Kehitystä ilman pumppia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jooj
  • Aloitettu Aloitettu
Voiko lihasmassa kasvaa ilman että tuntee pumppia? Edellisellä salillani tuli ihan armoton pump rintalihaksiin, niin että illalla piti about 20min. kuluttaa venyttelyyn.

Nyt uudella salillani samanlaisessa laitteessa ei tule enää oikein minkäänlaista pumpin tunnetta rintalihaksiin. Laite on siis samanlainen, mutta eri merkkiä.

Eikä se venyttely tuohon auta.

e. tuli vaan mieleen, että jos laitteessa teet, niin ne painot ei ehkä ole verrannollisia vanhan salin laitteen kanssa. Eli teetkö yhtä raskaan treenin edes?

Eikä se venyttely tuohon auta.

e. tuli vaan mieleen, että jos laitteessa teet, niin ne painot ei ehkä ole verrannollisia vanhan salin laitteen kanssa. Eli teetkö yhtä raskaan treenin edes?

Olen siis kummassakin tehnyt sellaisilla painoilla että jaksan juuri ja juuri vetää 3x6.

Olen siis kummassakin tehnyt sellaisilla painoilla että jaksan juuri ja juuri vetää 3x6.
No sitten kannattaa ehkä siirtyä tekemään vaikka sellaisilla painoilla että jaksaa tehdä 6x6, tai 4x8..? Itse en ole koskaan tehnyt mitään noin pienellä volyymillä.:rolleyes: Ja jos tarkoituksesi on kasvattaa lihasmassaa niin etenkin kuulostaa sarjat lyhkäsiltä.

Kyllä lyhyilläkin sarjoilla, esim. juuri tuo 3*6, kasvaa hyvin.
Mutta eikös lihakset totu tietynlaiseen rasitukseen, varsinkin jos aina on samat painot ja sama määrä toistoja? Silloinhan tarvitaan muutosta treeniin, jotta lihas saa taas ärsykkeen kehittyä, sekä massaltaan että voimatasoltaan?

Uwish sanoi:
Mutta eikös lihakset totu tietynlaiseen rasitukseen, varsinkin jos aina on samat painot ja sama määrä toistoja?
Tottuu korppa jos sitä rasitetaan aina samalla tavalla.

Silloinhan tarvitaan muutosta treeniin, jotta lihas saa taas ärsykkeen kehittyä, sekä massaltaan että voimatasoltaan?
Tämä ei välttämättä tarkoita, että pitäisi muuttaa 3x6 vaikkapa 6x6. Tankoon voidaan laittaa enemmän romua, liike voidaan tehdä lyhyemmillä palautuksilla jne. Sattuipa silmään sopiva artikkeli t-nationissa jossa käsitellään tätä aihetta.

Tämä ei välttämättä tarkoita, että pitäisi muuttaa 3x6 vaikkapa 6x6. Tankoon voidaan laittaa enemmän romua, liike voidaan tehdä lyhyemmillä palautuksilla jne. Sattuipa silmään sopiva artikkeli t-nationissa jossa käsitellään tätä aihetta.

Mites laitat tankoon enempi romua, jos tyyppi nytkään ei jaksa tehdä tuolla 3x6 enempää toistoja? Lyhennetäänkö vielä sarjaa? pidennetään palautuksia jotta jaksaa? Ja massaa siis haluaa..

Turha alkaa hifistelee, kun treeni vuosia ei ole (??) montaa vuotta. Ihan hyvin voi jopa 3 kuukautta treenata samoilla toistomäärillä. Vaihtaa sitten vaikka liikejärjestystä.

Niin, ja itse kysymykseen, ite en saa esim. selkään ja rintaan minkäänlaista pumppia. Kasvusta sen verran, että ainakin selkä kasvaa, rinta on veemäinen lihas, kun se ei esim. mulla kasva, vaikka mitä tekis. Maratonin-juoksijalla menee taatusti Jalat menee pumppiin, mutta ei niillä mitkään hirmuset kintut ole. Joten, ei pumppi ole välttämätön lihaskasvulle.

Edit: 800:s viesti, kukaan leiponu kakkua?

Tottuu korppa jos sitä rasitetaan aina samalla tavalla.

Sama juttu mutta itselläni korpan lisäksi tottuu samanlaiseen treeniin myös kroppa. Ehkä enemmän kuitenkin korppa kuin kroppa. :D

Anteeksi, en voinut auttaa itseäni.

Voiko lihasmassa kasvaa ilman että tuntee pumppia? Edellisellä salillani tuli ihan armoton pump rintalihaksiin, niin että illalla piti about 20min. kuluttaa venyttelyyn.

Nyt uudella salillani samanlaisessa laitteessa ei tule enää oikein minkäänlaista pumpin tunnetta rintalihaksiin. Laite on siis samanlainen, mutta eri merkkiä.
Miten mulla on sellainen tunne, ettet tiedä mikä on pumppi? Vaikea uskoa, että kukaan saa kuuden toiston sarjalla armottoman pumpin. Enkä ymmärrä miten pumppi vaikuttaa siihen pitääkö illalla venytellä vai ei. Ei pumppi edes kestä iltaan asti, jos et sitten treenaa illalla.

Uwish sanoi:
Mites laitat tankoon enempi romua, jos tyyppi nytkään ei jaksa tehdä tuolla 3x6 enempää toistoja?
Haiskahtaa siltä, että perus progressio on aivan karkuteillä. Jos yritetään koko ajan niillä maksimi romuilla tehdä viikosta toiseen ei loppu tulos ole kuin paikallaan jynnäämistä. Aloittelija vaiheessa voidaan tankoon iskeä lisää romua viikottain eikä tarvitse tietää mitä progressiivinen kehitys tarkoittaa. Jos vaikka pystytään tekemään penkissä maksimissaan 3x6x100kg olisi semmoinen perus sarja painojen kehitys tälläinen:

Viikko 1: 3x6x85
Viikko 2: 3x6x90
Viikko 3: 3x6x95
Viikko 4: 3x6x100
Viikko 5: kevyt
Sitten lisätään kaikkiin 2,5kg lisää ja veivataan uusiks.

Toinen tapa mitä kokeilin muutaman kuukauden oli, että kourmitus vaihteli viikkojen välillä kuta kuinkin tähän tapaan:

Viikko 1: 3x6x80
Viikko 2: 3x6x90
Viikko 3: 3x6x85
Viikko 4: 3x6x95
Viikko 5: kevyt
Sitten lisätään kaikkiin 2,5kg lisää ja veivataan uusiks.

Tällä logiikalla ei tarvitse koko ajan veivata niillä maksimi romuilla. Itselläni penkki junnasi puolivuotta paikoillaan. Sain kehitettyä puolessa vuodessa tuolla "joka treenissä ne isoimmat romut" 4x80 kg --> 6x85. Kun sitten kokeilin vähän fiksummin noita romuja nostella sain sitten loppu vuodesta 6x85 kg --> 5x105 kg.

Miten mulla on sellainen tunne, ettet tiedä mikä on pumppi? Vaikea uskoa, että kukaan saa kuuden toiston sarjalla armottoman pumpin. Enkä ymmärrä miten pumppi vaikuttaa siihen pitääkö illalla venytellä vai ei. Ei pumppi edes kestä iltaan asti, jos et sitten treenaa illalla.

Koska jos ei venyttele illalla niin aamulla on sitten ihan jumissa. Ja olen ymmärtänyt, että jos ei esim. yhtään venyttele salin jälkeen niin lihakset eivät kasva.

Lisäksi olen käsittänyt, että lyhyet ja intensiiviset toistot mahdollisimman suurilla painoilla kehittävät nimenomaan voimaa ja lihasmassaa, pitkät toistot (3x10 tai 3x15) kevyemmillä painoilla sitten kestävyyttä. Olenko nyt aivan väärässä?

Tosta toistomäärästä on turha alkaa vääntämään, koska se on todella yksilöllistä. Jotku saa palan kasvamaan sillä 15 toiston sarjalla ja jotku 4 toiston sarjalla. Mut kyllä siinä ihan perää on, että lyhyet setit kehittää voimaa. Ja toisaalta voima-->isommat lihakset (pätee johonkin rajaan saakka). Venyttely olis suositeltavaa, mutta kyllä ne lihakset ilmanki paisuu.

Koska jos ei venyttele illalla niin aamulla on sitten ihan jumissa. Ja olen ymmärtänyt, että jos ei esim. yhtään venyttele salin jälkeen niin lihakset eivät kasva.
Saattaa olla jumissa, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko pala ollut pumpissa vai ei. Väitit, että jos on tullut kova pumppi, on pako venytellä. Näillä en näe mitään yhteyttä.

Ja olet ymmärtänyt väärin. Lihakset kasvaa aivan hyvin ilman venyttelyäkin. Tosin venyttelystä saattaa olla muita hyötyjä, joten jatka samaa rataa.

Olen kyllä itse sitä mieltä, että lihas joka on jumissa edellisestä treenistä ei kehity ainakaan niin hyvin kuin jos olisi kunnolla palautunut. Venyttely edistää palautumista ja mitäs hyötyä siitä palautumisesta sitten olisi, jos lihas kuitenkin kasvaa optimaalisesti.

Olen kyllä itse sitä mieltä, että lihas joka on jumissa edellisestä treenistä ei kehity ainakaan niin hyvin kuin jos olisi kunnolla palautunut.

Venyttely on toki ihan suositeltavaa - se kun tuntuu hyvältä jälkeenpäin. Venyttelyn vaikutus lihaskasvuun ja voimaan on kuitenkin aika marginaalinen verrattuna muihin tekijöihin, eli vasta kun elämä alkaa muuten olla bodimunkkitasoa (ruoat punnitaan vaa'alla, syödään tarkasti aikataulun ja makroravinnesuunnitelman mukaan, alkoholista ei puhettakaan,...), niin tuolla on ehkä jotain vaikutusta. Bustedi sanoikin kaiken tarvittavan tuosta "optimaalisesta" kehityksestä - tuntuu että kaikki pari kuukauttakin treenanneet jauhavat siitä täällä.

Palautumisesta sen verran, että jumeilta välttyy parhaiten kun pitää lihasryhmän treenifrekvenssin korkeana viikon sisällä. Ei tarvitse erillistä venyttelyä saatika odottaa sitä, että kroppa tai lihasryhmä on kunnolla palautunut ennen seuraavaa treeniä. Pitkät tauot on itseasiassa vähän kyseenalaista touhua, koska treenin aiheuttama kasvuärsyke vaikuttaa vain noin 48 h ajan riippumatta ärsykkeen kovuudesta.

T-nationilla oli äskettäin mielenkiintoinen paneli"keskustelu" venyttelystä ja siitä, mitä hyötyä siitä ylipäätään on. Ekspertit olivat kovin kriittisiä venyttelyn suhteen, varsinkin mitä tuli voimailuun. Harmillisesti t-nation näyttää juuri nyt olevan vain alhaalla, joten en voi linkata siihen.

Lisäksi olen käsittänyt, että lyhyet ja intensiiviset toistot mahdollisimman suurilla painoilla kehittävät nimenomaan voimaa ja lihasmassaa, pitkät toistot (3x10 tai 3x15) kevyemmillä painoilla sitten kestävyyttä. Olenko nyt aivan väärässä?
Tuossa jo tulikin muihin asioihin vastauksia, mutta tästä vielä.
Esim. jos tekee 3x8, kehittää se sekä massaa että voimaa. Ero on lähinnä sarjojen välisten taukojen pituudessa; jos hakee ensisijaisesti voimaa niin tauot esim. 3-5 min. (tai ainakin yli 2 min.), jos taas ennemmin massaa niin 1-2 min. Enintään se 2. Omasta mielestä 3x10 ei vielä oleellisesti lisää kestävyyttä, ja toiminee vielä aika hyvin siihen massan kasvattamiseen. Jos menee yli 15 niin sitten voi puhua jo selkeästi kestävyyden puolelle menosta.

Back
Ylös Bottom