Ärsyttävät asiat liikenteessä

Eilen oli hengenlähtö lähellä, kun kävelin itäväylällä kulkevan suojatien yli. Auto tulee kaukaa, jarrutusaikaa ja matkaa on (70 rajotus) ja mä kävelen reippaasti parin ekan kaistan yli. Auto ei aiokaan hiljentää vaan vetää siitä noin 10 sentin päästä mun varpaista. "Pappa" eli munaton paskiainen kattoo vielä päätään kääntäen kun vetää ohi. Näytin peukkua ja annoin isot aplodit. Aivan käsittämätöntä toimintaa.

Nus nus mutta Itäväylällä ei oo suojatietä 70km/h rajoitusalueella. Mutta todennäköisesti tarkoitat sitä Puotilan kohdalla, tulevan Prisman vieressä olevaa suojatietä. Siinä saa todella olla tarkkana koska paikalla ajetaan ylinopeutta jatkuvasti, tie on leveä ja jotenkin sellainen että se ei tunnu luontevalta paikalta suojatielle.

Toivon että tuo suojatie korvattaisiin mitä pikimmin yli- tai alikululla koska ennemmin tai myöhemmin joku saa siinä todella pahasti koppaan... siis viimeistään sitten kun Prisma on valmis.

Se ei hidasta autoilijan matkaa paskan vertaa jos tietä antaa.
Laki kyllä velvoittaa antamaan tietä mutta ei se kyllä hidasta kävelijänkään matkaa paskan vertaa jos antaa autoilijalle tietä. Itseasiassa kävelijän on helpompi pysähtyä ja lähteä liikkeelle kuin autoilijan ja tästä syystä minäkin kävelijänä annan aika usein vauhdissa olevan autolijan mennä ennen kuin itse hyppään tielle. Ennemmin luen tilannetta ja toimin sen mukaan, että liikenne olisi mahd. sujuvaa kuin pakotan jokaisen autolijan pysähtymään, koska minulla on oikeus siihen.

Samoin autoilijana vituttaa sellaiset puupäät jotka hidastavat/pysähtyvät tahallansa suojatiellä jotta autolija ei voi jatkaa matkaansa. Esim. tilanteessa jossa on kaksi kaistaa yhteen suuntaan taikka leveä tie ja suojatiellä kävelevä henkilö on ylittänyt tietä jo sopivasti ja näkee autoilijan tulevan siten, että jos kävelijä jatkaisi matkaansa normaalia vauhtia autoilija pääsisi suojatien yli kävelijän takaa hiljentämättä. Mutta ei, jos kävelijä näkee autoilijan mahdollisuuden päästä hiljentämättä jatkamaan matkaansa kävelijä hiljentää vauhtiaan/pysähtyy ihan vain sen vuoksi, että autolijan pitäisi pysähtyä/hiljentää. DORKAT!

Itellä menee useimmiten hermot kanssa-autoilijoihin. Eniten vituttaa kaikki kikkailijat, jotka yrittää päästä risteyksestä suoraan jatkavan jonon edelle joltain kääntyvien kaistalta tms. Muuten kyllä annan tilaa, jos joku haluaa vaihtaa kaistaa ja käyttää sitä vilkkua jne.

Liikenneympyröissä ja kiertoliittymissä ajaminen tuntuu kanssa olevan monille täysin ylivoimainen suoritus. Ajetaan sisään vilkun kanssa ja poistutaan ilman vilkkua... huoh...

Jalankulkijoiden kanssa vituttaa joskus se, että näet kaukaa, että joku on lähestymässä suojatietä ja lähtee ihan juuri ylittämään sitä -> alat jarruttamaan -> jalankulkija alkaakin yhtäkkiä arpomaan jotain eikä ylitäkään -> hiljennät edelleen ja vilkutat vaikka pitkiä -> jalankulkija arpoo edelleen -> olet jo melkein pysähdyksissä -> jalankulkija arpoo VIELÄKIN -> pysähdyt suojatien eteen -> jalankulkija viittoo, että mene vaan. Ja kumi palaa...

Laki kyllä velvoittaa antamaan tietä mutta ei se kyllä hidasta kävelijänkään matkaa paskan vertaa jos antaa autoilijalle tietä. Itseasiassa kävelijän on helpompi pysähtyä ja lähteä liikkeelle kuin autoilijan ja tästä syystä minäkin kävelijänä annan aika usein vauhdissa olevan autolijan mennä ennen kuin itse hyppään tielle. Ennemmin luen tilannetta ja toimin sen mukaan, että liikenne olisi mahd. sujuvaa kuin pakotan jokaisen autolijan pysähtymään, koska minulla on oikeus siihen.

Niin, kyllä se aika paljon hidastaa, kun tulossa on piiitkä jono, joista kukaan ei tod. näk. anna sitä tietä koska ajattelevat näköjään samoin kun sinä. Kuten sanoin, jonotimme jo ekan (kaksikaistaisen) tien yli ja jos oltaisiin tähän jääty jonottelemaan niin valehtelematta 5 min oltaisiin YHTEENSÄ käytetty noihin jonotuksiin. Kun se autoilija joka pysähtyi odotteli siinä sen max 10 sekuntia. Tai siis, ne kaksi autoilijaa, olin toki varautunut siihen että toiselta kaistalta vierestä ajetaan päälle.

Sumu: Just se kohta. Paljon siinä on rajoitus, 80?

En nyt puutu tohon jalankulkija hommaan, mutta ehkä jalankulkijoiden pitäisi olla hiukan röyhkeämpiä, ja uskaltaa mennä suojatielle, en nyt tosin missään 80 alueella lähtis ihan sokkona suojatielle hyppimään.

Yksi asia mikä ärsyttää on rampista tai vastaavalta kaistalta liikenteeseen mukaan liittyminen, onko se jotenkin vaikea arvioida oman auton nopeus suhteessa kaistalla jo ajaviin että hidastaa siten, että jää sen auton taakse tai kiihdyttää reilusti että ehtii eteen.. en ymmärrä, ainaki jollain mustan vanhan mallisen a6 audin omistajalla oli asian kanssa suuria ongelmia Pirkkalassa ja ilmeisesti vilkun käyttäminenkin olisi tullut liian kalliiksi. Ite ajoin rajoitusten mukaan tasaista nopeutta ja näin kun se audi oli ramppiin tulossa, sitten kun pääsin kohdalle niin audi kuski alko kiihdyttää siinä kaistalla ja pidin oman nopeuteni ja kaveri vaan sahaa siinä rinnalla niin kauan ku kiihdytyskaista alkaa loppua ja sitten yrittää tunkea apukuskin ovesta sisään kaistalle.. on se vaan niin vaikeeta..

Tuo onkin liikenteessä ihan päivittäinen näky, kun mummot, papat ja pienet lapset pakottavat röyhkeästi autot pysähtymään suojatien eteen.

Tässä on kuitenkin lähinnä puhuttu tapauksista, joissa autoja on jonoksi asti. Kyllä jokainen jalankulkija varmaan jaksaa odottaa suojatien vieressä, jos sieltä yksi auto on tulossa. Noita tapauksia kun vaan näkee päivittäin, että esim. autojono valuu 15km/h eteenpäin, koska edessä näkyy punainen valo. Kuitenkaan kukaan ei viitsi pysähtyä päästämään odottavia jalankulkijoita yli.

Ei tarvitse mennä kuin Tukholmaan, niin jopa rupeaa pääsemään suojatien yli. Ja esim. Italiassa Gardajärvellä pääset heti yli, kun vain vihjaatkin olevasi menossa. Siellä kuitenkin liikkuu autoilijoita myös monesta muusta Euroopan maasta, joten näyttää pahasti olevan suomalaiseen liikennekulttuurin iskostunut toi autoilijoiden töykeys ja itsekkyys. Puhumattakaan siitä, että tuota asiasta on tosiaan ihan lakipykäläkin olemassa.

Olen itsekin autoilija ja pyrin päästämään jalankulkijat yli aina kun on mahdollista, koska myös jalan tulee kuljettua sen verran, että tietää, miten pottumaista on yrittää ylittää tietä. Lisäksi haluan antaa omalle lapselle tätä kautta liikennekasvatusta.

1 mikä vituttaa yli kaiken on se, että mitä hienompi auto, sen todennäköisemmin siinä on suuntavilkku lisävaruste, eikä sitä ole varaa ollut ostaa...

Sumu: Just se kohta. Paljon siinä on rajoitus, 80?

60km/h, mutta jengi porhaltaa siinä usein sen 70-90 ja jokainen voi miettiä miten turvallista tuossa on ylittää yhteensä viittä kaistaa (Kaksi keskustaan, kaksi maalle ja yksi kääntyvien kaista).

Aika monella on kytketty vilkku jarruvaloon.

Nissan Microissa ei tunnu olevan vilkkuja ollenkaan, oli vuosimalli mikä tahansa. Vai onkohan ne lisävarustelistalla. Lisäksi niiden nopeusmittarit näyttävät noin 30km/h liikaa.
Osasyyksi tähän luulen olevan muita autoja vanhemman käyttäjäkunnan. Arviolta >70v.

Sama ongelma vaivaa muitakin pieniä japanilaisia autoja, mutta kokemusten perusteella Micrat ovat pahimpia.

:D

tuli viikonloppuna todistettua oikeen rattimiehien rattimiehen elämänsä paras peliliike.

ja ratkaisu kaikkien ruuhkien hävittämiseen maailmasta.

kaveri nimittäin kääntyi taajamassa hyvin leveällä kaistalla (2 mahtuu rinnakkain) ajettaessa oikealle tien vasemmasta reunasta :5:

Mua vituttaa johdonmukaisuuden puute nopeutta valittaessa suhteessa nopeusrajoitukseen. Ja nyt puhutaan ihan täydellisestä kesäkelistä, eli mitään kelivaraa ei näissä ole - näin vaan on "tapana" näillä teillä. Duunimatka on hyvä esimerkki. Kolmenkympin alueella ajetaan viittäkymppiä, neljänkympin alueella ajetaan viittäkymppiä, viidenkympin alueella ajetaan viittä-kuuttakymppiä. Kun päästään motarille, niin satasen alueella ajetaan 90-100km/h mittarin mukaan, kun tullaan 80kympin alueelle niin ajetaan edelleen 90-100 mittarin mukaan. Ja kaikki tämä toimii myös toiseen suuntaan ajaessa; kun "motarilla" on 80 rajoitus ajetaan 100:aa mittarin mukaan. Ja kun alkaa satasen alue ajetaan edelleen 100:aa.

Ja vuodatetaan tähän nyt vielä tuo ikuisuusaihe - ajonopeus liityttäessä moottoritielle. Jumankauta kun pelottaa vetää näiden juustojen perässä kuutta-seitsemääkymppiä 100:sen-120:n tielle.

tuli viikonloppuna todistettua oikeen rattimiehien rattimiehen elämänsä paras peliliike.

ja ratkaisu kaikkien ruuhkien hävittämiseen maailmasta.

kaveri nimittäin kääntyi taajamassa hyvin leveällä kaistalla (2 mahtuu rinnakkain) ajettaessa oikealle tien vasemmasta reunasta :5:

kylläpäs vanheni äkkiä ykkössijan saavutus....

jos en olis vilkaissut vielä kerran oikealle ylittäessäni suojatietä olisin varmaankin teholla tällä hetkellä.

aika röyhkeästi kaveri puski päin punaisia. odottelin fillarin kanssa kevyen liikenteen väylällä valojen vaihtumista että pääsen ylittämään tien. jalankulkijoille syttyi vihreä valo, hetken tökin vauhtia ja just kun pääsin pyörän satulaan niin huomasin että joku sankari tahtoo vielä ajella vähän vanhoilla vihreillä suojatien yli. kääntyi siis vasemmalle risteyksestä ja ajoi sen suojatien yli jota ylitin. perässä oli vielä peräkärry täynnä lautoja niin siitä ei ois tullut nättiä jälkeä jos en ois jarruttanut. taisi jäädä kaikki 10cm varaa eturenkaan ja peräkärryn väliin pienimmillään.

ja nyt etsintäkuulutus: sininen farmariooppeli peräkärryllä tänään jyväskylässä tourulassa bout klo 17:30.
e: vuosmalli tod näk 90-luvun alkupuolta (90-95) laittakaa privaa tai sähköpostia (nick ät pakkotoisto jne) jos joku tuntee/tietää/näki rekkarin. ihan mikä tahansa info kelpaa. kuskina vanhempi mieshenkilö.

vituttaa kun koskaan ei niin selkeesti raksuta noissa läheltä piti - tilanteissa että tajuais rekkarin kattoa..

Viimeksi muokattu:
kylläpäs vanheni äkkiä ykkössijan saavutus....

jos en olis vilkaissut vielä kerran oikealle ylittäessäni suojatietä olisin varmaankin teholla tällä hetkellä.

aika röyhkeästi kaveri puski päin punaisia. odottelin fillarin kanssa kevyen liikenteen väylällä valojen vaihtumista että pääsen ylittämään tien. jalankulkijoille syttyi vihreä valo, hetken tökin vauhtia ja just kun pääsin pyörän satulaan niin huomasin että joku sankari tahtoo vielä ajella vähän vanhoilla vihreillä suojatien yli. kääntyi siis vasemmalle risteyksestä ja ajoi sen suojatien yli jota ylitin. perässä oli vielä peräkärry täynnä lautoja niin siitä ei ois tullut nättiä jälkeä jos en ois jarruttanut. taisi jäädä kaikki 10cm varaa eturenkaan ja peräkärryn väliin pienimmillään.

ja nyt etsintäkuulutus: sininen farmariooppeli peräkärryllä tänään jyväskylässä tourulassa bout klo 17:30.
e: vuosmalli tod näk 90-luvun alkupuolta (90-95) laittakaa privaa tai sähköpostia (nick ät pakkotoisto jne) jos joku tuntee/tietää/näki rekkarin. ihan mikä tahansa info kelpaa. kuskina vanhempi mieshenkilö.

vituttaa kun koskaan ei niin selkeesti raksuta noissa läheltä piti - tilanteissa että tajuais rekkarin kattoa..
Mitäs meinaat rekkarilla tehdä?

Mitäs meinaat rekkarilla tehdä?

ajattelin soittaa ko. auton omistajalle ja kertoa vaaratilanteesta minkä auton kuski aiheutti ja kysyä kuinka hyvä tekosyy kaverilla oli ajaa päin punaisia. mahdollisesti myös selvittää mahdollisuutta nostaa syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

jotain tuolle on pakko tehdä, vuoden sisällä kymmenkunta läheltäpiti- tilannetta liikaa suojatiellä sattunut mulle.

ajattelin soittaa ko. auton omistajalle ja kertoa vaaratilanteesta minkä auton kuski aiheutti ja kysyä kuinka hyvä tekosyy kaverilla oli ajaa päin punaisia. mahdollisesti myös selvittää mahdollisuutta nostaa syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

jotain tuolle on pakko tehdä, vuoden sisällä kymmenkunta läheltäpiti- tilannetta liikaa suojatiellä sattunut mulle.

Ihan vinkkinä vaan, että kannattaa ehkä pitää silmät ihan koko ajan auki, kun suojatietä ylittää. Vaikka miten palais jalankulkijoille vihreä valo, mutta silti sieltä saattaa joku maanteiden kuningas puskea vanhoilla vihreillä.

Ennen kun lähet syytteitä nostamaan, niin mieti oisko sun pitäny vaikka taluttaa se pyörä siitä suojatien yli?

Ihan vinkkinä vaan, että kannattaa ehkä pitää silmät ihan koko ajan auki, kun suojatietä ylittää. Vaikka miten palais jalankulkijoille vihreä valo, mutta silti sieltä saattaa joku maanteiden kuningas puskea vanhoilla vihreillä.

Ennen kun lähet syytteitä nostamaan, niin mieti oisko sun pitäny vaikka taluttaa se pyörä siitä suojatien yli?

Varmasti hemmetin käyttökelpoinen ja älykäs vinkki jota kannattaa noudattaa liikenteessä. Liikenteessä yleensä muutenkin pärjää parhaiten kun odottaa odottamatonta.

Mutta jos pyörätie jatkuu suojatien yli niin ei olisi tarvinnut taluttaa pyörää sen suojatien yli. Ja vaikka olisikin tarvinnut taluttaa niin se ei poista sitä että punaisia päin tuleva autoilija olisi ollut syyllinen mikäli osuma olisi tullut.

Mutta jos tuntuu, niin toki tuosta voi tutkintapyynnön tehdä.

Neekerit ja karvakädet. Eräskin pizzakuski jätti vasta Corsansa parkkiin Naistenklinikan pääoven eteen ambulanssirampille ja lähti viemään pizzaa osastoille. Oli vissiin hätä kun jätti hätävilkut päälle.

Aika epätoivoista mutta ymmärrän täysin. Välillä itselläkin palaa niin käämi tuolla liikenteessä, että tekisi mieli mennä oven taakse antamaan palautetta. Itseasiassa kerran näin teinkin. Tulin hieman pienemmältä tieltä isommalle tielle. Minulla ei ollut kolmiota ja tulin oikealta mutta yksi valopää painelee tööttiä mulle kun tulin eteen. Noh, auto ympäri ja perään, ei tarvinnut kauaa ajella kun saavuttiin kys. auton omistajan pihaan. Siinä sitten kyselemään, että mikäs siinä töötissä on vikana kun väärissä paikoissa soi.

Lisää ärsyttäviä asioita:
Taksi- ja bussikuskit; minulla oli aikaisemmin tuollainen pakettiautoksi rekisteröity farmari ja ajelin sillä sitten sopivina aikoina bussikaistalla, joka on muistaakseni pakettiautoille sallittus Helsingissä klo. 9 jälkeen. Noh, eiköhän nämä teiden ritarit vilkuttele pitkiä. Monesti olisi tehnyt mieli pysähtyä pysäkille bussin kans samaan aikaan ja mennä näyttämään rekisteriotetta. Mitä se niille kuuluu ja vaikka kuuluukin niin niillä ei ole minkäänlaisia valtuuksia puuttua siihen, rikkovat itse niitä valoja vilkuttelemalla tieliikennelakia. Muutenkin kys. ammatin edustajat vituttavat, luulevat omistavansa tiet. No ei tietenkään kaikki mutta kun bussi tai taksi on yhdistävä tekijä niin vitutus on helppo henkilöidä taksi- ja bussikuskeihin. Esim. bussikuskit eivät ymmärrä, että kun autoilija lähestyy bussipysäkkiä sen tulee väistää. Siis lähestyessään, ei enää kun autoilija on jo pysäkin kohdalla.

Lisää ärsyttäviä asioita:
Taksi- ja bussikuskit; minulla oli aikaisemmin tuollainen pakettiautoksi rekisteröity farmari ja ajelin sillä sitten sopivina aikoina bussikaistalla, joka on muistaakseni pakettiautoille sallittus Helsingissä klo. 9 jälkeen. Noh, eiköhän nämä teiden ritarit vilkuttele pitkiä. Monesti olisi tehnyt mieli pysähtyä pysäkille bussin kans samaan aikaan ja mennä näyttämään rekisteriotetta. Mitä se niille kuuluu ja vaikka kuuluukin niin niillä ei ole minkäänlaisia valtuuksia puuttua siihen, rikkovat itse niitä valoja vilkuttelemalla tieliikennelakia.

Haha jotenkin tyyppilistä suomalaista. Jos joku pääsee bussikaistalla etenemään nopeammin niin heti ollaan itkemässä. Olisit laittanut sellaisen ison TÄMÄ ON PAKETTIAUTO tarran siihen auton perään :lol2:

Back
Ylös Bottom