Vinkkejä viimeistelyyn?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nikke69
  • Aloitettu Aloitettu
Eli ongelmani on seuraava.
Pidän liikunnasta ja liikunkin erittäin paljon. Juoksen n. 10 kilometrin lenkkejä 3-4 kertaa viikossa, käyn salilla 3-4 kertaa viikossa ja usein myös salitreenin yhteyteen lisään uinnin. Liikuntasuorituksia siis tulee erittäin monta viikkoa kohti, usein noin 10.

Mutta silti tulokset eivät juuri miellytä. En ole ylipainoinen, mutta silti on jonkin verran ylimääräistä.
Lihaskuntoni on hyvä, en ole huolissani esimerkiksi penkkituloksista tai siitä kuinka monta leukaa jaksan vetää, mutta lihakset (erityisesti puhun juuri vatsalihaksista) tuntuvat jäävän ton ylimääräisen läskin alle ja sehän pistää hiukan v*tuttamaan.

Onko kellään mitään hyviä neuvoja siitä, miten pystyisi vielä kiinteytymään?
Liikuntaa en enää voi mielestäni olennaisesti lisätä ja se tuskin enää olisi tervettäkään. Syön melko "normaalisti", eli en mässäile mutta en voi olla millään dietilläkään, koska kulutukseni on erittäin runsasta.

Osaako kukaan sanoa, että kannataisiko kokeilla jotain rasvanpolttokapseleita tai kofeiinitabletteja esim. ennen lenkkejä tai muuta vastaavaa? Itse en ole noihin juuri uskonut, mutta olen melko kauan jo urheillut erittäin paljon ja tottakai kunto (niin juoksu kuin lihaskuntokin) on kohentunut äärimmäisen hyvin, mutta ei se vaan "näy" niinkuin haluisin. Vai kannattaisiko kokeilla sellaista tekniikkaa että vähentäisin sekä liikuntaa että ruokailua? Koska en juurikaan hirveän paljon vähempää mielestäni voi syödä näillä liikuntamäärillä.

Kiitosta vinkeistä.

Et kertonut ruokavaliostasi mitään. Syö vähemmän kuin kututat. Hiilarit otetaan pääasiassa aamulla ja heti treenin jälkeen. Iltaa kohden vähennetään hiilareita ja ennen nukkumaanmenoa ei ollenkaan hiilareita (lue: syö maitotuotteita illalla eli maitorahkaa ja raejuustoa).

Diettaamalla saat ylimääräiset rasvat pois kehosta. Mikä on ajankohta kun harrastat liikuntaa? Mitä syöt ennen/jälkeen? Paras ajankohta rasvanpolttoa ajatellen on aamulla tyhjällä vatsalla kun vatsa on tyhjä hiilihydraateista.

Voihan niitä laihdutuspillereitäkin kokeilla mutta niihin en myöskään minä koskaan ole uskonut enkä tule koskaan uskomaan. Ehkä niissä on sitä plasebovaikutusta. ;)

eikö vähemmästäkin tuu jo ylikuntoo? onko sulla ikinä ollu ylikuntoo?

liikuntaa sun ei kyllä kannata lisätä, kyllä se ruokavaliosta lähtee. itse jättäsin ainakin nuo lenkit vaikka vähäks ajaks pois ja kokeilisin ruokavalion siistimistä (ite olisin tolla liikuntamäärällä varmaan haudassa). mitä syödä "normaalisti" tarkalleen ottaen tarkoittaa? laitas jotain ruokia näkyville.

ilman rasvanpolttokapseleitakin pärjää hyvin, niillä menetä muuta kun rahat :piis:

Joo eli tarkennuksia.

Lenkeillä käyn aamuisin aina herättyäni. Sen jälkeen syön aamupalan (Ruisleipää, jugurttia, lasi appelsiinimehua ja kahvia)..Lounaaksi syön sitä mitä opiskelijaravintoiloissa on tarjolla, eli "normaalin" annoksen yleensä riisiä/pastaa ja erilaisia kastikkeita ja siihen ruisleipää päälle. Iltapäivällä/illalla salin (ja uinnin jälkeen, uin yleensä kilometrin mikä sinänsä ei ole kovin pitkä ja raskas matka jos vain "osaa" uida, toimii lähinnä kivantuntuisena lihasten palauttelureeniltä) jälkeen syön purkillisen tonnikalaa, 200 grammaa raejuustoa ja papuja tms. ja ruisleipää. Pyrin siis lihastreenien jälkeen syömään mahdollisimman protskupitoista ruokaa kun en ole koskaan mitään lisäravinteitakaan käyttänyt. Välipalan (jonkun verran ennen treenejä) pidän pieninä, koska tädellä mahalla ei ole kiva urheilla. Yleensä omena ja leipä tms.

Ja ylikuntoa ei ole koskaan ollut. Juoksukunto alkaa olemaan jo serran verran hyvä, että ei noi aamulenkit todellakaan pahalta tunnu, koska juoksen ne melko rauhalliseen tahtiin. Ja palautuspäiviähän minulle tulee, koska urheilen keskimäärin joka toinen päivä (ja silloin siis aamulenkki+sali ja uinti).

Miltä kuulostaisi ruokavalion uudistaminen? Tässä tapauksessa karsi hiilihydraateista, etenkin nopeista sellaisista ja lisää proteiinin määrää, mutta jätä kalorit hieman vajaaksi. Ainut keino polttaa rasvaa on olla miinuskaloreilla joko ruokavalion tai sitten kulutuksen kautta. Vähennä hieman aerobista ja pudota kaloreita nimenomaan hiilihydraattien osalta. Syö hiilihydraatteja kuitenkin aamulla, varsinkin jos olet menossa puntille myöhemmin samana päivä, että glykovarastot on täytetty. Myös puntin jälkeen runsaasti hiilihydraattia. Illasta sitten hiilihydraatit kokonaan pois varsinkin ennen nukkumaanmenoa jolloin on syytä pysytellä proteiinissa ja rasvassa (rypsi,oliiviöljy,kalaöljy jne). Vaikuttaa nimenomaan kehon omaan hormonitoimintaan (insuliini,kasvuhormoni,testosteroni).Jos kuitenkin treenaat illalla niin sitten hiilihydraattia ajankohdasta riippumatta treenin jälkeen. Tärkeä juttu!

Aamulenkkien jälkeen ei muuten kannata syödä 30-40 minuuttiin ollenkaan kun "jälkipoltto" on käynnissä! Jos pelkää lihaspurkua lenkillä tai lenkki on hieman pitempi niin alle voi ottaa hieman proteiinia estämään lihaspurkua (esim.10-15g heraproteiinia).

Sitten se, että älä leikkaa kaloreita liian alas heti alussa, vaan ensin 400-600 kaloria miinuksella ja kaloreita voi myöhemmin vähentää hieman lisää, jos tarvetta ilmenee. Aineenvaihdunnan toimintaa voi hämätä silloin tällöin jättämällä jokin rutiiniateria välistä tai syömällä yhtenä päivänä viikosta tai kahdesta eri tavalla (hyvä hetki pienelle herkuttelulle). Suosittelen kuitenkin herkkupäivänäkin välttämään hirveää ahmimista ja mieluummin kalorit alle kulutuksen, ettei viikon työ mene hukkaan. Miinuksilla jos olet niin treenitkin sitten sen mukaisesti. Keskity tekniikkaan sillä dieetillä tekniikan tärkeys korostuu. Painoista sen verran, että mahdollisimmat isot raudat, mutta rasvaa polttaessa pitää keskittyä muihin juttuihin kuin sarjapainojen kasvattamiseen.Myöskään suuren volyymin treenit eivät sovi dieetille IMO. Dieetin pituus alkuun 10-20 viikkoa. Voihan sen jakaa vaikka kahteen settiin jolloin välissä voi hieman palautella lihaspaineita ylläpitokaloreilla ja kovemmilla treeneillä.

ruokavalio tuntuu olevan kohtuullisen kondiksessa ainkin mun mielestä.. :) tosin noita aterioita tuntuu olevan melko vähän. Ite oon yrittäny jaksottaa sillain että saisin tasasesti pitkin päivää (jotain 6 krt. päivässä) ravintoaineita. Lähinnä hiilarit ja protskut oon ajottanu niin. Esimerkiksi joku rahka tms. on hyvä välipalana ja siitä saa hyvin protskut ja hiilariakin. Illallakin oon jotain hiilaria pistelly ku mulla on ainakin aamulla melko kurja olo jos ei oo illalla hiilareita yhtää syöny.

No enivei treeniin: tuo treenimäärä olis mulle ainakin melko suuri (:o !) mut rasvanpolttoon ottasin tota HIITiä nimenomaan aamusin/välipäivinä ettei lihakset pala. Intervallitreenistä on siis kyse. Oon jonkun aikaa tehny itekin tässä ja ihan ku olis alkanu hiukan kiristymäänki keskivartalo ;) tai sit se on illuusio, mut haluan näin uskoa. Melko kauheeta hommaahan se on mutta paras puoli on että se on nopeesti ohi. :)

^no eihän siitä nyt rahkasta nyt hiilareita tuu juuri ollenkaan... mutta tollasella liikuntamäärällä energiankulutus on varmaan ihan älyttömän paljon. että tarkkana sen kanssa mitä karsii ruokavaliosta ja millon... proteiinia ainakin vaan kunnolla napaan ja koittaa välttää hiilareita yöks

En näkisi, että ruokavalio on kunnossa, jos tuo samainen toistuu päivittäin. Tärkeää olisi syödä runsaasti proteiinia heti aamusta kun edellisestä ruokailusta on pitkä aika. Tuon tyyppisellä aamiaisella jää proteiinin osuus hyvin vähäiseksi. Muutenkin tuon kertoman mukaan suurin ongelma ruokavaliossa on hiilihydraatin liian suuri osuus, proteiinin liian vähäinen saanti ja hormonitoimintaa/rasvanpolttoa edistävien hyvien rasvojen vähäisyys.

Väsyneenä ja nopeasti vilkaistuna sanon vain, että mun mielestä tosta ruokavaliosta ei saa irti paskan vertaakaan kaloreita. Melkein voisi jo lähteä tolla urheilumäärällä puhumaan siitä, että keho vetää säästöliekillä eli nyt vois kokeilla nostaa kaloreita selvästi ja sitten lähteä pudottelemaan niitä vähitellen.

Väsyneenä ja nopeasti vilkaistuna sanon vain, että mun mielestä tosta ruokavaliosta ei saa irti paskan vertaakaan kaloreita. Melkein voisi jo lähteä tolla urheilumäärällä puhumaan siitä, että keho vetää säästöliekillä eli nyt vois kokeilla nostaa kaloreita selvästi ja sitten lähteä pudottelemaan niitä vähitellen.

Ihan totta, jos ruokavalio todella on tuollainen. Epäilen kuitenkin, että melko paljonkin muutakin tulee syötyä tai toisinsanoen naposteltua + juomat päälle. Jos ruokavalio on tosiaan tuota tasoa niin eipä tarvitse sen pitemmälle ihmetellä missa vika. Jos kropassa säästöliekki ja kulutus noinkin kovaa luokkaa niin kroppa joutuu jatkuvasti säästelemään läskiä ja polttamaan lihasta ravinnoksi samaa tasoa kuin lihasta rakentuu. Oikeastaan asia on helposti henkilön itse todettavissa: onko lihaskasvua tapahtunut? ja koska viimeksi? Onko voimaa tullut lisää? ja koska viimeksi?

Kestävyysjuoksu tekee heikoksi ja lihavaksi. Rasvat on varmaan ihan normaalit lajivalintaan nähden. Ylimääräiset saa pois diettaamalla/vähentämällä juoksua ja lisäämällä hapottavaa ja ei-hapottavaa anaerobista treeniä.

Kylläpä lämmitää sydäntä tulla tauon jälkeen tälle foorumille. Zahulalla taitaa olla omakohtaista kokemusta kestävyysjuoksun vaikutuksista? Samalla analogialla voidaan siis todeta, että punttaaminen tekee tyhmäksi mulkuksi. Itse painiskelen samanlaisten ongelmien kanssa kuin nikke69. Suosittelen lämpimästi ruokapäiväkirjan pitämistä viikon ajalta ja katsomaan siitä, että mikä mättää.

Kylläpä lämmitää sydäntä tulla tauon jälkeen tälle foorumille. Zahulalla taitaa olla omakohtaista kokemusta kestävyysjuoksun vaikutuksista? Samalla analogialla voidaan siis todeta, että punttaaminen tekee tyhmäksi mulkuksi. Itse painiskelen samanlaisten ongelmien kanssa kuin nikke69. Suosittelen lämpimästi ruokapäiväkirjan pitämistä viikon ajalta ja katsomaan siitä, että mikä mättää.

Niinpä kai sitten. Kestävyysjuoksijat eivät ole vähärasvaisia. Laihoja kyllä, mutta johtuen siitä, että kaikki lihakset on poltettu pois. Kuten sanoin, diettaamalla saa kyllä myös rasvat alas. Väitätkö kuitenkin, että kestävyysjuoksulla olisi päinvastainen vaikutus lihassolujaukaumaan ja hermotukseen ja että juoksemalla pitkiä matkoja tulee vahvaksi? Aika monet tutkimukset ja peruskirjallisuus sanovat muuta. Ehkä tiedät kuitenkin paremmin.

Kestävyysjuoksu tekee heikoksi ja lihavaksi. Rasvat on varmaan ihan normaalit lajivalintaan nähden. Ylimääräiset saa pois diettaamalla/vähentämällä juoksua ja lisäämällä hapottavaa ja ei-hapottavaa anaerobista treeniä.
:eek:

Tä en oo kyllä itse nähnyt lihavaa kestävyysjuoksijaa. Ja tuskin noi nyt kovin heikkoja on tossa lajissa? vai totesitko punttimiehenä että ne ei meille pärjäis salilla? mutta voittaisivat meidät mennen tullen lenkillä.

Joo mutta laihduttaminen on asia erikseen joiltain se onnistuu helposti ja toiset joutuu tekemään töitä paljon sen eteen.

:eek:

Tä en oo kyllä itse nähnyt lihavaa kestävyysjuoksijaa. Ja tuskin noi nyt kovin heikkoja on tossa lajissa? vai totesitko punttimiehenä että ne ei meille pärjäis salilla? mutta voittaisivat meidät mennen tullen lenkillä.

Lueppa toi meikän toinen kommentti.

Back
Ylös Bottom