🔥 HEAVY DUTY – YKSI SARJA, MAKSIMITULOS 🔥

Meta title: 🔥 HEAVY DUTY – YKSI SARJA, MAKSIMITULOS 🔥

Meta description: HIT-metodin rautainen treenifilosofia: äärimmäinen intensiteetti, lyhyt määrä, maksimaalinen kasvu.

Se on se mis maataan kyynerpäiden varassa lattialla ja "treenataan" corea. Se kannattaa unohtaa heti alkuun. Ja toi ensimmäin kuva on ylätaljaveto taakse, ihan ok liike JOS sulla on olkapäänseudulla tarpeeks liikkuvuutta, mitä ei suurimmalla osalla ihmisistä varmaankaan ole. Riippuen tietenkin miten alas vedät tangon. Itse käytän olkapäille push pressiä niskan takaa myös koska olkapäät liikkuu ja toimii hyvin. Ja toi jälk.kuva on taljaveto eteen. Siinä suosittelen kääntämään kroppaa vedon aikana enemmän taaksepäin, kuitenkin liikkeessä huijaamatta, ja eksentrisessä(lasku, tässä tapauksessa nousu)vaiheessa taas nostamaan kroppaa pystympään että saat kunnon venytyksen latseihin. Ei mikään yleispätevä totuus, vaan näin oon ite huomannu omalla kohalla paremmaks, kannattaa kokeilla.

Miksi kannattaa unohtaa? Varsin hyvä liike oikein tehtynä harjoittamaan niitä syviälihoja. Opettaa myös hengittämään oikein, eli siten, ettei syvien lihojen aktivointi häivy hengittäessä.

"Se on se mis maataan kyynerpäiden varassa lattialla ja "treenataan" corea. Se kannattaa unohtaa heti alkuun"

Se ei ole hyvä liike. Mikä siitä tekee hyvän? Kyykyn funktionaalisuutta vatsan treenaamiseen ei varmaan tarvitse kertoa. Sillä ei ole mitään siirtovaikutusta, ellei puhuta TODELLA huonokuntoisesta harjoittelijasta, jolle arkielämä on kovaa tukilihasten treeniä.

Mielestäni siitä tekee hyvän se, että sen avulla on helppo opetella hengittämään oikein keskivartalon aktivoinnin säilyessä sekä rangan luonnollisten "mutkien" säilyttämistä. Eli onhan sillä siirtovaikutustakin, tuon rangan asennon säilyttämisen kautta.

Mutta kerroppa sinä, miksei se ole mielestäsi hyvä liike?

Ps. se arkielämä on suurimmalle osalle kovaa tukilihasten harjoittelua... Harvalla meillä on niin hyvä ergonomia istuessa/seistessä/liikeessä, etteikö sitä tarvisi millään tavoin korjata. Vai istutko itse nyt koneella niin hyvässä asennossa, ettei siinä korjattavaa olisi? Jos istut, niin onnittelut siitä. Harva meistä siihen pystyy.

edit. taitaa olla muuten väärä ketju tähän keskusteluun, kun ei taida punnertelun opetteluun olla juuri hyötyä näistä turinoista.

On kyl menny vähän OT Mutta hoover, kuinka paljon uskot REHELLISESTI tulevas vahvemmaks sillä? Siitähän kaikesta on kyse. Et sä hauiskääntöä tai kyykkyäkään tee pelkällä tangolla vaikka olisikin parempi tekniikka silloin, suurella osalla väestöä. Enkä nyt aliarvioi hengitystekniikoita, päinvastoin, uskon siitä "napa sisään ja ylös" tyylistä olevan hyötyä ryhdin säilyttämisessä. Monesti autossa kun meinaa veltostua niin muistutan siitä niin ryhti korjaantuu automaattisesti. Mutta eipä tule mieleen maata kyynärpäillä koko päivää ja toivoa että etukyykkyni paranisi transversus abdominin kehityttyä.

Jatketaan vielä OT:tä kun kerran vauhtiin päästiin...

Miksi siinä kyynärnojassa pitäisi koko päivä maata? Katsos kun voiman ja keskikehonhallinnan kasvaessa, liikettä voi kehittää raskaampaan suuntaan. Tapoja siihen on monia, esim. siirtämällä kyynärpäitä hartia linjaa edemmäksi, vähentämällä tukipisteiden määrää nostamlla toinen käsi ja/tai jalka ylös alustasta, pistämällä levypainoa pakaroiden päälle ym.

Ja ihan vain vihjeeksi, kaikki eivät harjoittele vain siksi, että etukyykky paranisi. Jotkut harjoittelevat jopa sitä varten, että heidän yleinen vointinsa paranisi ja jaksamisensa arkielämässä olisi helpompaa. Joillakin voi vielä olla jotain vammoja/ongelmia joita kuntouttaa.

Mutta jätetään tämä ketju punnertelulle... Tuu keskustelemaan lisää aiheesta tuohon "heikko alaselkä ketjuun". Ei mene ainakaan niin pahasti ohi ketjun aiheen.

mites jos intis jakais saliohjelman sillee, et tekee vaa suurinmpii liikkeit ja sarjoja vaihdellen 3x8, 4x6, 5x5
1. kyyky,mave
2. leaunveto, soutu
3. pena,pystypunnerrus,kapea penkki, dipit ??:D

mites jos intis jakais saliohjelman sillee, et tekee vaa suurinmpii liikkeit ja sarjoja vaihdellen 3x8, 4x6, 5x5
1. kyyky,mave
2. leaunveto, soutu
3. pena,pystypunnerrus,kapea penkki, dipit ??:D

Ihan turha suunnitella mitään ohjelmia ennen sinne menoa. todennäköisesti et jaksa/ei kiinnosta ainakaan ensimmäiseen kk treenata ollenkaan.
Mutta jos jaksaa trenata niin ihan hyvä idea.

Omasta kokemuksesta vielä sen verran, että treenikertojen määrä viikossa on mulla mennyt jotensakin näin:

P-Kausi: 1. kertaa/vko
AUK: 1. kertaa/vko
RUK: 1. kertaa/vko
Johtajakausi: 2-3. kertaa/vko

Edit: Niin ja veikkaampa, että puolen vuoden jääkäreillä E- ja J-kausi (n. viimeiset 4kk) mahdollistaa samanlaisen treenikertojen määrän kun mulla johtajakausi.

Ratsumiehenä, lääkintämies 9kk :worship:

P-kausi: 1krt/vko, iltavapailla
E-kausi: 2-krt/vko, iltavapailla tosin
J-kausi: vaikka joka päivä, about mihin aikaan vaa :)

Jämsään pyrin lentoteknilliseen AUKkiin eli parhaassa tapauksessa pääsee säätämään Hornetteja! :dance:

Kysymys kuuluu: Kuinka paljon kyseisessä paikassa on aikaa treenailla? Mettässä konttaaminen ja iltavapaat kun vaihtelee paikoittain. Onko kellään kokemuksia?

Parhaimmassa tapauksessa saattaa käydä niin, että rasvaa lähtee reilusti ja lihasmuistin avulla samassa kuosissa ollaan kuukaudessa + pienemmillä rasvoilla:thumbs:

Tämä on kyllä täysin totta. Meikälle kävi juuri näin. En yhtään jaksanut treenata enkä syödä intin aikana joten laihduin kymmenen kiloa. Läskiä lähti about kaikki mitä voi lähteä (joku pari kiloa ehkä) ja lihasta sitten aika reilusti. Hassuinta kuitenkin on, että voimatasot ei tippunut kovinkaan paljoa penkkiä lukuunottamatta. Noh sitten kun alko reservi lähestymään niin aloin treenaamaan viikonloppuisin aina kunnolla ja syömään niin paljon intissä kun pystyy, ja heti kotiutumisen jälkeen pistin kunnon treenit ja bulkin päälle. Aika helvetin nopeesti tuli joku 3 kiloa massaa rasvaprosentin pysyessä samana, ja nyt puolen vuoden jälkeen on kaikki kilot saatu takaisin MUTTA pienemmällä rasvaprosentilla kun ennen inttiä. :D Eli olen nyt isompi, kireämpi ja voimakkaampi kuin ennen inttiä vaikka en todellakaan ole panostanut hirveän paljon nyt reservinkään aikana.:dance:

Itse jätin treenamisen kokonaan intin ajaksi. Olin 6kk ja kävin ehkä 4 kertaa salilla, nekin puhtaasti huvikseen kun sattui kerrankin olemaan aikaa sinne mennä. Paino laski pahimillaan 6kg, eikä mennessä kyllä ollut rasvaa nimeksikään. Toivoin itse asiassa kerääväni armeijassa massaa mutta toisin kävi, taitaa olla liian nopea aineenvaihdunta meikäläisellä armeijan rytmiin. En jaksanut stressata ja nyt pääsee taas treenaamaan normaalisti, äkkiä sitä painoa taas tulee :)

Mun treenikerrat intissä oli jotenki näin

ekat 2kk p-kausi = 0 kertaa / vko
Loput 6kk laivasto = n.5-6 krt/vko + aerobista 2-3 krt/vko

Aikaa mitä treenaamiselta jäi niin syötiin ja nukuttiin.

Eli oon 16v 78kg 183cm...Salilla alotin käymään tossa 9kk sitten , treenasin aika randomisti 3kertaa viikossa just jotain penkkiä,hauista:) treenin jälkeen otin aina palautusjuomaa. Kesällä oli taukoo ja syksyllä tuli ihan satunnaisesti käytyä...Mutta nyt vuoden alusta oon alottanu taas treenaa seuraavanlaisella ohjelmalla, jossa isompien lihaksien perusliikkeitä yritän tehdä.

Tiistai: penkki 5x10, hauista käyrätangolla seisten 5x10, jalkaprässi 4x12, pohkeet istuen 3x15, istumaannousua penkissä 4kg lisäpainolla 5x10:dance:, alavatsan lihaksia patjalla, alaselkää penkissä en tiä liikkeen oikeaa nimeä mutta sitä 3x10 10kg lisäpainolla niskanpäällä, epäkkäitä 3x40 50kg...

Torstai: Kapea penkki 5x10(50-55kg), ylätalja 4x10, takareiden koukistus koneessa 4x10, istumaannousua penkissä 4kg lisäpainolla 5x10:dance:, alavatsa lihaksia patjalla, pystypunnerrus 4x10...

Eli periaatteena mul on jonkinlainen 2-jakoinen ohjelma, vaikka yleensähän niissä on tyyliin ma:yläkroppa ja ke:alakroppa, mutta tämä on tällainen oma versio:D Joka toinen päivä systeemi ei onnistu täysin...Salilla tulee käytyä ti,to,la,su joskus la tai su saattaa jäädä väliin. Palautusjuomana käytän jotain lisäproteiini jauhoo mis on 92g sadasta protskua eli tää ei varmaan hirveen hyvin yksinään palauta:D ku eks siihen palautumiseen tarvi just kaikkee hiilari,rasvaakin yms.? ja sitten muuten syön aika normaalisti 2 lämmintä ruokaa joskus proteiinipitoista:) ja normi välipaloja leipää, raejuustoo, hedelmiä yms:hyvä:.
Tavotteena olis noin.ylläpitokaloreilla kehittyä ja kasvattaa lihaksia/maximeja. Penkistä lähin joskus liikkeelle 50kg ja joskus nostin koulussa 85kg 5 toistoa, mutta nykyään penkissä maximi on jotain 85kg. muissa laitteissa en oo sinänsä mitään maximeja kokeillut. Hauksia teen 15kg per käsi ja jalkaprässiä 135kg:lla, pystypunnerrusta 30kg:lla, ylätalja 60kg:lla...Tällaisia aloittelijan tuloksia. Oon nukkunut yleensä jotain 6-8h yöunia ja se todella näkyy reeneissä/palautumisessa, mutta nyt yritän joka yö siihen +8 tuntia tähdätä. Ton ohjelman tekeminen salilla yleensä kestää sen 1,5h+verryttelyt.
Lenkillä olen tässä samalla käynyt noin 2 kertaa viikossa.

Eli tossa vähän nippelitietoa omasta reenailustani. Kertokaa myös omianne ja ehdotelkaa parannuksia liikkeisiin, ruokaan yms.

Sitten vielä mielenkiinnosta tosta pituuskasvu jutusta:). Mavea ja kyykkyä en oon vielä uskaltanu alottaa, mutta olen ajatellut kesän jälkeen niitäkin kokeilla. Mutta siis niin kuinkas paljon porukka on kasvanu armeijassa?paljo pituus ennen armeijaa ja jälkeen. Ja kuinka kauan punttia tehty ja millasta reeniä/ohjelmia tehty?

Tästä vois sitten jotkut saada jonkinlaista havaintoo, että kasvaako enää esim. armeijassa kun punttia tehty.
Nii ja 2-jakosia ohjelmia voitte kans ehdotella joissa isot lihakset kasvaa.

Hymiöitä ainakin osaat käyttää.

Sitten vielä mielenkiinnosta tosta pituuskasvu jutusta. Mavea ja kyykkyä en oon vielä uskaltanu alottaa, mutta olen ajatellut kesän jälkeen niitäkin kokeilla. Mutta siis niin kuinkas paljon porukka on kasvanu armeijassa?paljo pituus ennen armeijaa ja jälkeen. Ja kuinka kauan punttia tehty ja millasta reeniä/ohjelmia tehty?

Olet kuitenkin jo 16, niin ala vaan tekemään kyykkyä ja mavea. Katot netistä/kirjoista oikean suoritustekniikan, ja jos ei aukea niin kysyt joltain kokeneelta körmyltä. Aika harva kasvaa enää pituutta armeijassa. Armeijan aikana kasvoin leveys, en pituussuunnassa:D

EDIT:
Palautus juomana käytän maltoo

ei ei ei....

"Hymiöitä ainakin osaat käyttää. " :D Juu tuota rekisteröidyin tänne just nii täytyhän sitä kokeilla. Eli jotain jauhoo mis on 92g sadasta protskua nii sellasta vedän treenin jälkeen. Ennen tuli käytettyä ihan palautusjuomaksi tarkoitettua, mutta se loppu... Yritän kuitenkin banaaneilla yms. ja tolla hiilihydraattipussil mikä mul on kans nii vähä palautumista avittaa.

Sitten vielä mielenkiinnosta tosta pituuskasvu jutusta:).
...
Mutta siis niin kuinkas paljon porukka on kasvanu armeijassa?

Tuo riippuu monesta tekijästä, meikäläisen pituus tuli täyteen jo 15-16 -vuotiaana, enkä ollut siihen päivään mennessä tehnyt treeniä kuin omalla kehon painolla (punnerrus, vatsa, leuat, jne.)

"Hymiöitä ainakin osaat käyttää. " :D Juu tuota rekisteröidyin tänne just nii täytyhän sitä kokeilla. Eli jotain jauhoo mis on 92g sadasta protskua nii sellasta vedän treenin jälkeen. Ennen tuli käytettyä ihan palautusjuomaksi tarkoitettua, mutta se loppu... Yritän kuitenkin banaaneilla yms. ja tolla hiilihydraattipussil mikä mul on kans nii vähä palautumista avittaa.
Ja noin pitkää tekstiä olis aika tylsää lukea ilman noita hymiöitä:)
Palkkarista sen verran, että suosittelen ostamaan heraa ja maltoa ja sekotat ne 1:1.
Ja tuolla sun ohjelmassa oli epäkkäät 3*40, mitä vittua?! Miks noin paljon toistoja? Ja mikä liike mahtaa olla kyseessä? Suosittelisin vähentämään toistot kahteentoista. Enkä kyllä ite ainakaan tekis missään liikkeessä pidempää kuin 15 toiston sarjaa, koska siitä pidemmät alkaa olla jo aerobisen puolella, eikä kasvata sitä lihasta kovin paljoa. Ja aloittelijoiden osiosta löytyy hyviä ohjelmia noista tärkeiksi merkityistä ketjuista.
Ja kyykyn ja maven voit aloittaa ihan hyvin, koska et tosta pidemmäksi varmaan enää kovin paljoa kasva kuitenkaan. Eikä ne välttämättä edes vaikuta pituuskasvuun, jos tekniikkä on oikea etkä tee mitään 3 toiston maksimisarjoja joka treenissä.

Back
Ylös Bottom