Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Jos jostain on syntynyt väärinkäsitys, että Mac on ainoa oikea kone joka tarpeeseen niin pahoittelut siitä. Onhan se nyt itsestään selvää, että koneet ja käyttikset tarpeen mukaan ja jos toiseen ei saa niitä ohjelmia mitä työssään käyttää niin selvä pelihän se on.

En minäkään voi Mäkillä kaikkea tehdä vaikka kuinka haluaisin. Ihan niistä samoista syistä. Ne alustat mille töissä väännetään koodia ovat teollisuuslaitteita eikä ole vaihtoehtoja. Kotona on tilanne tietenkin toinen ja piiiiitkän winkkari/pc -rakentelun jälkeen oli ilahduttavaa huomata, että on olemassa oikeasti koneita/käyttiksiä joissa asiat toimivat huomattavasti kivuttomammin.

Juu, jos mä tekisin vaikka graafisen alan hommia niin taatusti käyttäisin mäkkiä. Ei mulla ole mitään mäkkejä vastaan, lukuisia kertoja olen todennut, että ovat varmasti hyviä koneita, jos käyttötarkoitus on niiden mukainen.

Omissa duuneissa vaan ei tosiaan ole. Ja vaikka se pc pelaaminen kuulemma onkin ihan turhaa hommaa niin sitä nyt kuitenkin tulee kotikoneella tehtyä, joten siksi windows pc myös kotona.

Voisinhan mä mäkinkin hommata, mutta mitä mä sillä tekisin? ei tule mieleen mitään käyttöä, johon mä sitä tarttisin. mulla kun tuo luova puoli ei ole oikein niitä vahvuuksia :D

Voisinhan mä mäkinkin hommata, mutta mitä mä sillä tekisin? ei tule mieleen mitään käyttöä, johon mä sitä tarttisin. mulla kun tuo luova puoli ei ole oikein niitä vahvuuksia :D
Mun vahvuuksiin kuuluu sohvalla lojuminen ja siinä kaverina valkoinen mäkki on niin ihana. Ei tekisi yhtään mieli harrastaa makoilua tarroista kirjavan, hurisevan ja kaatuilevan pc:n kanssa :D

1) lykätä digikameran tai video-kameran siihen kiinni ja katsella RAW-kuvia
2) voit muokata (RAW)-kuvia, laittaa ne albumiin, polttaa levylle ja koostaa niistä vaikkapa elokuvan jonka voit polttaa normaaliksi DVD:ksi

5) voit synkata puhelimesi kalenterit ja kontaktit käyttikseen

Nuo jäljelle jättämäni kohdat eivät onnistu tuolla omalla makilla os x:n puolella ilman lisäsoftia, joten niitä on turha vaatia myöskään wintoosalta. Puhelimen synkkaus toimi xp:ssä suoraan outlookin kalenterin kanssa kun asensin. Os x:lle ei taida olla vielä tarvittavaa palikkaa edes olemasa. Puhelin on tuollainen Nokia nimisen autotallifirman valmistama ja 2007 vuonna markkinoille tullut. Kamera on puolestaan Fujifilmin tekemä, liian marginaalinen firma Applelle sekin. Tulostimen valinnassa saa myös olla tarkkana, jos on makin omistaja. Eivät osanneet sanoa valtuutetussa omppu-liikkeessäkään toimiiko samassa liikkeessä myyty tulostin os x:n kanssa. Tulostinten kanssa tuettua valikoimaa on tosin riittävästi myös os x:n käyttäjille, sama koskee puhelimia ja kameroita. Turha kuitenkaan väittää, että kaikki toimisi suoraan. Oma kokemukseni osoittaa oikeastaan päinvastaista.

Jännä muuten jos Microsoft tekis tommosen paketin softista ja ymppäisi sen suoraan käyttikseen niin heti olisi kaikenmaailman EU parlamentit sun muun nillittämässä, että rajoitetaan kilpailua yms. paskaa, mutta kun Apple tekee saman niin ketään ei kiinnosta...

Niinpä.

OSX on vaan sen verran marginaalikäyttis, että se ei kiinnosta päättäjiä.
Jos yleistyy niin sitten voipi alkaa napsumaan haasteita sinnekin päin.

Tuskin, Applen koneissahan softa ja rauta tulevat samasta firmasta.
Jos M$ kasaisi myös raudan itse, sekin voisi halutessaan tunkea mukaan vaikka kaikki valmistamansa ohjelmistot.

edit2:
hassu juttu muuten, että kaikki esimerkit tuntuu olevan jälleen kerran jotain kuvankäsittelyyn liittyviä. Eikö täällä oikeasti ole yhtään mäkistiä, joka tekisi jotain muuta kuin jollain tavalla kuviin liittyvää hommaa?

Noh, vaikkapa WWW-ohjelmointi.

Leopardista löytyy valmiina mm. Apache 2, PHP, SQLite ja Ruby on Rails. Myös FTP-serveri löytyy. Laita vain namiska päälle asetuksista ja se on menoa.

web-sharing.png

Kun Windows-käyttäjä on vasta saanut Ruby on Rails -serverin konffattua tietokantoineen, joka ei ole mitenkään parin klikkauksen homma, niin mäkkimies on koodannut blogin, suunnitellut sille ulkoasun ja ladannut sen nettiin kaikkien ihailtavaksi.

Tuskin, Applen koneissahan softa ja rauta tulevat samasta firmasta.
Jos M$ kasaisi myös raudan itse, sekin voisi halutessaan tunkea mukaan vaikka kaikki valmistamansa ohjelmistot.

Apple ja intel ei ole samaa firmaa. Vai miten tarkoitit? Onhan noi MS:ää vastaan nostetut miljoonasakot aivan älyttömiä imo.

Noh, vaikkapa WWW-ohjelmointi.

Leopardista löytyy valmiina mm. Apache 2, PHP, SQLite ja Ruby on Rails. Myös FTP-serveri löytyy. Laita vain namiska päälle asetuksista ja se on menoa.

web-sharing.png

Kun Windows-käyttäjä on vasta saanut Ruby on Rails -serverin konffattua tietokantoineen, joka ei ole mitenkään parin klikkauksen homma, niin mäkkimies on koodannut blogin, suunnitellut sille ulkoasun ja ladannut sen nettiin kaikkien ihailtavaksi.

Linuxi on kans iha kätevä nykypäivänä(jos winukka ei kelpaa). Saat linux koneen puolet halvemmalla. Joten kipi kapi pc-ostoksille.

Kieltämättä, mutta eikös tässä nyt vertailtukin Windowsia ja OSX:ää?
No noi macistiti nyt jämähti vain winukkan solvaamiseen mutta kuten topiccikin sanoo niin apple vs pc keskustelu tää oli alunperin. Linuxissa on myös pari tosi näppärää juttua kuten ohjelmien lisäys vain pari nappia painamalla. Jos vaikka tarvitsisi www-sivuja väsätä tai ftp ohjelmaa käyttää.

Ajattelin nyt niitä paavoja jotka EIVÄT tiedä miten säädetään yhtään mitään. Ja kuten jo miljoonasti todettiin niin koko keskusteluhan lähti väitteestä että winkkaria pitää säätää enemmän kuin OSX:ää. Tätä ei vaan millään haluta myöntää.

No niin, Paavo Pesusieni ostaa Macin ja menee YLE:n sivuille katsomaat viimeisimmät uutiset YLE Areenasta. Toimiiko out-of-the-box? Ei, pitää asentaa Flip4Mac, mutta mistä Paavo Pesusieni voisi sen tietää, kun ei kerran ymmärrä koneista mitään? Saako YLE Areenan videot full screen modeen right-clickillä suoraan selaimesta out-of-the-box? Ei, pitää avata erillinen ohjelma (Quicktime), jotta lähetykset saa full screen modeen. Paavo Pesusieni kytkee jo valmiiksi omistamansa HP:n tulostin-skanneri-yhdistelmän ostamaansa Macciin? Toimiiko? Ei. Pitää asentaa ajurit ja silti yhden tekstidokumentin tulostaminen kestää kymmenen minuuttia, vaikka vanhassa Windows-koneessa tulostukset tuli just nyt ja heti. Säätää täytyy, mutta turhautunut Paavo menee kauppaan ja ostaa uuden tulostimen, kun ei jaksa säätää. Toimisikohan sitten? Ehkä. Nämä ihan todellisia tapauksia iMac-käyttäjältä, tasoa Paavo Pesusieni.

Toimiiko muuten Sampo-pankin nettipankki Safarilla? Minulla ei ole Sampo-pankin tiliä, mutta mutsi väittää, ettei toimi. Asensin niille Firefoxin, ehkä sillä toimii? Veikkauksen sivuillakaan ei kuulemma toimi lottorivin klikkailu Safarilla. Firefoxilla varmaan toimii, mutta ei sekään taida tulla missään Macissa esiasennettuna, eli ei toimi sekään out-of-the-box.

No niin, Paavo Pesusieni ostaa Macin ja menee YLE:n sivuille katsomaat viimeisimmät uutiset YLE Areenasta. Toimiiko out-of-the-box? Ei, pitää asentaa Flip4Mac, mutta mistä Paavo Pesusieni voisi sen tietää, kun ei kerran ymmärrä koneista mitään? Saako YLE Areenan videot full screen modeen right-clickillä suoraan selaimesta out-of-the-box? Ei, pitää avata erillinen ohjelma (Quicktime), jotta lähetykset saa full screen modeen. Paavo Pesusieni kytkee jo valmiiksi omistamansa HP:n tulostin-skanneri-yhdistelmän ostamaansa Macciin? Toimiiko? Ei. Pitää asentaa ajurit ja silti yhden tekstidokumentin tulostaminen kestää kymmenen minuuttia, vaikka vanhassa Windows-koneessa tulostukset tuli just nyt ja heti. Säätää täytyy, mutta turhautunut Paavo menee kauppaan ja ostaa uuden tulostimen, kun ei jaksa säätää. Toimisikohan sitten? Ehkä. Nämä ihan todellisia tapauksia iMac-käyttäjältä, tasoa Paavo Pesusieni.

Toimiiko muuten Sampo-pankin nettipankki Safarilla? Minulla ei ole Sampo-pankin tiliä, mutta mutsi väittää, ettei toimi. Asensin niille Firefoxin, ehkä sillä toimii? Veikkauksen sivuillakaan ei kuulemma toimi lottorivin klikkailu Safarilla. Firefoxilla varmaan toimii, mutta ei sekään taida tulla missään Macissa esiasennettuna, eli ei toimi sekään out-of-the-box.
Jotkut ne vaan koodaa "Windows/IE only" -juttuja edelleen. Aika vaikeahan tuota on Macin syyksi laittaa, vaikka MS-lasit olisikin päässä. Mutta tuo HP:n ongelma kuulostaa mielenkiintoiselta.

P.S. Hyvä kun muistutit tuosta Lotosta. Laitoin äsken pari riviä menemään Leopardin Safarilla.

Apple ja intel ei ole samaa firmaa. Vai miten tarkoitit? Onhan noi MS:ää vastaan nostetut miljoonasakot aivan älyttömiä imo.

Voinko ostaa Inteliltä Macbookin?

Toimiiko muuten Sampo-pankin nettipankki Safarilla? Minulla ei ole Sampo-pankin tiliä, mutta mutsi väittää, ettei toimi. Asensin niille Firefoxin, ehkä sillä toimii?

Veikkaisin, että mobiilipankki ainakin toimii. Suosittelen sen käyttöä muillekin Sammon asiakkaille selaimesta/käyttöjärjestelmästä riippumatta.

Noh, Sampon verkkopankin ja Areenan toimivuuden varmistaminen mäkillä ei ole Applen harteilla, vaan sivustojen kehittäjien. Tekisivät standardien mukaista koodia ja testaisivat tuotteensa kunnolla.

Synaptic on kyllä näppärä. En tiedä miten Maceissa menee, mutta mielestäni Apple saisi tehtyä varmaan hyvin vastaavan ohjelman, jota olisi vielä parempi käyttää (siis ihan aloittelijoille). Jos vaikka löytyisi suositellut ohjelmat, ladatuimmat ohjelmat ja muutenkin saisi päälle helposti multimedia -> music players -> kasa soittimia, joita käyttäjät voivat arvostella. Olisi se helppoa, kun nappaisi vaan package managerin päälle ja löytäisi helposti sellaisen ohjelman kuin haluaa. En tiedä saako synapticissa tuota helpompaa luokittelua mitenkään päälle. Onhan tuossa haku, mutta IMO olisi näppärämpää, jos olisi "easy-categories"-toiminto ja saisi myös vähän osviittaa ohjelmien tasosta.

Jotkut ne vaan koodaa "Windows/IE only" -juttuja edelleen. Aika vaikeahan tuota on Macin syyksi laittaa, vaikka MS-lasit olisikin päässä.

Näinhän se on, mutta täyttä totta nettimaailmassa. Paavo Pesusienet ei välitä, millä ne hommat on koodattu, vaan ne välittää vaan siitä, että ne toimii helposti, ilman säätämistä.

Noh, Sampon verkkopankin ja Areenan toimivuuden varmistaminen mäkillä ei ole Applen harteilla, vaan sivustojen kehittäjien. Tekisivät standardien mukaista koodia ja testaisivat tuotteensa kunnolla.

Sä et tainnut tajuta asian pointtia. En tosin ihmettele.

Back
Ylös Bottom