Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mikä on syynä siihen, että joskus rankan jalkatreenin jälkeen, kun menen tekemään hauiksia smithissä niin kesken sarjan reidet ja pohkeet (varsinkin pohkeet) alkavat tärisemään ihan sairaasti (ei kuitenkaan satu) ja joskus joudun lopettamaan sarjan? Sitten tärinä häviää...
enkä kyllä käytä jalkojani mitenkään tehdessäni hauiksia :)

Moi. Olen kuullut että Lenkkeily on melko tärkeää saliharjoittelussa.
Onko tämä huhua? vai kannattaako kunnon lenkkeily ottaa harjoitteluun mukaan?

Toinen kysymys on, että onko minulla liikaa/liian vähän liikkeitä:
Jalka päivä: Hack kyykky/ kyykky, Prässi, pohkeet, Jalkojen koukistus, Vatsat ja kylet
Rinta/hauis: Ristitalja, penkki, vinopenkki, flyes, Hauis kääntö EZ tangolla, hauistalja, Hauiskääntö KP.
Olkapää/ojentaja: Ojentaja KP:lla, Pushdown, ranskalainen punnerrus, ojentaja talja pään yli, pystysoutu, pystypunnerrus, vipunostot.
Selkä: pullover taljalla, kulmasoutu, mave, selkäojennus, ylä ja alatalja??
Eli liikaa jotain vai liika vähä? :D

Kiitos!

Moi. Olen kuullut että Lenkkeily on melko tärkeää saliharjoittelussa.
Onko tämä huhua? vai kannattaako kunnon lenkkeily ottaa harjoitteluun mukaan?

No lenkkeilystä on lähinnä peruskunnon kannalta apua, mikä tietty auttaa myös saliharjoittelussa. Lenkkeilyn voit ihan hyvin korvata esim pyöräilyllä, uinnilla tai soutulaitteella, kaikki ajavat saman asian.
Kevyt aerobinen liikunta myös nopeuttaa palautumista.

Eli ei se välttämätöntä ole, mutta monenkin asian kannalta hyödyllistä. Muista huolehtia vaan palautumisesta, ettet innostu liikaa rehkimään.

Mikä on syynä siihen, että joskus rankan jalkatreenin jälkeen, kun menen tekemään hauiksia smithissä niin kesken sarjan reidet ja pohkeet (varsinkin pohkeet) alkavat tärisemään ihan sairaasti (ei kuitenkaan satu) ja joskus joudun lopettamaan sarjan? Sitten tärinä häviää...
Miten Hauiksia pystyy muka tekemään smithissä:kuvia:

No lenkkeilystä on lähinnä peruskunnon kannalta apua, mikä tietty auttaa myös saliharjoittelussa. Lenkkeilyn voit ihan hyvin korvata esim pyöräilyllä, uinnilla tai soutulaitteella, kaikki ajavat saman asian.
Kevyt aerobinen liikunta myös nopeuttaa palautumista.

Eli ei se välttämätöntä ole, mutta monenkin asian kannalta hyödyllistä. Muista huolehtia vaan palautumisesta, ettet innostu liikaa rehkimään.

Juu kiitoksia. Olisko tohon liika/liika vähä liike kysymykseen mitään vastausta??? :)

Ei sitä pysty kukaan sanomaan toisen puolesta. Selviää kokeilemalla: kun liikunta ei enää maistu ja toiminta on tukkoista, niin sitten on tullut tehtyä liikaa ja on kevennyksen paikka. Ylirasituksesta ei ole kuitenkaan mitään haittaa - pikemminkin hyötyä - jos vain tajuaa keventää ajoissa.

Ei sitä pysty kukaan sanomaan toisen puolesta. Selviää kokeilemalla: kun liikunta ei enää maistu ja toiminta on tukkoista, niin sitten on tullut tehtyä liikaa ja on kevennyksen paikka. Ylirasituksesta ei ole kuitenkaan mitään haittaa - pikemminkin hyötyä - jos vain tajuaa keventää ajoissa.
OK. itse teen vielä silleen että teen päivän liikkeistä vain yhden kunnon kovilla sarjoilla ja loput hiukan pienemmillä. esim. rinta päivänä pää liike on vuoro viikoin penkki ja vinopenkki!

Kiitos.

Jännität jalkoja mahdollisesti. Se on ainakin yleinen asia mitä monet ehkä huomaamattaankin tekevät.

Juu eli kävin taas tänään aamulla hiittailemassa. 7 minuutin hiit oli vuorossa. Syke oli hölkkävaiheilla 170 pinnassa ja spurttissa noin 185, keskisyke oli 176. Suihkun jälkeen (n. 10 minuuttia Hiitistä) syke oli n. 95 sen "jälkipolton" ajan. Eli kysymys kuuluu onko tuon "jälkipolton" syke liian pieni eli syntyykö minulla jälkipolttoa lainkaan? (Jos ei niin miten saan jälkipolton aikaiseksi?) Olen tajunnut että sykkeen pitäisi olla paljon korkeampi jälkipolton aikana. Normaalisti kun istun sohvalla sykkeeni on n. 75.

minulla on hieman epäselvää tuon kreatiinin käyttö. eli tankkausjakson pidin. eli otanko nyt noin 5 g päivässä. ja kahdessa osassa tuo 5g. onko väliä milloin tuon ottaa. usein otan aamulla mehun seassa tuon ja toisen ennen reeniä mehun seassa myös

Riittääkö palautusjuomaksi toi UFS Whey + Malto. P-storen sivuilta katselin annos 25g + 25g, onko ihan ok? Miten paljon kannattaa laittaa esim. kaakaojauhetta ja sopiiko joku tietty kaakao paremmin kuin toinen?

Riittääkö palautusjuomaksi toi UFS Whey + Malto. P-storen sivuilta katselin annos 25g + 25g, onko ihan ok? Miten paljon kannattaa laittaa esim. kaakaojauhetta ja sopiiko joku tietty kaakao paremmin kuin toinen?

Riittää ihan hyvin. Maku ei sellaisenaan varmasti makunystyröitä hivele, mutta tuo kaakao varmasti jelppii.

Määrä riippuu tietenkin painosta, mutta itse laittaisin perusjantterina (kun sellainen olen itsekin) 35g whey + 30g malto. Kaakaoasiaan en osaa ottaa kantaa onko toinen parempaa kuin toinen. Mututuntumalla voisin sanoa, että suosi näitä "sokeroimattomia" kaakaojauheita.

Pystyiskö joku listaamaan liikkeet missä ei tarvitse puristaa kättä? itellä jänne poikki yhdestä sormesta ja se vähän rajoittaa liikkeitä. Tulee mieleen vaan jalkaliikkeet, vatsat, alaselkä

Pystyiskö joku listaamaan liikkeet missä ei tarvitse puristaa kättä? itellä jänne poikki yhdestä sormesta ja se vähän rajoittaa liikkeitä. Tulee mieleen vaan jalkaliikkeet, vatsat, alaselkä

Apinaotteella luulis menevän työntävät liikkeet. Eli kaikki sormet tangon samalla puolella, ei tarvitse puristaa eikä mitään ja pitäis pysyä.

Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta joudun nykyään käymään salilla myöhään illalla ja ei viitsisi olla siellä aina sitten hirveän kauaa... Joten jos ohjelmaani kuuluu 2x leuanveto ja 1x hauiskääntö 1x ojentaja 2x yhden jalan kyykky, jotka pystyn tekemään myös kotona, niin onko mitään järkeä tehdä päivällä nuo? Tämä säästäisi aikaa ainakin illalla ja pääsisi nopeemmin nukkumaan kun ei tarvitsisi vetää itteeän aina ihan loppuun illalla.

Tässä kun viikonlopun aikana olen löytänyt nuo leveäselkälihakset, elikkä luulen osaavani jännittää ne (ainakin peilistä katsottuna selästä tulee leveämpi), niin eikös ne kasva nyt helpommin? Tai ainakin jostain olen lukenut että on helpompi kohdistaa rasitus lihaksille. Jos näin on, kannattaa varmaan muutkin isommat ja vähän pienemmätkin lihakset etsiä.
Ja kysytään nyt että ne on varmasti oikeat (selkä)lihakset, elikkä kun jännitän, kainaloiden alapuolella enemmän siellä selän tuntumassa tulee yläkroppaan leveyttä. Ja "kipu" tuntuu eniten juuri noissa selkä-kainalon alapuolella. Täytyy vielä vedellä leukoja ja katsoa tuleeko pumppiin.

Back
Ylös Bottom