Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

olen tässä lukenut näitä keskusteluja ja olen huomannut että monet tekevät samassa reenissä useamman liikkeen rintaan. itse olen aina tehny vain yhden liikkeen joka selkeästi kohdistuu esim rintaan. eli kannattaako saman päivän aikana esim tehdä penkkipunnerrus sekä vinopenkki?

olen tässä lukenut näitä keskusteluja ja olen huomannut että monet tekevät samassa reenissä useamman liikkeen rintaan. itse olen aina tehny vain yhden liikkeen joka selkeästi kohdistuu esim rintaan. eli kannattaako saman päivän aikana esim tehdä penkkipunnerrus sekä vinopenkki?
No sehän riippuu ihan treeniohjelmasta... Jossain 4-jakosessa usein on lihasryhmät jaettu silleen, että yhtenä päivänä treenataan esim. rinta ja hauis, jolloin rinnalle tehdään yleensä useitakin liikkeitä kun taas 1-jakosessa kun treenataan koko kroppa kerrallaan niin käytetään paljon moninivelliikkeitä esim. rinnalle penkki joka ottaa myös epäsuorasti ojentajiin ja olkapäihin. Silloin ei rinnalle yleensä samassa treenissä tehdä muuta ja ojentajia & olkapäitäkään ei tarvitse enää erikseen hinkata niin paljoa jolloin säästyy aikaa. Toivottavasti tästä sai nyt jotain selvää.

Riippunee täysin jaosta. Monijakosissa ''pitää'' tehä monta liikettä ja sarjaa, mutta esim. 2-jakosessa riittää se yks liike rinnalle vallan mainiosti. Esim. jos 3-4 jakosessa tehään 6-8 sarjaa rinnalle maanantaina 2-4 eri liikkeellä, niin 2 jakosessa voi tehä sen 1 liikkeen ja siinä se 3-4 sarjaa esim. maanantaina ja sitten torstaina toinen sama satsi, niin se on yhteensä se sama määrä mikä tulee monijakosissa. Monissa tutkimuksissa on havaittu, että tää jälkimmäinen versio on tehokkaampi tapa kasvattaa lihasta.

Edit: Niiiiin hidas.

onko tuo niskan takaa punnerrus hieman samanlainen kuin militääri ilman vain että tankoa ei tuoda eteen ollenkaan?
on. Voit kyllä tehdä sitä military pressiäkin vaihtoehtoisesti

terppa kaikille,Olen oikeastaan juuri aloittanut uudestaan pari kuukautta kestäneen punttiharrrastukseni joka katkesi intin takia.Päätäni on jo useamman kerran salilla ollessani askarruttanu tälläinen aihe:Esim treenaan 3X10 sarjoilla niin valitsenko treeni painot sen mukaan että säästän voimia tuohon viimeiseen sarjaan vai
runttaanko joka sarjalla niin monta kuin menee?kiitos nyt jo kaikille niille jotka viitsivät käyttää aikaansa auttamiseeni.

oisiko jollain vinkki että millä kannattaisi korvata tuo tonnikala, kun olen kala-allergikko. korvaako esim raejuusto?
Mitä ihmeen korvaamista siinä on, syöt vaan jotain muuta proteiinipitoista, kuten vaikka mainitsemaasi raejuustoa. Ei mikään ruoka-aine ole välttämätön.

Jees, treenaan siis 2-jakoisella ohjelmalla, ja tällainen treeni tulee selälle

Kysyisin, että olisiko järkevää korvata suoraan normaali mavea SJMV:n tilalle, vai miten mun kannattaisi sijoittaa se tuonne, kun haluaisin maastavetoakin vääntää?
Jos käyt 4x viikossa niin ite ainakin vaihtelen tuota sillee että teen joka toinen kerta ton sjmv ja jokatoinen kerta mavena. tosin mave kannattaa tehdä ennen noita selkäliikkeitä.

voisiko joku vielä kertoa mikä liike laittais yläselkään ja miksei myös koko selkään niin leveyttä ja kokoo

Hei c´moon. Yrittäisit ite ottaa jotakin selvää. Ethän sä opi, jos muut ettii/kertoo sulle vastauksen joka asiaan. Tähän meikäläisen entinen opettaja sanois, että ''älkää olko niitä pöllön poikasia, jotka ei tee ite mitään, vaan emo syöttääkin niitä suusta suuhun'' No joo, meni vähän ohi aiheesta

Mutta ite kysymykseen: Leuanveto, alatalja, ylätalja, kulmasoutu, mave jne.

Hei c´moon. Yrittäisit ite ottaa jotakin selvää. Ethän sä opi, jos muut ettii/kertoo sulle vastauksen joka asiaan. Tähän meikäläisen entinen opettaja sanois, että ''älkää olko niitä pöllön poikasia, jotka ei tee ite mitään, vaan emo syöttääkin niitä suusta suuhun'' No joo, meni vähän ohi aiheesta

Mutta ite kysymykseen: Leuanveto, alatalja, ylätalja, kulmasoutu, mave jne.

joo kyllä oon jotain ettiny mut jotkut on niin vaikeasti selitetty että en mitä kaikkia tajua:D mutta kiitos paljon kun jaksatte auttaa. se eniten minua "haittaa" kun en tajua kaikkien liikkeitten nimiä:) mitä on esim rannekäännöt?

Back
Ylös Bottom