[nelo];1597583 sanoi:Huh, nyt pyörii päässä, kun tuli luettua noin kolmasosa tästä ketjusta putkeen sanatarkasti ja pilkulleen, huomenna jatketaan opiskelua.
Olen itse tässä alkanut kiinnostua sijoittamisesta kun ei huvittaisi niitä rahoja tililläkään lepuuttaa. Elämäntilanteesta sen verran, että opiskelut on alkamassa eli hirveästi ei ole varaa kuukausittain sysätä rahaa sivuun, realistinen summa voisi olla 50€/kk. Ensimmäinen kysymys kuuluukin, kannattaako lähteä näin pienellä summalla liikenteeseen (toisin sanoen onko siitä mitään hyötyä, vai pitääkö olla isompi summa, että sitä tuottoakin tulisi ennen kuin liikun rollaattorilla)? Aikatauluksi olen miettinyt 10+v.
Alkupääomaa olisi n. 3000-4000€ heti käytettävissä, tosin tällä hetkellä ei ole säännöllisiä tuloja (asiaan haetaan kuumeisesti korjausta). Edellämainitusta syystä johtuen ajattelin tosissani aloitella sijoittamista vasta, kun olen taas palkansaaja (toinen vaihtoehto olisi aloittaa pienemmillä könttäsummilla tuosta alkupääomasta ja jäljellejääneitä helyjä sitten kuukausittain, kunnes tulee taas palkkaa).
Mitä olen tähän mennessä oppinut, on hajauttaminen eri tavoilla ja että kannattanee sijoittaa osakerahastoihin, jos haluaa enempi tuottoa? Olen valmis jonkinlaista riskiä ottamaan, mutta raja silläkin on, ottaen elämäntilanteeni huomioon. Otetaan vastaan myös muita hyviä ideoita tuottoisaan säästämiseen/sijoittamiseen! En ole hirveästi alaa seuraillut, mutta kipinä on syttynyt.
Että tällainen tapaus. Vinkkejä, risuja, hyviä linkkejä aloittelijalle (termien selityksiä eniten kaipaisin, ettei ihan sikaa säkissä tule ostettua), banaania? Ehkä tärkein kysymys loppuun: kannattaako minun tässä elämäntilanteessa harkita edes sijoittamista?
Toi 50€ kuussa sivuun on ihan hyvä summa. Korkoa korolle tekijän ansiosta se on aika iso summa parin kymmenen vuoden päästä. Toi 50€ on semmonen summa, mikä ei useimmilla vaikuta juurikaan kulutukseen, sillä sen voi aina jostian riipaista. Elämäntilanteesta vaikea sanoa mitään muuta kuin että säästäminen kannattaa aina. Tuntuu mukavammalta kun 10k€:n opintolainan sijaan tilillä makaa pari donaa. Opiskelijana kannattaa kytätä hieman pidempiaikaisia sijoituskohteita, koska sijoitustulot vaikuttavat opintotuen myöntämiseen.
Jos aiot tuon alkupääoman sijoittaa kokonaan, niin ottaisin mukaan aikahajautusta, kun pörssin tulevaisuudesta ei ole tietoa. Kannattaa miettiä, onko nyt jo liian myöhäistä sijoittaa osakemarkkinoille.