kirjolohi

Pistät uuniin ja vähän jotain ruokakermaa kaveriksi tai sitten vaikka paistat pannulla.

Teet medaljonkeja ja laitat paistinpannulle niin että pistät ensin leivinpaperin alle. Säästät sotkuissa ja rasva lähtee paremmin, eli kuten tv:ssä opetettu :D

Tai sitten reilusti hienorakeista merisuolaa päälle, vähän sitruunaa vaikka puristat jos tarvis ja uuniin puoleksitunniksi 200 asteeseen. Ai että...

Noin tulee suhteellisen naturellia ilman ylimääräistä rasvaa. Toinen hyvä tapa on tehdä siitä kevyen ruokakerman kanssa kastike, eli lohta siivuiksi ja pannulle hetkeksi + kerma perään. Keität kaveriksi vaikka tummaa proteiinipastaa niin mikäs sen parempi.

Ja muista, lohi on aina terveellistä vaikka matemaattisesti kaloripihien ihmisten mielestä siinä olisikin paljon rasvaa.

Rasvan vuoksihan sitä lohta syödäänkin:kuola: Tosin kirre on aika paljon kuivempaa ku esimerkiksi norjalainen lohi.

Filee kokonaisena uunivuokaan, suolaa, sitruunapippuria, tilliä ja sipulirenkaita päälle ja sitten ruokakermaa purkillinen ja uuniin 200 astetta ja puolisen tuntia. Terveellisyydestä en tiedä, mutta parempaa lisuketta tuolle ei ole kuin itse tehty perunamuussi, johon käytetään oikeaa voita ja maitoa.:kuola::kuola:

Sushia ehdottaisin välittömästi, mutta fileen pitää olla silloin todella tuore.
Vaivattompana versiona uunissa kypsentäessä lohifileelle suolaa, mustapippuria, hieman grillimaustetta ja osterikastiketta. Kypsän fileen pintaan vielä limeä ja kulhollinen riisiä kyytipojaksi.

Rasvan vuoksihan sitä lohta syödäänkin:kuola: Tosin kirre on aika paljon kuivempaa ku esimerkiksi norjalainen lohi.

Filee kokonaisena uunivuokaan, suolaa, sitruunapippuria, tilliä ja sipulirenkaita päälle ja sitten ruokakermaa purkillinen ja uuniin 200 astetta ja puolisen tuntia. Terveellisyydestä en tiedä, mutta parempaa lisuketta tuolle ei ole kuin itse tehty perunamuussi, johon käytetään oikeaa voita ja maitoa.:kuola::kuola:

Oletko koskaan testannut muusia tehdä ilman maitoa? Tulee muuten parempaa. Paljon parempaa. Säästät sen keitinveden ja sitä lisäät sen mukaan miten tarvitsee. Kerran testasin ja ei enää ikinä maitoa muusiin! :) :kuola:

IMO parhaimman yksinkertaisimman lohen saa kotona (sisällä) valmistettua seuraavasti.

Nypitään kalasta ruodot pois ja suolataan kevyesti.
Valurautapannulle hieman rasvaa ja kala nahkapuoli alaspäin (voi laittaa vaikka pannu ei olisi vielä edes hirveästi lämmennyt). Paistetaan lohta nousevalla lämmöllä ja päästetään nahka rapeaksi. Kun kala on noin puoliksi paistunut (näkee sivusta) käännetään se ja otetaan valurautapannulla hyvä ruskea paistopinta toiselle puolelle. Tässä kohtaa tulee olla varovainen ettei kalaa paista liian kypsäksi. Kun kala on juuri ja juuri kypsä niin käännetään kala takaisin ja maustetaan päältä. Mun preferenssi on käyttää pelkkää suolaa ja puristetaan limeä hieman päälle.Jos ei tykkää syödä kalan rapeaa nakkaa voi sen poistaa helposti ennen kääntämistä.

Tuohon on tullut sitten tehtyä perunamuusi rinnalle, johon tulee hyvää oliiviöljyä, rucolaa ja hivenen raastettua keskivahvaa goudaa.

-- Edit --
Niin ja suolaksi todellakin jotain muuta kuin pan suolaa. Maldonia...

Kasvatettu lohi sisältää 50% vähemmän omega-3 rasvahappoja kuin luonnon vesissä kasvanut lohi esim. merilohi. Syy tähän johtuu siitä, että kasvatuslohi on ruokittu viljalla, joka ei ole kalan normaalia ravintoa. Itse suosin Norjalaista merilohta.

kala vuokaan creme bonjour yrttisekoituksesta tehdään "kansi" kalalle ja tarvittaessa purkki kermaa kyytipojaksi niin tulee kastike valmiiksi. Ite oon vielä suolannut kalaa hiukan lisää, mutta ei kuitenkaan liene pakollista.

Kyseessä siis creme bonjour tuorejuusto.

Uuniin 175c sopivaksi ajaksi. Useammat kehut kerännyt tällä reseptillä. Helppo ja maittava ruoka. Toimii parhaiten hyvän perunamuusin kanssa.

Tommy, toi Norjan merilohi on aika perkeleesti kalliimpaa. Graavilohi kyllä kandee tehdä tuosta merilohesta, siitä tulee niiiiiiiiiiin hyvää :kuola:.

Kasvatettu lohi sisältää 50% vähemmän omega-3 rasvahappoja kuin luonnon vesissä kasvanut lohi esim. merilohi. Syy tähän johtuu siitä, että kasvatuslohi on ruokittu viljalla, joka ei ole kalan normaalia ravintoa. Itse suosin Norjalaista merilohta.
Norjalainen merilohi, jota Suomeen raahataan, on juurikin yhtä kasvatettua kuin kirjolohi. Että silleen. ;)

Norjalainen merilohi, jota Suomeen raahataan, on juurikin yhtä kasvatettua kuin kirjolohi. Että silleen. ;)

Siitä en tiedä miten on kasvatettu, mutta juurikin vaikka graavilohessa tuon makueron kyllä huomaa erittäin selkeästi. Kala suorastaan sulaa suuhun.

Siitä en tiedä miten on kasvatettu, mutta juurikin vaikka graavilohessa tuon makueron kyllä huomaa erittäin sekeästi. Kala suorastaan sulaa suuhun.
En minäkään tiedä, miten on kasvatettu ja millä ruokittu, pointti olikin lähinnä siinä, että kasvatettua ja keinotekoisesti ruokittua on sekin.

Juuri näin. Lauantaina viimeksi sain tästä nauttia, ja tarttis saada taas lisää.. :kuola:

Tuossa vuodenvaihteessa tuli ostettua reilu 5kg ruodotonta filettä pakkaseen ja kieltämättä hieman jo tökkii... Vaihtoehtona mulla lohelle on nykyään ruodoton seitifilè tai ruodoton pangasius.

Back
Ylös Bottom