Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

kokeilin maustaa fun lightilla, mutta ei saa menemään sitä alas.Eihän siinä edes ole protskua, kuin muistaakseni jotain 14g.Tonnikalassa ja raejuustossa on enempi.Miks siis kaikki suosittelee tuota rahkaa?
Yhdessä purkissa Ehrmannin maitorahkaa on noin 25g protskua. Jossain valion yms vielä enemmän. Rahka on halpaa ja helppo syödä, varsinkin Ehrmann löysemmästä koostumuksestaan johtuen, koska se on periaatteessa jogurttirahka. Siihen ei myöskään kovin helposti kyllästy, koska noita funlightejäkin on niin monia eri makuja, että saa hyvin vaihtelua vaihtamalla välillä makua.

Tarkoittaako mainitsemasi ''turvallinen ottaa'' että voi syödä vaikka vuosien ajan säännöllisesti niitä ilman mitään haittoja? Äiti mainitsi, että tarkoitus on lähinnä vaan sairauksiin/niistä toipumiseen.Omegoitakin siis voin syödä vaikka 5v putkeen päivittäin?

Niin ja mitä vitamiini valmisteita suosittelette ''kehonrakentajalle''

Kyllä mä väittäisin että nuo on ihan turvallisia, vaikka söisi niitä koko loppuelämän (eiköhän näin tee todella moni täälläkin ja vaikka tämä ei olisikaan 100%:sti totta, joka tapauksessa en pelkäisi ainakaan omega3-rasvahappoja, sillä ne ovat vain tarpeellisia ihmiskeholle). Omegoista kannattaa valita sellainen merkki, jossa ei ole lisättynä (rasvaliukoista) A-, E- ja D-vitamiinia, jos niitä syö usean päivässä ja kaiken lisäksi käyttää monivitamiinia, jossa niitä on jo valmiiksi.

Lisäravinnekaupoista saat varmasti tietoa sopivista vitamiinivalmisteista ja pakkotoiston kaupassakin taitaa olla niitä myynnissä. Mieluummin siis ostaa vitamiinit lisäravinnekaupoista (ja katsoo tietenkin sisällysluettelosta pitoisuudet) kuin tavan marketista, jossa pääsääntöisesti tablettien vitamiinipitoisuudet ovat turhan alhaiset.

Omegoista kannattaa valita sellainen merkki, jossa ei ole lisättynä (rasvaliukoista) A-, E- ja D-vitamiinia, jos niitä syö usean päivässä ja kaiken lisäksi käyttää monivitamiinia, jossa niitä on jo valmiiksi.
Löytyykö omegoita ylipäätään ilman E-vitamiinia? Itse otan omegani ennemmin pullosta kuin kapseleina ja niissä ainakin näyttäisi olevan tuo E aina mukana härskiintymisen estäjänä.

Juttelin myös apteekissa farmaseutin kanssa tuosta E-vitamiinista. Itse otan 20-25 g Möllerin omegaa päivässä (40-50 mg E-vitamiinia) ja lisävitamiinit joissa E-vitamiinia on myös, mutta siitä huolimatta ei mitään ongelmaa kuulemma ole. Vaikka saantisuositus on jotain 15 mg/päivä, niin se on tosiaan se minimi. NIH asettaa maksimirajat gramman paikkeille per päivä.

Löytyykö omegoita ylipäätään ilman E-vitamiinia? Itse otan omegani ennemmin pullosta kuin kapseleina ja niissä ainakin näyttäisi olevan tuo E aina mukana härskiintymisen estäjänä.

Juttelin myös apteekissa farmaseutin kanssa tuosta E-vitamiinista. Itse otan 20-25 g Möllerin omegaa päivässä (40-50 mg E-vitamiinia) ja lisävitamiinit joissa E-vitamiinia on myös, mutta siitä huolimatta ei mitään ongelmaa kuulemma ole. Vaikka saantisuositus on jotain 15 mg/päivä, niin se on tosiaan se minimi. NIH asettaa maksimirajat gramman paikkeille.

En nyt ihan päätäni pistäisi tästä pantille, mutta Möllerin perus omega-merkki on mielestäni ainakin sellainen, johon ei ole lisätty mitään vitamiineja. Parempihan se varmasti on niin, että ei ota kaikkia omegoita tableteista, vaan mieluummin useasta eri lähteestä. Olen kuitenkin ollut aina siinä käsityksessä, että itse aine on ihan samaa niin perus-omegoissa kuin öljymuodossakin. Öljy tulee halvemmaksi, mutta on taas ainakin omasta mielestäni ei-niin-miellyttävää käyttää kuin kapselit.

Tuo E-vitamiinijuttu olikin mulle ihan uutta. Jos maksimiraja tosiaan on noin korkealla, niin silloin useimpien ei tosiaan tarvitsikaan alkaa välttää runsaastikin E-vitamiinia sisältäviä tuotteita.

En nyt ihan päätäni pistäisi tästä pantille, mutta Möllerin perus omega-merkki on mielestäni ainakin sellainen, johon ei ole lisätty mitään vitamiineja.

Huomasin tuossa äsken, että tuo mun teksti oli varmaan vähän harhaanjohtava. Oletin, siis että juuri noissa pullo Möllereissä on sitä E-vitamiinia lisättynä ja että kapseleissa sitä ei ehkä ole.

Tuolla apteekkireissulla kyselin nimeomaan noita öljyjä ilman E-vitamiinia ja farmaseutti sanoi, ettei niitä taida olla, kun tuo E-vitamiini lisätään härskiintymisen estämiseksi. Eli tarjolla oli jotain tuunattuja öljyjä, joissa oli kaikenlaisia D- ja E-vitamiineja enemmänkin ja sitten oli tuo malli, jossa oli vain pieni määrä E-vitamiinia säilytysaineena.

Öljy tulee halvemmaksi, mutta on taas ehkä joistakin ei-niin-miellyttävää käyttää.

Joo, se on halvempaa ja lisäksi se tuottaa ainakin mulla vähemmän niitä kalaröyhtäisyjä kuin kapselit.

Tuo E-vitamiinijuttu olikin mulle ihan uutta. Jos maksimiraja tosiaan on noin korkealla

Farmaseutti oli tosiaan sitä mieltä, että ihan turha seurata tuota E-vitamiinimäärää öljyn kanssa ja tuo NIHin antama yläraja näyttää tukevan tätä.

Upii: Olen nykyään taipuvainen uskomaan, että ihminen tottuu mihin vaan paitsi jääpuikkoon persuksissa... ja sekin sulaa pois. Näin siksi että aikanani kun ekaa Ehrmannia ja halpaa heraa maistelin, ajattelin että tsiisus nuo pakkislaiset on latvakakkosia, ei tätä kuraa syö kukaan!!! No, nykyään Ehrmann ON hyvää ja hera.. no, onhan se edelleen kuraa mutta o´light mansikka-suklaa tekee ihmeitä:rock:

Pikkuisen kun näitäkin sivuja katselee, löytää yhden jos toisenkin konstin, jolla taikoo kurasta gourmettia. Mutta tietty jos ei tipu niin ei väkisin kannata pukeltaa. Kaikesta ei voi pitää ja syömisenhän pitäisi olla tän koko punttitouhun iloinen bonusjuttu:)

Ei taida olla aivan normaalia, että herasta tulee huono olo joka kerta, kun sitä treenin jälkeen ottaa? Mitä asialle kannattaisi tehdä, hera vaihtaa johonkin muuhun, vai..?

Itselläkin tulee joskus palkkarin jälkeen lievä heikotus. Itse kyllä veikkaan, että tuo johtuu ennemminkin nopeasta verensokerin vaihtelusta. Vai...? Heraan sitä en kyllä ole vielä yhdistänyt sen enempää kuin mihinkään muuhunkaan.

Itselläkin tulee joskus palkkarin jälkeen lievä heikotus. Itse kyllä veikkaan, että tuo johtuu ennemminkin nopeasta verensokerin vaihtelusta. Vai...? Heraan sitä en kyllä ole vielä yhdistänyt sen enempää kuin mihinkään muuhunkaan.

Jep. Jos palkkari sisältää esim. maltoa, se nostaa verensokerin tappiin, mikä voi aiheuttaa huimausta tms. Jos kyse oli kuitenkin pelkästä herasta niin sit kyse ei ole kyllä verensokerin heittelystä.

heraproteiini-isolaattia käytettäessä salitreenin jälkeen 7 aikaan illalla, minkälaisia iltapaloja vedätte yleensä? ja pyrittekö aina syömään tunni sisään kunnon aterian treenauksesta? kertokaapas myös jotain hyviä rahkavinkkejä, jos aikaa haluatte tappaa ;)

heraproteiini-isolaattia käytettäessä salitreenin jälkeen 7 aikaan illalla, minkälaisia iltapaloja vedätte yleensä? ja pyrittekö aina syömään tunni sisään kunnon aterian treenauksesta? kertokaapas myös jotain hyviä rahkavinkkejä, jos aikaa haluatte tappaa ;)

Suosittelen melkein kunnon pöperön syömistä vielä tuon treenin jälkeen. Rahkan ite tykkään maustaa laittamalla vähän esim mansikka tai vanilja jogurttia sekaan. Se on sitä namia :kuola:

olis eka pieni muotoinen dietti tiedossa. paljon dietti hommista on kyllä tullu luettua, mutta semmosta kyselisin että teettekö paljon aerobista liikuntaa dietillä vai punttaatteko ihan normaalisti syöden vähän kevyemmin? ja mitä kannattaa erityisesti vältellä karkin ja vaalean leivän lisäksi?

olis eka pieni muotoinen dietti tiedossa. paljon dietti hommista on kyllä tullu luettua, mutta semmosta kyselisin että teettekö paljon aerobista liikuntaa dietillä vai punttaatteko ihan normaalisti syöden vähän kevyemmin? ja mitä kannattaa erityisesti vältellä karkin ja vaalean leivän lisäksi?

Itse olen dietannut sillä periaatteella, että treenitehoja en laske. Tällöin on palautumiselle tosin varattava hieman enemmän aikaa kuin massakaudella, energiavajeen aiheuttaman hitaamman palautumisen vuoksi.

Aerobinen on sitten siinä lisänä, 3 - 5 kertaa viikossa (punttia 3 krt/vko).

Itsellä tuo treenimäärä vaatii aika paljon ravintoa ja hiilareita, eli painonpudotus on hyvin hidasta (n. puoli kiloa viikossa). Ei parane lähteä hötkyilemään, jos mielii lihat säilyttää :)

Mitä oote mieltä mun ekasta bulkista:

Ikä.16
Pituus n.182
paino n.72
+500kcal = 2588kcal

aamu klo.7: ehrmann1purkki + maito2dl + kaurahiutale1dl + ananas1purkki.

päivä klo.12: koulusafkaa paljon + maito 2 lasia + (leipää)

hima klo.15: himasafka -----||-------

sali klo.17: banaani + palkkari(reco2 tai 1dl mass blast+0.5dl malto6)

välipala: ????

ilta klo.21: ehrmann + keitetty egg + ?????

Punttia vedän 2 jakosel= 2 ON 1 OFF

Kuitu ei sisällä käsittääkseni mitään ravintoainetta, jota ihminen pystyisi hyödyntämään. Sen sijaan kuitua tarvitaan pitämään paska jäykkänä ja suoli terveenä.

Eli kasvat kyllä ilmankin, mutta jottei valahtais löysät housuun niin muistahan purra sitä porkkanaakin. :D

Back
Ylös Bottom