Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

kalorilaskuri anto 2869 kcal päivässä saan syödä lihomatta tai laihtumatta. ideana ois ottaa maltillinen dieetti. mietin vaan että onko dietin alkuun sopivaa olla esim 400kcal miinuksella?

edit laitoin lajitreenipäivän tiedot niin anto 3500 kcal ja rapiat syödä lihomatta
Paljonko sulla on sitä rasvaa sitten kehossa? Miten paljon meinaat pudottaa ja millaseen rasvaprosenttiin about? Sellanen -500kcal päivässä on mun mielestä aika sopiva perusdieettitahti. Jos on reilusti rasvaa tai ottaa vaan lyhyen dieetin niin voi olla helposti jopa 1000kcal miinuksella ainakin alkuun. Sitten taas jos tavottelet jotain tosi kireetä kondista niin lopussa jopa vähempi kuin -500kcal ettei lihat pala niin herkästi.

Paljonko sulla on sitä rasvaa sitten kehossa? Miten paljon meinaat pudottaa ja millaseen rasvaprosenttiin about? Sellanen -500kcal päivässä on mun mielestä aika sopiva perusdieettitahti. Jos on reilusti rasvaa tai ottaa vaan lyhyen dieetin niin voi olla helposti jopa 1000kcal miinuksella ainakin alkuun. Sitten taas jos tavottelet jotain tosi kireetä kondista niin lopussa jopa vähempi kuin -500kcal ettei lihat pala niin herkästi.

ajattelin pudottaa vähän fläsää tässä bulkin jälkeen vaikka saattaa tosin olla että järkevämpää ois jatkaa bulkkaamista vielä jonkun aikaa
ja sitten kiristellä kesäksi... kyselin tässä alustavasti kun aion kuitenkin jossain vaiheessa sen dietin ottaa ni sitten kun sen alottaa niin on perustiedot lapasessa. Rasvaprossasta en osaa sanoa mitään.

Jotain vikaa kun paino ei tahdo oikein kunnolla nousta?

8.00 Aamupala: 2ruisleipää, keijulevite, 2siivua kinkkua, 2dl neljänviljan puuroa

10.00 Välipala: Purkillinen tonnikalaa vedessä, 2dl maitoa.

12.00: 1safka: 200-250g kanaa/kalaa/lihaa, desi tummaa riisiä/pastaa.

14.00: Purkki tonnikalaa vedessä, 2dl maitoa

16.00: 2safka 200-250g kanaa/kalaa/lihaa, desi tummaa riisiä/pastaa

18.00: 2ruisleipää, pällä kaksi kananmunaa

20.00: iltapala: maitorahkaa, 2dl maitoa.

Tolla nyt vedetty vajaa kuukausi, paino noussut kilon?! Jos tuota enemmän safkaan niin... Pitää varmaan vaihtaa tuotteisiin joissa on enemmän energiaa... Saatana tän turbo/yberaineenvaihdunnan kanssa!

Pitää varmaan vaihtaa tuotteisiin joissa on enemmän energiaa... Saatana tän turbo/yberaineenvaihdunnan kanssa!

Itse olen 172 cm ja 80 kg, ja tuo sun ruokailu muistuttaa maitoja lukuunottamatta mun -700 kcal diettiruokailuani. Ei sun aineenvaihdunnassa ole mitään ihmeellistä, vaan tuo ruokamäärä on ihan riittämätöntä painon kovaan nostoon.

Jos vielä harrastat liikuntaa, et vedä mäyristä viikonloppuisin etkä harrasta kebabbeja tai karkkia, niin ei ole mikään ihme ettei paino nouse tuolla ruokailulla.

Missä on esimerkiksi rasvat? Itse lisäisin reilusti rasvaa päivän ruokailuihin ja iltaprodeen. Jos et ole allerginen, niin osta vaikka Cashew-pähkinöitä tai maapähkinöitä ja syö niitä pitkin päivää. Tulee proteiinia ja rasvaa ja energiaa eikä vatsalaukku pingota ruokamäärästä. Pistä oliiviöljyä salaatteihin ja iltaproteiiniin. Rasva on muutenkin tärkeää hormonitoiminnan ja yleisen hyvinvoinnin kannalta - myös ne "huonot" rasvat!

Edit: Huomasin juuri, että olihan se paino noussut kilon kuukaudessa. Mikä vika tuossa vauhdissa on? Ei tule ainakaan läskiä.

Yhdyn Dippiin, Keihäs sun noi päivän ruuat muistuttaa suurimmilta osin mun syömisiä, vaikka oon dieetillä. Reilusti ruokaa vaan naamaan :D.

Viimeksi muokattu:
Voi herranjumala, olen vetänyt lisäravinteita nyt parin viikon ajan, Wheytä,Kreatiinia ja maltoa palautusjuomassa.

Nyt vanhempani kuvittelee että noi aineet on jotain myrkyllisä ja haittaavia, pituuskasvulle ja kehitykselle.
Kieltävät minua käyttämästä niitä ja väittävät että saan tarpeelliset proteiinit ruuasta mitä syön, mikä ei pidä paikkaansa, laskettu on.
Ja PALAUTUSJUOMASSA, sitäkään en saa enää ottaa, aivan raivoissaan nuo näyttävät olevan.
" Minä en halua sinusta mitään kauheaa lihaskasaa niinkuin esim. Toni Halme " jNE Jne.
Juttua riittää.

Mitäs neuvoksi? Mitä noille voi kertoa että tajuavat asian.
Eniten raivostuttaa niiden tietämättömyys asioista ja tulevat pätemään niinkuin mitkäkin asiantuntijat!
" Olet kasvavassa iässä, ei sinun tarvitse käyttää tuollaisia myrkkyjä "

Joo, pitää sitten vaan satsata lisää. Se on vain vaikea uskoa miten paljon sitä tulisi syödä. Ja onhan tuo 1kg kuussa nyt sinänsä hyvä, että siinä tuskin sitä läskiä hirmuisesti sitten on. Mutta kyllä hieman reippaammalla tahdilla tota massaa mieluusti hankkisin.
--->syömään.

Kauanko kananmuna säilyy päiväyksen jälkeen? Säilyykö jääkaapissa vai huoneenlämmössä pitempään? Sais viereisestä kaupasta halvalla tänään vanhaks meneviä munia mut en tiiä paljon viittii ostaa..

EDIT: Jokapaikassa näyttäs lukevan tyyliin "ehjä ja oikein säilytetty säilyy pitempäänkin".. Mahtaakohan tää sitten tarkoittaa paria päivää, viikkoa vai paria viikkoa? No eipä tosta mitään haittaa ole vaikka ostaa pari jemmaan

Nyt vanhempani kuvittelee että noi aineet on jotain myrkyllisä ja haittaavia, pituuskasvulle ja kehitykselle.
...
Eniten raivostuttaa niiden tietämättömyys asioista ja tulevat pätemään niinkuin mitkäkin asiantuntijat!
" Olet kasvavassa iässä, ei sinun tarvitse käyttää tuollaisia myrkkyjä "
Ikävä kertoa huonoja uutisia, mutta todennäköisesti olet hävinnyt tuon pelin. Itselläni on ikää kohta kolmekymmentä, ja äitikultani kuulostaa täysin samalta nähtyään heratölkit keittiössäni. Voit tietysti yrittää fiksusti kertoa mitä nuo tuotteet ovat tai tarjota sivistävää luettavaa, mutta lapsestaan huolestunut nainen ei helpolla järkeään käytä, saati puhetta kuuntele. Kokeile selittää faijallesi vähän sivummalla - sieltä suuntaa saattaa tulla tukea helpommin.

Kerro niille, että ne hirveät proteiinihormoonit ovat käytännössä vain spesiaalia maitojauhetta. Vaihda malton tilalle vaikka normi sokeria (mieluummin panimosokeria) jos se helpottaisi. Kreatiinit ja muut kamaluudet vetelet sitten vaan salaa :D (ovat onneksi pienissä pusseissa, niin on helppo piilottaa)

Kreatiinit ja muut kamaluudet vetelet sitten vaan salaa :D (ovat onneksi pienissä pusseissa, niin on helppo piilottaa)

Salailu nyt on ihan lapsellista.

Kaksi vaihtoehtoa. Kaveri totuttelee sekä itsensä että vanhempansa siihen ajatukseen, että hän on vuoden päästä aikuinen ja syö mitä haluaa - varsinkin kun muutto kotoa pois on varmaan kohta käsillä. Kuten tuossa jo todettiin, ei se mutina siihen varmaan lopu, mutta muistutus täysikäisyydestä ja oman elämän hallinnasta (poislähdöstä) pistää varmasti miettimään. En siis tarkoita riitelyä tai mä-lähden-nyt uhkailua, vaan vain sen toteamista rauhallisesti, että "olette tehneet hyvin tehtävänne kasvatuksessa ja arvostan neuvoja jatkossa, mutta aikuisena päätän kyllä itse huolta syömisistäni". 17-18 vuotiaana on ihan hyvä oppia sanomaan vanhemmille ei.

Toinen ja järkevämpi vaihtehto on, että kaveri jättää palkkarit sikseen kunnes elää elämäänsä omilla ehdoillaan. Palkkarit on näppäriä, mutta ei ne kehitykselle mitään välttämättömiä ole. Ihmettelen vähän myös tuota että "ei tule tarpeeksi proteiinia" normiravinnosta. Sitähän pystyy helposti säätämään syömällä rahkaa, raejuustoa, paljon lihaa jne.

Salailu nyt on ihan lapsellista.

Kaksi vaihtoehtoa. Kaveri totuttelee sekä itsensä että vanhempansa siihen ajatukseen, että hän on vuoden päästä aikuinen ja syö mitä haluaa - varsinkin kun muutto kotoa pois on varmaan kohta käsillä. Kuten tuossa jo todettiin, ei se mutina siihen varmaan lopu, mutta muistutus täysikäisyydestä ja oman elämän hallinnasta (poislähdöstä) pistää varmasti miettimään. En siis tarkoita riitelyä tai mä-lähden-nyt uhkailua, vaan vain sen toteamista rauhallisesti, että "olette tehneet hyvin tehtävänne kasvatuksessa ja arvostan neuvoja jatkossa, mutta aikuisena päätän kyllä itse huolta syömisistäni".

Toinen ja järkevämpi vaihtehto on, että kaveri jättää palkkarit sikseen kunnes elää elämäänsä omilla ehdoillaan. Palkkarit on näppäriä, mutta ei ne kehitykselle mitään välttämättömiä ole. Ihmettelen vähän myös tuota että "ei tule tarpeeksi proteiinia" normiravinnosta. Sitähän pystyy helposti säätämään syömällä rahkaa, raejuustoa, paljon lihaa jne.

Juu totta tuo, ja kyllä tässä sitä odotellaan että pääsee oman leipänsä ansaitsemaan ja omaan kotiin muuttamaan sitten joskus ja täysi-ikäisyyttä.
Ei siihen enää kovin pitkä aika, täysi-ikäisyyteen.

En minä ala salaa mitään syömään, tonnikalapurkista saa joku 35g+ proteiinia, niitä pitää ostaa, raejuustoa ja tosiaan tuota rahkaa.
Koitan nyt vielä saada niitä ymmärtämään.

Palautusjuomasta en mielellään luovu, kun tuli noita ostettua 2 pussia per aine niin en haluaisi hukkaankaan heittää.
Ne kuvittelevat pituuskasvuni loppuvan kun syön noita, naurettavaa.

Tähän asti olen joka päivä saanut kuulla seuraavia kysymyksiä/väitteitä:

" Etkai ole taas niitä mömmöjä vetänyt "
" Vieläkö niitä mömmöjä käytät? "
" Ei kannata alkaa vetämään niitä mömmöjä tuossa iässä, olet kasvavassa iässä, usko vaan, tulet vielä kiittämään minua "
" Mitä järkeä vetää noita, kasvu pysähtyy, ties mitä myrkkyjä nuo ovat, sopivatko ne nuorelle ihmiselle - en usko "

:anssi:

kerro myös se pointti, että jos ne on hirveitä myrkkyjä, niin miksi niitä myydään tavallisissa ruokakaupoissa esim. ilman ikärajoja.
Onneks meikäläisen porukat tietää noista jonkin verran.

heh. tuli vaan mieleen, kun äitee aikoinaan löysi huoneestani sitä halmeen viking poweria pussin. kyl siitä juteltiin sit jonkun verran. sain vetää myrkkyhormoonini kuitenkin.

kerro myös se pointti, että jos ne on hirveitä myrkkyjä, niin miksi niitä myydään tavallisissa ruokakaupoissa esim. ilman ikärajoja.
Onneks meikäläisen porukat tietää noista jonkin verran.

Kerroin tuon ja arvatkaas mitä vastas...

" Eihän niitä kunnolla tutkita, olihan se herbalife tai mikä olikaan niin oikee myrkkyä ja kyllä sitä vaan kaupoissa myytiin ilman tutkimuksia "

:eek:

Juu u, että sellasta... Ja kun yrittää selittää niin kaikki puheeni kumotaan vaan sanomalla .. Myrkkyä ne kaikki on. :david:

17-18 vuotiaana on ihan hyvä oppia sanomaan vanhemmille ei.
näin juurikin mun vanhemmat alkoivat eka laittaa vastaa kun ostelin heraa / kreatiinia / glutaa... sitten sanoin että vedä äijä pillu niskaan:D,nykyään isä ostelee mulle mun vakio merkkejä pyytämättä.

Back
Ylös Bottom