Kroppa 3 x viikossa...

Elikkä onko muilla kokemuksia seuraavanlaisesta shokkihoidosta kropalle:
-Kroppa treenataan läpi 3xviikossa
-Koko kroppa joka kerta
-2 tai 3 sarjaa/lihasryhmä,1-liike
-Treenit esim. ma,ke ja pe

Ohjelma voisi olla esim.
-penkkipunnerrus 2x
-punnerrukset edestä 2x
-dippi 2x
-leuanveto 2x
-hauiskääntö tangolla 2x
-kyykky 2x
-pohkeet 2x

Eli näin tehtäisi 2-3 viikkoa,jonka jälkeen viikon huili ja sitten paluu normaaleihin kuvioihin.Tämä tehdään ärsykkeenä,ettei lihas totu samaan kaavaan...Sarjoja ei tule kuitenkaan lihasryhmälle normaalia enempää,ärsykettä tulee tiheään.
Olen viime talvena kokeillut tätä ja ainakin se mulle toimi ihan hyvin.Onko muita jotka on kokeillut jotain tämäntapaista??En edes muista mistä kuulin systeemistä:)Kommentteja tai kokemuksia??

juu, nyt tulee tässä 1,5vk huilia ku auto paskana, sitte jatkuu taas normi hc reeni mutta voishan tätä koittaa tuossa joskus kk-2kk päästä ja sitten huilit päälle :)

Joo,aika samantyylinen...Painoja pitäisi saada nostettua koko ajan,eli joka treeniin isommat raudat:) Ajaa kropan loppuun nopeesti,mutta juuri sen takia vain 2-3vko:n pätkä.

Menikö mulla nyt jotain ohi, vai onko tässä nyt kyseessä ihan normaali 1-jakoinen treeni "shokkihoitona"? Mikä ihme tuossa muka on kummallista? Perussettiä.

Veikkaan, että normaali treenijakauma on monijakoisempi, vaikka 4 jakoinen, jolloin yksijakoista käytetään "shokkivaikutuksen" saamiseen ja sitten taas jatketaan monijakoisella. Tätäkö tässä tarkoitettiin? Jos kyllä, niin toimii toki. Vaihtelu virkistää, sano.

Normaalisti treenaan 3-jakoisella...Joka toimii mulle hyvin.Ei mulla ainakaan paikat kestä jos kroppa treenataan 3xviikossa läpi jatkuvasti.Olkapäät vihoittelee jo 2-jakoisellakin:(

Minä toimisin vielä niin, että tekisin isompia lihasryhmiä kolme sarjaa (rinta, selkä, reidet) ja muita sitten sen 2 sarjaa.

Vanha konstihan tuollaisessa treenissä on tehdä osa viikon jumpista kevennettynä. Esim. Ma kovaa, ke kevyesti ja pe suht kovaa. Ainakaan ei kannata joka treeniin yrittää lisätä toistoja/rautoja. Sanomattakin selvää, että mitään erikoistekniikoita ei tuossa voi käyttää. Aikoinaan jo Steve Reeveskin sanoi, että kyykky kannattaa tehdä tällaisessa ohjelmassa aivan lopuksi, koska jalat ovat ihmisruumiin peruskivi. Samassa ohjelmassa ehkä turhaa päällekkäisyyttä penkki ja dippi. Kokemuksen mukaan tällainen treeni toimii, mutta samojen liikkeiden hinkkaamiseen kyllästyy parissa viikossa. Kroppa tottuu kyllä nopeasti ja palautuu.

Minä toimisin vielä niin, että tekisin isompia lihasryhmiä kolme sarjaa (rinta, selkä, reidet) ja muita sitten sen 2 sarjaa.

Mikä "iso lihasryhmä" se rinta on ? :lol2: Piilo rhp ? :D

e: kyllä rinnalle ainakin riittää 2 sarjaa varsinkin kun dippi antaa siihen vielä lisä rasituksen. Eli dippiä ja penaa 2 sarjaa riittää varmasti.

Noiden yksittäisten sarjamäärien lisäksi kannattaisi kiinnittää huomiota siihen, että on jotain järkevää progressiota kehissä, eikä aina jauha sitä paria sarjaa fiilispohjalta. Lähtökohdaksi nostetun romun kokonaismäärän kasvatus pitkällä ajalla ja sitten kikkaillaan raskaina/keskiraskaina päivinä 3-6x4-8x70-85% paikkeilla pääliikkeissä. Tuota hommaa voi siis ajatella suunnitelmallisemminkin kun pelkkänä shokkihoitona, ja silloin kannattaa ottaa suorilta kehiin jokin kevyt/raskas/keskiraskas-tyyppinen jako eri pääliikkeille per päivä, kuten Chihuahua jo totesikin. Tällöin ei tietenkään tarvitse prosentteihin turvautua, mutta silloin kannattaa olla jotain ideaa miten lujaa mennään minäkin päivänä, ja jos ei vastaavasta ole kokemusta, niin silloin on helpompi päästä alkuun nappaamalla jokin valmis progressio. Mahdollisimmpan simppeli tietysti, ja oman tason mukaan sitä kikkailua mukaan; täydellisen aloittelijan ei tietystikään tarvitse sen kummempia jaksotuksia miettiä kuin että takoo lisää rautaa tankoon jokaiseen treeniin.

Mikä "iso lihasryhmä" se rinta on ? :lol2: Piilo rhp ? :D

Mitä tarkoitat? Tottakai rinta luetaan niin kutsuttuihin isoihin lihasryhmiin. Aivan kuten selkäkin. Näitä isoja lihasryhmiä treenataan yleensä juuri "isoilla perusliikkeillä", joita ovat muun muassa penkkipunnerrus (rinta), maastaveto (selkä) ja kyykky (reidet).

Vai missasinko nyt jonkun sisäpiirivitsin?

Mitä tarkoitat? Tottakai rinta luetaan niin kutsuttuihin isoihin lihasryhmiin. Aivan kuten selkäkin. Näitä isoja lihasryhmiä treenataan yleensä juuri "isoilla perusliikkeillä", joita ovat muun muassa penkkipunnerrus (rinta), maastaveto (selkä) ja kyykky (reidet).

Se, että rintaa treenataan isoilla perusliikkeillä ei tee siitä IMO isoalihasryhmää. Vertaa massaa mikä rinnassa on verrattuna juuri selkään tai vaikka reisiin ja sen kaikkiin lihaksiin. Huomaat ehkä sitten, miksi rinta ei ole "iso".

Penkki kyllä ottaa moneen lihakseen, rinta, olkapään etulohkot, ojentajat. Se on moninivelliike ja siksi kyllä varsin hyvä perusliike, mutta iso lihasryhmäähän "rinnasta" ei saa millään.

E: ja toi rhp juttu nyt oli lähinnä juuri siksi, koska monet treenaajat pitävät sitä rintaa "isona" ja siksi sitä tehdään niin paljon.

Eli aattelin kokeilla 1-jakoista, muitten harrastuksien takia!
Olisikohan tämmöisessä mitään järkeä?
Jos on parannus ehdotuksia niin antaa paukkua!

1.päivä
Penkkipunnerrus 2x
Pystypunnerrus 2x
Leuat lisäpainoilla 2x
Hauiskääntö tangolla 2x
Kyykky 3x
Takareidet 2x
Pohkeet 3x
Vatsat 3x6-10 lisäpainoilla

2.Päivä
Dippi Lisäpainoilla 3x
Viparit 2x
Ylätalja leveä ote 2x
Takaolkapää 2x
Hauiskääntö keskitetty 2x
Mave 3x
Etureidet 2x
Vatsat 3x (ilman lisäpainoja)

Lihasryhmistä

Kun puhutaan lihasryhmistä, viitataan yleensä joukkoon erillisiä lihaksia, jotka toimivat yhteistyössä eri liikkeiden suorittamisissa. Esimerkiksi etureidet koostuvat lukuisista lihaksista (rectus femoris, vastus lateralis, vastus medialis, sartorius sekä useimmista pienemmistä). Samoin selän lihaksisto: trapezius, latissimus dorsi, teres major, infraspinatus, rhomboid, erector spinae, jne. Näihin verrattuna rinta on pieni lihasryhmä, koska siihen voi laskea kuuluvan iso rintalihas (pectoralis major) ja sen alla oleva pieni rintalihas (pec. minor). Toki tällä tavalla ajatellen kaikkein suurin lihasryhmä olisivat kasvot, ja niitähän voi treenata aukomalla päätään. Tosin siitä seuraava "treenikipu" voi olla epämiellyttävämpää kuin penkkaamisesta johtuva... :D

Normaalisti treenaan 3-jakoisella...Joka toimii mulle hyvin.Ei mulla ainakaan paikat kestä jos kroppa treenataan 3xviikossa läpi jatkuvasti.Olkapäät vihoittelee jo 2-jakoisellakin:(
Jos sun olkapäät vihoittelee, tarkoittaa se sitä, että punnertelet olkapäille liikaa. Usein vähäjakoisissa ei kannata olkapäille erikseen punnerruksia tehdä. Kannattaa pelkästään vain sivu- ja takaolkpäille tehdä sarjaa. Rinnan punnerrusliikkeissä etuolkapäät saavat ihan tarpeeksi jo hittiä.

Back
Ylös Bottom