Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Arvioisin, että 2500-3000 sun painoisella tyypillä jos haluat pitää painon about ennallaan. Ehkä lähempänä kolmea tonnia, emt. :david:

Siinä tapauksessa lienee syytä syödä vähän enemmän kuin:

4 leipäpalaa (Metukkaa, juustoa, voita)
300 grammaa kanaa
spagettia sillai sopivasti suhteessa kanaa
2 desii jogurttii
tomaatti
desi protsku ja desi hiilarijuomaa. (eli sitä jauhetta molemmissa se desi)
1,5 litraa maitoa

Eipä muuten ollu hääppönen päivä ruoan suhteen, tuntu et tuli syötyä koko aika :wtf:

Olen 16v jääkiekkoilija ja ajattelin pudottaa ennen sarjanalkua kehosta rasvoja pois tiukalla ruokavaliolla. Eli 6vk "dieetti" ois tarkotus pitää tosi tiukalla ruokavaliolla mutta myös sillain, että jaksaa painaa harjoituksissa hyvin sen 4-7krt viikossa. Eli kaipaisin kaikenlaisia neuvoja esimerkiksi siitä mitä ehdottomasti kannattaa syödä, mitä vähentää ja mikä jättää kokonaan pois.
Vastaavanlaisia kysymyksiä on varmasti tullut ennekin, mutta kysäisen varmistukseksi, koska olen ihan aloittelija näissä asioissa. Pituus on 186, paino 82.

Iha mielenkiinnosta kyselisin Vist- sinulta, että haluatko selvitä kaudesta hengissä? 16-vuotiailla meno alkaa olemaan jo sen verran kovaa, että sinun pituinen kaveri menee keskeltä kahtia jos tuosta alat laihduttamaan. Varsinkin kun olet vielä ihan äijän kokoinen, sinusta tulee varsinainen "keihäs" (:D), jos tuosta vielä laihdut. Tämän tiedän kokemuksesta, kun hyvälle kaverille kävi kylmät kun hankkiutui massoistaan pois ja menetti kentällä ainoan vahvuutensa. Ei sillä, että olisit vielä edes hirveän "massa" kaveri, mutta ennemmin hankit painoa lisää ja sopivalla voimatreenillä kehität nopeuttasi.

Heh :D. Koko ajan on menossa puntillajakso ja kesän aikana tullutkin ~5kg lisää painoa (ei yllätys koska olin niin keihäs ennen), mutta noita ylimääräisiä rasvoja mielelläään karsisin vielä. Kyseessä on todennäköisesti b2SM sarja, jossa koko ei ole vielä niin suuressa asemassa kuin B-SM:ssä. Tavoite ois että tonne 186/86 sais painon, mutta tällä peruskunto kaudella sais kropan mahd kiinteeksi. Lisää mielipiteitä ja neuvoja.

Itse en kyllä pystynyt kesätreenikaudella laihduttamaan tippaakaan. (Siinä tosin laihtuu usein väkisin) Kuten itsekin sanoit; reenejä vähintään se 5krt viikossa, ja joskus useammin kuin kerran päivässä. Tuosta johtuen itse mätin hädissäni ruokaa suuhun. Ota kesätreenisesongiksi tavoitteeksi selvitä hengissä ja jos sulla on sen jälkeen enää mitään mistä painoa pudottaa niin sitten mieti tarkemmin. :)

Mutta jos ruokailuun nyt jotain vinkkejä kaipailet, niin tärkeää on syödä monipuolisesti ja hiilihydraattipainoista ruokaa.

Vist:

Hyvä neuvo on ,karsitaan syömisistä turhat sokerit ja rasvat pois. Eli karkit ja muut sokerimössöt ja tyydyttyneet rasvahapot minimiin.
Muuten kaikkea normiruokaa poskien täydeltä.

Uskosin tuolla treenimäärällä sun ikäsellä kaverilla kulutuksen olevan sitä luokkaa ettei tarvi erikseen laihdutella.

Aamuprotsku

Moro, onkos mitään merkitystä, että ottaako aamuprotskun ENNEN vai JÄLKEEN aamuruoan? imeytyykö paremmin jos ottaa ennen ruokaa? aamuruoka omalla kohdalla = aamupuuro

Terve!

Olen tässä nyt muutaman kuukauden käynyt salilla 3xviikko, ja mieleeni tuli että olisi varmaan fiksua alkaa nauttimaan jonkinasteisia palautusjuomia.

Ongelma on se, että itselläni ei ole mitään tietoa mistä/mitä tulisi hankkia. Olen lueskellut erilaisista jauheista ja juomista, mutta kaikki tieto vaikuttaa aikalailla sekavalta :S

Voisikos joku kokeneempi siis kertoa, minkälaista palautusjuomaa tämmöinen 170cm/75kg, 28v. miehen tulisi käyttää treenistä palautumiseen? Onko olemassa jotain toimivaa yhtä jauhetta (ettei tarvitsisi sekoitella 10 eri jauhetta), vai onko paras ja halvin vaihtoehto ostaa useita eri jauheita? Jos useita eri jauheita pitää hommata, niin minkälaisia sekoitussuhteita pitäisi näissä käyttää?
Toisinsanoen, palautusjuoma reseptit ja vinkit hakusessa :)

Kiitos jo kaikille vastanneille näin etukäteen.

Moro, onkos mitään merkitystä, että ottaako aamuprotskun ENNEN vai JÄLKEEN aamuruoan? imeytyykö paremmin jos ottaa ennen ruokaa? aamuruoka omalla kohdalla = aamupuuro
Ei mitään merkitystä, ihan miten tykkäät. :)

P_t_yy: Heraproteiinia ja maltodekstriiniä 1:1 suhteessa tai sitten ostat jonkun valmiin. esim nämä on kaikki toimivia:
-fastin muscle+
-fastin reco2
-fastin mass blast
-evolution recovery

Terve!

Olen tässä nyt muutaman kuukauden käynyt salilla 3xviikko, ja mieleeni tuli että olisi varmaan fiksua alkaa nauttimaan jonkinasteisia palautusjuomia.

Ongelma on se, että itselläni ei ole mitään tietoa mistä/mitä tulisi hankkia. Olen lueskellut erilaisista jauheista ja juomista, mutta kaikki tieto vaikuttaa aikalailla sekavalta :S

Voisikos joku kokeneempi siis kertoa, minkälaista palautusjuomaa tämmöinen 170cm/75kg, 28v. miehen tulisi käyttää treenistä palautumiseen? Onko olemassa jotain toimivaa yhtä jauhetta (ettei tarvitsisi sekoitella 10 eri jauhetta), vai onko paras ja halvin vaihtoehto ostaa useita eri jauheita? Jos useita eri jauheita pitää hommata, niin minkälaisia sekoitussuhteita pitäisi näissä käyttää?

Kaupasta saa noita Fastin tuotteita, fastin sivuilta saa joka tuotteen tiedot ynnä mihin niitä voi sekoitella.

Terve!

Osta heraa ja maltoa, siinä on peruspalkkari-setti. Esim:
http://www.p-store.fi/product_info.php?products_id=147&osCsid=8a1adf5e40e4924b7ee8164f723edd83
http://www.p-store.fi/product_info.php?products_id=139

Jos noita heraa ja maltoa ostaa erikseen, niin onkos tuo suhde 1:1? Eli kun noita myydään 800g/32annosta , niin jokaisen harjoittelukerran jälkeen käytetään yksi (annos) kumpaakin?

Mites muuten nuo linkkien hera ja malto kun ovat maustamattomia? Taitavat maistua aikasta vehkeelle?

Entäs miten nuo Fastin jauheet. Kuinkas moneksi kerraksi noista reilun kilon pussukoista riittää?

Jos noita heraa ja maltoa ostaa erikseen, niin onkos tuo suhde 1:1? Eli kun noita myydään 800g/32annosta , niin jokaisen harjoittelukerran jälkeen käytetään yksi (annos) kumpaakin?

Mites muuten nuo linkkien hera ja malto kun ovat maustamattomia? Taitavat maistua aikasta vehkeelle?

Entäs miten nuo Fastin jauheet. Kuinkas moneksi kerraksi noista reilun kilon pussukoista riittää?
No palkkariin laitan ite ainakin 1:2, eli hiilareita tulee enemmän. Itellä on tällä hetkellä Fastin Hera80 mansikan makuinen, ja maustamaton Malto6. Niitä ku veteen sekottelen niin tulee mun mielestä hyvänmakunen juoma. Maustamattomiin voit laittaa vaikka kaakaojauhetta tai funlightia, mielikuvitus rajana.

No palkkariin laitan ite ainakin 1:2, eli hiilareita tulee enemmän. Itellä on tällä hetkellä Fastin Hera80 mansikan makuinen, ja maustamaton Malto6. Niitä ku veteen sekottelen niin tulee mun mielestä hyvänmakunen juoma. Maustamattomiin voit laittaa vaikka kaakaojauhetta tai funlightia, mielikuvitus rajana.

Eli oliskos tuo 1:2 suhde hyvä myös tämmöiselle 3xviikossa salilla käyvällä?

Eli oliskos tuo 1:2 suhde hyvä myös tämmöiselle 3xviikossa salilla käyvällä?

Kuntoilijalle riittää mun mielestä hyvin suhde 1:1 - sillä saat jo hyvin palauduttua eikä ole pelkoa lihomisesta. Syö vielä sitten normaalia ruokaa joku tunti treenistä.

Jos haluat kokeilla maustettuja jauheita, niin mun mielestä Fastin Hera80 vaniljan makuisena on jees ja hintakin kohdallaan, suklaanmakuinen ei mulla mene kuin puurossa (liian vahva maku). Muuten olen kokeillut erinäisiä jenkkijauhoja mutta sanoisin että tuo Fast on maultaan parhaimmasta päästä ja edullisempi kuin nämä ihmeaineet johon pipetoitu muutama gramma glutamiinia sun muuta. Jos ostat maustamatonta jauhoa, niin voit tietysti sekaan heittää Funlightia. Myöskin pieni teelusikallinen sitruunamehua on todettu hyväksi mausteeksi. :)

Suurin osa vetää hiilareita aivan liikaa palkkarissa; oikeasti niitä tarvitaan varsin vähän. 1:1 on varmasti riittävästi.

nyt takana reilu 16 kilometrin sunnuntai aerobinen, tunnin ja 31 minuutin aikan kulutin sykemittarin mukaan yli 1100 kcal? onko palkkari tärkee ja millanen palkkari ois tälläsen kohtuu rankan suorituksen jälkeen hyvä? itellä banaani+vesi+30g hera80 tehosekottimella mössöks ja naamaan, varmaan parempi ku ei mitään mut pitäskö sim hiilareita saadaenenmmän heti palkkarissa?

nyt takana reilu 16 kilometrin sunnuntai aerobinen, tunnin ja 31 minuutin aikan kulutin sykemittarin mukaan yli 1100 kcal? onko palkkari tärkee ja millanen palkkari ois tälläsen kohtuu rankan suorituksen jälkeen hyvä? itellä banaani+vesi+30g hera80 tehosekottimella mössöks ja naamaan, varmaan parempi ku ei mitään mut pitäskö sim hiilareita saadaenenmmän heti palkkarissa?

Jostain asiaan perehtyneestä lähteestä lueskelin aerobisen jälkeisestä palkkarista ja ruokavaliosta yleensä ja siinä mainittiin se, kuinka tärkeitä proteiinit ovat myös rankan aerobisen jälkeen, eli kyllä se palkkari on todella tärkeä. Itse vetäisin noin ison setin jälkeen huomattavasti reilummin palkkaria. Mulla itselläni on ollut tapana tuollaisen pidemmän fillarisetin perään vetää 50g protskua+50g maltoa sekä 5g leusiinia ja 5g glutamiinia. Tulee sopivan tuhti ja antaa edes vähän potkua takaisinpäin. Tunnin parin perään normaalisti safka.

ok,kiitti juzu! ei passaa varmaan aatella että tolla vois helposti kuitata eilisen pitsan ja suklaan :) (ei ees dietti meininki vaan pikku massan haku päällä) tärkeetä varmaan vaan tankkaa kunnolla et jaksaa jatkaa huomenna uuteen viikkoon ja puntti reeniin?

Kuntoilijalle riittää mun mielestä hyvin suhde 1:1 - sillä saat jo hyvin palauduttua eikä ole pelkoa lihomisesta. Syö vielä sitten normaalia ruokaa joku tunti treenistä.

Jos haluat kokeilla maustettuja jauheita, niin mun mielestä Fastin Hera80 vaniljan makuisena on jees ja hintakin kohdallaan, suklaanmakuinen ei mulla mene kuin puurossa (liian vahva maku). Muuten olen kokeillut erinäisiä jenkkijauhoja mutta sanoisin että tuo Fast on maultaan parhaimmasta päästä ja edullisempi kuin nämä ihmeaineet johon pipetoitu muutama gramma glutamiinia sun muuta. Jos ostat maustamatonta jauhoa, niin voit tietysti sekaan heittää Funlightia. Myöskin pieni teelusikallinen sitruunamehua on todettu hyväksi mausteeksi. :)

Tilasin nyt tuommoset Hera80 ja Malto6 pussukat. Minkäslainen näissä on se annostus treenin jälkeen? Jos 1:1 pistää, niin riittääkö 25g(0,5dl) kumpaakin? Tuo 25g on varmaankin 0,5dl?

Back
Ylös Bottom