Pitkä tauko treeneistä!

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mulla on tähän liittyen mahdollisesti mielenkiintoinen kokeilu päällään. Olen palannut salille 12 kk:n tauon jälkeen, ja tämän vuoden aikana liikunta mitä tuli harrastettua oli lähinnä 20kg rinkan kanssa kävelyä hiton kuumassa ilmastossa, vähän surffausta ja pari kertaa kävin ihan lenkilläkin. Joo, no tein ehkä punnerruksia ja leukoja satunnaisesti jostain puunoksasta.

Ennen tätä vuoden mittaisesta reissaamisesta johtunutta taukoa punttasin HSTn oppien mukaisesti n. 2 vuotta, ja (typerillä) 3-jakoisilla sitä ennen n. 3 vuotta, näissä pisimpien taukojen ollessa n. kuukauden luokkaa. Paino reissuun lähtiessä oli 97 kg. Paino reissusta palatessa oli 85 kg - tai tähän se oli tullut jo n. 6 kk jälkeen, jossa se pysyi (ikää 28, pituutta 187). Kotiin palatessani huomasin kauhukseni mahtuvani vanhaan lyhythihaiseen kauluspaitaan, joka ei ollut hauiksista ja olkapäistä mahtunut läpi enää moneen vuoteen. Elikkä takaisin rautaan, mars.

Palasin salille tuossa reilu kuukausi sitten - takana on oikeastaan vain viikko lämmittelyä, maksimimittaukset 15/10/5/drop sets -HST:tä varten, ja nyt olen 10:en puolivälissä. En syö älyttömästi, aika usein jää illalla nälkä raejuustopohjaisesta iltapalasta, joten millekään massakaudelle en ole ryhtymässä. Lisäravinteina on perusprotskut ja krea. HST-maksimit jäivät tauon takia varmaan alle potentiaalin (tai oikeastaan: tauon takia progressiivisella treenillä voima nousee nopeasti myös), mutta keskityn tekemään sarjat puhtaasti ja hitaasti ilman kummempaa hifistelyä, vaikka todella alhaisilla painoilla saikin taas aloittaa (tässä tuli penkkimaksimiksi 5RM*85kg, vaikka se oli aikaisemmissa HST-sykleissä 5RM*105kg). Otin "aloittelijan liikevalikoiman", eli compound-liikkeitä ilman että tuhlataan aikaa eristäviin liikkeisiin.

Otin kehosta mitat ja kuvat että saisi kunnon before/after -vertailut, mutta jo nyt näyttää ja tuntuu siltä, että vuodenkin tauosta palaaminen onnistuu mun kohdalla todella hyvin ja nopeasti: Aamupaino on nyt jo 90kg (mittasin parina aamuna kun en uskonut noin nopeasti nousevan enkä ihan usko vieläkään), eli nesteitä jää lihaksiin varmasti paljon enemmän. Pari päivää sitten tuli eka kysymys: "Muistanko mä vaan väärin vai oletko sä kasvanut muutamassa viikossa jo noin paljon?" Ei muistanut mimmi väärin - vanha paitakaan ei taas oikein mahdu päälle.

Omasta (yhä muodostuvasta) kokemuksesta katsoen kummaksun siis ihmisiä joita hirvittää parin kuukauden tauko. Antaa mennä vaan. Tottakai se lihasmassa hieman "katoaa" (nestepöhö poistuu ensin, ja lähinnä vain se ellei ihan pelkästään rannalla makaa (niinkuin itse aika paljon tein)), mutta kyllä sitä on sitten ilo hankkia takaisin kun se tulee niin että kohisee.

Tavoitteena nyt on tietysti päästä hyvään kuntoon mahdollisimman pian. Mitäs uusia tuotteita markkinoille on tullut mitä kannattaa popsia, kaikki nää tuotteitten kehitykset yms on jääneet tauon myötä myös seuraamatta.
Niin ja tuon tauon syynä on vaan oma laiskuus ja työ joka on erittäin fyysisesti raskasta, ei siis mikään onnettomuus..

Bättis, olisi mielenkiintoista kuulla miten on lähtenyt maksimit pitkän tauon jälkeen? Ja tuotteista... ei se heraisolaatti ole siitä sen kummemmin kehittynyt, et ole missanut mitään tärkeää.

Itselläni oli reilu 4:n vuoden täyspaussi kuntosalitreenistä (hikirauhasten jatkuvien tulehduksien takia). Sitä ennen useampi vuosi enemmän ja vähemmän aktiivista (välillä monta kuukautta 3-4 krt viikossa ja välillä syystä tai toisesta taukoa viikoista kuukausiin) kuntosaliharjoittelua. Nyt tässä viimeisen parin vuoden aikana kaikenlainen liikunta on jäänyt todella vähäiseksi ja tullut kökötettyä lähinnä tietokoneen ääressä. Nyt kun kainalot eivät olleet vuoteen oireilleet ja alkoi manboobsit ja tynnyrivatsa tympimään, uskalluin pari kuukautta sitten jälleen salille.

Olen yllättynyt kuinka nopeasti tulokset ovat lähteneet nousuun vaikken ole käynyt kuin 2-3 kertaa viikossa salilla. Vielä on matkaa entisiin tuloksiin, mutta esimerkiksi penkkipunnerruksessa maksimit hieman yli kahdessa kuukaudessa noussut ~90kilon lähtötasosta 110kg:oon. Olen pyrkinyt syömään kunnolla, mutta vielä ois petrattavaa. Toistomäärät muissa liikkeissä 5-10 toistoa ja penkissä 3-6 toistoa 3-5 sarjaa. Palautusjuoma aina treenin jälkeen ja kreakuurin otin alkuun ja nyt tauolla.

Pakostakin kehitys hidastuu kohta, mutta onko realistiset tavoitteet saada penkki tuonne takaisin 130kg:n tuntumille vuoden loppuun mennessä ilman käyntikertojen lisäystä? Vuorotyössä ei oikein energia riitä varsinkaan yövuorojen jälkeen salille lähtemiseen.

Pituutta 172cm ja massaa tällä hetkellä ~80 kg joista kolmisen kiloa on tullut tässä kahden kuukauden aikana.

Laitetaan omia kokemuksia pitkästä tauosta, eli minulla on ollut taukoa salilla käynnistä noin 5 vuotta, välillä muutaman kerran käynyt, mutta ei mitään aktiivista..

Kun treenasin kohtuu kovaa niin paino oli 95-100 kg tuntumassa ja rasvat 10 - 15% luokkaa, nyt viiden vuoden jälkeen kun aloitin taas liikunnan ja salillä käymisen niin paino oli 108 kg ja rasvat 20 - 25% välissä, eli lihasta on lähtenyt ja läskiä tullut, mutta siltikin yllättävän hyvin nuo lihakset ovat säilyneet huonoista elämäntavoista huolimatta, joten uskomattomalta tuntuu, että jollakin parin viikon tai kuukauden treenaamattomuus hävittää lihakset..

Eli en ole treenannut kuin 3kk, ja nyt iski parin viikon tauko, pääsiäisenä ei treenattu yhtään, sitä enne 2krt ja nyt olen koko tämän viikon sairastamassa flunssaa, saa nähdä miten, jos lauantain saisi treenin kulkemaan, maanantaina tarkoitus aloittaa uusi ohjelma, joten sunnuntai on heti pois pelistä.
Miten tuollainen vajaan parin viikon tauko vaikuttaa kehitykseen, ruokavalio muuten kunnossa?

Leikkauksen takia oli itelläkin 2kk salitonta aikaa ja kyllä sen salilla sitten ekat kaksi viikkoa huomasikin. Tarkkaan en muista, mutta kyllä se ''tuntuma'' ja voima nopeesti takasi tuli. Kun taas vain viikon poissaolo (tauti ym.) aiheuttaa itellä heti tunteen et kaikki lihat lähteny ja pakko päästä reenaa :)

itellä jalka murtu lätkä pelissä ja jalka oli paketissa 6 viikkoa ja sitten palasin heti salille. Oon käyny n 1,5 vuotta salilla ja kehitystä oli tullut ihan kivasti, mutta nyt lähes joka liikkeessä 10kg laskua. miten kannattaisi jatkaa treeniä? oon tehnyt 4-jakoisella ohjelmalla

mulla oli tossa noin 6kk tauko 1vuoden kovan treenaamisen jälkeen. treenasin sillon yks jakosella koko sen vuoden ajan. nyt alotin tossa tasan 1kk sitten uudestaan treenaa... eka viikko, pari meni lemmitellessä ja 2-3 viikko täs on nyt treenattu jo aika kovaa ja tuntuu nyt jo että ois tullu voimat aika hyvin takasin. ens viikolla testaan ekaa kertaa penkkiä ja katon, että miten kauakana oon vielä vanhoista enkoista. painoo on tullu 6kg tän kuukauden aikana... ennen tauon alkamista oli paino vielä tästä 6kg korkeempi mut sillon pullotti jo maha aika helvetisti. nyt tuntuu paljon kireemmältä. heti alotin krea kuurin, tulee syötyä 3-4 ruokaa päivässä mitkä on tyyliin 400g jauhelihaa/tai 3x kanankoipee ja niitten kans perunaa, ruisleipää ja maitoa. sit ennen nukkumaan menoa whey protskuu joku 1.5-2desii.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom