Kaulan & niskan treenaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shane
  • Aloitettu Aloitettu
Niskaa on tullut treenattua kohtalaisen ahkerasti, meidän salilla on siihen tarkoitettu kone oikein. Kohautuksia olen myös tehnyt suht paljon, ja tulokset näkyy niskaosastolla aika hyvin.

Nyt on pieneen päähäni vaan tullut sellainen ajatus, että yleensä vastavaikuttajalihaksia kannattaisi treenata tasapuolisesti. Vielä ei ole mitään haittavaikutuksia ollut, mutta kun ajattelee mitä esim. takareisien treenaamattomuus voi saada aikaan... Eli kaulan etupuolen lihasten treenaamisesta kysymys siis.

Varmaan jollakin kuminauhavirityksillä voisi yrittää vastakkaistakin liikettä tehdä. Mutta mahtaako siitä olla sitten enemmän haittaa kuin hyötyä ... pään kallistaminen vastuksen alla taaksepäin = ei hyvä juttu (?) ... Entäs kaulan etupuolen rauhaset, mitähän ne mahtaa tykätä.

Eli kommentteja, millaisilla virityksillä niskatreenarit, esim. painilajeja harrastaneet, on kaulaa treenanneet? (Painista tulikin mieleen yksi liike, niskasillanhan voi tehdä toisinkin päin...)

Selin penkille ja pieni kiekko otsalle on varmaan helpoin tapa, sama tietty toimii toisinkin päin. Vastaavaa harjoitusta voi myös tehdä sivusuunnassa kyljeltään, mutta ottaen huomioon että kaulan lihakset kiinnittyvät lähinnä eteen ja taakse niin kovin suurta merkitystä tuolla sivusuunnassa treenauksella ei liene ole. Tuossa tulee niskarankaa kuormitettua ja pyöriteltyä niin liikkeet kannattaa pitää kevyinä ja vakaina.

Itsellänikin ollut sama asia mietinnän alla kun kesäpallopeleissä niska-hartiaseutu ottaa paljon lihaa vastaan ja tukilihaksistoa pitäisi talven aikana saada treenattua.

Päivitänpä tätä threadia, kun kerta silmään osui selaillessani vanhoja aiheita muiden mielipiteiden perässä.

Kun on jonkin verran tullut nyt testattua niskareeniä niin hyväksi on tullut havaittua ruumiinpainolla tapahtuvat liikkeet eli painijoiden harrastama niskasilta sekä sen etupuolen vastine. Nyökkääjiä saa tehokkaasti reenattua myös painokiekko otsalla selin maaten penkillä, mutta jostain syystä takalihoille on vaikeaa saada tuntumaa samalla metodilla.

"mutta jostain syystä takalihoille on vaikeaa saada tuntumaa samalla metodilla."

Niskan takalihat on kehittyneemmät. Vauvelina jo kontatessa nostellaan päätä ja takalihat päätä enimmäkseen pystyssä pitää, ja ranteissa taas ojentajat on heikommat kuin koukut. Sormet auki vedettäessä saa painetta sinne sormien ojentajiin/koukistajiin jos tykkää kikkailla.

Itse olen saanut niskoja mukavasti vahvistettua isolla jumppapalolla. Kun tukee pallon esim. seinää vasten, sitten menee polvilleen pallon eteen ja nojaa eteenpäin vuorotellen otsa, takaraivo ja pään sivu palloon kiinni ja puskee 4-5 sek rutistuksia/pitoja + nyökkäilee "palloon".
Mitä kauempana pallosta on, niin sitä raskaampi "pallotreeni" on.

Tuolla lailla saan takalihoillekin hyvin tuntumaa.

Itse olen saanut niskoja mukavasti vahvistettua isolla jumppapalolla. Kun tukee pallon esim. seinää vasten, sitten menee polvilleen pallon eteen ja nojaa eteenpäin vuorotellen otsa, takaraivo ja pään sivu palloon kiinni ja puskee 4-5 sek rutistuksia/pitoja + nyökkäilee "palloon".
Mitä kauempana pallosta on, niin sitä raskaampi "pallotreeni" on.

Tuolla lailla saan takalihoillekin hyvin tuntumaa.

Jos ei himassa satu olemaan jumppapalloa, niin saman tyylisiä liikkeitä voi tehdä seinään päällä nojaten.

Takaosaan saa hyvän tuntuman nojaamalla ensin takaraivolla seinään, jalat reilun reiden verran etäällä seinästä. Alkuasennossa pidät vartalon suorana ja sitten lasket perseen kohti seinää, ja alusta. Muista pitää leuka rinnassa! Hetken aikaa kun tossa köyrii, niin alkaa niskassa tuntua.

HUOM. Tää on mun oma variaatio, en vastaa katkenneista niskoista :D

Viimeksi muokattu:
Jos ei himassa satu olemaan jumppapalloa, niin saman tyylisiä liikkeitä voi tehdä seinään päällä nojaten.

Joo totta. Tuo sun mainitsema versio on vaan vähän epäergonomisempi niskoille.
Jumppapallo on pehmeä ja tukee niskaa treenatessa, sen vuoksi kallistuin aikoinaan siihen.

Moshausta, niskojen ojennuksia ja koukistuksia painolevyn auttamana, BJJ:tä.

Siinäpä ainakin omat niskatreenit on. Painijasiltojen tekeminen pitkätukkana on muuten vittumaista puuhaa.

käyttääkö kukaan sellaista sairaannäköistä "remmikypärää", johon laitetaan painot roikkumaan?
jos käyttää, niin minkälaisilla painoilla?
saa olla varmaan aika varovainen kyseisen vehkeen kanssa..
nyt tuollaisen käyttöön olisi mahdollisuus, niin neuvokaas vähän.:)

ilmeisesti tuolla treenataan niskaa/kaulaa niin että etukumarassa päällä nyökytellään edestakaisin? muita tapoja?

käyttääkö kukaan sellaista sairaannäköistä "remmikypärää", johon laitetaan painot roikkumaan?
jos käyttää, niin minkälaisilla painoilla?
saa olla varmaan aika varovainen kyseisen vehkeen kanssa..
nyt tuollaisen käyttöön olisi mahdollisuus, niin neuvokaas vähän.:)

ilmeisesti tuolla treenataan niskaa/kaulaa niin että etukumarassa päällä nyökytellään edestakaisin? muita tapoja?

Kuulemma aika kova harjotus kaulan ja niskan lihaksille on myös sellanen silta mikä tehään pään varaan ja siitä pyöritellään. Siinäkin pitää kyllä olla äärimmäisen varovaisia. Painijat kuulemma käyttää sellasta tekniikkaa.

juu, kyllä varmasti, tarkoitin muita tapoja tuolla remmivehkeellä..
kun tuollaisen "kypärän" sain niin sitä meinasin alkaa käyttelemään.
luulisi tulevan kehitystäkin kohtuu nopeasti kun ennen en ole kaulaa treenannut.

juu, kyllä varmasti, tarkoitin muita tapoja tuolla remmivehkeellä..
kun tuollaisen "kypärän" sain niin sitä meinasin alkaa käyttelemään.
luulisi tulevan kehitystäkin kohtuu nopeasti kun ennen en ole kaulaa treenannut.

Elä liikaa reenaa. Tulee pahaa jälkeä jos liikaa nitkuttelet sillä haarniskalla niskaa. Kaikennäköstä nikama vaivaa + muuta vähäennän mukavaa tulee. Järki mukana kuitenkin.:thumbs:

Elä liikaa reenaa. Tulee pahaa jälkeä jos liikaa nitkuttelet sillä haarniskalla niskaa. Kaikennäköstä nikama vaivaa + muuta vähäennän mukavaa tulee. Järki mukana kuitenkin.:thumbs:

joo, varovasti alottelen ja jatkankin:)
jos vaikka pari kertaa viikossa, pienillä painoilla ja pisempää settiä.
vois ottaa ennen/jälkeen kuvat parin kk aikavälillä ja suorittaa tarvittavat mittaukset:david:

Tepes: miten olankohautukset voi näkyä niskassa?

eikös kaula ja niska ole täsmälleen sama asia... ja kaulan/niskan harjoittelusta ei kyllä kukaa muu hyödy mitää ku nyrkkeilijät ja taistelulajien harrastajat.. Hartiat (epäkkäät) ovat sitten asia erikseen.

Kuulemma aika kova harjotus kaulan ja niskan lihaksille on myös sellanen silta mikä tehään pään varaan ja siitä pyöritellään. Siinäkin pitää kyllä olla äärimmäisen varovaisia. Painijat kuulemma käyttää sellasta tekniikkaa.

Tarkotat siis sitä, kun sillasta pyöräytetään kroppa ympäri niin, että loppuasento on otsa mattoa vasten? Oon nähny painijoiden tekevän tätä ja itellä ei toivoakaan :) kai se siitä lähtis, ku tukis eka käsillä kierroksen ja pikkuhiljaa yrittäs pärjätä kierron ilman käsiä...mut kuten sanottu, kova liike:whip:

Tarkotat siis sitä, kun sillasta pyöräytetään kroppa ympäri niin, että loppuasento on otsa mattoa vasten? Oon nähny painijoiden tekevän tätä ja itellä ei toivoakaan :) kai se siitä lähtis, ku tukis eka käsillä kierroksen ja pikkuhiljaa yrittäs pärjätä kierron ilman käsiä...mut kuten sanottu, kova liike:whip:

Joo tota tarkotin ja itseasiassa ensimmäisenä tulikin mieleen toi käsillä tuettu versio. Ilman käsiä rupee olemaan jo aika HC. :D

Takaosaan saa hyvän tuntuman nojaamalla ensin takaraivolla seinään, jalat reilun reiden verran etäällä seinästä. Alkuasennossa pidät vartalon suorana ja sitten lasket perseen kohti seinää, ja alusta. Muista pitää leuka rinnassa! Hetken aikaa kun tossa köyrii, niin alkaa niskassa tuntua.

Erittäin hyvä liike! Olen tehnyt tätä hinkutusta pari-kolme kuukautta ja hyvin on kehitystä tullut. Ensimmäisten kertojen jälkeen niska oli niin juntturassa ettei päätä pystynyt edes liikuttamaan seuraavana päivänä.

Itse olen tosin tehnyt tätä siten, että lauka on mahdollisimman paljon irti rinnasta... mahtaisikohan olla vielä tehokkaampi jos pitäisi leuan kiinni rinnassa... Ehkäpä, pitää kokeilla.

Käy selinmakuulle ja nosta takaraivo irti maasta. 10 ns kyllä liikettä (nyökkäystä), sitten 10 ei liikettä(nenä kohti olkapäitä) ja 10 pään kallistusta sivuille. Ja koko ajan takaraivo irti maasta. Tätä pystyy tekemään ainakin ilman lisavarusteita. Ja liikettähän voi jatkaa niin kauan kuin niska vaan jaksaa.

Itehän tuota on tullu joskus väänneltyä. Rankkaa se on ja tuntuukin jossain jo. :whip: Toinen vähän samantyylinen painijansilta on kans ihan jees tehä.
Ei vaan nykyään tuu enää noita niskoja kauheasti jumppailtua

Käy selinmakuulle ja nosta takaraivo irti maasta. 10 ns kyllä liikettä (nyökkäystä), sitten 10 ei liikettä(nenä kohti olkapäitä) ja 10 pään kallistusta sivuille. Ja koko ajan takaraivo irti maasta. Tätä pystyy tekemään ainakin ilman lisavarusteita. Ja liikettähän voi jatkaa niin kauan kuin niska vaan jaksaa.

Tätä oon harrastusten puolesta tehny aika kauan(Nurmisen Jarski ainaki teettää tätä mielellään), mut enpä sit kyllä sanois, et ainakaan mun niska olis mitenkää siit paksuuntunut. Jospa sit alkais tekee(yrittämään) tota sillasta-pyörittelyy. Ja jos ei oma paino riitä, ni mikään ei taida estää ottamasta lisäpainoo mukaan. Toisaalta, ei taida olla enää niin turvallista niskalle...

Back
Ylös Bottom