Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Juu laskettu on tarkkaan ja vero% on hieman yläkanttiinkin asetettu. Vanhemmat lupasivat lainalle täystakauksen ja vakuudet pitäisi olla kunnossa, joten täytyypi pian soitella pankiin ja varata aika. Silleinhän se parhaiten selviää. Pistäkää kuitenkin ihmeessä kokemuksia, jos joku saanut asuntolainan määräaikaissopparilla/ sattuu tietämään alasta paljon. Tänks.

Juu laskettu on tarkkaan ja vero% on hieman yläkanttiinkin asetettu. Vanhemmat lupasivat lainalle täystakauksen ja vakuudet pitäisi olla kunnossa, joten täytyypi pian soitella pankiin ja varata aika. Silleinhän se parhaiten selviää. Pistäkää kuitenkin ihmeessä kokemuksia, jos joku saanut asuntolainan määräaikaissopparilla/ sattuu tietämään alasta paljon. Tänks.

Totta kai sen lainan saa määräaikaisella sopimuksella, mutta silloin pankki ei ainakaan kauhean helposti tiputa marginaalia tai ainakin vakuusvaatimus on tiukka. Jos ei muuten onnistu, niin voihan vanhempasi ottaa lainan nimiinsä ja lainata rahat eteenpäin sinulle.;)

Jep, kuhan muistat lainaneuvottelujen yhteydessä tarkistaa, että aina korkojakon päätyttyä saat viitekorkoa veloituksetta vaihtaa. Ei ole mikään itsestäänselvyys tämäkään.

Oman kokemusken mukaan toi on jo melkein jokapäiväistä, mutta se, että korkoa voi muuttaa kesken korkojakson veloituksetta on hieman hankalammin tingattavissa. Handelsbankenissa sekin onnistui siten, että viitekorkoa voi muuttaa kolme (sic) kertaa vuodessa ilman lisäkuluja.:)

Löytyisi varmasti tästä threadistä vastaus, mutta laiska mikä laiska.

Tilanne: Tarkoitus ostaa ensimmäinen oma kämppä. Säästöjä muutama hassu tonni. Lainaa olisi tarkoitus hakea n. 90 000 €. Käteen jää kuukaudessa n. 2600 €. Sitten itse ongelmaan. Nykyisessä työssäni olen ollut vasta n. 4 kk. Firmalla on käytäntö, että uudelle työntekijälle tehdään aina ensin vuoden määräaikainen sopimus. Tällä hetkellä neuvottelen aikaistetusta vakinaistamisesta, mutta on vielä hämärän peitossa onko tuo mahdollista ennen määräaikaisuuden päättymistä. Määräaikaisuuden päättymisen jälkeen jatko on käytännössä varma.

Ongelma: Miten pankki suhtautuu tilanteeseen? Vanhemmat ovat varsin hyvätuloisia ja ovat lupautuneet takaajaksi. Onko määräaikaisuus kuitenkin este lainan myöntämiselle?
mitä hommia teet? Aika kova nettopalkka 20-vuotiaalle!

Totta kai sen lainan saa määräaikaisella sopimuksella, mutta silloin pankki ei ainakaan kauhean helposti tiputa marginaalia tai ainakin vakuusvaatimus on tiukka. Jos ei muuten onnistu, niin voihan vanhempasi ottaa lainan nimiinsä ja lainata rahat eteenpäin sinulle.;)

No höpsis. Multa ainakaan tivattu mitään muuta ku että minkälainen mun alalla on työtilanne, kun sanoin että olen määräaikainen. Sanoin että hyvä se on ja asia oli sillä selvä. Marginaali tippui heti nätisti vähän reiluun 0.30 kun sanoin että aion käydä vähä muuallakin kyselemässä. Vakuudet oli kyllä ruhtinaallisesti kunnossa.

Ja tänne taisi ollakin kirjoitettuna aiemmin että kannattaa ihan oikeasti laskea paljonko se 0.10 ero marginaaleissa oikeasti vaikuttaa... Ja huomioida sitten muut mahdolliset edut lainanantajan valinnassa. Itse en ottanut halvimman marginaalin tarjoajaa, kun toisessa paikassa oli paremmat edut kokonaisuutena.

ot: eikös laskun pitäis tulla 2vko ennen eräpäivää? Siis jos tänään tulee lasku ja eräpäivä huomenna niin sulla on silti 2vko aikaa maksaa lasku ilman viivästysmaksuja jne
No yleensä on toi 14 päivää maksuaika mutta tuossa luki vieläpä 7 päivää maksuaika vaikka tuli 8 päivää ennen eräpäivää postissa. En kyllä tajua miksi noin tiukka maksuaika yli 32 000 euron laskulle. :/

No, nyt lähden pankkiin allekirjoittamaan sopparit ettei rupea viivästyskorot rullaamaan. :jahas:

Nyt lähtee sivuraiteille ja lujaa..

Palkkaan on laskettu myös osapäivärahat ja päivärahat joita saan jokaiselta työpäivältä työn ollessa liikkuvaa ( elikäs tästä tulee sellainen 300-500 verotonta palkan jatketta). Että ihan puhtaasta NETTOpalkasta ei voida puhua, mutta kuitenkin kuukaudessa jää käteen säännöllisesti tuo 2600 € +/- 100 €.

Torstaina on pankkiin aika. Toivottavasti onnistuu, vaikka vähän hirvittääkin noinkin ison lainan ottaminen tässä tilanteessa.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Itse luovuin laina-ajatuksesta, korkojen nousu, asuntokuplan puhkeamisen pelko ja omien elinolosuhteiden dynaamisuus eivät jotenkin anna levollista mieltä lainalle. Katsotaan parin vuoden päästä asiaa uudestaan.

Netto ja bruttopalkoista puhuminen vie vertailun tosi sivuraiteille, koska kaikkien kulutustottumukset eivät ole lähelläkään samaa tasoa ja päivärahat sun muut sekoittavat pakkaa vielä lisää. Pitäisi mielummin keskustella siitä paljon on henkilöillä varaa pistää asumiseen (lyhennys+korot+vastikkeet) ilman, että tällä hetkellä joutuisi yhtään tinkimään omasta/perheen kulutuksesta.

Eikohan fiksuin tapa olisi mitata montako prosenttia asuntolaina (tai yleensa asumiskustannukset) voi(vat) maksimissaan olla kaytettavissa olevasta kuukausittaisesta nettotulosta. Nama suositukset tuntuvat vaihtelevan maittain tai kaupungeittain - esim Lontoossa ne eivat saisi olla yli 50-60 % tuloista, Brysselissa n. 30 %... Onko kukaan kuullut vastaavista suosituksista Suomessa/Helsingissa?

Eikohan fiksuin tapa olisi mitata montako prosenttia asuntolaina (tai yleensa asumiskustannukset) voi(vat) maksimissaan olla kaytettavissa olevasta kuukausittaisesta nettotulosta. Nama suositukset tuntuvat vaihtelevan maittain tai kaupungeittain - esim Lontoossa ne eivat saisi olla yli 50-60 % tuloista, Brysselissa n. 30 %... Onko kukaan kuullut vastaavista suosituksista Suomessa/Helsingissa?

40 %

noi suositukset on ihan yhtä tyhjän kanssa. Olen kuullut että suomalaisella ei sais mennä yli kolmasosaa nettotuloista asumiseen

noi suositukset on ihan yhtä tyhjän kanssa. Olen kuullut että suomalaisella ei sais mennä yli kolmasosaa nettotuloista asumiseen

Niin on. Asumisen menoihin voi itse vaikuttaa paljon. Ja miten voi vertailla jotain lainanlyhennyksiä muutenkaan? Toinen lyhentää lainaansa 10 vuodessa ja toinen 25 vuodessa. Todella vertailukelposta joo...

Nyt on kyllä niin paljon merkkejä jo Suomessakin hintojen pysähtymisestä / alenemisesta, että itse en uskaltaisi ostaa asuntoa tällä hetkellä. Jos korot jatkavat nousuaan 6-8% tasolle, on hintojen aleneminen väistämätöntä varsinkin kalliimmissa kohteissa, koska ihmisillä ei ole enää varaa ottaa isoja lainoja. Tähän vielä lisänä yleinen epävarmuus öljyn ja ruuan kallistumisen takia, niin voi sanoa, että elämme mielenkiintoisia aikoja asuntokauppojen kannalta.

Jos ei ole pakko hankkia asuntoa, niin sanoisin että kannattaa odottaa 1-2 vuotta ja katsoa tilanne uudestaan. Näinhän on sanottu monta kertaa aikaisemminkin viime vuosina, mutta nyt on maailmallakin merkkejä selkeästä taantumasta paljon enemmän kuin lähivuosina.

Paljonkohan pankit veloittavat kiinteän korkosopipmuksen purkamisesta. Ajattelin, että tässä parin viikon päästä, kun koko lainasumma on nostettu niin kysyisi pankista kiinteää korkoa vaikka 3 vuodeksi. Jos pankin prime ei ehdi nousta sinä aikana niin sen saisi ehkä sopivaan hintaan tutusta pankista. Jos korko tuon 3 vuoden aikana laskee sopivasti niin sitten sen voisi purkaa ja sopia uudestaan alemmalla korolla pidemmäksi aikaa.

Ja kyllä tiedän, että kiinteäkorkoinen laina on kalliimpi kuin vaihtuvakorkoinen. Mutta mulle on tärkeämpää se, että sillä saa kuitenkin mielenrauhaa. Kun pankki on tuttu niin ilmeisesti saisin tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä ilman lisäkustannuksia ja lyhennysvapaakin tarvittaessa onnistuisi.

Korkokatto nyt kuitenkin on niin kallis, että siinä ei ole niin paljon mielestäni järkeä. Eikö tuo kiinteäkorkokaan niin hyvä ole, jos sen purkaminen maksaa paljon, jos voi olettaa, että parin vuoden päästä oltaisiin taas lähempänä esim. 3 %:ia.

Niin on. Asumisen menoihin voi itse vaikuttaa paljon. Ja miten voi vertailla jotain lainanlyhennyksiä muutenkaan? Toinen lyhentää lainaansa 10 vuodessa ja toinen 25 vuodessa. Todella vertailukelposta joo...

Se on ihan sama montako vuotta sita lainaa lyhentaa, jos siihen ei ole varaa. Kun lainanhoitokulut ja muut asumiseen liittyvat maksut ovat yli 50 % kateen jaavista tuloista, ja laina-aika 10 vuotta, voisi olla fiksumpaa koettaa vaikka 35 % meno-osuutta 20 vuoden ajan.

Se on ihan sama montako vuotta sita lainaa lyhentaa, jos siihen ei ole varaa. Kun lainanhoitokulut ja muut asumiseen liittyvat maksut ovat yli 50 % kateen jaavista tuloista, ja laina-aika 10 vuotta, voisi olla fiksumpaa koettaa vaikka 35 % meno-osuutta 20 vuoden ajan.

No tämä taas riippuu täysin kunkin omista tuloista. Jos käteen jää 5000€ ja siitä puolet menee lainaan, niin ei ole hätää. priorisointi riippuu täysin omista tuloista ja tietty elintavoista (leveä elämä versus säästäväisyys).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom