Tuskin kukaan pitää 20v rahojaan määräaikaistalletuksissa tai korkopapereissa. Se on ennemminkin <5v säästämistä. Eikä tuollaisia rahoja ole mitään järkeä säästää eläkeikään asti ja muuten köyhäilisi minkä kerkeää. Esimerkkinä tälläisestä käy asunnon käsirahan säästäminen.
Öö, kuka on sanonut, että pitää alkaa köyhäilemään? Turhia kuluja voi karsia ilman köyhäilyäkin. Uuden auton sijaan voi ostaa vähän käytetyn, telkkaria ei ole pakko vaihtaa aina uusimpaan malliin, tietokonetta ostaessa on turha ostaa markkinoiden tehokkainta mallia jos sitä ei mihinkään tartte ja peruskoneellakin pärjää. Tässä muutama esimerkki, joka tuskin elämänlaatua heikentää, mutta josta vapautuu euroja vaikka sijoittamiseen.
Sinulla on tarkoitus pitää rahat pörssissä vaikka vaihtaisit kämppää?
Ja mulla on tosiaan tarkoitus pitää rahat pörssissä vaikka vaihtaisin kämppää. Pörssistä tulee positiivista kassavirtaa osinkojen muodossa. Niillä voi sitten lyhentää vaikka sitä lainaa, sijoittaa takaisin tai kuluttaa tai näiden yhdistelmä.
En ymmärrä miksi tässä on vain kaksi vaihtoehtoa. Osakkeet tai kuluttaminen. On niitä vaihtoehtoja muitakin.
No eipä ole tarkoitus olla tälleen sanoakkaan. Mutta pidempiaikaisia säästöjä en missään korkolapuissa pitäisi. Ja siitä vähän lisää kun lukee tätä viestiä eteenpäin....
No tuota. Mä luulen että edelleen on enemmän niitä ihmisiä joilla on puolen vuoden nettotulot käyttötilillään kuin niitä joilla on vastaava määrä osakkeita. Suomalaisista yli 80% ei kuitenkaan omista yhtään osaketta.
Niinpä. Ja turha ihmetellä miksi omistus valuu ulkomaille jos ei Suomalaiset itse halua omistaa yhtää osakkeita. Ja tietty jos omistaa ulkomaisia osakkeita, tulee ulkomaisten yhtiöiden tuotoista osa suomeen. Miksi kotitalous ei olisi tässä mukana kun esim. eläkeyhtiötkin ovat?
Itse näen metsän/maan parempana pitkäntähtäimen sijoituskohteena kuin pörssin.
No metsä vaatii hoitamista ja jos siihen ei halua ruveta, ei se metsä mikään rahasampo ole. Ja metsän ostaminenkin vaatii ammattitaitoa ja yhtälailla ajoitusta ja siinäkin voi tulla tappioita.
Mulle ainakin osakkeet on todella helppo ja sinällään vaivaton tapa hankkia positiivista kassavirtaa. Riskiä niissä toki on, mutta niin on kaikessa muussakin sijoittamisessa...paitti niissä koroissa jotka ei tuota mitään! Korot sopii hyvin vaikka siihen kämpän käsirahan säästämiseen tai muuhun lyhytaikaiseen josta jo mainittiin.
Mutta, mutta. Kertokaapa mulle miksi moni säästää johonkin eläkevakuutukseen, mutta samalla kritisoi osakesijoituksia. Osakkeissa nuokin rahat on jos meinaa mitään tuottoa saada ja välistä maksaa isot kulut pankille. Toki tuo on vielä vaivattomampaa kuin ostaa itse, eli sekin on jokaisen valinta, eikä siitä tässä enempää.
Mulla on aina lyhyempiäkin säästöprojekteja, nyt esim. säästellään parin vuoden päästä ulkomaanreissuun ja ne rahat menee korkorahastoon. Että miksi pitää aina valita säästäminen johonkin lyhyeen projektiin tai säästäminen vaikka sinne eläkepäiviin tai keski-iässä huolettomaan elämään ja turvaksi lapsille?