Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Onko suurin osa kananmunan proteiinistä valkuaisessa ja rasvat&kolesteroli keltuaisessa?

Imeytyykö 120g ruuasta saatua proteiinia kerralla?
www.fineli.fi
(tuolta kun kukin katsoo ravintosisällöt niin ei tarvitse tälläkään palstalla joka toisen kysymyksen olla "paljnko siinä ja siinä on kaloreita/rasvaa/proteiinia...)

Jälkimmäinen kysymys on outo.:wtf: (Jos syöt kaksi litraa puuroa niin imeytyykö se kerralla? Vai kahdessa osassa? Entä loput huomenna? Vai pitääkö se syödä toiseen kertaan?) Mitä enemmän syöt (määrällisesti) niin toki sitä hitaammin se on kokonaisuudessaan siirtynyt mahalaukusta ohutsuoleen, jossa ravintoaineiden imeytyminen lähinnä tapahtuu. Ruoka viipyy matkallaan ohutsuolen läpi keskimäärin 8 tuntia (muistaakseni). Jos syöt kuitenkin esim. pelkän Suffelin, niin sen sokerit ym. ehtii todennäköisesti imeytyä ennen sitä kahdeksaa tuntia. Tuon proteiinin suhteen vaikuttaa sekin missä muodossa olet sen ottanut. Tuohon määrään saa syödä jo yli puoli kiloa lihaa, mutta jos olet ottanut sen jonain heravalmisteena nestemäisessä muodossa niin varmasti nopeammin imeytyy. Se imeytyminen on prosessi, ne ravintoaineet eivät hyökkää elimistöösi.

nonii elikkäs, yks kysymys ois. Oon ollu nyt jonki aikaa "dietillä" missä syön n.1000kcal - liikunnat, mikä tekee noin. 600kcal päivä. Käyn salilla n.2 krt viikko, juoksua n2-3 krt, ja spinningiä 1krt ja tennistä 1krt viikko. Tavotteena laihtua n.5-10kg, ennen kesäkuun puoltaväliä, sillon parit tosi tärkeet juhlat tiedossa. Ja sit vielä et kun ja jos pääsen tavotteesee ni mites sit sen jälkee, nostanko kalorimäärää silleen vähitellen suuremmaksi? esim. n 100-200kcal kuukaudes lisää niin että paino pysyis samois mut kaloreita tulis sit lopulta se normaali määrä.
jos nyt joku tajus mun pointin niin ois kiva kuulla mielipiteitä tästä. :)

Noin alas ei kannata laskea energiamäärää!
Itse kysymykseen:
kannattaa lisätä pikkuhiljaa,ettei kaikki pamahda heti takasin.

Huonosti käy jos tolla kalorimäärällä olet kesäkuun puoleen väliin. Kesäkuun puoleen väliin on n. 12 viikkoa, eli ehdit perinteisellä -500kcal päivässä laihduttaa fiksusti 6kg. Järki päähän ja dietti vaihtoon.

Moro. En oo ennemmi lisäravinteihin koskenut, mutta nyt sain tutulta synttärilahjaksi soijaproteiinia :S ja en ole mikään vegetaristi. Eli onko tosta hyötyä jos tota ny vaikka vetäis 30g illasta. En oo mikää hirvee syömää ja yritän pitää rasvat suht alhaalla. Ja kyllä olen mies. 18v 180cm n.70kg

Tämmönen kysymys nousi mieleen liittyen tupakkaan. Elikkäs miten tämä vaikuttaa treenaamiseen ja lihasten kasvuun? Poltan n.5 tupakkaa päivässä. Viikonloppusin yleensä enemmän, joskus pari vähemmän.

EDIT. ja koitin kattella mutta en löytänyt minkään laista threadia liittyen tupakkaan..

Ketsuppia, raejuustoa, munakkaaseen, juustoraastetta, erilaisia mausteita...jne Mielikuvitus rajana, sopiihan tuon kanssa melkeen mikä vain.

Moro. En oo ennemmi lisäravinteihin koskenut, mutta nyt sain tutulta synttärilahjaksi soijaproteiinia :S ja en ole mikään vegetaristi. Eli onko tosta hyötyä jos tota ny vaikka vetäis 30g illasta. En oo mikää hirvee syömää ja yritän pitää rasvat suht alhaalla. Ja kyllä olen mies. 18v 180cm n.70kg

On hyötyä, ei tarvi olla vege voidakseen käyttää soijaprotskua. Se on kuitenkin halvinta ja tieteellisissä tutkimuksissa about ihan yhtä tehokasta kuin hera tai muutkin.

Kohtuullisella soijan käytöllä ei nykytutkimusten mukaan ole mitään haitallisia vaikutuksia, tässä hyvä tietopaketti:

http://www.t-nation.com/article/most_recent/soy_whats_the_big_deal

Jos kiinnostaa aminohappokoostumus, niin täällä taulukko (vertailtu gemma (eli herne), soija, riisi, hamppu ja hera keskenään):

http://www.veganbodybuilding.com/phpBB2/viewtopic.php?t=8869

Mä olen myös mies ja oon pavuilla, siemenillä, pähkinöillä ja soijaprotskulla saanu 4½ kuukaudessa lisää massaa noin 6-7kg ja penkkitulos noussu 50 % joten ei se ihan turhaa tavaraa ole. :D

Olin muuten sun painonen ku alotin viime vuoden lopusta syömään soijaprotskua. Tänään iltapaino 78kg.

30g illassa on ihan jees. Ei haittaa vaikka pari kertaa päivässäkin otat, etenkin treenipäivinä.

Oli tossa kavereiden kanssa väittely siitä että lihottaako raaka viina. koska alkoholihan kuivattaa kehoa ja samalla alkoholi kertyy nesteeksi vyötärölle. vaikka siinä on paljon kaloreita niin lihottaako se jos juo raakaa viinaa? ja kuinka paljon se alkoholi kuivattaa? tää on aika tyhmä kysymys mut kuiteki...

No hei haloo jos alkoholissa on se 7kcal, niin raa'assa viinassahan on tilavuuten nähden enemmän alkoholia -> enemmän kaloreita.

Jos diettiä silmällä pitäen kyselet, niin kannattaa kuitenki ne peikkojuomat jättää siks aikaa:D

Oli tossa kavereiden kanssa väittely siitä että lihottaako raaka viina. koska alkoholihan kuivattaa kehoa ja samalla alkoholi kertyy nesteeksi vyötärölle. vaikka siinä on paljon kaloreita niin lihottaako se jos juo raakaa viinaa? ja kuinka paljon se alkoholi kuivattaa? tää on aika tyhmä kysymys mut kuiteki...
Mitä tekemistä tuolla kehon kuivumisella on?
Elimistö käsittelee alkoholin ensiksi ja kaikki muu menee vyötärölle.
Tietysti loppupeleissä merkitsee energiatasapaino.
EDIT: alkoholi ei keräänny nesteeksi vyötärölle.
Alkoholi juomissa on yleensä paljon hiilihydraatteja jotka keräävät nestettä.

Mutta jos nyt ehdottomasti haluaa slloin tällöin vetää vaikka kännit, niin sitten niillä kirkkailla, sama känni pienemmillä kaloreilla. Muissa juomissa kun ne kalorit tosiaan tulee sen alkoholin lisäksi hiilarista.

Back
Ylös Bottom