Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Kyllä se taitaa olla ihan perustavanlaatuinen arkkitehtuuriero näiden käyttisten välillä. Mäkille on vaan pirusti hankalampaa kirjoittaa virusta. Ihan kuten Linuxille. Unix pohjainen kun on.

Tää ei tunnu kommenteista päätellen uppoavan MiV:lle

Aika heitto Dopeyltä.

Kerroppa Dopey mitä perätöntä on vaikkapa siinä, että Macille ei ole laisinkaan viruksia? Taitaa se perätön väite olla pc-puolella, jossa viruksia vähätellään vaikka niitä on aivan julmetusti.
No jos viitsit lukea sen viestin, mitä kommentoin, niin ei siinä viruksista mitään puhuttu. Itse olen pitänyt Windows konetta päällä koko ajan vuosia kiinteän nettiyhteyden päässä eikä siihen ole mitään viruksia tullut, liekö tuon ilmaisen virustorjuntasoftan ansiota sitten.

Kyllä se taitaa olla ihan perustavanlaatuinen arkkitehtuuriero näiden käyttisten välillä. Mäkille on vaan pirusti hankalampaa kirjoittaa virusta. Ihan kuten Linuxille. Unix pohjainen kun on.

Tää ei tunnu kommenteista päätellen uppoavan MiV:lle

Reikiähän kuitenkin löytyy, mitä hyödyntämällä osaavat kaverit tekevät viruksen myös unix-pohjaiselle käyttikselle ja saadaan se suorittamaan itsensä. Työn määrä on vaan niin perkeleen suuri verrattuna perus windows-virukseen.

Viruksen tekeminen unixille ja sen levittäminen on todennäköisesti yhtä helppoa. Sen ajaminen vaan on sitten eri asia. Saa olla todella tollo käyttäjä.

Tää on ihan täyttä tuubaa taas. Unix:ssa on ziljardi tietoturva-aukkoa, joita on madoilla ja viruksilla käytetty hyväksi vuodesta kivi ja miekka. Linux hardening on ihan oikeaa businesta firmoille, kun noita haavoittuvuuksia paljastuu koko ajan lisää.

Tässä niistä ensimmäinen oikeasti isoa tuhoa aiheuttanut - käytännössä koko Internet oli alhaalla p ä i v i ä.

Tää on ihan täyttä tuubaa taas. Unix:ssa on ziljardi tietoturva-aukkoa, joita on madoilla ja viruksilla käytetty hyväksi vuodesta kivi ja miekka. Linux hardening on ihan oikeaa businesta firmoille, kun noita haavoittuvuuksia paljastuu koko ajan lisää.

Tässä niistä ensimmäinen oikeasti isoa tuhoa aiheuttanut - käytännössä koko Internet oli alhaalla p ä i v i ä.

Ihan täyttä asiaa. Mutta Jakobin kommentissa on myös, periaatteessa unix on hankalampi alusta, ainakin jos troijalaisia yritetään livauttaa sekaan.

Mutta tosi on, reikiä on paljon, mutta suurin osa taitaa olla Linuxin softassa, ei järjestelmässä. OSX:llä softan määrä on varmaan 1/1000 vrt Linux, ja hyödynnettäviä aukkoja luulisi olevan vielä vähemmän tästä johtuen.

No jos viitsit lukea sen viestin, mitä kommentoin, niin ei siinä viruksista mitään puhuttu. Itse olen pitänyt Windows konetta päällä koko ajan vuosia kiinteän nettiyhteyden päässä eikä siihen ole mitään viruksia tullut, liekö tuon ilmaisen virustorjuntasoftan ansiota sitten.
No ei nyt avaudu. Sanoit, että perättömiin väitteisiin perustuvaa hehkutusta. No tässä on alusta asti hehkutettu viruksetonta käyttistä, miten tuo nyt mukailee kommenttiasi "perusteeton väite"? Voitko erotella ne perusteettomat väitteet paremmin?

http://www.securityfocus.com/columnists/188

Tuolla nyt on selostettu periaatteita.
Jep, tuttua kauraa. Oletin vaan, että tarkoitat jotain ihan muuta. My bad.

dopey sanoi:
Missä ne virukset sitten luuraa. Tuo -86 tapahtunut härdelli ei ehkä ole ajanmukainen enää. Nykyään kun tuo verkkokäyttö otetaan aika paljon enemmän huomioon. Kyllä tossa Admin tasossa on ihan oikeasti omat helvetin huonot puolensa ja vaikka ajaisit käyttistä userina niin silti siellä Wintoosalla pyörii "system" käyttäjä kovilla oikeuksilla. Puhumattakaan siitä kuinka vaivalloista ylläpidon silmin on vaihdella käyttäjää aina välistä (vrt. sudo). Ei hyväksyttävä selitys, mutta yllättävän moni silti toimii noin.

Itseasiassa helvetin typerää edes vääntää viruksista, koska mulle niistä ei wintoossa ole ikinä mitään haittaa ollut.

Yksikään päivittämätön käyttis ei ole turvallinen. Mutta kyllä noi unix-pohjaiset wintoosan silti vie mennen tullen.

En ehkä olisi kuitenkaan niin sinisilmäinen kuin mitä mac-käyttäjät tuntuvat poikkeuksetta olevan. Leap.A todisti jo että virus voidaan tehdä siinä missä windowsillekin, mutta tosiaan tässäkin tapauksessa sai olla tollo jos se pääsi koneelle pesiytymään.

Maccien suosion kasvu ja OSX:n yleistyminen aiheuttaa ihan oikeasti sen, että se alkaa kiinnostamaan jossain vaiheessa enemmän alustana viruksille. Tuskin vielä pitkään aikaan kuitenkaan, ja jos sopivaa reikää adminien päälle pakottamiseen ei onnistuta hyödyntämään, ei se virus kovin pitkälle pötki.

Meillä täällä ikkunoiden ulkopuolella avarammassa windows-maailmassa on myös yhtä helppoa; ollaan niin totuttu viruksiin ja troijalaisiin, ettei juuri kiinnosta jos välillä joutuu vähän putsailemaan :D

Eiköhän tämä virushomma ole käsitelty jo niin moneen kertaan, että antaa jo olla? Ja Vistassa tietoturva-asiat on paremmalla mallilla (joskin tahallaan käyttäjää ärsyttäviä) kuin aiemmissa Windowseissa.

Ja sitten asiaan, testasin eilen iTunes Movie Rentals -palvelua. Kunhan valikoima tuosta vielä hieman kasvaa ja leffoihin saadaan tekstitykset, ei paljon tarvi enää Ärrälle lähteä. No, onhan tuolla jo nytkin aika hemmetisti noita leffoja.

Noista Windows Only -systeemeistä (CDON, SF-Anytime, jne.) mulla ei oo kokemusta, mutta ainakin tämä iTunes Movie Rentals on aivan järjettömän helppokäyttöinen. Homma toimi oikeasti nappia painamalla. Ja mikä yllättävintä, pystyin alottamaan leffan katselun saman tien, vaikka mulla on vaan parimeganen yhteys. En mikään kultaplugimies oo, mutta kuvanlaadussakaan ei ollu mitään valitettavaa. Ihan DVD-laatuseltahan tuo matsku vaikutti. Täytynee kattoo vielä bitratet yms. tarkemmat speksit leffatiedostosta.

Jos jotain miinusta pitää hommasta miettiä, niin on täysin käsittämätöntä, että vuokrattua leffaa ei voi katsoa Front Row:n kautta vaan ainoastaan suoraan iTunesista. Olisi myös varsin mukavaa, jos FullHD-leffat saisi vuokrattua iTunesista ilman AppleTV:tä. Myös vuokra-aika pitäis olla vaikka 48 tuntia nykyisen 24 tunnin sijaan. Ja vaikka englanti on hyvin hallussa, tekstitykset ainakin mulla helpottaa leffaan keskittymistä. Tekstejä ei ollu ku muutamissa leffoissa. Ehkäpä ne sieltä tulee, kunhan palvelu rantautuu Suomeen.

Palvelusta sais ostettua myös TV-sarjoja, leffoja, musavideoita yms. Jopa NHL-matseja! Yks Stanley Cup -finaali maksaa $1.99 ja koko "kausi" olis maksanu $6.99. Täytyy varmaan ratkaiseva matsi tuolta homamta ihan kokeeksi. Ja pitää myös kokeilla vuokraleffojen siirtoa iPodiin.

Joka tapauksessa suosittelen iTunes Movie Rentals -palvelua kaikille. Myös vannoutuneille Anti-Mac Windows-miehille! :thumbs:

Vistaan/vista-käyttäjiin en ole vieläkään jaksanut liikaa paneutua. Onko sama meininki, kaikki heti asennuksesta admin-oikeuksilla surffaamaan?

Ei ole. Edes administrator ei ole admin oikeuksilla vaan jokainen virus/haittaohjelma whatevör pitää itse erikseen sallia koneelle "kyllä virus saat asentua minun koneeseeni *click*" Itsestään ne ei sinne tule.

Tuo Miken linkki oli oikein hyvä, ja kuten siinäkin todettiin, vika on pääasiassa juuri tuossa adminina touhuamisessa, eli Windows on helppo kohde juuri sen takia. Vaikka muitakin teknisiä syitä on, niin tuo "kaikki on admineja" on ylivoimaisesti pahin juttu, jolla voi pilata ihan minkä tahansa käyttiksen tietoturvan.

Ja kyllä se meininki on Vistassa ihan sama.

No ei kyllä todellakaan ole.

Tuo viruksista vääntäminen on kyllä täysin naurettavaa touhua.
Jos se nyt on niin pirun hankala homma laittaa siihen Windows koneeseen virustorjunta ja palomuuri käyttöön niin sitten on varmaan parempi käyttää jotain muuta käyttistä niin ei sitten tartte "nähdä sitä hirveää vaivaa, jonka ohjelmien asennus aiheuttaa". Ne perkeleet kun päivittävätkin itse itsensä.

Ja myös tuo Vistan haukkuminen on naurettavaa touhua, varsinkin kun sitä suurin osa ei ole edes käyttänyt (juu juu, Windows miehet kanssa haukkuu OSX:ää vaikka eivät ole käyttäneet, sama asia, eikö?)

Mä olen jo moneen otteeseen todennut, että SP1:llä varustettu Vista on pirun hyvä ja edelleen olen sillä kannalla. SP1:n asennuksen jälkeen mulla ei Vista kone ole kaatunut, juminut tai tehnyt mitään muutakaan negatiivista KERTAAKAAN. Eli aika mukavasti toimii. Myös kaikki ohjelmat (myös vanhemmat)on toimineet ok. Ennen tuota SP1:stä Vista oli paljon epävakaampi, eli ehkä se maine johtuu osittain siitä.
Toki itsellä vaikuttaa sekin, että rauta on hieman nykyaikaisempaa kuin monilla muilla ja Vista nyt on vaan "hieman" XP:tä raskaampi. Kyllähän se itkettää kun sillä vanhemmilta perityllä koneella ei Vista pyörikään samalla tavalla kuin Win 95...

Mä olen kyllä pikkuhiljaa myös tykästynyt Vistaan. Suurin ongelma omalla kohdallani oli se että HP ei jaksanut/viitsinyt/ehtinyt tehdä Vista yhteensopivaa bios:ia eikä ajureita läppäriini ajoissa, joista nuo random kaatumiset on luultavasti johtunut. Nyt vasta taannoin huomasin HP:n sivulla että siellä on julkaistu Vistan Nvidia ajurit + uusi biosversio.

Oli myös mukava huomata että Vista ei ollut moksiskaan tästä meseviruksesta joka nyt terrorisoi vanhempia käyttiksiä. Ja kaikki tietoturvaan littyvä softa on siis käyttiksessä valmiina, mitään en ole asentanut tai säätänyt.

No ei nyt avaudu. Sanoit, että perättömiin väitteisiin perustuvaa hehkutusta. No tässä on alusta asti hehkutettu viruksetonta käyttistä, miten tuo nyt mukailee kommenttiasi "perusteeton väite"? Voitko erotella ne perusteettomat väitteet paremmin?
Viestissä, johon vastasin, väitettiin että PC ympäristöön pitää ostaa riihikuivalla paljon lisää softaa käyttiksen lisäksi ja että käyttiksen virittämiseen kuluu niin paljon aikaa, että puolen tonnin hintaero vastaavaan Macciin tulee katettua. No okei, jälleenmyyntiarvostakin siinä puhuttiin, mutta olen niin vähän ostanut/myynyt käytettyjä läppäreitä että en siihen kommentoinut.

Jos nyt tätä keskustelun dynamiikkaa tässä yksinkertaistaisi vähän:
herra x: "maapallo on litteä"
minä: "no ei tasan ole, olen kiertänyt sen ja tulin samaan paikkaan takaisin"
sinä: "et voi väittää, etteikö ilmastonmuutos aiheuttaisi lisää sateita"

Eli jos tässä keskustellaan, niin olisi tietysti helpompaa jos olisit jatkanut samasta aiheesta.

Mä olen kyllä pikkuhiljaa myös tykästynyt Vistaan. Suurin ongelma omalla kohdallani oli se että HP ei jaksanut/viitsinyt/ehtinyt tehdä Vista yhteensopivaa bios:ia eikä ajureita läppäriini ajoissa, joista nuo random kaatumiset on luultavasti johtunut. Nyt vasta taannoin huomasin HP:n sivulla että siellä on julkaistu Vistan Nvidia ajurit + uusi biosversio.

Oli myös mukava huomata että Vista ei ollut moksiskaan tästä meseviruksesta joka nyt terrorisoi vanhempia käyttiksiä. Ja kaikki tietoturvaan littyvä softa on siis käyttiksessä valmiina, mitään en ole asentanut tai säätänyt.

Itseasiassa tutkimusten mukaan suurin yksittäinen ongelman aiheuttaja Vistassa on nVidian ajurit. Kaikista lähetetyistä virheraporteista tais about 30% olla syyllisenä nVidian ajurit. Nehän oli pitkän aikaa tosi surkeat Vistalle. Mulla nykyään ATI:n kortit (ATI:n ajureilla muuten vaan parin prosentin osuus ongelmissa), joten sekin voi osaltaan vaikuttaa siihen, että mulla ei enää ongelmia Vistan kanssa ole.

edit:
tuossa tuo kaavio:
http://www.downloadsquad.com/2008/03/28/29-of-windows-vista-crashes-caused-by-nvidia-drivers/

Oli niitä ATI:n ongelmiakin melkein 10%.

Mutta tosi on, reikiä on paljon, mutta suurin osa taitaa olla Linuxin softassa, ei järjestelmässä. OSX:llä softan määrä on varmaan 1/1000 vrt Linux, ja hyödynnettäviä aukkoja luulisi olevan vielä vähemmän tästä johtuen.
No kyllä sen Windows koneenkin aika turvalliseksi saa, jos ei siinä aja mitään softaa eikä kytke purkkia verkkoon. Tähän voisi sanoa, että "mitä sitten?".

Ei ole kuin vajaa puoli vuotta sitten kun duunissa yhteen Linux purkkiin tultiin sisään niin että heilahti, ilmeisesti Apachessa olevan haavoittuvuuden kautta. Jos noita CERTin alertteja seuraa (meillä on työn puolesta pakko) niin koko ajan pitää olla patchaamassa noita softia, jotka kyllä tulevat ihan sen Linux distron mukana. Eikös nää samat softat saa käännettyä OSX:lle?

Ihan kyllä uskon nää argumentit siitä, että Applen masiinat ovat kivempia käyttää ja hienon designin takia sitä käyttäessä on aina puolikova puntissa. Mutta oikeasti nää ainaiset päin helvettiä menevät tekniset argumentoinnit täysin mutupohjalta ainakin mulla saa aikaan vastareaktion, etten tasan osta Applen tuotteita vaikka olisivat parempiakin.

Ihan kyllä uskon nää argumentit siitä, että Applen masiinat ovat kivempia käyttää ja hienon designin takia sitä käyttäessä on aina puolikova puntissa. Mutta oikeasti nää ainaiset päin helvettiä menevät tekniset argumentoinnit täysin mutupohjalta ainakin mulla saa aikaan vastareaktion, etten tasan osta Applen tuotteita vaikka olisivat parempiakin.

Kuule hyvin sama tilanne itselläni. Ei ole tämä porukka joka tässä threadissa mesoaa ja maccejaan kehuu, tehneet kovin hyvää myyntityötä. Osaavat olla naurettavan ylimielistä ja ärsyttävää porukkaa, ja keskusteluun aktiivisesti osallistuvista ei taida kukaan mäkisti olla kovin kummoinen alan ammattilainen.

Sitten taas mitä töissä pääsee pulaamaan OSX:llä, se on sitten ihan toinen asia. Ihan kivahan se on. Mutta itse saan kovimmat kicksit siitä kun saa näpytellä linuxin kanssa terminaalissa. Se on ehkä se tunne että hallitsee tilanteen, pääsee toteuttamaan itseään kun duunaa siitä käyttiksestä ja softapohjasta omanlaisen. Mitä sitten jos pitää palomuuri konffata komentoriviltä käsin jotta siitä tulee tasan oikeanlainen? :D Tietääpähän mitä se palomuuri oikeasti tekee siellä. Vitun hienoa, sanon minä.

Viimeksi muokattu:
Ei ole kuin vajaa puoli vuotta sitten kun duunissa yhteen Linux purkkiin tultiin sisään niin että heilahti, ilmeisesti Apachessa olevan haavoittuvuuden kautta. Jos noita CERTin alertteja seuraa (meillä on työn puolesta pakko) niin koko ajan pitää olla patchaamassa noita softia, jotka kyllä tulevat ihan sen Linux distron mukana. Eikös nää samat softat saa käännettyä OSX:lle?

Saa, ja Apachen saa myös Windowsiin.

Ostin muuten Macin. Ei lähde edes käyntiin, ilmeisesti virtalähde rikki. :D

Ei ole tämä porukka joka tässä threadissa mesoaa ja maccejaan kehuu, tehneet kovin hyvää myyntityötä. Osaavat olla naurettavan ylimielistä ja ärsyttävää porukkaa, ja keskusteluun aktiivisesti osallistuvista ei taida kukaan mäkisti olla kovin kummoinen alan ammattilainen.
Kyllä kyllä. Maccia voi käyttää täysipainoisesti myös ilman yliopistason tietotekniikkatutkintoa. Meikäläinen tosin pärjäs ihan pelkällä opistotason tietotekniikkatutkinnolla hyvin Windows-maailmassa. Ei ollu virusongelmiakaan kuin sen yhden ainoan kerran. Mutta Macin kanssa hommat vaan on niin paljon helpompaa ja mukavampaa. Mun mielestä. ;)

Myönnän kyllä, että itsekin tulee mentyä provoon liian helposti ja mesottua aivan suotta, vaikka asiallinen keskustelu olisi paljon jämerämpää. Mutta it takes two to tango. ;)

Sitten taas mitä töissä pääsee pulaamaan OSX:llä, se on sitten ihan toinen asia. Ihan kivahan se on. Mutta itse saan kovimmat kicksit siitä kun saa näpytellä linuxin kanssa terminaalissa. Se on ehkä se tunne että hallitsee tilanteen, pääsee toteuttamaan itseään kun duunaa siitä käyttiksestä ja softapohjasta omanlaisen. Mitä sitten jos pitää palomuuri konffata komentoriviltä käsin jotta siitä tulee tasan oikeanlainen? :D Tietääpähän mitä se palomuuri oikeasti tekee siellä. Vitun hienoa, sanon minä.
Kuulostaa hienolta! Kyllä Linux on selkeästi sun käyttis. :D

Myönnän kyllä, että itsekin tulee mentyä provoon liian helposti ja mesottua aivan suotta, vaikka asiallinen keskustelu olisi paljon jämerämpää. Mutta it takes two to tango. ;)

Jos täällä ei puolin ja toisin mentäisi "provoansaan" niin tämä ketju olisi kuopattu jo aikoja sitten :lol2:

Jos täällä ei puolin ja toisin mentäisi "provoansaan" niin tämä ketju olisi kuopattu jo aikoja sitten :lol2:
Kyllä! Tosissaan pitää vääntää. Muttei vakavasti. :kippis1:

Back
Ylös Bottom