Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

No tällainen ehkä vähän tyhmäkin kysymys, elikkä onko väite totta vai täysin tarua...?
Väite: Treenatessa tiettyä lihasryhmää sen päällä oleva rasva palaa.

Olen lukenut niin usein, kuinka lihan näkyviin saaminen edellyttää aerobista liikuntaa punttitreenin lisäksi. Siis jos on suuri rasvaprosentti. Itselläni se on hieman turhan suuri, ainakin sitä peili kertoo.

Mutta kuitenkinhan treenaaminen ns. kiinteyttää (lihas kasvaa alla tietysti). Mutta vaikuttaako se päällä olevaan rasvaan millään lailla? Ainakin tänä vuonna on kämmenselän suonet tulleet paljon enemmän esille, kun olen treenannut. Alavatsaan taas varastoituu kaikki syömäni (ja juomani) "paska", joten sinne on lähes mahdoton saada palat näkyviin mulla. Toisaalta en voi olla niinkään varma, koska aika vasta opin tekemään vatsoja jokseenkin järkevästi.

Eli palaako se rasva nyt siinä treenatessa ollenkaan päältä? Taitaa olla harhaluuloa, että se siitä johonkin lähtisi kyseistä kohtaa harjoitettaessa?

Ei rasvaa pysty täsmäpolttamaan. Eri ihmisillä sitä tuppaa kertymään hieman eri paikkoihin enemmän. Esim. naisilla ihonalaiseen rasvakudokseen eri puolille kehoa, miehillä taas vyötärönseudulle ja vatsaonteloon.

Onko laktoosi aina peräisin hiilihydraateista? Joka tuotteesta mistä olen laktoosin määrän löytänyt, on tietoihin merkitty hiilihydraattien määrä ja laktoosin osuus siitä. Esim. UFS Whey

Ravintosisältö per 100 g (maustamaton):

* 1645 kJ / 390 kcal energiaa
* 5 g hiilihydraatteja, josta laktoosia 5 g
* 78 g proteiinia
* 7 g rasvaa

Olen nimittäin pitkään syönyt vähälaktoosista ingmanin 0,3% raejuustoa (epäillyn intoleranssin takia), laktoosia alle 1. Mietin kuitenkin, että halvemmaksi tulisi ostaa jotain normaalia raejuustoa. Esim. valion 2% raejuustossa on hiilihydraatteja 2,5g/100g. Onko tuo siis kaikkia laktoosia? Vai voiko sitä olla vielä enemmänkin?

Tästä luin vähän muttei käyny oikeen selväks että tuleeko sitä nyt liikaa vai ei ja onko vaarallista.. Jos tää nyt on huono homma niin osaatko suositella mikä on halvinta omega-3 johon ei oo lisätty vitamiineja?

Täältä löytyy hyvä vertailu eri omega-valmisteista. Jutun lopussa on linkki taulukkoon, jossa on laskettu tuotteiden hinta suhteessa niiden sisältämää EPAn tai omegan3:n kokonaismäärään. Tämä antaa vertailukohdan tuotteen TODELLISELLE hinnalle, sillä homma on ihan sama kuin ostaisit kympillä kilon prodejauhoa jossa on 90% proteiinia, sen sijaan että että saisit "hyvään hintaan" 1,50€/kilo jauhoa jossa on proteiinia vain 10%. Jälkimmäisessä häviät vaikka lähtöhinta on edullisempi. Tuosta taulukosta voi huomata, että edullisimpien joukossa on hyvin laadukkaita tuotteita (mm. myrkkyjäämät puhdistettu pois), joihin rahansa kannattaa sijoittaa niiden kaikkein halvimpien sijaan.

Onko laktoosi aina peräisin hiilihydraateista? Joka tuotteesta mistä olen laktoosin määrän löytänyt, on tietoihin merkitty hiilihydraattien määrä ja laktoosin osuus siitä. Esim. UFS Whey

Ravintosisältö per 100 g (maustamaton):

* 1645 kJ / 390 kcal energiaa
* 5 g hiilihydraatteja, josta laktoosia 5 g
* 78 g proteiinia
* 7 g rasvaa

Olen nimittäin pitkään syönyt vähälaktoosista ingmanin 0,3% raejuustoa (epäillyn intoleranssin takia), laktoosia alle 1. Mietin kuitenkin, että halvemmaksi tulisi ostaa jotain normaalia raejuustoa. Esim. valion 2% raejuustossa on hiilihydraatteja 2,5g/100g. Onko tuo siis kaikkia laktoosia? Vai voiko sitä olla vielä enemmänkin?

Laktoosi on sokeria eli hiilihydraattia. http://fi.wikipedia.org/wiki/Laktoosi

Ingmanin 0,3% raejuusto ja "normaali" ingmanin raejuusto 2% ovat samanhintaisia. Valion raejuusto on kalliimpaa kuin ingman. Joten en usko että suuriin säästöihin pääset vaihtamalla johonkin muuhun raejuustoon kuin tuo ingman 0,3%. Itse syön samaa tavaraa sen takia että se on halvimmasta päästä.

Ingmanin 0,3% raejuusto ja "normaali" ingmanin raejuusto 2% ovat samanhintaisia. Valion raejuusto on kalliimpaa kuin ingman. Joten en usko että suuriin säästöihin pääset vaihtamalla johonkin muuhun raejuustoon kuin tuo ingman 0,3%. Itse syön samaa tavaraa sen takia että se on halvimmasta päästä.

Lidlin Milbona raejuusto halvinta. Ingman nostanut hintoja! Milbonalla tulee huomenna tarjoukseenki raejuustot.

jos on tosi nopea aineen vaihdunta ei liho niin nopeasti?

Näin on näppylät...mutta siinä on yks hyvä puoli...saa syyä niin maan penteleesti

lisättäköön vielä aineenvaihdunnan ripeyttämiseksi, säännölinen ruokailurytmi ja liikunta(olkoot vaikka kuviokellunta) tai muu joka nostaa sykettä, nopeuttaa mokomaa

Huomasin tosiaan kaupassa käydessäni, että tuo ingman on halvimmasta päästä. Ei ole siis mennyt vuoden saatossa rahaa "hukkaan". Maitorahkat ovat kuitenkin tuotteita, joissa voisin säästää pitkän sentin. Halvin vähälaktoosinen maitorahka = 0,99€. Ehrmann = 0,55€. Ja maitorahkaa menee pari purkkia päivässä.

kuinka nopeasti voi saada erittäin nopean aineenvaihdunnan?
Ja millä konsteilla?

Edelläm. piristeillä voit hetkellisesti nopeuttaa aineenvaihduntaa, varsinkin tuo veden riittävä jokapäiväinen nauttiminen on tärkeää. Kahvia jos rupeat enemmän vetelemään niin suosittelisin lämpimästi ottamaan kupposet aamusella ja aterioiden jälkeen.
Säännöllinen liikunta on myös hyvin tärkeää. Ja kuten moneen kertaan täälläkin mainittu, dieetillä elimistö menee helposti tukkoon kun ei saa tarpeeksi polttoainetta ja tällöin siirrytään säästöliekille, mikä taas _hidastaa_ aineenvaihduntaa. Tämän takia cheattipäivät ovat joillekin toimiva ratkaisu jolla saadaan mahdollisesti painonputoaminen vielä onnistumaan sen jämähdettyä. Itselle geenit suoneet nopean aineenvaihdunnan (pro vai con :jahas:) ja kyllä sen huomaa kun viikon riutumisen jälkeen heittää vähän reilummin safkaa naamaan niin alkaa kunnolla hiki valumaan ja voimat palaamaan. Sitten vaatiikin taas itsekuria pitää rotia kun vatsa haluaisi niin kovasti jatkaa samaan malliin. Unesta vielä sen verran, että kannattaa myös pitää yllä säännöllistä unirytmiä ja pitää huoli että saat tarpeeksi unta.

Tuli maitorahkasta mieleen sellanen kysymys, että eikö rahkassa muka ole muita vitamiineja/kivennäisaineita kuin kalsiumia? Tuoteselosteen mukaan ei. Maidosta kuitenkin löytyy kalsiumin lisäksi D-, B2- ja B12-vitamiineja..

Se on muuten harhaluulo että maidosta saa kalsiumia. Tai saa jos maito on rasvaista (punaista). Maidon rasva auttaa sitä kalsiumia imeytymään. Hyviä kalsiumin lähteitä ovat kovat juustot, rahka ja raejuusto. Suomalaisethan juo tunnetusti paljon maitoa mutta silti osteoporoosia esiintyy huolestuttavan paljon...

Jep, ja osteoporoosia Suomessa saattaa selittää myös kalsiumin ylimainostus ja D-vitamiinin alimainostus. D-vitamiinihan on välttämätöntä kalsiumin imeytymiseksi. Itse uskon vielä ennen kaikkea puhtaasta ravinnosta tuleviin vitamiineihin ja kivennäisaineisiin, eli toisin sanoen D-vitamiinitablu ei vastaa mielestäni esimerkiksi kalaa. Vielä ravinnosta ei tiedetä niin paljon, että voitaisiin yhden eristetyn aineen sanoa olevan ainoa vaikuttaja: siksi C-vitamiini valmisteina ei ole niin tehokas kuin kasviksista ja hedelmistä ja marjoista saatu C.

Jep, ja osteoporoosia Suomessa saattaa selittää myös kalsiumin ylimainostus ja D-vitamiinin alimainostus. D-vitamiinihan on välttämätöntä kalsiumin imeytymiseksi. Itse uskon vielä ennen kaikkea puhtaasta ravinnosta tuleviin vitamiineihin ja kivennäisaineisiin, eli toisin sanoen D-vitamiinitablu ei vastaa mielestäni esimerkiksi kalaa. Vielä ravinnosta ei tiedetä niin paljon, että voitaisiin yhden eristetyn aineen sanoa olevan ainoa vaikuttaja: siksi C-vitamiini valmisteina ei ole niin tehokas kuin kasviksista ja hedelmistä ja marjoista saatu C.

Hyvä, olet ihan oikeilla jäljillä. :) D-vitamiini on tosiaan tärkeää sen kalsiumin imeytymiselle. Paras D-vitamiinin lähde on aito kalanMAKSAöljy. Kalaakin kannattaa toki syödä paljon. Ravinnosta saatavat vitamiinit ovat luonnollisia ja siksi imeytyvät paremmin. Tuoreista kasviksista, hedelmistä ja marjoista tulee myös paljon bioflavonoideja sekä antioxidantteja, mitä ei läheskään kaikissa pillereissä vielä ole. ;) Yleensä C-vitamiinia myydään askorbiinihappona mikä ei ole läheskään yhtä hyvä kuin luonnollinen C-vitamiini.

Back
Ylös Bottom