Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

No niin, Paavo Pesusieni ostaa Macin ja menee YLE:n sivuille katsomaat viimeisimmät uutiset YLE Areenasta. Toimiiko out-of-the-box? Ei, pitää asentaa Flip4Mac, mutta mistä Paavo Pesusieni voisi sen tietää, kun ei kerran ymmärrä koneista mitään? Saako YLE Areenan videot full screen modeen right-clickillä suoraan selaimesta out-of-the-box? Ei, pitää avata erillinen ohjelma (Quicktime), jotta lähetykset saa full screen modeen.

Paavo toivottavasti osaa avata Areenassa kohdan "Ohjeet" -> "Miten katselen tai kuuntelen ohjelmia Mac-tietokoneella?".

(Yle on tuomassa H.264-videot Areenaan, joten tuostakin ylimääräisestä palikasta päästään aikanaan eroon.)

Paavo Pesusieni kytkee jo valmiiksi omistamansa HP:n tulostin-skanneri-yhdistelmän ostamaansa Macciin? Toimiiko? Ei. Pitää asentaa ajurit ja silti yhden tekstidokumentin tulostaminen kestää kymmenen minuuttia, vaikka vanhassa Windows-koneessa tulostukset tuli just nyt ja heti. Säätää täytyy, mutta turhautunut Paavo menee kauppaan ja ostaa uuden tulostimen, kun ei jaksa säätää. Toimisikohan sitten? Ehkä. Nämä ihan todellisia tapauksia iMac-käyttäjältä, tasoa Paavo Pesusieni.

MS kertoo Mojave-saitilla, että Vistan kanssa toimii 2000 eri tulostinmallia (ja näistäkin isoon osaan ajurit pitää ladata valmistajien nettisivuilta). Leopardin mukana tulee automaattisesti ajurit 3100 tulostinmallille.

Paavo toivottavasti osaa avata Areenassa kohdan "Ohjeet" -> "Miten katselen tai kuuntelen ohjelmia Mac-tietokoneella?".

(Yle on tuomassa H.264-videot Areenaan, joten tuostakin ylimääräisestä palikasta päästään aikanaan eroon.)

Niin, toivottavasti ja aikanaan. En minäkään olisi tajunnut koko flip4mac-juttua, jos en olisi täältä sitä kysynyt tai googlettanut sitä. Säätöähän se on, jos mikä!

MS kertoo Mojave-saitilla, että Vistan kanssa toimii 2000 eri tulostinmallia (ja näistäkin isoon osaan ajurit pitää ladata valmistajien nettisivuilta). Leopardin mukana tulee automaattisesti ajurit 3100 tulostinmallille.

... jotka täytyy asentaa asennus-DVD:ltä. Ei ainakaan se malli toiminut heittämällä. Säätämistä vaati ja ajureiden etsimistä netistä. Silti päätyivät ostamaan uuden tulostimen, koska eivät halunneet "säätää".

Myöntäkää vain, ei kaikki toimi Macissä heittämällä ilman säätämistä. Ei semmoista järjestelmää ole olemassakaan, missä kaikki toimisi ihan tosta vaan. Mun mielestä olisi parempi, jos tässäkin ketjussa annettaisiin realistinen kuva siitä, mitä Macin käyttö on, eikä annettaisi kuvaa, jossa kaikki on ruusuilla tanssimista ja ongelmatonta, jos hommaa Macin. Todellisuudessa se ei sitä ole.

Juu, jos mä tekisin vaikka graafisen alan hommia niin taatusti käyttäisin mäkkiä. Ei mulla ole mitään mäkkejä vastaan, lukuisia kertoja olen todennut, että ovat varmasti hyviä koneita, jos käyttötarkoitus on niiden mukainen.
Mä koulutan. Mulla on Mac, joka palvelee käyttötarkoitusta tossa hommassa. Teen myös satunnaista graafisen puolen hommaa, mutta se ei ole leipätyö. Kerros mulle, miksi Mac on Windows- tai Linux -pc:tä parempi grafiikan kanssa pelallessa? Nyt en siis halua kaikkien palstan graafikoiden vastauksia, vaan MTM1977:n käsityksen.

Myöntäkää vain, ei kaikki toimi Macissä heittämällä ilman säätämistä. Ei semmoista järjestelmää ole olemassakaan, missä kaikki toimisi ihan tosta vaan. Mun mielestä olisi parempi, jos tässäkin ketjussa annettaisiin realistinen kuva siitä, mitä Macin käyttö on, eikä annettaisi kuvaa, jossa kaikki on ruusuilla tanssimista ja ongelmatonta, jos hommaa Macin. Todellisuudessa se ei sitä ole.

Kukaan ei ole väittänyt että kaikki toimisi heittämällä. Tämä asia on tullut tässä threadissa jo monta kertaa esiin.

Ei kaikki toimi heittämällä. Mutta lähes kaikki kyllä. Hommat on tehty suoraviivaisiksi ja käyttäjäystävällisiksi. Todellisuudessa Macin käyttö on siitä mukavaa, että edes ns. vaativammatkaan hommat eivät tarvitse oikeastaan ollenkaan teknistä tietotaitoa. Mä olen säätänyt Windowsin kanssa ensimmäisistä versioista lähtien. Siitä huolimatta Macin käyttäminen on ollut erittäin miellyttävää ja mukavaa, eikä kämpän kahteen Windows-PC:hen ole mieli tehnyt viimeisen puolen vuoden aikana koskea. Ainoa mikä ajoi Windowsin pariin oli, etten saanut oppilaitokselta SPSS-lisenssiä Macille. En tiedä onko sitä softaa edes koko alustalle.

Todellisuudessa käyttö on ollut miellyttävämpää ja helpompaa kuin Windowsin kanssa, vaikka Win-järjestelmät tunnenkin kuin omat taskuni.

Tuossa joku heitti tulostinesimerkkiä hetki sitten. Oma kokemukseni toissaviikonlopulta oli se, että yritin tulostaa anoppilan HP-monitoimilaitteella kuvaa talon XP-PC:llä. Laite oli uuskäytetty, joten ajurilevyä ei ollut. Metsästin ajureita pitkään ja asensin ne kahteen kertaan. Puolisen tuntia kikkailtuani olin valmis tulostamaan. Tulosta -nappi avasi muistaakseni "Sovellus on suorittanut laittoman jutun jne ja se suljetaan." Koitin vielä pari kertaa, kunnes tuumin että koitetaan nyt tolla MacBookilla. Pieni skeptisyys oli asian suhteen, koska en ole koskaan liittänyt tähän mitään tulostinta. HP kiinni, kone tunnisti sen saman tien, tuloste ulos ja homma oli kasassa alta 30 sekunnissa alusta loppuun.

Mä koulutan. Mulla on Mac, joka palvelee käyttötarkoitusta tossa hommassa. Teen myös satunnaista graafisen puolen hommaa, mutta se ei ole leipätyö. Kerros mulle, miksi Mac on Windows- tai Linux -pc:tä parempi grafiikan kanssa pelallessa? Nyt en siis halua kaikkien palstan graafikoiden vastauksia, vaan MTM1977:n käsityksen.

Palstan mac miesten mukaan löytyy hyvät ja toimivat softat ja koska itse en maccia käytä niin uskon heitä, jotka käyttävät.

Löytyy noita softia windows koneellekin, mutta ilmeisesti ovat helpompikäyttöisiä macilla.

Voin olla väärässä, eikä oikeastaan ole niin väliä, kun ei ole lainkaan meikäläisen alaa nuo graafisen puolen hommat.

Samat softat ne on mitä Windowsillakin. Photoshop, Lightroom, Aperture, Illustrator, Capture, Painter, 3DSMax. Samalla tavallakin ne toimivat. Itse asiassa minua kiinnostaisi tietää, mitä exclusive -softia Macille löytyy ja mitä eroa toiminnallisuudessa on niiden ohjelmien suhteen, jotka ovat saatavilla molemmille alustoille.

Itseni eniten käyttämät softat ovat Lightroom, Photoshop ja Illustrator. Ne toimivat ihan samalla tavalla myös Windowsissa, mutta nyt taas päästäänkin siihen kuinka käyttöjärjestelmä ajaa niitä. Ohjelmien perusteella itse en valintaani ole tehnyt, vaan nimenomaan alustan.

Kuten sanottu, omat duunini tällä hetkellä ovat etupäässä koulutukseen liittyviä, eikä mitään spesifisiä erityistarpeita ole. Silti Mac rokkaa tässäkin hommassa.

Samat softat ne on mitä Windowsillakin. Photoshop, Lightroom, Aperture, Illustrator, Capture, Painter, 3DSMax. Samalla tavallakin ne toimivat. Itse asiassa minua kiinnostaisi tietää, mitä exclusive -softia Macille löytyy ja mitä eroa toiminnallisuudessa on niiden ohjelmien suhteen, jotka ovat saatavilla molemmille alustoille.

Itseni eniten käyttämät softat ovat Lightroom, Photoshop ja Illustrator. Ne toimivat ihan samalla tavalla myös Windowsissa, mutta nyt taas päästäänkin siihen kuinka käyttöjärjestelmä ajaa niitä. Ohjelmien perusteella itse en valintaani ole tehnyt, vaan nimenomaan alustan.

Kuten sanottu, omat duunini tällä hetkellä ovat etupäässä koulutukseen liittyviä, eikä mitään spesifisiä erityistarpeita ole. Silti Mac rokkaa tässäkin hommassa.

Kuten sanottu, tuo kuvankäsittely yms. puoli on mulle ihan tuntematon alue :)
Mulla suurimmat kuvankäsittelyt on sitä, että muuttaa kuvan koon tarkoitukseen sopivaksi, siinä se sitten onkin :D Tuo menee tarvittaessa vaikka paintilla, on mulla kuitenkin "jopa" paintshop pro käytössä (oli mukana työkoneen paketissa).

Jea, lähinnä viisasin siihen, että sanoit taatusti käyttäväsi Macia jos kuvankäsittelypuolella tekisit hommia. Perinteisesti grafiikkaukot käyttävätkin Macia, mutta ei se nykyään mikään elinehto ole kuvien kanssa pelailuun. Miellyttävä vaihtoehto kylläkin, mutta ei aivan niin messiaaninen kuin minkä kuvan asiasta usein saa.

Kertokaas nyt muut Mac-kansalaiset, miksi Applen lelut ovat parempia grafiikkaduuneissa? Pl. tottumuskysymykset. Itselleni merkittäviä juttuja ovat olleet kovempi vakaus suurten kuvatiedostojen käsittelyssä, parempi muistinhallinta (ainakin perstuntumalta), miellyttävämpi moninajo, floating-henkinen käyttöliittymä useissa ohjelmissa ja ylipäänsä mukavampi käyttö useiden tiedostojen ja softien kanssa yhtäaikaisesti temppuiltaessa. Tuleeko muuta mieleen?

Ei se makuasia ole. Haluaisin kokeilla töissäni tuota MB Pro:ta, mutta firmalla on liikaa itsekoodattua windows-softaa joka vieläpä vaatii hiukan suoritustehoa, joten ei viitsi virtuaalisestikaan pyöritellä.

Mutta toinen kommenttisi, että riippuu käyttötarkoituksesta, sehän osuu aivan nappiin. Puhut sekavia ;)
Niin no tuli itellä mieleen vaan lähinnä esim. kotikäyttö, että tykkääkö pelailla vai surffaileeko vaan netissä ja kattelee vaikka leffoja sillä koneella. Sen takia hieman sekava ilmaisu. Tietenkin duunissa eri juttu jos on koodattu softaa jollekin tietylle käyttikselle niin sillonhan sitä on käytettävä.

EDIT: Makuasiaksi laskisin myös sen, että tykkääkö esim. tuunailla sitä konettaan vai pitääkö kenties macin designista.

Samat softat ne on mitä Windowsillakin. Photoshop, Lightroom, Aperture, Illustrator, Capture, Painter, 3DSMax.

Pieni korjaus, Aperturea ei saa Windowsille ja 3dsmaxia ei saa OSX:lle. Harmi kyllä, 3dsmax kun on oma lemppari mitä mallinnusohjelmiin tulee.

Kertokaas nyt muut Mac-kansalaiset, miksi Applen lelut ovat parempia grafiikkaduuneissa? Pl. tottumuskysymykset. Itselleni merkittäviä juttuja ovat olleet kovempi vakaus suurten kuvatiedostojen käsittelyssä, parempi muistinhallinta (ainakin perstuntumalta), miellyttävämpi moninajo, floating-henkinen käyttöliittymä useissa ohjelmissa ja ylipäänsä mukavampi käyttö useiden tiedostojen ja softien kanssa yhtäaikaisesti temppuiltaessa. Tuleeko muuta mieleen?

Lähinnä mainittu vakaus + spacesin, exposen, quick lookin, pikanäppäinten ja muiden lukemattomien pienten käyttiksen ominaisuuksien tuoma mukavuus/lisänopeus workflowiin.

Pieni korjaus, Aperturea ei saa Windowsille ja 3dsmaxia ei saa OSX:lle. Harmi kyllä, 3dsmax kun on oma lemppari mitä mallinnusohjelmiin tulee.
Modon jälkeen ei oikein Maxia kaipaa. Luxologyn pojat ovat lähteneet puhtaalta pöydältä ja vetänyt käyttöliittymän uusiksi, miettien alusta asti miten oikeasti pitäisi polygonimallintajan toimia.
On muuten kerta kaikkisen hieno ohjelma eikä edes hinnalla pilattu. Natiivi versio winkkariin ja macciin.
Tekee VRayn-tasoista jälkeä (raytraceri + IR-caching radiosity + HDRI yms.).

Kukahan amis Macilla vääntää noita kokosivun Apple mainoksia Hesariin? Varmaan taitto-ohjelmaa on pirun helppo käyttää, mutta hirveetä huttua on tulokset silti.

Mitäs sitten kun Imacista loppui kovalevytila

imac-computer.jpg

+
hdd.jpg

Totta, ei tuolla varmaan tule ongelmia.

Back
Ylös Bottom