Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Jep eli nyt tarvittaisiin viisaampien apua!
Salilla käyntiä olen harrastellut jo vuoden mutta nyt olisi tarkoitus ruveta diettaamaan mutta en osaa laskea noita kaloreita?!? :S
Ikä 16,paino 76,pituus 175

Oon ajatellut jotain tän tyylistä ruokailua
Aamiainen
Jugurtti/hedelmä,2-3 lasia vettä, monivitamiinit, mineraalit+ omega-3

Päiväateria
Kouluruoka+ 2 lasia maitoa

Välipala 1-2 tuntia ennen harjoitusta
Jugurttia/hedelmä/tonnikalaa

Harjoituksen jälkeen
Palkkari

Ilta-ateria
kotiruoka+ 2-4 lasia vettä

Iltapala
Jugurttia/hedelmiä/tonnikalaa

Mitäs mieltä olette ja viitsiikö kukaan laskea noin "hätäisesti" kalorit ?
Kiitos jo etukäteen:worship:

Mitäs mieltä olette ja viitsiikö kukaan laskea noin "hätäisesti" kalorit ?

Eihän tuosta nyt voi ottaa mitään selvää, kun "kouluruoka, kotiruoka, palkkari jne" voivat sisältää energiaa ihan mielivaltaisia määriä satojen kaloreiden heitolla suuntaan, tai toiseen.

Hanki digitaalinen ruokavaaka, tutki ruoka-aineiden ravintosisältöjä ja suunnittelet itsellesi ravinto-ohjelman.

Kouluruoan ja kotiruoan (ellei sitä itse suunnittele ja valmista) energiasisällön joutuu pitkälti arvioimaan, mutta onnistuu kohtuullisesti kun oppii eri ruoka-aineiden energiasisällöistä määrään suhteutettuna.

1g hiilaria sisältää 4 kcal energiaa, samoin 1g proteiinia 4 kcal ja 1g rasvaa sisältää 9 kcal energiaa.

Tuolta löytyy laajalti eri ruoka-aineiden ravintosisältöjä: http://www.fineli.fi/ Ei muuta kun tutkimaan ja hutkimaan :thumbs:

olen ottanut nyt kreatiinia tankkausjakson ja aloin tuossa miettimään, että eihän sillä ole väliä vaikka kreatiini ei ihan täydellisesti sekoitu veteen. eli huomaa semmoisia minimaalisen kokoisia "paakkuja" kreatiini jauhetta?

Eihän tuosta nyt voi ottaa mitään selvää, kun "kouluruoka, kotiruoka, palkkari jne" voivat sisältää energiaa ihan mielivaltaisia määriä satojen kaloreiden heitolla suuntaan, tai toiseen.

Hanki digitaalinen ruokavaaka, tutki ruoka-aineiden ravintosisältöjä ja suunnittelet itsellesi ravinto-ohjelman.

Joo kiitos vastauksesta.
Ja tosiaan noi päivällis ja kouluruoka sekottaakin tota laskemista aika tavalla... :worship:

olen ottanut nyt kreatiinia tankkausjakson ja aloin tuossa miettimään, että eihän sillä ole väliä vaikka kreatiini ei ihan täydellisesti sekoitu veteen. eli huomaa semmoisia minimaalisen kokoisia "paakkuja" kreatiini jauhetta?

Ei. Kreatiini hajoaa veteen noin 1-3 minuuttia ja sehän pitäisikin kiskasta ennen kun on haihtunut...

Näin mä oon tehnyt ja hyvin on potkinut...

Lappaat sen teelusikallisen suoraa kreaa suuhu ja sitte vaa vettä perää.. Kaikista helpointa tollein

Ostin nyt UFS:än WHEYTÄ, KREATIINIA JA MALTOA.
Ja mietin että kuinkahan usein noita ottaisi.

Juuri ennen treeniä ja treenin jälkeen 30-50g wheytä + 30-50g maltoa ja 5g kreatiinia
Vai miten?

Kertokaa mikä olisi hyvä ja kuinka paljon milloinkin.

Tänään tein palautusjuoman johon laitoin: 1dl Wheytä 1dl Maltoa ja teelusikallisen kreatiinia jotka sekoitin veteen + kaakaohon.

1x tuollainen päivässä treenipäivinä ? Vai milloin muulloin?

Ja Wheytä voisi ottaa päivässä 2dl. Miltä kuulostaa? Palkkarin muodossa 1dl ja sitten vaikka illalla 1dl.

Lepopäivinä? Silloin vain Wheytä? Ja kuinka paljon?

Entä kreatiinia, paljon sitä päivässä voi/saa ottaa + mitä lepopäivinä/treeni.

Vastailkaa näihin. Kiitos

Tuo palkkarikombo on ihan peruskamaa, yleisesti toimivaksi todettu. Jos tykkäät voit koittaa hiukan eri suhteella mutta tuosta on hyvä aloittaa.

Jotkut tykkää vetää noita samanlaisia komboja ennen treenejäkin. Yksilökohtaista, itse tyydyn hyvään päivälliseen tai rahkapohjaiseen välipalaan. Kokeilemalla se selviää.

Välipäivinä, ja miksei myös muulloinkin, voi käyttää pelkkää heraa. Malton virka on oikeastaan pelkässä palkkarissa. Eipä sitä heraakaan kannata lorotella jos saat kalorit ja protut täyteen muutoinkin (=> laskemaan!!). Iltaisin ennen nukkumaanmenoa kannattaa kanssa protua ottaa mutta ei mielellään heraa. Rahkaa reilulla kulauksella maitoa tai, jos rahasta ei oo piukkaa, yöproteiinia (=kaseiinia)

Kreasta löytyy täältä sen seitsemää threadia, senkun vain pistää hakuun. Kaksi koulukuntaa ovat latausjakson kautta päivittäiseen käyttöön ja päivittäinen pienempien annosten ottaminen. Edelleen, yksilökohtaista. Koita kumpi sopii.

Kannattaako tuota heraa ottaa esim ennen nukkumaan menoa, vai mikä olisi hyvä proteiinin lähde ennen nukkumaanmenoa? Juoda esim. litra-kaksi maitoa?

Mitä suosittelette

Kannattaako tuota heraa ottaa esim ennen nukkumaan menoa, vai mikä olisi hyvä proteiinin lähde ennen nukkumaanmenoa? Juoda esim. litra-kaksi maitoa?

Mitä suosittelette

Mieluummin jotain hitaammin imeytyvää kuin heraa. Esim kaseiinia, raejuustoa, rahkaa, lihaa tms. Maitoa ei IMO kannattaisi vetää paljoa illalla, koska parista litrasta maitoa tulee hiilareitakin jo lähes 100g.

Mieluummin jotain hitaammin imeytyvää kuin heraa. Esim kaseiinia, raejuustoa, rahkaa, lihaa tms. Maitoa ei IMO kannattaisi vetää paljoa illalla, koska parista litrasta maitoa tulee hiilareitakin jo lähes 100g.

Ynnä että normaalia ihmistä rupee kusettamaan aika lailla:hyper:

Oon vedelly vitamiinit (ja kreat samaan putkeen) joko herätessä tyhjään mahaan tai sitten esim protskun kanssa välipalalla tai ennen nukkumaanmenoa.
Ainakin joissain vitskuissa ohjeistetaan ottamaan ne mieluusti ruoan kanssa. Imeytyykö ne sitten paremmin tj? Että onko väliä milloin otan kuhan muistaisin joka päivä vaan ottaa?

Oon vedelly vitamiinit (ja kreat samaan putkeen) joko herätessä tyhjään mahaan tai sitten esim protskun kanssa välipalalla tai ennen nukkumaanmenoa.
Ainakin joissain vitskuissa ohjeistetaan ottamaan ne mieluusti ruoan kanssa. Imeytyykö ne sitten paremmin tj? Että onko väliä milloin otan kuhan muistaisin joka päivä vaan ottaa?

Rasvaliukoset vitamiinit ei muistaakseni imeydy kunnolla tyhjään pötsiin. Muutenkin ruoan perään otettuna välttää mahdolliset vatsanväänteet / huonon olon.

ja kreakin imeytyy paremmin hiilareiden kanssa otettuna

Kannattaako tuota?

Jos meinaa jättää pois kaikki esim. vaaletleivät, vaaliatmakaronit, perunat.. (eli vähentää reilusti hiilareita) niin kannattaako salilla käyvä? (vaikka jotaki rasvanpoltto reeniä pitkiä sarjoja..) jaksaako etes?

On tarkotus saaja ainaki 20 kiloa poijjes. Ja oon käyny jo pari viikkoa (4x viikosa) salilla, nouattaen tuommosta rasvanpoltto ohjelmaa. Ja meinasin nopeuttaa painon puotusta ja vähentää hiilareita. Onko järkevää?

Jos meinaa jättää pois kaikki esim. vaaletleivät, vaaliatmakaronit, perunat.. (eli vähentää reilusti hiilareita) niin kannattaako salilla käyvä?

Aina kannattaa käydä salilla:thumbs:

Myös noin ensimmäisen postauksen jälkeen kannattaa lukea pakkista paljon ja varsinkin usein kysyttyä osiota:thumbs:

Back
Ylös Bottom