Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jos olen dietillä, niin käytänkö silloin samoja painoja kuin olisin bulkilla? Mulla on ollut nyt taukoa punttiksesta. Jos aloitan taas käymään salilla, niin onko järkevää pitää semmonen välidietti, ennen kuin aloitan bulkki. Niin sitten kun alkaa varsinainen dietti, niin se ei kestä niin kauaa?

Mitä kreatiini siis tekee? Ja kuinka usein ottaa ja kuinka paljon?
Oon nyt syönyt pari pussillista Fastin muscle+:saa ja ottanut vain salin jälkeen. Eli kannattaisiko alkaa ottaa muscle+:saa tai pelkkää kreatiinia myös ennen salia?

Mikäköhän siinä on etten saa selkään mitenkään lihaa? Teen kulmasoutujua tangolla (olen kokeillut myös käsipainoilla) alatalja kuuluu myös ohjelmaan ja ylätalja. Olen kohta treenannut 5vuotta eikä selässä ole tarpeeksi leveyttä eikä varsinkaan paksuutta.

Onko siis mahdollista että tekniikka kusee?

??

Mahdollisesti tekniikka kusee?
Nostatko elopainoa?
Tai sitten yksinkertaisesti se on huonoin kehittyvä lihasryhmä sinulla:D

Kun hölkkään, nilkat kipeyvät siinä 10 minuutin kohdalla. Hetken päästä on pakko lopettaa, vaikka lihakset ja keuhkot jaksaisi vielä hyvin. Onko vika itsessä vai kengissä ja miten pystyn ottamaan lenkistä 100% irti ilman että nilkat hidastaa menoa joka kerta?

Tänään kyykätessä pisti todella kova kipu molempiin polviin. En edes mennyt nornaalia syvemmälle. Tämä pelotti sillä polvet meinasivat pettää. Onko polvisiteet ratkaisu ongelmaan vai onko vain tyydyttävä prässiin?

Tänään kyykätessä pisti todella kova kipu molempiin polviin. En edes mennyt nornaalia syvemmälle. Tämä pelotti sillä polvet meinasivat pettää. Onko polvisiteet ratkaisu ongelmaan vai onko vain tyydyttävä prässiin?

Teetkö miten syvälle sen kyykyn? 90 asteen kulmassa se polvi on heikoimmassa asennossa, eli jos teet sitä perus puolikyykkyä ja muutat liikkeen suunnan juuri tuossa asennossa, polvesi joutuu suurimman rasituksen alle. Syvä kyykky on ilmeisesti useimmiten paras ja turvallisin liike polvelle.

Kun hölkkään, nilkat kipeyvät siinä 10 minuutin kohdalla. Hetken päästä on pakko lopettaa, vaikka lihakset ja keuhkot jaksaisi vielä hyvin. Onko vika itsessä vai kengissä ja miten pystyn ottamaan lenkistä 100% irti ilman että nilkat hidastaa menoa joka kerta?
Ku pelasin jotai puol vuotta sitte viel säbää nii mul tuli kans nilkat kipeeks.... Ostin paremmat kengät ja kipuja ei enää tullu nilkkoihi

täällä kysyn vielä että kun tekee loikkaharjoituksia niin onko ne syytä tehdä "tuoreella jalalla" eli yhen tai kahen lepopäivän jälkeen? toinen kysymys on sellainen, että onko olemassa minkäänlaista "rasvanpolttosykettä"?

Teetkö miten syvälle sen kyykyn? 90 asteen kulmassa se polvi on heikoimmassa asennossa, eli jos teet sitä perus puolikyykkyä ja muutat liikkeen suunnan juuri tuossa asennossa, polvesi joutuu suurimman rasituksen alle. Syvä kyykky on ilmeisesti useimmiten paras ja turvallisin liike polvelle.

Ihan 90 asteen kulmaan teen. Ei puhettakaan syvästä kyykystä sillä nilkat eivät taivu tarpeeksi. Entä olisiko siteistä hyötyä, sillä joka kerta tuntuu älytön paine polvissa, joka on vähän aikaa jo pitänyt minut poissa isommista painoista(en uskalla).

Kannattaa myös kokeilla jos laittais jonku näköset siteet sukkien alle

Kannattaisko mun alkaa ottaa pelkkää kreatiinia tai muscle+:saa myös ennen salia? Tähän asti ottanut muscle+:saa pelkästään salin jälkeen. 7kk käynyt salilla. 175cm/75kg, penkki tulos noussut 60kilosta 87,5kiloon.

Kannattaisko mun alkaa ottaa pelkkää kreatiinia tai muscle+:saa myös ennen salia? Tähän asti ottanut muscle+:saa pelkästään salin jälkeen. 7kk käynyt salilla. 175cm/75kg, penkki tulos noussut 60kilosta 87,5kiloon.

Ainakin sillon, kun mä käytin muscle +:aa, niin siinä oli kreatiinia...

Ihan 90 asteen kulmaan teen. Ei puhettakaan syvästä kyykystä sillä nilkat eivät taivu tarpeeksi. Entä olisiko siteistä hyötyä, sillä joka kerta tuntuu älytön paine polvissa, joka on vähän aikaa jo pitänyt minut poissa isommista painoista(en uskalla).

Harvemmin se kyllä nilkoista jää kiinni se kyykkyyn meneminen, vaan liikkuvuuden ongelmat ovat jossain muualla, tai sitten lihasten heikkous ei anna myöten mennä syvälle ilman että paketti kaatuu eteen. Siteetkin vain lisäävät sitä painetta siellä polvessa, luulisin. Minä en osaa muuta neuvoa antaa, kuin että alat olemattomilla painoilla opetella sitä kyykyn tekniikkaa kuntoon, kun kuulostaa ettei se välttämättä olisi oikein hyvin hallussa. Ei siinä kyykyssä nimittäin pitäisi mitään paineita tuntua juuri missään, jos sen oikein tekee. Tietenkin tilanteesi voi olla eri, mutta netin välityksellä tekniikkaa näkemättä ei voi oikein muuta kuin arvailla. Muista kuitenkin että kyykky juuri 90 asteeseen on polville yleensä rankempaa kuin syvältä kyykkääminen.

Harvemmin se kyllä nilkoista jää kiinni se kyykkyyn meneminen, vaan liikkuvuuden ongelmat ovat jossain muualla, tai sitten lihasten heikkous ei anna myöten mennä syvälle ilman että paketti kaatuu eteen.
Ja jos se paketti kaatuu eteen, on kokemukseni mukaan kyse välityksistä. Siihen auttaa leveämpi kyykkäysasento. Mulle ei kapea asento sovi, jos mielin mennä edes sinne kisasyvyyteen. Yläkroppa kaatuu ihan linkkariasentoon tai muuten kaadun perseelleni. Jalkojen asentoa kun vähän leventää, niin voi istua tavallaan suoraan alas jalkojen väliin, ja selän voi pitää melkein pystysuorassa. Tekniikkavirheestä siis suurimmassa osassa tapauksista kyse.

sellanen kysymys tuli mieleen mitä en löytänyt tätä selaillessa, että haittaako pahasti jos tekee kulmasoudun normaalisti pystymmässä asennossa kuin se 90 astetta? aloitin nimittäin ohjelman kohta 2 viikkoa sitten enkä aluksi huomannut miten tuo kulmasoutu piti tehdä. :( muuten on kyllä tähän asti ohjelma toiminut mukavasti, vaikkakin penkkiin otin aluksi liian isot painot ja kohta varmaan tulee stoppi :lol2:

sellanen kysymys tuli mieleen mitä en löytänyt tätä selaillessa, että haittaako pahasti jos tekee kulmasoudun normaalisti pystymmässä asennossa kuin se 90 astetta?

Ei haittaa. Tuossa tulee niin kovaa rasitusta alaselälle muutenkin, että se on ihan järkevä vaihtoehto, erityisesti jos tuntuu että on alaselän palautumisen kanssa ongelmia kuten mulla. Oon tehny sitkeästi tuota vaakasoutua ison osan ajasta, ja osittain tuon palautumishomman takia oonkin kierrättänyt rinnallevetoa sen tilalla. Suosittelen testaamaan tuota vaakamallia kuitenkin jatkossa, mutta kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota siihen jämäkkään tekniikkaan, sillä siinä tulee aika kova staattinen rasitus alaselkään.

Back
Ylös Bottom