Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tarttisin hiukan vinkkiä penkkitreeniin mikä on nyt viimisen vuoden tökkiny aika pahasti. Olen nyt 2 vuotta salilla käynyt suht säännöllisesti ja penkin vetäny kerran viikos + sit 2-3 päivänä muuta treeniä. Ekan vuoden penkki nousi vielä kohtuullisesti eli joku 20 kilon luokkaa mut nyt viiminen vuosi ja etenki puoli vutta ollut todella kankeeta kehityksen suhteen. Voi mennä pari kolme kuukautta ilman että maksimeihin saa yhtään lisää. Kehitys nyt vuositasolla 10 kilon paikkeilla. Kuitenkin näin alkuvaiheessa vielä olen tässä lajissa niin uskoisin kehityksen olevan nopeempaa. Ikää nyt 16, paino n.70, pituus n.188 ja penkki max vasta 82,5 kg. Treeninä oon nyt vetäny tän vuoden 5x5, 5x4, 5x3 ja 5x2 aina 2 viikkoa kutakin ja 2,5kg lisää painoa. Ja lisää syömistä varmaan moni ehdottais niinku aika useelle on täällä kehotettu mut ite en paljon pysty lisäämään enää :D

Monkeyboy: millasta ohjelmaa teet, kuulostaa aika epämääräiseltä touhulta?

Edit. vai siis teetkö kaikille liikkeille ton 5'5 5'4 5'3 5'2 hässäkän?

Monkeyboy:
Oletko pitänyt kevyempiä viikkoja ollenkaan vaan aina paahtanut täysillä?
Tuon näkösellä menetelmällä oot varmaan saanu itses aika jumiin?
Ja sun treeni ohjelma kuulostaa todellakin epämääräiseltä,
tarkottaako tuo kerran viikossa penkkiä ja 2-3 muuta,
sitä et 2-3 päivänä teet vähemmän penkkiä?
Pistä vaikka ohjelmas kokonaan tänne.

Olen tähän asti tehnyt 4-jakoisella ma:rinta/hauis ti:jalat to:olkapäät,ojentajat ja pe:selkä, ja nyt pitäisi vaihtaa ohjelma niin, että tekisin ma-pe välisenä aikana jalat ja olkapäät kahdesti, ja muut kerran.. koska haluan erityisesti kehittää näitä kahta lihasryhmää nyt.. joten mitenkähän lähtisi toteuttamaan? Ruokaa tulee vedettyä noin 2700-3000kcal päivässä, prodea noin 250g, rasvoja 60-80g ja hiilareita muuten paitsi viimeisellä aterialla ei ollenkaan. Painoa 78kg ja pituutta 173cm. :) Ehdotuksia kehiin!

milläs kannattas maustaa maustamaton malto/hera yhistelmä?

Joo elikkä 5x5, 4x5, 3x5 ja 2x5 on vaan penkille. Ja penaa olen tehnyt kerran viikossa. Muita liikkeitä olen vetänyt toistomäärillä 6-12 ja sarjoja 3-4.Maanantaisin Rinta+hauis+vatsa, ti lepo, keskiviikko ojentaja+hartia, torstaisin lepo tai jalat, perjantai selkä+vatsa. Ja jos jalat jäi torstaina tekemättä nii sit lauantaille ne. Kevyitä viikkoja ollu aika harvoin mutta nyt olen ruvennu niitäkin pitää jos kehitys paranis mut eipä silläkään ole vaikutusta tuntunut olevan. Treeni päivät ja liikkeet on toki hiukan vaihdellu mut useimmiten noin.
Ohjelmistos ollu seuraavii liikkeitä:

MA vatsa,rinta,hauis

perus istumaan nousui lisäpainoil sekä jalkojennostoi penkil ja jokunen sarja vinoille
penkki
vikopenkki käsipainoilla
rintalihakset ristikkäistaljassa
hauis käsipainoil
vasarakääntöö tangol

TI lepo

KE hartia,ojentaja

pystypynnerrus tangolla ja vastaavaa käsipainoil
olankohautukset
vipunostoi
ojentajat tangolla niskantakaa penkillä maaten (toivottavasti ymmärrätte kun en varsinaista nimitystä tiedä liikkeelle)
ojentajat taljassa
joskus kapee penkki

TO jalat

Kyykky tangol
Prässi
Etu- ja takareidet laittees
pohkeet prässis ja istuvaltaa

PE selkä+vatsa

Vatsal maanantaita vastaava treeni
Maastavetoo
Soutu tangol
Kulmasoutu
Soutu alataljas
Ylätalja eteen

Liikkeiden nimitykset voi olla väärii mut toivottavasti ymmärrettäviä. Mitään vakituista toisto ja sarjamääriä en ole käyttänyt kuin penkissä ja muille sitten vaihtelevasti 3-4 sarjaa ja toistot sen 6-12

simomus: tee esim. silleen, että laitat rinta + selkä samaan treeniin, jalat+olkapäät yhteen ja kädet yhteen treeniin. Millasia liikkeitä teet jaloille? Voisit vaihdella vaikka jalkatreeneissä vuorotellen etu/takakyykky / prässi/hack, ettei tuu samanlaista treeniä liikaa. Olkapäille myös eri liikkeitä ja sarjamäärien sekä toistomäärien vaihtelua.

Ohjelma vois näyttää tältä:
ma: rinta + selkä + op
ti: jalat
to: hauis + ojentaja
pe: jalat + olkapää

Ruokavalio ihan ok, varmasti voisit lisätä kaloreita hiilareita nostamalla, jos kunnolla kehitystä haluat. Tuntuis aika alhaiselta määrältä kasvua ajatellen tuo ~3000kcal. Onko paino noussut vai pysynyt samassa tuollaisella määrällä?

simomus: tee esim. silleen, että laitat rinta + selkä samaan treeniin, jalat+olkapäät yhteen ja kädet yhteen treeniin. Millasia liikkeitä teet jaloille? Voisit vaihdella vaikka jalkatreeneissä vuorotellen etu/takakyykky / prässi/hack, ettei tuu samanlaista treeniä liikaa. Olkapäille myös eri liikkeitä ja sarjamäärien sekä toistomäärien vaihtelua.

Ohjelma vois näyttää tältä:
ma: rinta + selkä + op
ti: jalat
to: hauis + ojentaja
pe: jalat + olkapää

Ruokavalio ihan ok, varmasti voisit lisätä kaloreita hiilareita nostamalla, jos kunnolla kehitystä haluat. Tuntuis aika alhaiselta määrältä kasvua ajatellen tuo ~3000kcal. Onko paino noussut vai pysynyt samassa tuollaisella määrällä?

Mahdollisuushan olisi lykätä tuonne keskiviikollekkin joku treeni, kunhan se ei ole sitten palautumisen tiellä. Olen tehnyt reisille lähinnä etu ja takakyykkyä, ja takareisille sitten SJMV ja koukistuksia. Tuossa ehdottamassasi ohjelmassa tulee maanantaina turhan pitkä treeni, eikä esim maastavetoa oikein mielellään lykkäisi tuonne selkätreeniin kun on jo valmiiks niin paljon tehtävää :( Täytyy vähän miettiä pohdiskella miten nuo nyt jakais järkevästi.

Aloittaminen

Eli tää klassinen kysymys. Miten alottaa? Eli oon jo pitemmän aikaa kamppaillu painon kans ja nyt sitä pitäs saada tippumaan ja lihasta tilalle. Monesti oon alottanu salilla käynnit mutta kun en siellä mitään osaa tehdä.

Eli tää klassinen kysymys. Miten alottaa? Eli oon jo pitemmän aikaa kamppaillu painon kans ja nyt sitä pitäs saada tippumaan ja lihasta tilalle. Monesti oon alottanu salilla käynnit mutta kun en siellä mitään osaa tehdä.

Kannattaa aluksi lukea ihan kaikessa rauhassa nämä threadit ja jos jää jotain epäselvää niin kannattaa kysyä täältä sitten uudestaan.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394 ja http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=53396

Miltäs porukka on mieltä jos viikon kierrossa on kaks kertaa kyykkyä, ja toisena kyykkypäivänä vielä vetokin päälle? Tiistaina olisi taka kyykky ja perjantaina etukyykky ja mave :rock:

Hauiksen treeanus

Teenkö hauiskäännöt oikein? Suoritan ne mutkatangolla 3x10, nopeasti ylös, siellä hetken pito ja hallitusti eli hieman jarrutellen alas. Lopussa ei jaksaisi enempää tehdä, mutta hauiksissa ei tunnu polttoa. Muistan mukavan polteen Bodypumpissa, missä tehtiin kevyillä painoilla pitemipiä sarjoja. Eikö lihaskasvuhakuisessa harjoittelussa pidäkään tuntua poltetta? Tulokset eivät ole nousseet kuukauden sisällä ja hyvin aloittelija vielä olen. Ruokailussa voi olla korjattavaa, mutta olisiko myös liikkeiden suorituksessa?

Teenkö hauiskäännöt oikein? Suoritan ne mutkatangolla 3x10, nopeasti ylös, siellä hetken pito ja hallitusti eli hieman jarrutellen alas. Lopussa ei jaksaisi enempää tehdä, mutta hauiksissa ei tunnu polttoa.

Kokeilehhan jättää 1-3 toistoa varastoon tästä edes päin. Toisekseen, se poltto, ei ole muuta kun maitohappoa, jolla ei ole mitään tekemistä lihaskasvun kanssa.

Eikö lihaskasvuhakuisessa harjoittelussa pidäkään tuntua poltetta?

Kuten yllä sanoin, että se on maitohappo, joka antaa sen polttavan tunteen.

itseasiassa maitohapolla on paljonkin tekemistä kasvun kanssa sillä laktaatti stimuloi GH:n eritystä. Mutta se polte ei missään nimessä ole pakollinen kasvun kannalta. Ite esim. käytän yleensä toistoalueena 2-3, mutta enemmän sarjoja, mutta poltetta ei käytännössä oo ikinä.

Perkele. Mikä hitto siinä on kun treenaa tolla Arnoldin kultasella koivikolla eiku kuusikolla (hehheh!) niin vaan jalat kehittyy? Teen kaikki liikkeet ihan yhtä tosissani ja samalla intensiteetillä mutta nyt yli puolen vuoden treenin jälkeen jalkojen kehitys on ollut ihan toiselta planeetalta muuhun kroppaan verrattuna. Reidet on suorastaan räjähtänyt, minkä huomaa mm. siitä, ettei farkut enää mahdu millään jalkaan. Muun kropan osalta taas ei ole oikein ihmeitä tapahtunut. Kokonaisuutena massaa on tullut joku vajaa 7 kiloa lisää ja tosiaan tuntuu, että kaikki reisiin. Ja toistetaan nyt vielä, että treenaan kaikki liikkeet yhtä finaaliin ja treenipainot on kyllä kasvanu kaikissa liikkeissä jonkin verran mutta kyykyssä paljon enemmän.

Niin, että mikä vittu tässä nyt oikein mättää? Reidethän on iso lihasryhmä, joten syökö ne vain yksinkertaisesti kaiken sen plussaravinnon mitä kurkusta mätän alas? Kannattaisiko siis jättää kyykky pois kokonaan? Kuitenkin kun aina sanotaan, että se on yks tärkeimmistä liikkeistä kun halutaan lisätä koko kropan massaa, koska se saa aikaan eniten kasvuhormonin eritystä kehossa. Sanokaa nyt viisaammat!

Ai niin, ja toinen todella perustavaa laatua oleva kysymys: onks se nyt sitten ihan leksaa, että lihas tottuu tiettyihin liikkeisiin? Tässä Arskan ohjelmassahan jauhetaan noita samoja kuutta liikettä koko ajan. Kun muuten joka paikassa lukee, että "keep your body guessing" vaihtamalla liikeitä ja toistomääriä jne.

Jos haluat tuoda yläkropan samalle tasolle niin laske vähän jalkojen treenimäärää ja nosta tasasesti yläkropan. Sulla nyt sit vissiin sattuu olee hyvä tuuri koipien kanssa :D
Tai sit vaihdat yläkropan liikkeet/sarjat/toistot. Toisin sanoen muutosta.

Back
Ylös Bottom