Ärsyttävät asiat liikenteessä

Oma ajo äsken autokoulun 2. vaiheessa. Ruuhkassa yrittää olla pysähtymättä ja käyttää moottorijarrua. Kiva vetää letkaa vittuuntuneita autoilijoita matelemalla 400 metrin päässä oleviin valoihin 20km/h. :wall:

Suomalaiset ei sitten osaa yhtään ajaa kiertoliittymissä. Sinne mennään vilkun kanssa, ikäänkuin kääntyisit oikealle, ja sitten poistutaan vilkkua näyttämättä. Pari kertaa olen meinannut ajaa alle kun joku täti on tullut kiertoliittymään juuri näyttämällä vilkkua oikealle, oon tietenkin hokannut että se varmaan jää heti siinä mun liittymässä pois ja mennyt sinne sekaan..
Esimerkiksi Hämeenlinnassa Punaportin liikenneympyrästä tuli Tieliikennelain tarkoittamassa mielessä liikenneympyrä ehkä noin 10 v sitten. Sitä ennen se oli ajosäännöiltään normaali risteys. Mikään ei siis fyysisesti muuttunut, sama ympyrä se on ollut koko ajan, mutta ennen siinä ajettiin kuin kaksikaistaisten normaalien teiden risteyksessä. Väistämisvelvollisuudet siis täsmälleen päinvastoin kuin liikenneympyrässä ja vilkkua piti käyttää vain käännyttäessä ryhmittäytymisen merkiksi. Suoraan ajettaessa ei siis vilkutettu mitään. En tiedä tunteeko Tieliikennelaki tällaisia risteyksiä nykyään lainkaan, mutta olisikohan noita kutsuttu kiertoristeyksiksi ainakin aiemmin.

Nyt vituttaa taas moni asia.
Ekana nämä yleensä keski-ikäiset kuskit jotka yksinkertaisesti ei osaa ainakaan mun mielestä sitä autoa pitää tavoitenopeudessa. Esim. 60km/h alueella, vihreät vaihtuu 2s pikkuhiljaa se auto ryömii eteenpäin. 50m ja hei me mennään jo 30km/h. Tuosta sitten seuraavien satojen metrien aikana 60km/h ja lopuksi vedetään jotain 75km/h kun kerta vauhtiin päästiin. Jos taas edessä pian toiset valot niin tulos on että siitä 40-50km/h vauhdista onkin hyvä ruveta hidastelemaan jo todella kaukaa. Järkevää ja ymmärrettävää jos takana ei ole autoletkaa, mutta yleensä siellä on se just tuon takia kun ei ole pelisilmää.

Kaikki vilkkuvammaiset, tosi mukava odotella perässä että mitä se nyt jarruttelee kun vilkkuunhan EI voi koskea kuin max samalla sekunnilla kun kääntyy.

Sitten nämä jotka on niin ylivarovaisia heti kun tiet on lumessa. Vedetään nopeusrajoitus -20km/h vaikka on ihan normi talvikeli. Tämä siis tässä silloin kun lunta vielä oli, nythän tuolla on oikeastikin aamuisin pirun liukasta.

Taas nämä tyypit joilla ei ole pelisilmää, olen tankkauspisteellä ja yks auto odottaa viereiselle paikalle vuoroaan siinä. Viereen puskee joku mummomafia tukkien sen poistumisväylän kokonaan.

Sitten kun esim Oulussa lähdetään limingantullin prismasta, siis sieltä gigantin päädystä. Siinä on 4-5 maissa yleensä jonoa parkkipaikalta poistuessa niin aina joku älypää sieltä jonon perältä lähteekin kiertämään sivulta että sais tungettua itsensä johonki väliin. Ikinä anna noille "pelimiehille" tilaa, niillä on yhtä kauan lupa odottaa kuin muillakin.

kaikki baskeripää idiootit, jotka ajavat aina 20km/h alinopeutta... Sekä hitaasti valoista/risteyksistä lähtevät.

Myös ne, jotka eivät välitä kolmiosta tai stop-merkistä vaan änkeevät eteen esim. parkkipaikoilta poistuessa. PRKL...

Kaikki ajaa päin kettua, paitsi minä.

Oma ajo äsken autokoulun 2. vaiheessa. Ruuhkassa yrittää olla pysähtymättä ja käyttää moottorijarrua. Kiva vetää letkaa vittuuntuneita autoilijoita matelemalla 400 metrin päässä oleviin valoihin 20km/h. :wall:

Muistan hyvin oman 2.vaiheen. Autokoulun opettajan mielestä bensankulutus oli tärkein asia autoilussa, esim. turvallisuus jää sen taakse. Korotettuihin suojateihin ei saanu hiljentää yhtään ja jos jostain syystä sattui vahingossa vauhti tippumaan alle nopeusraroituksien niin sitä ei saanut enää nostaa takaisin vaan piti ajaa sit sitä vauhtia:D Sit se melkein suuttu mulle kun ajeltiin jossain syrjemmässä ja hiljensin yhdessä kohtaa vähän vauhtia kun katsoin ensin että olisi tullut risteys mutta se olikin vain joku pyörätie tjs. en muista tarkalleen enää...

Mitä väliä sillä on miten 2. vaiheessa ajelee. Ei ne sitä korttia pois ota. Itse ajelin omaan kuluttavaan tapaan ja kun opettaja huomautti sanoin, että näin ajelen bensan kulutus ei tällä hetkellä kiinnosta. Kerroin myös, että osaan ajaa taloudellisesti mutta en viitsi. Nykyisillä bensan hinnoilla tulee kyllä vähän kateltua miten sitä ajelee.

kaahaavat amisviikset, ylivarovaiset mummot ja papat, ihmiset jotka ei käytä vilkkua ja muutenkin itsekkäät ihmiset jotka eivät välitä mistään mitään liikenteessä

Semmoset ihmiset jotka ei viitti antaa tilaa, vaikka multa loppuu kaista ja vilkku on ollu päällä viimeset kymmen sekuntia. Silti ei voi nostaa sitä jalkaa kaasulta iiiiiihan vaan sen verran, että saisin sen auton mahutettua siihen väliin. Kyse ei ollu kuitenkaan kun muutamasta kymmenestä sentistä...

Sinä pappa tänään sillä sinisellä pakulla Tammistossa :haart:

Semmoset ihmiset jotka ei viitti antaa tilaa, vaikka multa loppuu kaista ja vilkku on ollu päällä viimeset kymmen sekuntia. Silti ei voi nostaa sitä jalkaa kaasulta iiiiiihan vaan sen verran, että saisin sen auton mahutettua siihen väliin. Kyse ei ollu kuitenkaan kun muutamasta kymmenestä sentistä...

Vilkuttamalla pääsee ainakin meikäläisen eteen, ei koskaan ole niin kiire etteikö muutamaa sekuntia voisi uhrata. Ilman vilkkua saa ajaa kaistan loputtua vaikka sinne pellolle minun puolestani, en väistä periaatteen vuoksi.

Kanssa-autoilijoille hyvät uudet vuodet, koittakaa kestää minua ensi vuonnakin. :haart:

No, täytyy myöntää, että vetäsin sit kuitenkin eteen :nolo: ...mut sillai siististi, että ukkeli ymmärsi antaa tilaa.

Seuraavissa liikennevaloissa, kun ryhmityin vasemmalle kääntyvien kaistalle odottamaan vihreitä, pappa jatko suoraan, mutta pysähty risteysalueelle huitomaan jotain ikkunasta.

:piis:

Eniten vituttaa perässä roikuvat. Ohi voi mennä jos ajaa kovempaa. Tosin on muutakin mutta lähinnä nyt maantieajoa tulee ajettua. Menkää ihmiset ohi jos ajatte kovempaa PErkele

^^ Joku porukkahan suunnitteli jotain ehdotusta että tehtäisiin ihan liikennemerkki liittymiin joissa olisi pakollinen "vetoketju"-systeemi kaistalle tuloon.

Itse annan yleensä aina kaistanvaihtajille tilaa.
Poikkeuksena on kuitenkin täällä muutamassa paikassa ruuhkassa ohittelijat, kun luulevat voittavansa kaistaa hetkeksi vaihtamalla säästävänsä paljonkin aikaa. Sitten ne koittaa puskea suoraan alle takaisin jonoon kun kaista alkaa erkaneta kiertotielle. Minun puolesta tervemenoa, moisille en anna ikinä tilaa vaikka kuinka vilkuttaisi.

Mitä jos kolmannella jarrutuskerralla olisit rekkakuski oikeasti joutunut itsekin lukkojarrutuksen tekemään (onnettomuus tai muu vastaava äkkipysähdyksen syy) niin siinä olisivat sitten porukalla poliisien kanssa ihmetelly että mites nyt näin kävi. Poliisit istuu yhdistelmävaunussa :wtf::hyvä::hyvä: Mielestäni rekkakuski teki oikein, joku raja tietysti.

Mitä jos kolmannella jarrutuskerralla olisit rekkakuski oikeasti joutunut itsekin lukkojarrutuksen tekemään (onnettomuus tai muu vastaava äkkipysähdyksen syy) niin siinä olisivat sitten porukalla poliisien kanssa ihmetelly että mites nyt näin kävi. Poliisit istuu yhdistelmävaunussa :wtf::hyvä::hyvä: Mielestäni rekkakuski teki oikein, joku raja tietysti.

Tarpeeton liikenteen vaarantaminen ja häiritseminen jarruttelemalla on vähän eri asia kuin liikenne-esteen takia pysähtyminen tai hidastaminen. Liikenteen häiritseminen jarruttamalla on tahallista toimintaa jolloin toimijan tulee ymmärtää aiheuttavansa tilanteita joissa vaara voi konkretisoitua.

Että ihan oikein, kortti pois vaan jos ei pää kestä liikennettä.

Tarpeeton liikenteen vaarantaminen ja häiritseminen jarruttelemalla on vähän eri asia kuin liikenne-esteen takia pysähtyminen tai hidastaminen. Liikenteen häiritseminen jarruttamalla on tahallista toimintaa jolloin toimijan tulee ymmärtää aiheuttavansa tilanteita joissa vaara voi konkretisoitua.

Että ihan oikein, kortti pois vaan jos ei pää kestä liikennettä.
Aivan, mutta entäs jos sielä olisi ollut jokin syy minkä takia rekkakuski joutuis tekemään lukkojarrutuksen. Se jälkeenhän kaikki perässäroikkujat + poliisi olisi ollut siellä pinessä kasassa autot rytyssä!
Ketäs sitten olis syytetty? :rolleyes:

Back
Ylös Bottom