Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Tämä sama on ikävä kyllä tuolla Aloittelijoiden osastolla jo, koska sen sinne vahingossa postasin. Vaikka tänne sen olin tarkoittanut kuuluvan:(

Sanokaapa nyt, että mennäänkö ihan pe*se edellä puuhun ruokavaliossa?
Mies, 28-v, 173cm ja 77kg, (viimeksi 02/2007 painoa oli 84kg, kunnes sairastelujen takia treeni katkesi) kilpirauhasen vajaatoiminta (Painon nousun kanssa vaikeuksia!)
Massaa tulee saada lisää! Treeniohjelman lisään myöhemmin!
Ravintoarvoja EN ole laskenut, koska ne on tuottanut hiukan päänvaivaa :jahas:

Aamupala, klo 07:00
-Kaurapuuroa 1-2dl (kuiva, keitän mikrossa veden kera)+maito+mysli (esim Finax) 2dl.
-Ruisleipää (molemmat puoliskot)+salaatti+kurkku+vähärasvainen leikkele
-Rahkaa (Ehrmann) 250g
-Cevitabs C-vitamiini 2tbl (1tbl=500mg)
-Beko strong B-vitamiini 1tbl
-Möller Tupla 2 kapselia
-Sekä tietenkin omat kilpirauhaslääkkeet (Thyroxin):whip:

Välipala, klo 09:00
-Hera-proteiini 2dl-3dl (jauhoina)+vesi 4-5dl
-Ruisleipää (molemmat puoliskot)+salaatti+kurkku+vähärasvainen leikkele.
-Banaani 1kpl
-Appelsiini 1kpl

Lounas, klo 11:00-12:00
-Ruokaa X-määrä (Eli niin paljon kun napa vetää, mutta terveellistä sellaista!!)
-Salaattia paljon
-Ruisleipää ilman päällisiä, molemmat siivut
-Maitoa 4dl

Välipala, klo 14:00
-Hera-proteiini 2dl-3dl (jauhoina)+vesi 4-5dl
-Banaani 1kpl
-Appelsiini 1kpl

Sali klo: 16:00 / TAI Päivällinen ja lepoa n.1,5h ennen salia (eli salille klo 18:00)

Salin jälkeen, klo 17:30
-Palkkari (G-Mass) 2-3dl + 4-5dl vettä

Päivällinen, klo 18:00
-Naudanlihaa/kanaa/kalaa ~300g (paistettuna 200g)
-Riisiä 100g
-Salaattia (jäävuorisalaatti, tomaatti, kurkku)
-Maitoa 4dl

Iltapala, klo 20:00-21:00
-Rahkaa (Ehrmann) 250g + Valio mehukeitto

TAI muuten ihan samalla tavalla ennen salia, mutta pikku muutos ennen salia!:

Päivällinen, klo 16:00
-Naudanlihaa/kanaa/kalaa ~300g (paistettuna 200g)
-Riisiä 100g
-Salaattia (jäävuorisalaatti, tomaatti, kurkku)
-Maitoa 4dl
lepoa n.1,5h ennen salia (eli salille klo 18:00)

Salille klo 18:00

Salin jälkeen, klo 19:30
-Palkkari (G-Mass) 2-3dl + 4-5dl vettä

Iltapala, klo 20:30-21:30
-Rahkaa (Ehrmann) 250g + Valio mehukeitto

Joten miltäs tämä näytti..Kertokaapahan muutos tarpeet? Tarviiko jotain lisätä/vaihtaa?!? Glutamiini ja kreatiini on tuttua tavaraa, mutta olen niitä jaksotellut.

Ainiin ja salilla tulee käytyä 4 krt/viikko

Kiits :kippis1:

Macco, rasvat näyttää ruokavaliosta puuttuvan kokonaan. Leivän päälläkään ei ollut rasvaa/juustoa?
Rasvoja tulisi saada kuitenkin se 20-30% energiantarpeesta. Mielellään tietenkin hyvistä rasvanlähteistä, kuten pähkinät ja öljyt.
Ja rasvoillahan paino lähtee kyllä hyvin nousuunkin, jos sitä ongelmaa oli.

Macco, rasvat näyttää ruokavaliosta puuttuvan kokonaan. Leivän päälläkään ei ollut rasvaa/juustoa?
Rasvoja tulisi saada kuitenkin se 20-30% energiantarpeesta. Mielellään tietenkin hyvistä rasvanlähteistä, kuten pähkinät ja öljyt.
Ja rasvoillahan paino lähtee kyllä hyvin nousuunkin, jos sitä ongelmaa oli.

Eli mitenkä tuohon nyt ne rasvat kannattaa jaotella?
Pähkinät ei tahdo oikein upota. Ja jos leivän päälle rasvaa (lmargariini) laitan, niin se on ihan sellainen ohuen ohut kerros, koska liikaa sitä ei pysty nieleen. Olisiko nyt se öljy sitten yksi vaihtoehto, sitä täällä moni käyttää!

E: Mitäs olette mieltä siitä, että kannattaako muutama tunti ennen treeniä syödä päivällinen vai välipala? Silloin tällöin vaan rupeaa väsyttämään ihan törkeesti, kun on runsaan päivällisen syönyt :(

Eli mitenkä tuohon nyt ne rasvat kannattaa jaotella?
Pähkinät ei tahdo oikein upota. Ja jos leivän päälle rasvaa (lmargariini) laitan, niin se on ihan sellainen ohuen ohut kerros, koska liikaa sitä ei pysty nieleen. Olisiko nyt se öljy sitten yksi vaihtoehto, sitä täällä moni käyttää!

E: Mitäs olette mieltä siitä, että kannattaako muutama tunti ennen treeniä syödä päivällinen vai välipala? Silloin tällöin vaan rupeaa väsyttämään ihan törkeesti, kun on runsaan päivällisen syönyt :(

Öljyjä voi lisätä ruokiin ja salaattiin, jos siis itse teet ne. Jotkut sekottaa myös rahkaan. Taitaa olla jossain oma ketjuki tuosta asiasta.
Rasvojahan kannattaa syödä tasasesti pitkin päivää, mutta suurin osa taitaa painottaa rasvat enemmän illalle.

Jos päivällisen syö ennen treeniä niin on varmasti täys olo. Ehkä päivällisestä vois olla kulunu pariki tuntia, mutta suosittelisin mieluummin välipalaa puoli tuntia-tunti ennen treeniä. Ei väsytä liikaa ja on energiaa.

Öljyjä voi lisätä ruokiin ja salaattiin, jos siis itse teet ne. Jotkut sekottaa myös rahkaan. Taitaa olla jossain oma ketjuki tuosta asiasta.
Rasvojahan kannattaa syödä tasasesti pitkin päivää, mutta suurin osa taitaa painottaa rasvat enemmän illalle.

Jos päivällisen syö ennen treeniä niin on varmasti täys olo. Ehkä päivällisestä vois olla kulunu pariki tuntia, mutta suosittelisin mieluummin välipalaa puoli tuntia-tunti ennen treeniä. Ei väsytä liikaa ja on energiaa.

Ruuat tehdään kotona itse, eli valmisruuille EI KIITOS ;) Tuota öljyä en ole koskaan lisäillyt ruokiin :(

Tuota kyseistä rasvaketjua etsiskelinkin jo... Jossain ketjussa pisti silmiin se, että näyttää olevan vähintään muutamaa eri öljyä, jota kukin suuhunsa laittaa :jahas:

Monta kananmunaa porukat vetää massakaudella viikossa? Yleisestihän suositellaan vetämään maksimissaan kaksi kananmunaa viikossa, joka mielestäni kuulostaa skeidalta. Liekö tuo tarkoitettu sitten enemmänkin kolesteroliongelmista kärsiville..? Itse olen kiskonut joka viikko 6-8 munaa. Lisäksi vielä haluaisin kysäistä, että poistatteko keltuaísen munasta? Jostain joskus muistan lukeneeni, että jos munia vetää useammin viikossa olisi hyvä poistaa joka toisesta munasta keltuainen. Näin olenkin nyt toiminut.. Pitääkö tämä paikkansa?

Nyt oon vetäny n.30 valkuaista ja 5 keltuaista per viikko. Nythän on tullu niitä tutkimuksia joitten mukaan munan kolesteroli ei juuri ihmiseen vaikuta, kyllä niitä keltuaisia kuitenkin kannattaa rajoittaa.

Haulla löytyy ehkä tsiljoona ketjua aiheestaj mielipiteitä laidasta laitaan. Moni on sitä mieltä että keltuaisen kolesteroli ei nosta terveen ihmisen kolesteroliarvoja, ja nuo "2 munaa viikossa" suositukset ovat auttamatta vanhentuneita. Keltuaisessa on kuitenkin ~puolet kananmunan proteiinista ja elimistön tarvitsemaa rasvaa. Itse ainakin syön hyvällä ruokahalulla munat kokonaan, toki ilman kuorta :jahas:

Edit. Muutama linkki malliksi

Kananmunista
Kananmuna mainettaan parempi
kananmuna

Kertokaas joitain hyviä vinkkejä joilla saisin oksentamatta paljon rypsiöljyä juotua/syötyä?

Puuroon laitan sitä treenipäivisin, mutta treenittöminä päivinä olisi hyvä olla joku konsti nopeasti juoda rypsiöljyä.

Vain veteen sekoittamalla minulla on jäänyt hirveät traumat rypsiölystä, kun se jää siihen pinnalle lillumaan...

Meinaa kirjoittaessakin :urjo:

Mitä välipalaksi?

Välipalaksi pitäisi keksiä jotain, mistä saisi mukavasti proteiinia. Muutoinhan tämä ei olisi ongelma, mutta matkustan paljon, joten toimeen on tultava ilman jääkaappia ja lentoaseman turvatarkastajankin kanssa pitäisi välipaloineen tulla toimeen. Ideoita?

Välipalaksi pitäisi keksiä jotain, mistä saisi mukavasti proteiinia. Muutoinhan tämä ei olisi ongelma, mutta matkustan paljon, joten toimeen on tultava ilman jääkaappia ja lentoaseman turvatarkastajankin kanssa pitäisi välipaloineen tulla toimeen. Ideoita?

Kuivaliha voisi ainakin olla yksi vaihtoehto, samoin kaikenmaailman protskupatukat.

Kertokaas joitain hyviä vinkkejä joilla saisin oksentamatta paljon rypsiöljyä juotua/syötyä?

Puuroon laitan sitä treenipäivisin, mutta treenittöminä päivinä olisi hyvä olla joku konsti nopeasti juoda rypsiöljyä.

Vain veteen sekoittamalla minulla on jäänyt hirveät traumat rypsiölystä, kun se jää siihen pinnalle lillumaan...

Meinaa kirjoittaessakin :urjo:

Miksei sitä öljyä voi nauttia samalla tavalla kuin treenipäivinäkin? Päivän mittaan syötäviin ruokiin saa kyllä aika paljon sekoitettua. Tai sitten vaan opettelet juomaan/syömään sen paljaaltaan.. ei se niin pahaa ole.

Kuinka paljon yhdessä keitetyssä kananmunassa on kaloreita?En omista sellaista keittiövaakaa,jolla voisi mitata kuinka paljon yksi kananmuna painaa..

Kuinka paljon yhdessä keitetyssä kananmunassa on kaloreita?En omista sellaista keittiövaakaa,jolla voisi mitata kuinka paljon yksi kananmuna painaa..

Paketissa lukee yleensä. M-koko on apoutirallaa 55g

Mitenkäs noi lisäravinteet esim. Mass2 ja Muscle+ vaikuttaa 15- vuotiaan kehoon? Kannattaako niitä syödä ollenkaan kun käyn vain 2-3 kertaa viikossa salilla ja oon alottelemassa harrastusta? Lisää tietoja otetaan myös mielihyvin vastaan :)

Back
Ylös Bottom