No mun mielestä jos rupee partitioiden kanssa pelleilemään niin silloin on oltava varmuuskopiot. Jos data on yhdessä paikassa, niin sitä ei ole olemassakaan :nerd: Noita ~500Gt ulkoisia levyjä saa suhteellisen edukkaasti nykyään. Suosittelen.
No mun mielestä ohjelman jolla partitioita käsitellään pitäisi olla niin pomminvarma, että vain oma kämmi voi tiedot tuhota. Ei ole vaikeaa. Pistetään vain partitioreunat talteen ja tarvittaessa palautetaan. Pelkkä partition-tablen muokkaaminen kun ei tietoja tuhoa.
Ja onhan mulla noita ulkoisia levyjä, mutta niille menee aina ennen pitkää hyötydataa varmuuskopioiden päälle, kun varsinainen kovalevytila loppuu. Tuntuu että kovalevy, joka on tuollainen mukava random-access media, on hukkakäytössä jos siellä pidetään dataa joka on jo jossain muualla.
Pitäisi olla joku DLT/LTO nauha-asema, että saisin jatkuvasti siirtää dataa talteen vaikka 200 gigan nauhoille ja nauhat sitten kaappiin piiloon. Mutta nuokin asemat maksavat pari tonnia kipale. Nauhat olisivatkin sitten halvempia kuin kovalevyt.
Tuossa tuo xfs_repair vielä ruksuttaa, mutta taitaa olla toivotonta. Voi perse.