Pitkä tauko treeneistä!

Moi, Oon joutunu ns. "pakkolomalle" salilta, Eka oli jalkaleikkaus jonka vuoksi jouduin huilaa salilta 2viikkoa. Sen jälkeen aloin treenaa uusiks ja ojentaja kai venähti tai jotain. Ja taas 2viikkoa joutu huilaamaan lisää. Sit kun olin toipunu tosta ojentaja vaivasta ja alotin jälleen uudestaan treenaamaan niin lihakset meni niin jumiin et joutu pitää taas lisää taukoa, eli en toisin sanoen ole päässyt yli kuukauteen treenaa täysiä. Tuntuu ja alkaa näyttämään siltä että kutistun kokoajan enemmän, en tiedä onko se luulotautia vai mistäköhän se johtuu, varmaan yksinkertasesti siitä ettei pääse treenaa.. Onkohan kellään vastaavanlaisia kokemuksia, ja kertokaa kauan suunnilleen menee et pääsee takas ns. "huippukuntoon"...:kippis1:

Onhan noita taukoja tullut pidettyä viikosta moneen kuukauteen. Sinällään en ole muita muutoksia huomannut kuin sarjapainojen lievä tippuminen, ja että hermostolla tuntuu olevan vaikeuksia "sopeutua" taas punttaamiseen. Tämä näkyy erityisesti siinä että jokin lihasryhmä saattaa olla jopa viikon kipeänä.
Itselläkin meni vastikään polvesta ilmeisesti ristisiteet, lääkäriin en viitsinyt mennä kun tuntui etteivät menneet pahasti ja lähti äkkiä paranemaan. Valitettavasti onnistuin aina kuitenkin telomaan polveani jossain, esimerkiksi jalkapallossa johon sadistinen liikunnanopettajani minut pakotti. 6 viikkoa meni treenaamatta ja ensimmäinen treeni 6 viikon jälkeen oli yhtä kamala kuin osasin odottaa. Jalat kramppasivat kyykätessä ja etureidet olivat tukossa seuraavan viikon.
Itsellä menee aina se 2-4 viikkoa että kroppa tottuu taas kunnolla treenaamiseen, ja että pääsen treenaamaan tosissani (eli kovaa), tämä on tietenkin yksilöllistä, mutta en kuvittelisi että kenelläkään kovin kauaa menisi tottua taas punttaamiseen.

Paljos sulla on reenitaustaa? Mä en ainakaan huomaa missään kuukauden treenitaukoa, painotkin tuntuu vaan keveemmiltä.
Pari kiertoa läpi treenejä niin varmasti menee taas entiseen malliin reenit

en nyt viitsinyt uutta threadia aloittaa. eli: treenitaukoa on nyt n.8kk, ehkä jopa enemmän. taukoa ennen enemmän tai vähemmän aktiivista treenaamista n.1,5-2v, sitä ennen jotain pientä säätämistä salilla päin helvettiä. painoa rasvan muodossa tauon aikana on tullut n.10 kg, johtuen :david:-ruokavaliosta. nyt uusi mielenkiinto treenaamista kohtaan on onneksi löytynyt. miten suosittelisitte aloittamaan treenaamisen? olen hyväksi itselleni havainnut 1-ja 2-jakoiset ohjelmat. ja siis massapainotteisesti mennään.

Paljos sulla on reenitaustaa? Mä en ainakaan huomaa missään kuukauden treenitaukoa, painotkin tuntuu vaan keveemmiltä.
Pari kiertoa läpi treenejä niin varmasti menee taas entiseen malliin reenit

Ai et siis huomaa mitään jos et käy kuukauteen salilla....Älä nyt viitti!Ei ees paikat tule kipees?Itellä oli just 1 kk tauko kun olin kipeenä ja nyt kyllä joka paikkaan koskee niin että tietää taas salilla käyneensä!:curs:

Itsellä kanssa ei kuukauden tauko vaikuta reeneihin juuri ollenkaan.Päin vastoin jotenkin tuntuu kulkevan helpommin.Ei nyt ehkä ensimmäisellä viikolla, mutta toisella viikolla jo helposti.Reeni taustaa n.10 vuotta takana.
Nyt on sellainen tilanne, että joutuu pitämään n.vuoden tauon reeneistä talon rakentamisen takia.En ole kertaakaan kuukautta pitempää taukoa salilta pitänyt tämän 10 vuoden aikana.Harmittaa hieman etukäteen kun tulokset putoaa ja lihakset häviää.Miten sitä sitten jaksaa lähteä liikkeelle pienemmistä raudoista kuin mihin on tottunut..
Toisaalta tuossa yksi työkaveri piti reenaamisesta taukoa useamman vuoden ja aloitti reenaamisen uudestaan alku syksyllä.Mitä olen hänen kanssaan jutellut niin 8kk reeniä takana ja alkaa olemaan yhtä hyvässä kunnossa mitä aikaisemmin.Yllättävän nopeasti sitä nähtävästi kuntoon pääsee.
Onko muilla ollut pitempiä taukoja reeneistä ja miten on lähtenyt pitkän tauon jälkeen reenit kulkemaan?

kyllä kuukauden tauko pudottaa jo maksimipainot niin alas että varmasti tuntee itsensä 2 kertaa heikommaks. en sitten tiedä mitä 20 toiston sarjoja olette vääntäneet kun ette eroa huomaa.

ite aattelin pitää täs kohta parin kuukauden tauon, kun on tullu ny kovaa reenattua aika pitkän aikaa..olis kiva tietää, että lähteekö sitä massaa lihasta oikeesti kuinka paljon pois just esim. ton 2 kk tauon aikana, jos puhutaan nyt ihan lihaksista, eikä voimasta?

ite aattelin pitää täs kohta parin kuukauden tauon, kun on tullu ny kovaa reenattua aika pitkän aikaa..olis kiva tietää, että lähteekö sitä massaa lihasta oikeesti kuinka paljon pois just esim. ton 2 kk tauon aikana, jos puhutaan nyt ihan lihaksista, eikä voimasta?

Onkohan tuo 2 kk tauko nyt kuitenkaan ihan järkevää jos et ole loukkaantunut tai "ylikunnossa"? Olisiko järkevämpää tehdä vaikka kaksijakoisella muutamia vkoja? Jos lopetat puntin 2 kk, niin varmasti voimatasot laskee, samoin tekee lihasmassa.

Itsellä oli aikanaan 3kk treeni taukoo, kun sitten pääsin salille pitkästä aikaa, niin oli kyllä mm.voima tasot tippunu täysin, kesti noin vuoden päästä siihen kuntoon jossa oli ennen tuota 3kk taukoo..

Kyllä saa vähän evottaa ruokavaliolla/treenillä/levolla jos menee vuosi saada 3kk takaisin ;) Sen mitä 3kk aikana menettää ottaa takaisin 3kk.

juu kiitos vastauksista, sitä tässä mietinkin, että onko siinä järkee, kun nyt alkaa oleen ylikunnon merkkejä + kesällä muutakin kiirettä, ja mitä luin täät pakkikselt ni ei oo mikään mukava toi ylikunto..paras vaihtoehto olisi sit varmaan jonkunlainen ylläpitävä harjottelu vähän harvemmin esim. 2 kertaa viikossa? kun nyt oon vetäny viimeset vajaa pari vuotta 4 kertaa viikossa ja ikää ei oo kun se 17. Sitähän tässä eniten pelkään, että nyt tää parin vuoden harjoittelu menee sit "hukkaan" ton 2 kk aikana, varsinkin kun oon panostanu syömiseen ym. ja ollu aika tyytyväinen tuloksiin.

Itsellä tuli loman takia 2 viikon tauko punttailusta, ja sarjapainot ja toistot tippuivat rajusti, eikä vielä kuukaudenkaan jälkeen ole vielä samalla tasolla kuin ennen lomaa.

Ennen lomaa 2x11x70kg penkistä, loman jälkeen 2x7x70kg. Masentavaa, mutta pikkuhiljaa takas kaikkien aikojen kuntoon. :)

Mutta eikös niitä lihaksia voi jonku verran pitää ylläki sillä että syö vaan entiseen malliin?:wtf:

voi. mutta valkonen vatsalihas kasvaa siinä sivussa.

Itsellä tuli loman takia 2 viikon tauko punttailusta, ja sarjapainot ja toistot tippuivat rajusti, eikä vielä kuukaudenkaan jälkeen ole vielä samalla tasolla kuin ennen lomaa.

Ennen lomaa 2x11x70kg penkistä, loman jälkeen 2x7x70kg. Masentavaa, mutta pikkuhiljaa takas kaikkien aikojen kuntoon. :)

Tuossakin on nyt joku vika ;) 2vk tauon ei pitäisi vaikuttaa sarjapainoihin mitenkään. Tai no ekaan kertaan, ehkä toiseen, mutta ei tuolla tavalla.

Tää onkin sitten varmaan oikee topic mulle, 2 viikkoo sitten teloin jalkani ja kipsi jalassa yhteensä 6 viikkoa, titaaniruuvit 10 viikkoa. Aattelin että en saatana kyllä seuraavaa 2-3 kuukautta oleen pois salilta mitä tuota jalkaa joutuu kuntouttamaan. Ensviikolla kokeileen miten pystyykö tekeen pelkkää yläkroppaa kunnolla kipsin kanssa. ..ttu just kun oli saanu mielenkiinnon taas salilla käymiseen nii NAPS. Loistavaa :jahas:

Itselläni oli takana vuosien (lähemmäs 10 v) säännöllinen punttitreeni. Salitreeni oli pitkälti sellaista "ylläpitävää treeniä". Mittarina esim. penkki, jossa meni yleensä 3x9-10x100 (sarj,toisto,kg). Ei aivan maksimitoistomäärä satkulla itselläni, mutta lähellä sitä.

Pidin punttisalista vuoden totaalisen tauon, kävin vain säännöllisesti juoksulenkeillä. Tämän jälkeen aloitin käymään salilla ja en olisi uskonut, miten nopeasti esim. tuo penkkitulos nousi takaisin edellä mainittuun, vuoden täydellisen punttitauon jälkeen. Ensimmäisen kuukauden sai hiulata 60kg:lla, mutta sen jälkeen tulokset alkoivat nousta nopeasti ja noin 11 viikon eli vajaan 3 kuukauden jälkeen meni taas tuo 3x9-10x100kg.

Tosin keskityin tuon 3 kk:n ajan muita liikkeitä enemmän penkkiin.
Lisäksi, kun mentiin lähemmäs maksimirautoja, niin tulokset eivät vielä olleet entistä tasoa. Muissa liikkeissä lisäksi tasoero oli hieman suurempi.

Pointti oli kuitenkin se, etten olisi silti uskonut vajaassa 3kk:ssa noin nopeaa "palautumista" tapahtuneen. Itselleni ehdottomasti positiivinen yllätys.

Laitetaans tänne pitkästä aikaa jotain..

Kaks vuotta on tullut pidettyä taukoa AKTIIVI treenaamisesta (4xvko/2xpv) , huomenna pitäis lähteä kokeilemaan miltä se taas maistuu. Tosin viimeksi salilla kävin treenaan joskus joulu/tammikuussa noin viikon verran mutta siihen se sitten jäikin. Vaikka taukoa oli paljon ennen tuota joulu/tammikuuta niin tuntui kyllä siltä että kaikki lihat ei ole kadonneet, penkistä halusin kokeilla maksimia ja 150kg oli viimeisin mahdollinen, "kulta-aikana" maksimi ykkönen penkistä oli 170kg.
Tavoitteena nyt on tietysti päästä hyvään kuntoon mahdollisimman pian. Mitäs uusia tuotteita markkinoille on tullut mitä kannattaa popsia, kaikki nää tuotteitten kehitykset yms on jääneet tauon myötä myös seuraamatta.
Niin ja tuon tauon syynä on vaan oma laiskuus ja työ joka on erittäin fyysisesti raskasta, ei siis mikään onnettomuus..

Mulla oli aikoja sitten alaselän nikama murtunut rasituksesta. En voinut treenata kyykkyä moneen kuukauteen. Kun pystyin taas treenaamaan kyykkyä niin mulla nuossut kyykky tulos, koska jalat oli päässyt lepäämään aikalailla.

Back
Ylös Bottom