Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Tänään tuli muuten postissa se oma kopsu lääkärintarkastuksesta ja huumetestin tulokset, että kaikki ok...

Joku tuossa aikaisemmin kyseli, että tuleeko ennalta vai vasta sitten sen lopullisen kouluun hyväksymis kirjeen mukana. Näyttävästi tuli ennalta. :)

Jokos teille on selvinnyt monta otettiin jatkoon kakkosvaiheesta? ja millonkas
tässä voi oottaa niitä lopputuloksia, ilmeisesti ens kuun alussa?:

edit:

Sattuneista syistä olen joutunut soittelemaan puheluita niin valintayksikköön kuin jälleen Suomen Terveystaloon. Valintayksikön pamppu kertoi, että kurssilla pitäisi aloittaa 48 opiskelijaa, mutta sehän varmaan riippuu siitä, läpäisivätkö kaikki lääkärintarkastuksen ja kuinka moni kurssilaisista on jotain muita kuin meitä tässä jaksossa hakeneita. Vaihe II:ssa taidettiin sanoa, että meitä on 98 päässyt siihen asti, jos oikein muistan.

Valintalautakunta pitää kokouksensa 11.6., jolloin tekevät lopulliset valinnat niin opiskelijoista kuin kurssin alkamisajankohdasta (oletus tällä hetkellä 11.8.), jaksoaikataulusta jne. Päätökset postitetaan 12.6. Sen jälkeen niitä voi alkaa odotella. Eli tätä menoa, kun meikäläinenkin edelleen odottaa sitä terveyslappua, se voi kestää ja kestää....

Ymmärrän tietty, että niillä voi Terveystalossa ottaa aikansa todetakseen mut terveeksi! Jotain henkilöstövajausta valiteltiin ke:na ja sanottiin, että silloin niitä on joku ylitöikseen postitellut. Jos ei tule to tai pe paperi, soita uudelleen. Äsken soitin ja ottivat nimen ylös ja etsiskelevät, missä mun paperi on?!? Mutta Aurinkoista viikonloppua kaikille! Postia odotellessa...

Onko se nyt sitten niin kun minulla lievä värisokeus on niin ei poliisiksi pääse, eikä asia tule koskaan muuttumaankaan, nimittäin sääntö?

Onko vielä jonkinasteista ruotsinkielen osiota tai haastattelua hakiessa?

Ei ole. Tutkinto tulee suorittaa koulu-aikana.

Onko se nyt sitten niin kun minulla lievä värisokeus on niin ei poliisiksi pääse, eikä asia tule koskaan muuttumaankaan, nimittäin sääntö?

Tekevät hakuvaiheessa Ishiharan värinäkötestin, jossa saa tehdä enintään neljä virhettä.

Se on se kun pääsee auttamaan *pamputtamaan* auttamaan ihmisiä. :D

Mulla oli vähän samantapainen vastaus.. "Haluan duuniin missä voi vaikuttaa ja duunipäivän jälkeen tietää tehneensä jotain millä on ollut merkitystä." Itse olen tuolla kannalla. Hyvänä vastakohtana voisi pitää vaikka jotain toimistotyötä jossa räplätään konetta tai väännetään koodia päivät... Ei musta ois sellaseen vaan haluan olla ihmisten lähellä tekemässä sitä duunia missä sen työn tuloksen kanssa näkee. :)

Mulla oli vähän samantapainen vastaus.. "Haluan duuniin missä voi vaikuttaa ja duunipäivän jälkeen tietää tehneensä jotain millä on ollut merkitystä." Itse olen tuolla kannalla. Hyvänä vastakohtana voisi pitää vaikka jotain toimistotyötä jossa räplätään konetta tai väännetään koodia päivät... Ei musta ois sellaseen vaan haluan olla ihmisten lähellä tekemässä sitä duunia missä sen työn tuloksen kanssa näkee. :)

Paremmin sinä sen työsi jäljen näet koodissakin, kuin poliisissa. Kannat sen saman juopon kymmenennen kerran samaan koppiin. Otat saman konnan kiinni rikkomassa varaston ikkunaa seitsemännen kerran, käyt viidennen kerran saman vaimonhakkaajan koppiin, ja vaimo ei edelleenkään halua tehdä asialle mitään(joo, joo, turha paasata virallisen syyttäjän alaisista jne).

Siinä sitä tuntee tehneensä jotain jolla on merkitystä, ja työn tulos näkyy.

*Tähän hymiöitä oman huumorintajun ja sarkasmin ymmärryksen mukaan, ettei mene herneitä nekkuliin kellekään*

Otat saman konnan kiinni rikkomassa varaston ikkunaa seitsemännen kerran, käyt viidennen kerran saman vaimonhakkaajan koppiin, ja vaimo ei edelleenkään halua tehdä asialle mitään(joo, joo, turha paasata virallisen syyttäjän alaisista jne).

Siinä sitä tuntee tehneensä jotain jolla on merkitystä, ja työn tulos näkyy.

Juuri näin. Jos ihmiset haluatte työn, jossa näette konkreettisesti työnne tuloksen ja jäljen, niin ruvetkaa vaikka puusepäksi tai maanviljelijäksi. Monet poliisimiehet harrastavat vapaa-ajallaan juuri jotain sellaista nikkarointia, josta voi työn valmistuttua todeta, että tulipa hieno ja kestää isältä pojalle.
Poliisin työ ei todellakaan ole sellaista joka "kiittää tekijäänsä". Ja eihän poliisi edes "tee työtä" vaan oikeammin 'hoitaa virkaa'.

Poliisin työssä se "kiitos" tulee löytää arjen pienistä asioista. Esimerkiksi:

- Siitä, kun asiakas (asianomistaja/todistaja/epäilty/muu) kiittää kortilla, sanoin tai muuten
- Siitä kun tulet asiakkaan kanssa ylipäätään toimeen
- Siitä, kun pomo tai joku muu kollega sanoo että hoidit hyvin homman
- Siitä, kun kykenit selkeästi auttamaan jotakuta
- Siitä, kun sinulle itsellesi tulee onnistumisen ilo / tekijä sai oikeudenmukaisen tuomion myös asianomistajan kannalta

Harvemmin tässä työssä saa sen suurempaa tunnustusta. Aika harvoin tässä mitaleita jaellaan. Ja jos joku kuvittelee, että voi tässä työssä muuttaa maailmaa, niin suosittelen hakeutumaaan muihin hommiin. Tuskin kukaan ihminen esim. lopettaa rikosten tekemisen vain sen takia, että juuri sinä olit hänen kanssaan tekemisissä. Toki hyvä fiilis tulee silloin, kun huomaa että esimerkiksi joku nuori tajusi ottaa opikseen, kun meni töppäämään ja toki välillä se poliisin inhimmillinen suhtautuminen tähän nuoreen/tilanteeseen voivat vaikuttaa asioihin positiivisella tavalla.

Se konkreettinen työn jälki ei aina näy siksikään, että jokaisella poliisilla on oma osuutensa sen alun ja lopun välissä, josta sitten luodaan yksi kokonaisuus. Esimerkiksi yhdet keskittyy kenttähommiin, toiset tekniseen tutkintaan ja kolmannet taktiseen tutkintaan. Jokaisella on oma pieni roolinsa, joka välillä kasvaa vähän suuremmaksi riippuen tapauksesta.

Hei!

Itselläni on tämän ja ensi viikon aikana muutamat pääsykokeet AMK:hon ja olen ajatellut hakea myös poliisikouluun vielä tämän hakujakson aikana. Hakujakso loppuu 15.8 ja kutsu valintakokeisiin tulisi syyskuun alussa, jolloin muut ammattikorkeakoulut olisivat siis jo aloittaneet lukuvuotensa. AMK-opiskelupaikat tulee vastaanottaa viimeistään 1.8.

Mahdolliseksi huolenaiheeksi huomasin juuri äsken "yhden korkeakoulupaikan säännöksen". Jos onnistun saamaan itselleni opiskelupaikan vaikkapa Metropolian Tekniikan ja liikenteen alalle ja vastaanotan sen määräaikaan mennessä ja kutsu poliisikoulun valintakokeisiin tulisi minulle syyskuun alussa, niin voinko enää päästä poliisikouluun tämän lukuvuoden aikana?

Nyt on aika siirtyä tauon jälkeen takaisin opiskelemaan, joten en haluaisi ottaa riskiä, jos en pääsekään poliisikouluun, vaan olisi kuitenkin toinen opiskelupaikka valmiina. Tietysti, jos ko. säännös koskee myös poliisikoulua, niin täytyy miettiä asioita uusiksi.

PS. 1. postaus :piis:

Hei!

Itselläni on tämän ja ensi viikon aikana muutamat pääsykokeet AMK:hon ja olen ajatellut hakea myös poliisikouluun vielä tämän hakujakson aikana. Hakujakso loppuu 15.8 ja kutsu valintakokeisiin tulisi syyskuun alussa, jolloin muut ammattikorkeakoulut olisivat siis jo aloittaneet lukuvuotensa. AMK-opiskelupaikat tulee vastaanottaa viimeistään 1.8.

Mahdolliseksi huolenaiheeksi huomasin juuri äsken "yhden korkeakoulupaikan säännöksen". Jos onnistun saamaan itselleni opiskelupaikan vaikkapa Metropolian Tekniikan ja liikenteen alalle ja vastaanotan sen määräaikaan mennessä ja kutsu poliisikoulun valintakokeisiin tulisi minulle syyskuun alussa, niin voinko enää päästä poliisikouluun tämän lukuvuoden aikana?

Nyt on aika siirtyä tauon jälkeen takaisin opiskelemaan, joten en haluaisi ottaa riskiä, jos en pääsekään poliisikouluun, vaan olisi kuitenkin toinen opiskelupaikka valmiina. Tietysti, jos ko. säännös koskee myös poliisikoulua, niin täytyy miettiä asioita uusiksi.

PS. 1. postaus :piis:

Kannattaa soittaa valintayksikköön tuosta asiasta. Sieltä tulee varmasti oikeaa tietoa. Tosin nyt menee veikkaukseksi, mutta luulenpa, että voit ottaa paikan poliisikoulusta (nyk. poliisiammattikorkeakoulu) vaikka saisitkin amk-paikan jostain muusta ammattikorkeakoulusta. Poliisin perustutkinto kun ei vastaa amk-tutkintoa.

Niin ja kannattaa harkita poliisikouluun menemistä. Työllisyystilanne kun on mitä on... Tosin helkatin mielenkiintoinen työ tämä on... paras työpaikka missä oon ikään ollu.

Kannattaa soittaa valintayksikköön tuosta asiasta. Sieltä tulee varmasti oikeaa tietoa. Tosin nyt menee veikkaukseksi, mutta luulenpa, että voit ottaa paikan poliisikoulusta (nyk. poliisiammattikorkeakoulu) vaikka saisitkin amk-paikan jostain muusta ammattikorkeakoulusta. Poliisin perustutkinto kun ei vastaa amk-tutkintoa.

Niin ja kannattaa harkita poliisikouluun menemistä. Työllisyystilanne kun on mitä on... Tosin helkatin mielenkiintoinen työ tämä on... paras työpaikka missä oon ikään ollu.

Joo, samaa mieltä. Tuskin poliisin perustutkinto sisältyy tuohon yhden amk-paikan sääntöön kun ei kerran ole amk-tutkinto.

Back
Ylös Bottom