Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Tulipa kytkettyä päälle MacBookin kaksi sormea ohjauslevyllä kakkosklikkaus. Aivan järjettömän kätevä ominaisuus. Miks hemmetissä en oo aikasemmin ottanu tätä käyttöön? Ei voi muuta ku entistä enemmän naureskella "Mut ku Macin hiiressä ei oo ku yks nappi" -kommenteille. :D

Vain yksi nappi on ehdottomasti pahiten makin käyttöliittymää rampauttava piirre. Se nyt vaan on huono ratkaisu. Kahden napin kaksoisklikkaus ei vedä millään ilveellä vertoja toiselle napille. Esim linkin avaaminen toiseen ikkunaan vaatii äärimmäistä huolellisuutta, kun toisen sormen laittaminen ohjauslevylle vierittää sivua hyvin helposti johonkin suuntaan ja sitten kursori ei enää halutun linkin kohdalla olekaan. Myöskään Operan käyttämiä äärimmäisen käteviä back ja forward hiirieleitä ei pääse tuolla hyödyntämään.

Vain yksi nappi on ehdottomasti pahiten makin käyttöliittymää rampauttava piirre. Se nyt vaan on huono ratkaisu. Kahden napin kaksoisklikkaus ei vedä millään ilveellä vertoja toiselle napille.
Ehkä näin jos ajatusmaailma on jumiutunut Windows-vaiheeseen. Kuten jo aiemmin sanoin, hiiren kakkospainikkeella ei ole Mac-maailmassa yhtä tärkeää asemaa kuin Windows-puolella, vaan monet asiat on hoidettu eri tavalla. Mutta voin kuvitella, että Boot Campilla Windowsia pyöritettäessä tuo voi olla jonkinlainen rajoite.
Oletko muuten huomannut, että yksi hankalimmin omaksuttavia toimintoja tietokoneen käytössä on hiiren (ja erityisesti sen kakkospainikkeen) käyttö esimerkiksi vanhuksilla, jotka vasta opettelevat tietotekniikan alkeita? Tämänkin vuoksi Mac on erinomainen valinta ensimmäiseksi tietokoneeksi ihmiselle, jolle ei vielä ole muodostunut riippakiveksi Bill Gatesin määrittelemä tapa tehdä asioita. Monet asiat kun voi tehdä paljon helpomminkin.

Esim linkin avaaminen toiseen ikkunaan vaatii äärimmäistä huolellisuutta, kun toisen sormen laittaminen ohjauslevylle vierittää sivua hyvin helposti johonkin suuntaan ja sitten kursori ei enää halutun linkin kohdalla olekaan.
Kummallista, mulla tuo homma lähti heti skulaamaan todella sujuvasti jo ekana päivänä otettuani ominaisuuden käyttöön. Eikä se todellaakaan vaadi mitään äärimmäistä huolellisuutta. Surffailu on jälleen entistä sujuvampaa. :)

Ehkä näin jos ajatusmaailma on jumiutunut Windows-vaiheeseen. Kuten jo aiemmin sanoin, hiiren kakkospainikkeella ei ole Mac-maailmassa yhtä tärkeää asemaa kuin Windows-puolella, vaan monet asiat on hoidettu eri tavalla. Mutta voin kuvitella, että Boot Campilla Windowsia pyöritettäessä tuo voi olla jonkinlainen rajoite.
Oletko muuten huomannut, että yksi hankalimmin omaksuttavia toimintoja tietokoneen käytössä on hiiren (ja erityisesti sen kakkospainikkeen) käyttö esimerkiksi vanhuksilla, jotka vasta opettelevat tietotekniikan alkeita? Tämänkin vuoksi Mac on erinomainen valinta ensimmäiseksi tietokoneeksi ihmiselle, jolle ei vielä ole muodostunut riippakiveksi Bill Gatesin määrittelemä tapa tehdä asioita. Monet asiat kun voi tehdä paljon helpomminkin.

Sun kommenteilla on painoarvoa tasan 0 jos vieläkin yrität puolustella macin yhden napin -hiiriviritelmää. Siis joku raja tässäkin. Sama kun kehuisin kuinka hyvä pieni pippeli on olla olemassa.

Sun kommenteilla on painoarvoa tasan 0 jos vieläkin yrität puolustella macin yhden napin -hiiriviritelmää. Siis joku raja tässäkin. Sama kun kehuisin kuinka hyvä pieni pippeli on olla olemassa.
Jollain nyt tuntuu menevän puurot ja vellit jatkuvasti sekaisin.

En puhunut nyt Mighty Mousesta, vaan Multi Touchista. Tai Maceista yleisesti.

Nyt ei siis puhuta sinun niin suuresti inhoamasta Mahtihiirestä, vaan lähinnä käyttöjärjestelmätasolla hiiren kakkospainiketoiminnosta. Mikäli pääsisit irti Windows-kaavoista (joihin olet selvästi pahasti kangistunut), voisit ehkä tajuta, että asiat voidaan toteuttaa toisellakin tavalla. Ja monesti jopa paremmin.

Koitahan nyt vaan linnottautua sinne kämppiksen iMacille, että pääset ihan oikeasti tutustumaan Applen ihmeelliseen maailmaan.

P.S. Macbookin "kakkospainike" on aivan älyttömän kätevä. :)

Oletko muuten huomannut, että yksi hankalimmin omaksuttavia toimintoja tietokoneen käytössä on hiiren (ja erityisesti sen kakkospainikkeen) käyttö esimerkiksi vanhuksilla, jotka vasta opettelevat tietotekniikan alkeita?
Kaksoisklikkaus tuntuu kyllä olevan se hankalimmin omaksuttava toiminto, jos ei ole entuudestaan tietokoneisiin tottunut. Hiiren käyttö yleisesti omaksutaan kyllä mielestäni todella helposti. Esimerkiksi touchpad taas tuottaa huomattavasti enemmän vaikeuksia.

Jollain nyt tuntuu menevän puurot ja vellit jatkuvasti sekaisin.

Nyt ei siis puhuta sinun niin suuresti inhoamasta Mahtihiirestä, vaan lähinnä käyttöjärjestelmätasolla hiiren kakkospainiketoiminnosta. Mikäli pääsisit irti Windows-kaavoista (joihin olet selvästi pahasti kangistunut), voisit ehkä tajuta, että asiat voidaan toteuttaa toisellakin tavalla. Ja monesti jopa paremmin.

Katos sun postaus ja kato mihin vastasin. Sä et puhut tippaakaan multitouch hässäkästä vaan haukuit winukanskaksoisnäppäin-politiikkaa, joka on nyt kuin ampuisi itseään jalkaan. Macin yksinäppäin-anus-systeemi on pahinta mitä olen vähään aikaan kohdannut.

LOL, hiirenkäyttö vaikea omaksua? sä olet niin sekaisin että en pysty sanoin kuvailla.

Jopa kaverini on haukkunut kyseisen "hiiren" maanrakoon. Mutta joo, crimi, mä en jaksa vastata sulle enää kertaakaan.

Koko hiiri on turhaa hifistelyä, toimivia käyttöjärjestelmiä voi käyttää sujuvasti ilmankin. :)

Sä et puhut tippaakaan multitouch hässäkästä vaan haukuit winukanskaksoisnäppäin-politiikkaa, joka on nyt kuin ampuisi itseään jalkaan. Macin yksinäppäin-anus-systeemi on pahinta mitä olen vähään aikaan kohdannut.

LOL, hiirenkäyttö vaikea omaksua? sä olet niin sekaisin että en pysty sanoin kuvailla.

Jopa kaverini on haukkunut kyseisen "hiiren" maanrakoon. Mutta joo, crimi, mä en jaksa vastata sulle enää kertaakaan.
Hohhoijakkaa. Ei näemmä rautalankakaan auta. Mitäs jos nyt kuitenkin hengittäisit syvää, laskisit kymmeneen ja lukisit muutaman viime sivun uudelleen oikein ajatuksen kanssa. Paljonkos sulla muuten olikaan ikää..? :david:

Koko hiiri on turhaa hifistelyä, toimivia käyttöjärjestelmiä voi käyttää sujuvasti ilmankin. :)
Juuri näin! :thumbs:

Puhu mulle!

Tarkoitin crimiä, sillä vaihtelee multitouchit, mm hiiret, kaksoisklikkaus keskenään miten haluaa.
Ettei nyt sulla vaan olis menny tässä keskustelussa tietokoneiden hiiritoiminnot ja "yksinappinen" Applen Mighty Mouse sekaisin jo muutamaan kertaan..? :D

Mä en tajua enää puhutteko te kakkosnapin klikkauksesta kun käytätteä termiä kaksoiklikkaus mikä tarkoittaa hiiren vasemman napin painamista kahteen kertaan...

Mä en tajua enää puhutteko te kakkosnapin klikkauksesta kun käytätteä termiä kaksoiklikkaus mikä tarkoittaa hiiren vasemman napin painamista kahteen kertaan...
Toin vain esille sen seikan, että kaksoisklikkaus on se epäintuitiivisin toiminto hiirellä (esimerkiksi verrattuna tuohon kakkosnapin käyttöön).

Katos sun postaus ja kato mihin vastasin. Sä et puhut tippaakaan multitouch hässäkästä vaan haukuit winukanskaksoisnäppäin-politiikkaa, joka on nyt kuin ampuisi itseään jalkaan. Macin yksinäppäin-anus-systeemi on pahinta mitä olen vähään aikaan kohdannut.

Hei voihan sen mahtihiiren vaihtaa normaaliin kaksinappiseen hiireen, jolloin oikea nappi avaa sälävalikoita samaan tapaan kuin Windowsissa. Itekin pistin heti ekana Mac-päivänä sen mahtihiiren roskikseen ja otin vanhan Microsoft-hiiren käyttöön. Halusin aluksi availla niitä oikean napin valikoita vanhana Windows-miehenä. :D

Mä tykkään siitä että hiiressä on nappeja. Ai miksi? Vähemmän tarvetta vasemmalle kädelle käydä näppäimistöllä peruskäytössä, surffailussa yms.

Tykkään mun viidestä napista ja kahdesta eri scrollista, ja kaikki on ergonomisesti sijoitettu ja helposti ja mukavasti käytettävissä.

Hei voihan sen mahtihiiren vaihtaa normaaliin kaksinappiseen hiireen, jolloin oikea nappi avaa sälävalikoita samaan tapaan kuin Windowsissa. Itekin pistin heti ekana Mac-päivänä sen mahtihiiren roskikseen ja otin vanhan Microsoft-hiiren käyttöön. Halusin aluksi availla niitä oikean napin valikoita vanhana Windows-miehenä. :D

Ja kyllähän se oikean napin valikko toimii mahtihiiressäkin, mutta sitten taas tullaan siihen että kuka tykkää itse hiirestä ja kuka ei.

Turha niistä napeista on kinastella, oikea klikkaus toimii niin kuin Windowsissakin jos sitä tykkää käyttää ja hiiriä saa kaupasta.

Rikosylikonstaapeli istuu keskellä pöytäkoneiden, kannettavien, palvelinten ja johtojen täyttämää huonetta ja napauttaa auki MacBook Pro -kannettavan. Siinä hyrrää Windows XP.

Javanainen kirjautuu sisään, tökkää usb-tikun kiinni ja napsauttaa Cofeen konfigurointiin tarkoitetun ohjelman kuvaketta. "Process id=0x9ac"-virheilmoitus pomppaa esiin.

Tuskin se on tässä olennaista että koneena on MBP, mutta olisihan se ihan helvetin huvittavaa jos Boot Camp -Windowsissa tämä pelätty ohjelma ei toimikaan toisin kuin PC:hen asennetussa. Voisi mäkkien suosio nousta aika roimasti tietyissä piireissä. :lol2:

Mutta OSX:ssä ei ainakaan toimi. ;)

Mä tykkään siitä että hiiressä on nappeja. Ai miksi? Vähemmän tarvetta vasemmalle kädelle käydä näppäimistöllä peruskäytössä, surffailussa yms.

Tykkään mun viidestä napista ja kahdesta eri scrollista, ja kaikki on ergonomisesti sijoitettu ja helposti ja mukavasti käytettävissä.

Mä tykkään mun neljästä napista ja 360asteen scrollista maitimaussissa :o Tosin kuten edellä sanottu niin kaupasta saa hiiriä.

Back
Ylös Bottom