Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Miten saisin treenattua reidet mahdollisimman pienellä polvien rasittamisella? Kyykkyyn mentäessä polvi naksahtaa melko ikävästi polvessa olevan luukyhmyn takia.

teet ekaks vaan laitteissa, polven ojennus & koukistus ja sitten kun on lihakset vahvistuneet riittävästi niin alat tekemään esim. prässiä.

apua kaipaisin!!

eli oon 176cm n.68kg jamppa, tuhosin lihas kuntoni laihdutuksella ja lenkkeilyllä. 109kg->65kg, intin tulo testeissä vatsat 48/60s, etunoja 60/60s, selkä 70/60s, vauhditonpituus 240cm ja leuat 12.. sillo oma massa n.80kg ja edittinä vielä että 93kg:nä penkki max oli 135kg. nyt kun kotiutuminen häämöttää niin sama testi: tulokset samassa järjestyksessä 32, 50, 74, 190cm!!, 5.. ja penkki 80kg:(. pahimmillaan lenkkiä 9pvään n. 100km ja ruuat perseestä. todettu aliravitsemus ja syömihäiriö.

nyt ois tavote saada treeni asiat kulkee ja viisaampien ohjeita siihen miten saisin voimaa ja massaa lihaksena takasi. lenkkeily on pakkomielteistä mut ihan jees. mut jos siitä jotain haittaa liiaksi tehtynä on niin olen erittäin mielissäni jos sitä järkisyistä saisin hieman rajoittaa. sali treeniin haluan panostaa tosissani ja siihen motivaatiota oikeilla oheilla todellakin löytyy. syömistä myös koitan saada kuntoon.

pari yleistä kysymystä lihasmassan kasvatuksesta sekä treenistä:
- aerobisen treenin vaikutus lihaksen kasvuun? nyt lenkkeily on syöny multa varsinkin hartiat ku niitä en oo käyttäny.
- jos ei oo + kalorit onko lihasmassankasvatus mahd.?
- millon liika on liikaa? esim tää päivä mulla seuraavanlainen: - 8.40-10.10: lenkki 15km
- 15-17.30: sali: penkki 5x5
ojentajat 4x10
taljassa rinnat 4x10
pullover 5x10
ylätalja niskan taa 4x10
vatsat: 4x35, vinot: 4x20, kyljet: 4x20
ruuat: 7.20: 2 näkkäriä, 5 hapankorppuu, ruisleipä, päällä n. 100g kinkkua ja 3g marg siis yhteensä. lisäksi 2 omenaa ja yks appelsiini
12.15: 4 dl jauheliha keittoa: 2 ruisleipää ja 2 hapankorppua, 3g marg, 2 omenaa ja apeelsiini
15.00: omena
17.15: 400g kinkkukiusaus. punajuurisalaattia n.100g, hapankorppu, appelsiini
21.15: 2 ruispalaa, 1 tlk tunaa veessä, 3g marg, banaani
lisäksi illalla 2 omenaa, appelsiini sekä 2 mandariinia ja päivän mittaa n 0.7l maitoo

vitusti siis hedelmiä muka nälän pitimiks ja oli paskasti salaattia tarjolla tänää. ruokaa on paljon mut mites noi arvot ku ei kuiteskaa ku 2700kcal? kulut jopa 3500 kcal?

jatkanko tällä tyylillä vaan väärään suuntaan; uskoakseni ja järellä kyllä! mutta kaipaan apua ja perusteluja. lihas massaa ja voimaa siis haussa ei enää mikään peruskunto tai juoksu homma pää asia vaaan juoksen siks että sais syödä mut en kumminkaan syö tarpeeks??

kiitos jo etukäteen jos joku ammmattilainen voi auttaa ja jaksaa paneutua mun juttuun!

tuo lenkkeily vaikeuttaa tuntuvasti lihasmassan lisäystä koska esim. toi sun aamulenkki kulutti reilusti päälle 1000 kcal(+vielä sitten noi salin kuluttamat kalorit) ja se sun pitäis ainakin syödä lisää sitten päivällä että lihakset kasvaisi.
Voit lisätä ruokavalioosi reilusti lisää proteiineja ja rasvoja, niistä saat myös suhteessa enemmän energiaa kuin noista näkkäreistä sun muista hedelmistä. Ota myös aina treenin jälkeen palautusjuoma oli treeni sitten toi puolmaratoni tai sali.
Teethän myös jalat salilla?ja älä väitä sitten että lenkki korvaa jalkatreenin.:)

Vaikuttaako lenkkeily(juokseminen, pyöräily) negatiivisesti massan hankintaan, jos syö silti reilusti enemmän kun kuluttaa? Minulla on tapana käydä välipäivinä juoksemassa n. 10km lenkki, jotta saisin peruskuntoni paremmaksi. Hyvästä kunnosta tuskin on haittaa saliharrastuksessakaan....

kyl mä oon jalkoja koittanu kerran viikkoon tehä mut kevyesti:), nii sitä just että hyvillä mielin voi ainakin ainakin juoksemista vähentää siihen 3 kertaan ja maks 1h lenkkeihin? <-on jopa suositeltavaa lihaksen kasvatusta aatellen? lenkkeily ei sillai jaksa kiinnostaa aina mut se lihomisen pelko siis läskistyminen on voimakas jos ei hanki lupaa syödä tolla aerobisella, mystinen tää mieli tiiän!..

eli huoletta vaan plus kaloreille ja salilla kunnon treeni. välipäivinä sit aerobista maks toi 1h? ja ainakin yks totaali lepo päivä! ruokaa naamaan huolella riippumatta päivän treenistä siis aina?

kiitti kommenteista..

Oikeampi suunta, sanoisin. kannattaa lukea ajatuksella noi Vitamiinin postaamat linkit, sieltä löydät kaiken tiedon mitä tällä hetkellä tarvitset.
Ja en mä missään vaiheessa sanonut että lenkkeily ois pahasta mutta pitää vaan sitten muistaa syödä enemmän.

Kyse oli ilmeisesti janda-rutistuksista.

Kiitos sehän se oli.
Sitten viellä kysyisin että missä vikaa kun, tein kotona makuultaan jalkojen nostoja, mutta rupesi vain alaselässä tuntumaan. Ja vatsalauta liikkeessä meni vain lonkankuokistajaan. Salilla yleensä kyllä toiminut oikein.

terve,
Saisin suhteellisen halvalla hankittua painnostopenkin, johon kävisivät halkaisijaltaan 20mm painot. Ongelma onkin kun kun tämmösiä painoja ei tunn löytyvän mistään. Vain 30mm ja 50mm löytyy. Ovatko nämä 20mm levypainot niin harvinaisia, että niitä saa etsiä kissojen ja koirien kanssa. Eli siin kannattaako jättää penkki hankkimatta?

Back
Ylös Bottom