Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

En kyllä näe niitä kalaöljyvalmisteita millään lailla tärkeinä. Sinisestä keijusta saa ihan samalla lailla kehoa hyödyttävät Omega kolmoset. Aihetta avaa Antti Aro täällä:

http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00047&p_teos=skr&p_selaus=1830

Proteiinivalmisteista paras hinta/laatu on soijaprotskulla. Palkkariin vaikka soijaprotskua, maltodekstriiniä ja kreatiinia niin pitkälle pärjäät pienellä rahalla. Valmiit palkkarit on kaliita.

/url]

Proteiinivalmisteista paras hinta/laatu on soijaprotskulla. Palkkariin vaikka soijaprotskua, maltodekstriiniä ja kreatiinia niin pitkälle pärjäät pienellä rahalla. Valmiit palkkarit on kaliita.
Mielummin kuitenkin sitä heraproteiinia, ei maistu paskalle ja on muutenkin toimivampi vaihtoehto varsinkin palkkarissa. Eikä se paljoa kalliimpaakaan ole.

Taivaskäsi näköjään ehti ensin.

"Specifically, let's take a look at a three-month study looking at the effects of different protein types on body composition during a strength training program.

In this study, the researchers provided daily supplements containing 50 grams of a variety of proteins — either soy concentrate, soy isolate, a soy isolate/whey blend, or a whey blend.

Twenty participants added these supplements, in conjunction with a resistance training program. At the end of the three months, a significant increase in muscle mass was noticed with all of the protein supplemented groups. Interestingly, no significant differences were found among Testosterone, body fat, or body weight between the groups.

In the end, the authors concluded that 12 weeks of soy protein supplementation (50 grams per day) was as effective as the other protein types when it comes to boosting muscle mass during a strength training program."

... tutkimuksissa ei ole löydetty eroa kehityksessä soijaprotskun ja heraprotskun välillä.

Mehutiivisteen kanssa soijaprotsku ei maistu miltään ja on jopa ihan hyvää. Saa olla todella nössö tissiposki jos ei alas mene kun vetää vaikka Pirkan sekamehutiivisteen kanssa.

tuc - oliko tossa tutkimuksessa kyse palkkarista vai yleensä proteiinilisästä? eikös hera imeydy kaikkein nopeiten jolloin se treenin jälkeen olisi parempi vaihtoehto?

Veikkaan että treenin jälkeen ottivat. Monia muita tutkimuksia mm. täällä:

http://www.bodybuilding.com/fun/drobson71.htm

Ja hera imeytyy hiukan nopeammin, mutta soijassa on isoflavoneja jotka nopeuttavat palautumista. Mä väitän että hyvin harva huomaa eroa mutta koska soija on paljon edullisempaa (ja ekologisempaa), suosisittelisin soijaa. Heralla saa myös tietenkin hyviä tuloksia kuten todella moni on huomannut, mutta niin saa soijallakin.

Tuntuu, että jää joka päivä proteiinin saanti vähemmälle perkele. Mitä suosittelette millä saa hyvin asian muutettua, rahkaa tulee päivittäin syötyä, mutta perkele ei opiskelijan budjetti anna periks kauheen montaa sellasta vetää per / päivä. Haetaan siis halpaa vinkkiä! :)

Spitt, pähkinöitä.

Kaikkein halvin proteiininlähde on vehnägluteeni. Se on siis ~ 80 % protskua ja maksaa 2€/kg. Sekoitetaan sitä saman verran kuin vettä, sekaan öljyä ja mausteita ja pannaan kolmeksi vartiksi uuniin niin saa vehnägluteeni"kinkkua" (semmosta sitkeää). Oikein laitettuna saa tosi hyvää ja tosiaan käytännössä ilmanen protskulähde.

Mitä pähkinöitä? Maapähkinöitä? Toi vehnägluteeni ei kuulosta niin houkuttelevalta, mutta kaikkeahan pitää kokeilla! opiskelija kiittää! :D

Veikkaan että treenin jälkeen ottivat. Monia muita tutkimuksia mm. täällä:

http://www.bodybuilding.com/fun/drobson71.htm

Ja hera imeytyy hiukan nopeammin, mutta soijassa on isoflavoneja jotka nopeuttavat palautumista. Mä väitän että hyvin harva huomaa eroa mutta koska soija on paljon edullisempaa (ja ekologisempaa), suosisittelisin soijaa. Heralla saa myös tietenkin hyviä tuloksia kuten todella moni on huomannut, mutta niin saa soijallakin.

ok, eli käytännössä kyse sitten ehkä makuasiasta, soijaprotsku ei kuulu ainakaan mun suosikkeihin (ellei sitä ole leivottu asiallisen proteiinipatukan muotoon...)

Juu eli ruokavalioni on kutakuinkin tällainen

(7.30) Aamupala : Kaksi leipää, kananmuna, leikkele , raejuustoa n. 70g, joskus tonnikalaa puolipurkkia.
ja juomana kaksi lasia rasvatonta maitoa.

Kahvitauolla tee.

(klo 11) Lounas: Kouluruoka (vaihtelee) salaattilautanen ja 3 lasia rasvatonta maitoa.

(klo 16) Päivällinen: Kotiruoka. Taas vaihtelee aika paljon, mutta suht. terveellistä aina. Salaattia ja raejuustoa n.70-100g. Kyytipoikana pari lasia rasvatonta maitoa.

(19:30) Välipala: Proteiinijuoma rasvattomaan maitoon sekotettuna

(21:30) Ehram rahka fun lightiin sekoitettuna.

Kouluruokaan ja kotiruokaan yleensä sisältyy 4kpl pieniä perunoita ja jotain lihaa.
Eli tarkoitus olisi saada terveellinen ruokavalio ja vähän lihasta aikaiseksi. Samalla pitäen matalan rasvaprosentin. Onko tämä minun ruokavalioni tarpeeksi monipuolinen?
Proteiinia olen pyrkinyt sen n.30g saamaan ateriaa kohden (joskus enemmän joskus vähemmän).
Ikää löytyy 21. Pituus 183 ja paino 75. Olen aloittelija treenaan yksijakoisella ja olen treenannut n. 4kk. Parannusehdotukset otetaan innolla vastaan :)

lisääää mättöä.
aamupalan ja lounaan sekä lounaan ja päivällisen väliin voisit ottaa jonkin pienen välipalan. Verensokeri pysyy tasaisempana.

suolapähkinät aika halpoja. pussi (150g) 80centtiä. taitaa tukku pakkaukset (isommat säkit) olla vielä halvempia.

Mutta ei taida olla mikään dieettajan unelma, noi pähkinät? Se jäi mainitsematta, että kuurilla ollaan.

Kysymyksiä

1.Paljon tulee kaloreita, jos juon 0,5l kossupullon sekoitettuna 1,5l spriteä(arvio noin?)
onko kaloreiden tulon kannalta parempi juoda noin viinaa limpparin seassa, vai kaljaa ja siideriä?
Kummasta tavasta siis vähemmän kaloreita.

Sprite tulikin tuossa jo mutta alkoholi muistaakseni luokitellaan joissain piireissä suoraan energianlähteeksi siinä missä hh, rasvat ja protskut. Energiasisältö etanolilla taisi olla 30kJ/g eli n. 7,16 kcal/g.
0,5 l kossua * 0,38 = 0,19l alkoholia.
tiheys 0,7894g/cm3 joten massaa etanolilla löytyy --> 0,19l * 789,4g/l = 149,986g
eli enyä löytyy 149,986 * 7,16 kcal/g

= 1073,9 kcal

edit. ja osa alkoholistahan poistuu keuhkojen ja ihon kautta joten tuo on vain teoreettinen maksimi mikä tuosta alkoholimäärästä tulee energiaa. totuus lienee pienempi.

Ostin tänään fastin soija90 protskua. Siitä tuli hemmetinmoista liisteriä kun sekoitin veteen :D Puolet lensi roskiin ja puolet "join"/söin sisukkaasti. Eihän tota voi olla tarkotettu sekotetuks veteen? vai miten noi suhteet(vesi/jauho) oikein menee?

Mulla ois sellanen lyhyt kysymys, että kun salin crosstraineri pyytää laittamaan painon, ja ruudulla lukee LBS, niin kuinkas monta LB:tä on yksi kilo? Taidan olla maailman tumpeloin mutta googlen avulla löysin vaan ihan ihmeellisiä ja epäselkeitä sivuja enkä selkeää vastausta, että miten saan omasta painosta tuon crossarin haluaman luvun.

Ostin tänään fastin soija90 protskua. Siitä tuli hemmetinmoista liisteriä kun sekoitin veteen :D Puolet lensi roskiin ja puolet "join"/söin sisukkaasti. Eihän tota voi olla tarkotettu sekotetuks veteen? vai miten noi suhteet(vesi/jauho) oikein menee?

Mä heitän aina pari kukkurallista ruokalusikallista puolen litran lasiin.

Se on veden kanssa ihan kamalaa mössöä jota ei kyllä ilokseen vedä. Mutta kun panet pari senttiä mehutiivistettä mukaan niin siitä tulee oikeastaan ihan hyvää. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Mun kokemuksen mukaan kandee ensin heittää mehutiiviste, sitten soijaprotsku ja sitten vesi. Ei paakkuunnu pohjalle ja helppo sekoittaa. Mulla menee sekoittaiseen lusikalla n. 10sec ja sen jälkeen on ihan tasaista.

Back
Ylös Bottom