmi ettei heille sattunut mitään.

Vahvempi väistää heikompaa, ja kääntyvä väistää suoraan ajavaa. Kuulostaa erittäin järkevältä, enkä näe tuossa mitään "hassua".

ääriesimerkki:
Volvo v70 väistää lane splittaavaa motoristiä, joka päättää vetästä oikealta koko oikealta kääntyvän jonon ohi suoraan?
Mun mielestä siin on jotain hassua.

Minun mielestä on hassua, että on "heikko" ei tarvitse noudattaa sääntöjä ja vahvempaa rangaistaan onnettomuuden sattuessa.

a) jos pyörä mahtuu sinne väliin, et ole tarpeeksi reunassa pl jos piennar on tosi iso. saa olla ihan vit.. idiootti jos ei oikeasti vilkaise ympärilleen ennen kääntymistä. tai jos ajaa täysiä pyörällä tuollaisen letkan ohi oikealta. jos kääntyvä ryhmittyy oikein, pyörällä mahtuu ajamaan vasemmalta puolelta suoraan jolloin kaikki menee sujuvimmin.
.

Näin se menee nimenomaan sujuvammin ja näin muut liikenteessä liikkujat toimivat: muut autot, moottoripyörät, mopoautot, mopot.

Se, että ei ole kopsahdellut vielä tarkoittaa sitä, että olen katsonut ympärilleni. :)

tulipas vitun monta viestiä putkeen.

edit: tästä olikin keskustelua useampi sivu, mutta jätetään kommentti.

Mahdollisesti. Välillä heidän ryhmittymisensä on nimenomaan niin oikealla kuin mahdollista eli kääntyvien kaistalla.
Etuajo-oikeutta en usko noissa tilanteissa heillä olevan sillä eihän siinä olisi mitään järkeä: takaa tuleva fillaristi saisi ohittaa edessä oikealle kääntyvän auton oikealta. Loogisti oikealle kääntyvän auton saisi tuolla perusteella ohittaa oikealta suoraan jatkaen myös moottoripyörällä tai toisella autolla... makes no sense, kun oikealta ei yleisesti saa ohittaa.

Autot ajaa jonossa kaistaa ja fillaristi saisi siis "lane splitata" samalla kaistalla koko oikealle kääntyvän jonon oikealta ohi jatkaen suoraan? Anyway jos se on laillista siinä ei ole mitään järkeä. On näet sattuman varassa näkeekö 20-30km/h ajavaa fillaristia näkemään.

Keskustassa kun asuu niin duunimatkalla näitä tulee eteen mennen tullen joskus useita.
pyöräilijän paikka on oikeanpuolimmaisella suoraan jatkuvalla kaistalla jos pyöräilijä ajaa suoraan. ei missään nimessä kääntyvien kaistalla. jos väistäminen ei miellytä, ei kannata autoilla keskustassa. suosittelen esimerkiksi tsernobyliä niin saa itsekseen ajella.

mutta niiden vitun idioottien pyöräilijöiden jotka ajattelevat että heillä on oikeus paahtaa 30km/h kulman takaa jarruttamatta suojatielle jalkakäytävää pitkin takia ei kannata autosta luopua. aika monella on kuitenkin enemmän tai vähemmän oppimista liikennesäännöistä jne. ihmettelin vaan asennetta että pyöräilijä on eevil kun se ajaa niin kuin laissa säädetään eikä vaikka hirtä itseään pyörätelineeseen jo ennen liikkeelle lähtöä ettei ole liikenteessä muiden kunnon ihmisten eli autoilijoiden tiellä.

pyöräilijän paikka on oikeanpuolimmaisella suoraan jatkuvalla kaistalla jos pyöräilijä ajaa suoraan. ei missään nimessä kääntyvien kaistalla. jos väistäminen ei miellytä, ei kannata autoilla keskustassa. suosittelen esimerkiksi tsernobyliä niin saa itsekseen ajella.

mutta niiden vitun idioottien pyöräilijöiden jotka ajattelevat että heillä on oikeus paahtaa 30km/h kulman takaa jarruttamatta suojatielle jalkakäytävää pitkin takia ei kannata autosta luopua. aika monella on kuitenkin enemmän tai vähemmän oppimista liikennesäännöistä jne. ihmettelin vaan asennetta että pyöräilijä on eevil kun se ajaa niin kuin laissa säädetään eikä vaikka hirtä itseään pyörätelineeseen jo ennen liikkeelle lähtöä ettei ole liikenteessä muiden kunnon ihmisten eli autoilijoiden tiellä.

No voi vittu! :D Nyt toimii, rok!

kuten tuossa totesitkin, jos fillaristi ajaa oikein ei väistämisen tarvetta ole.

Itellä tuli parhaimpana vuonna n. 12000 kilsaa fillarilla. Lenkin jälkeen oli mukava oikaista stadin läpi. Samoin silmin tulee tsiikailtua autoillessakin. Tietää suunnilleen mistä se fiksi tai "oiva" pamahtaa eteen.

Back
Ylös Bottom