Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Nidown, tuon ikäsen on turvallisinta harjoitella vain rintaa ja hauista.

Ei niissä ole juuri turvallisuusriskejä, kun on tekniikka oikein.

Eli siis punnerruspenkki mökiltä kotiin ja kaupasta tuo hauispenkki. Eiköhän niillä alkuun pääse..

Suosittelen ihan salikortin hankkimista tai treenaamista kunnan/koulun ilmaisella salilla. Treenaamisen tulee olla monipuolista, ei pelkkää rintaa ja haukkaa!11 Toivon että Penskan viesti oli kirjoitettu sarkastisesti..

Suosittelen heti alkuun lukemaan täältä aloittelijoiden osiosta huolellisesti muun muassa tämän ketjun sekä tämän ketjun. Edellämainituista ketjuista valitset jonkun 1-2 jakoisen treeniohjelman ja alat sitten sitä noudattamaan. Voit vaikka kysyä sitten esim. liikkeiden suoritustekniikasta tai toisto/sarjamääristä ym.

Lisäksi sanastoa aloittelijoille kannattaa lukaista läpi niin ei jää niin moni juttu askarruttamaan. :)

mitästeen kun tällä hetkellämenossa arnoldin kultainen kuusikko mutta musta tuntuu että 3 kertaa viikossa on liian vähän?
lisäänkö vaan yksinkertaisesti 1. treenipäivän lisää?

mitästeen kun tällä hetkellämenossa arnoldin kultainen kuusikko mutta musta tuntuu että 3 kertaa viikossa on liian vähän?
lisäänkö vaan yksinkertaisesti 1. treenipäivän lisää?

Jos siltä tuntuu, mutta jos tavoitteena on lihaksen kasvatus, niin max. kolme päivää viikossa. Lihas tarvitsee myös aikaa palautumiseen, ja koko kropan treeneissä tähän pitäisikin juuri kiinnittää huomiota. Jokainen pystyy treenaamaan vaikka kuusi kertaa koko kropan läpi, mutta tällöin ei anneta lihakselle aikaa palautua.

ai meinasit että kolmella treenillä viikossa lihas kasvaa nopeammin kuin vaikka neljällä?

Jos treenaat koko kroppaa kerralla ilman priorisointia mitään lihasta kohden, niin kyllä.

Jos taas treenaat yhden lihaksen kerralla niin voit treenata vaikka kuusi kertaa viikossa, ja kehityt huomattavasti nopeammin kuin kolme kertaa viikossa treenillä.

ai meinasit että kolmella treenillä viikossa lihas kasvaa nopeammin kuin vaikka neljällä?

Ei se lihaskasvu ole kiinni siitä kuinka monta kertaa viikossa sä siellä salilla käyt. Laatu korvaa määrän. Eli kannattaa vähän kattoa mitä siellä salilla tekee. Ei ne lihat tietenkään kasva vaikka kävisit 7 päivää viikossa salilla lukemassa seiskan. Jos nykyinen 1-jakonen mitä teet 3 kertaa viikossa tuntuu liian helpolta niin voit kokeilla lisätä vaikka volyymia eli sarjamäärää tai intensiteettiä eli sarjapainoja, vaikka sarjapituudet hieman lyhenisivätkin.

Noille fastin sivuille ei mun tietääkseni saa enää linkittää täällä... mutta siis ainakin omien kokemuksieni mukaan lihaskasvua ajatellen toistot alueelta 4-15 on toiminut ihan hyvin. Kannattaa vaihdella noita toistomääriä ettei tule aina samanlaista rasitusta lihaksille.

Olen nyt treenannut tasapaksusti yli vuoden ja olen erikoistekniikoita hakemassa.
Mitkä ovat sellaisia erikoistekniikoita, joita ilman muuta kannattaa
kokeilla? Entä kuinka usein, säännöllisesti joka toisella treenillä vai kerran kuukaudessa?

Esim. Pudotussarjat ja tupla-tripla-sarjat ovat sellaisia, jotka kiinostaisivat.
Treenaan kaksijakoisella (jalat/kädet ja rinta/selkä/olkapäät -jaolla), jos se nyt mitään auttaa.
Kiitos etukäteen!

Elikkäs ois taas ohjelman vaihto edessä!
2 jakoisen teen mutta... mitkä lihasryhmät teen yhtäaikaa?
Hauis,rinta,olkapäät,jalat,ojentajat ja selkä??

karimos: Ei kaksijakoiseen IMO kauheasti kannata ympätä erikoistekniikoita, (hermoston) palautuminen voi takuta.
DVD4410: Itse suosin rinta, selkä, olkapäät, vatsa & jalat, kädet-jakoa. Vetävät&työntävät olen myös todennut hyväksi.

Tuli semmonen mielee, et kun tekee maven ilman vyötä ni mitä siitä hyötyy? Kehittääkö se paremmin esim selkää, jos teen ilman vyötä? Kun oon tässä miettiny et otanko vyön käyttöön vai teenkö ilman vyötä, mutta jos hyötyy enemmän, ku tekee ilman vyötä ni sit jatkan ilman tekemistä.

Vyö antaa tukea keskivartalolle, jolloin sun ei tartte itse sillä keskivartalolla tehdä niin suurta työtä maastavedossa (kuten myös kyykyssä).
Kovilla kuormilla tehdessä kannattaa silti pitää vyötä, josset ole aivan varma tekniikasta, eipähän tule selkään vikoja niin helposti, kun se vyö tukee.

Back
Ylös Bottom