Osaisko joku ottaa kantaa noihin lainan lyhennystapoihin. Onko tuo tasalyhenteinen liian raju meidän tilanteeseen(kun lainan lyhentämiseen käytettävää rahaa on vähemmän kuin oletettavasti muutaman vuoden kuluttua)? Voiko tuota lyhennystapaa vaihdella lainan ottamisen jälkeen?
Lyhennystapaahan voi kyllä muuttaa laina-aikana, meneekö siitä jokin maksu niin veikkaisin että OP:ssa menee ainakin joku maksu jonka voi kuitata bonuksilla.
Lyhennystapa on (ymmärtääkseni) puhdasta matikkaa. Ei väliä millaisen lyhennysohjelman otat, esimerkiksi voit ottaa minimilyhennyksen annuiteettina mutta jos maksat ekan vuoden sitä summaa mitä lyhennykset olisi tasalyhennyksessä, niin vaikutusta on prikulleen sama. Itse olen pitänyt tasalyhennystä ja tehnyt lisäksi varsin aggressiivisesti lisälyhennyksiä.
Jos tiedossa on, että parin vuoden kuluttua lyhennyksiin on käytettävissä vähemmän rahaa, itse tekisin niin että ottaisin maltillisen lyhennysohjelman ja maksaisin ekat kaksi vuotta vaikka joka kuukausi ylimääräisiä lyhennyksiä. Tällöin ei tarvitse tehdä muutosta takaisinmaksuohjelmaan, mutta vaikutus olisi sama kuin alussa olisi aggressiivisella summalla tasalyhennystä.
Kannattaa pyöritellä lainalaskuria erilaisilla vaihtoehdoilla ja koittaa myös miettiä miten alun suuremmat lyhennykset vaikuttavat.
Arvioi myös miten tasalyhennysohjelma käyttäytyy parin vuoden sisällä, sen lyhennyssummahan alenee (jos korot pysyvät samalla tasolla) hieman joka kuukausi.