Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Jos kouluruoalla reilusti syöt(foorumista johtuen oletan näin :D) niin arviosi heittää kyllä alakanttiin, itse olen noi koulu/vastaavat lounasruokailut laskenut 800:na vaikka salaattipöytää käytän noissa aina antaumuksella. 300 on joka tapauksessa vähänä laskettu, jos perunat/riisin yms jätät vähälle niin 500 voi olla jopa siinä.

:wtf: Pakko kysyä näin ihan pihalla olevana että miksi pitää erotella kananmunasta valkuaiset ja keltuaiset? Laitatteko ne johonkin toiseen ruokaan vai heitättekö syötäväksi kelpaavaa ruokaa pois?

Syö keltuaiset! Se on tosi typerää syödä pelkät valkuaiset, jos ne yksinään syö ni se prodeki on liian nopeeta meidän kropalle. Sitäpaitsi tarviit sitä rasvaa terstosteronin tuottamiseen.

E: ja joo varsinainen kysymys, seki on lähteny jostain typerästä kaloreiden/rasvanvälttelystä liikkeelle.Ja ennen luultiin että keltuaisesta nousee kolesterolit. Ja sit ku joka ammattibodarillakin on aamupalana kaurapuuro ja munanvalkuaiset, molemmat huonoja vaihtoehtoja

Syö keltuaiset! Se on tosi typerää syödä pelkät valkuaiset, jos ne yksinään syö ni se prodeki on liian nopeeta meidän kropalle. Sitäpaitsi tarviit sitä rasvaa terstosteronin tuottamiseen.

E: ja joo varsinainen kysymys, seki on lähteny jostain typerästä kaloreiden/rasvanvälttelystä liikkeelle.Ja ennen luultiin että keltuaisesta nousee kolesterolit. Ja sit ku joka ammattibodarillakin on aamupalana kaurapuuro ja munanvalkuaiset, molemmat huonoja vaihtoehtoja
Puuro+valkuiaiset huono aamupala, millähän perusteella? Parempihan se et nopeesti menee prodet kiertoon amusella, moni ottaa prodedrinksun tunti ennen aamupalaa.

Öljyt toki mukaan oliivi+kalaöljy, ei liikoja tosin amusella max 30g.

suurin osa ihmisistä on allergisia kauralle, ja liian nopea on liian nopea. Ne keltuaiset hidastaa imeytymistä riittävästi. Eikä kauran ravintoarvotkaan oo mitään kauheen erikoisia.

suurin osa ihmisistä on allergisia kauralle, ja liian nopea on liian nopea. Ne keltuaiset hidastaa imeytymistä riittävästi. Eikä kauran ravintoarvotkaan oo mitään kauheen erikoisia.
Mitäs tohon suosittelet? Ei kaura tainu keitettynä mikään liian nopea kuiten olla...

Kaurapuuro 2,5 dl 24 70 17, eli 17 GK

2.5dl tossa annos eli 40g itse hiutaleita.

ei kaura vaan ne valkuaiset. Ite jos syön hiilareita niin luomu täysjyväbasmati-riisi on ollu kovassa käytössä. Riisiä ja lihaa pääosin kuitenkin.
En nyt siis sano että se kaura mikään niin huono vaihtoehto on että ei voisi syödä, parempiakin löytyy kyllä.
Jos kauraa vedän ite niin lyön blenderiin 2-4dl ja päälle rahkaa ja nestemäistä kalaöljyä/rypsäriä ja jotain kuitupitosta jugurttia.

E: Ja siis paras olisi vaihdella sitäkin, esim. viikko kauraa, viikko riisiä, viikko jotain muuta yms.

Jos kouluruoalla reilusti syöt(foorumista johtuen oletan näin :D) niin arviosi heittää kyllä alakanttiin, itse olen noi koulu/vastaavat lounasruokailut laskenut 800:na vaikka salaattipöytää käytän noissa aina antaumuksella. 300 on joka tapauksessa vähänä laskettu, jos perunat/riisin yms jätät vähälle niin 500 voi olla jopa siinä.

Ok, no enempi parempi :D Sit vielä yks kyssäri, eli onko väliä syönkö kaurahiutaleita vai pikakaurahiutaleita? Jos sekotan hiutaleet siis rahkaan ja mehukeittoon (+öljy) aamulla ja päivällä pelkkään mehukeittoon (+öljy). Noitten hiutaleitten eroista on puhuttu, mutta varmistellaan nyt vielä.. :)

Tarvisin tietoon semmoisen halvan ja hyvän 'ruokaohjelman' eli mitä söisin aina aamuisin(ei puuroo ja mitää kauraleseita myslii etc :D) ja mitä sit söisin koulun jälkeen ja mitä illalla?

Protsku+öljy rinkin säilyvyys

Eli mites tommonen juoma säilyy, jos oletetaan, että aamulla tekee ja iltapäivällä juo.
Ois hyvä välipala kouluu, mut säilyykö se reilu 5 tuntii kassissa?

Mitä laskuria olette käyttäneet energiantarpeenne arvioimisessa? Oletteko fiksanneet tulosta jotenkin vai ihan "hyväksyneet" laskurin lukemat? Itse olen pohtinut pitkään noita kulutusjuttuja esim. kalorilaskuri.fi-sivustolta. Joidenkin laskukaavojen mukaan mun energiankulutus on huomattavasti korkeampi, kun vaikuttaahan siihen lihasmassakin aika paljon.

Postasin tossa eilen tän saman kysymyksen, mut se hika hukku ton ruokavalio jutun väliin :D Toivotavast joku fiksu sen nyt huomaa, ja toivottavasti tätä ei pidetä spämmäyksenä:)

Kreatiini kerää nestettä kehoon, myös kasvoihin - fakta. Mutta voiko sitä välttää esim. nauttimalla kreatiinia vähemmän kuin suositellaan? Entä onko kananmunat (keitettynä) vaihtoehto rahkalle/raejuustolle?

Mitä laskuria olette käyttäneet energiantarpeenne arvioimisessa? Oletteko fiksanneet tulosta jotenkin vai ihan "hyväksyneet" laskurin lukemat? Itse olen pohtinut pitkään noita kulutusjuttuja esim. kalorilaskuri.fi-sivustolta. Joidenkin laskukaavojen mukaan mun energiankulutus on huomattavasti korkeampi, kun vaikuttaahan siihen lihasmassakin aika paljon.

Kalorilaskuria itse käytän aktiivisesti, mutta eihän se osaa sanoa suoraan aktiivisuustasoasi ja perusliikkumistasi, joten ei sillä ihan suoraan saa tarkkaa lukua aikaiseksi. Olen itse "hyväksynyt" kalorilaskurin luvut ja lisännyt 500kcal siihen päälle niin en liho enkä laihdu. Jos haluan massaa niin syön sitten tuon päälle jotain ja taas jos haluan laihtua, niin nuo 500kcal pois.

Ite käytän tota samaa sivustoo ja iha jees se o.. paikkansa se pitää tietenki jos o mitannu kaiken ja tietää suunillee ne ravinto arvot..mut sitte jos ei oo pahemmi tietoo mitä minkäki ravinto arvot on ja paljonko painaa ni kannataa vetää arviolta ja vähän alakanttiin se arvio..tuleepahan sentää syötyy tarpeeks ettei miinuksille mene. Niin ja jos kulutuksesta lähetään ni eiköhä se ihan paikkansa pidä jos on paino oikeen siinä ja suunillee vastaa se juttu sitä mitä on tehny..

Tämä jääny vaivaamaan...
Siis jos on pluskaloreilla, niin kertyykö se aina rasvana, vai voiko se plussa tulla myös pelkkänä lihaksena, jos ravinto on oikein`?
Ja voiko silleen tapahtua, että paino pysyy samana, mutta läski muuttuu lihakseks?

^tottakai tavoitteena on suurimmalla osalla ihmisistä mitkä osaa suunnitella dieettinsä että mahd.paljon uudesta painosta olisi lihasta. Mutta käytännössä se on vaan helpompi ottaa kyytipoikana läskiä.
Ja läski EI muutu lihakseksi. Toki, jos kasvatat uutta lihasta vaikka 4 kiloa niin se kuluttaa enemmän jo levossa energiaa, joten voit metabolia kautta menettää vanhaa rasvakudosta.

Back
Ylös Bottom