Kaulan & niskan treenaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shane
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
HC-liikkeiden sarjaan taitaa lipsahtaa myös seuraava niskaharjoite:
Etsitään seinä. Noustaan päälläseisontaan (käsin avustaen), siten että päälläseisonnassa takaraivo osoittaa seinää kohti. Päälläseisonnassa otetaan tukea seinästä jalkapohjilla jottei kaaduta yli (seinä siis estää kaatumasta selälleen). Tästä asennosta laskeudutaan takaraivon varaan niin että kevyt venytys tuntuu niskassa. Ala-asennosta punnerretaan niskalla asento jälleen päälläseisonnaksi. Käsillä on hyvä tukea liikettä ja säädellä niskalle tulevaa vastusta. Liike kannattaa pitää alusta asti hallinnassa eikä laske painoa liian alas takaraivon päälle ettei kaadu selälleen lattialle. Sivuttainkin voi tietysti kokeilla samaan tyyliin. Eli korvalta korvalle.

Toi on sellainen niskajumppa että oikein tehtynä tekee eetvarttia. Ja kuormitusta voi säätää itse voimien mukaan. Taisi ite Siperian Karhukin tehdä tätä painivuosinaan. Tosin ilman tota seinää ja käsiä.

Tuli kokeiltua tuota liikettä ilman seinää eli päälläseisonnassa käsillä avustaen, mutta en saanu taivutettua niskaa kovinkaan paljoa, kun ei vaan taipunu, mutta hyvin tuntu niskassa silti.
Voiko tuo Karelin muka tehä ko liikkeen ilman käsiä vai onko tämä yksi urbaanilegenda Kareliiniin liittyen. Tahtoo vaan tuo pelkkä päälläseisonta ilman käsiä olla suht haastava.

Karelin teki jossain kuvissa semmosta, et tekee takaperin kuperkeikan josta työntää itsensä pääseisontaan.

Normijampalle soveltuvampi kun niskasillat ja painijan valat alkaa kulkeen niin niskasilta siten että kaveri istuu reisien päällä ja jalat on sillassa olevan olkapäillä.

Päähypyt, kaatumiset niskasiltaan, "siltahyppely", kaverin kanssa tehtävät niskaharjotteet joissa toinen painaa takaraivosta/otsasta/poskesta.

Ohannoita.

Niin ja tunnetusti vanhemmilla painijoilla on niskat paskana, yleensä vielä joku kaulanrangan välievypullistuma jossain vaiheessa painijan uraa.

Hesarin kuukausiliitteessä oli aikoinaan iso juttu Karelinista ja siinä toi niskajumppa oli kuvailtu. Voi silti kyllä olla väritetty, mutta jos tasapaino on hyvä, niin kuperkeikan kautta tehtynä toi on kyllä ihan mahdollinen.

Takaperin kuperkeikka niskalla päälläseisontaan nousten on kyllä myös hyvä liike. Siinäkin voi alkuun ottaa enemmän vauhtia ja kun niska vahvistuu, niin jättää vauhtia pois. Kyseenalainen niskatreeni -osastoon menee myös niskasillassa lattialla tehty penkkipunnerrus. Itse en ole koskaan edes kokeillut, mutta jostain vanhoista voimamieskirjoista olen huomannut tällaistakin joskus tehdyn.

Totta on myös tuo niskatreenin varjopuoli. Liika on liikaa tässäkin ja suoritusten hallinta todella tärkeää.

Niin ja tunnetusti vanhemmilla painijoilla on niskat paskana, yleensä vielä joku kaulanrangan välievypullistuma jossain vaiheessa painijan uraa.

Tuo taitaa vaan johtua enemmän siitä, että sitä päätä väännetään painiessa aika rajusti. Mitä ite oon ihan normaalien kreko-/vapaapainijoiden kans mellestäny niin välillä se pää on sen verran solmussa, että luulee kuolevansa ;)

Itse harrastan painia. Ja tämä sillassa kierrot/päänpyöritykset on hyviä liikeitä.
Paras on kun menee makaamaan selälleen ja pitää jalat maassa. Ja pelkän niskan
avulla nytkyttää päätä rauhallisesti ylös ja alas. Itse teen näin ja vielä lisä-paino mahan päällä. Käy ihan mukavasti niskaan. Kannattaa ottaa aluksi rauhallisesti
ilman lisä-painoja ja pitää kädet maassa apuna.

Jenkkien m1- teräskypäriä saa suht halvalla, lenkkeilee kypäräpäässä niin alkaa rasva palamaan kaulasta. Vaihtoehtoisesti kotona päänpyörityksiä.

btw: kannattaa valita sopiva paikka lenkkeilylle, "voi näyttää hölmöltä urheilukentällä" :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse teen niskasiltoja tai sitten otan leveän haara-asennon, otsa alustalle ja kädet vaikka selän taakse ja siitä sitten liikuttamaan niskaa edestakaisin, sivulta toiselle tai kokonaisia ympyröitä tehden.

Itse olen tehnyt viime aikoina paljon raakariveä, maastavetoa, pystysoutua ja niskantakaapunnerrusta + paljon kaloreita= niska paksuuntunut vauhdilla...:thumbs:

Kertokaas nyt hyvä ja turvallinen niska liike ilman että tarvii pelätä että paikat hajoaa. Kokemusta niska treeneistä ei juuri ole. Jos voisitte vielä kuvailla liikkeet lyhyesti kun nuo nimet eivät hirveästi kerro. Mikä on esim painijanvala.

Ja kamppailulajeja ajatellen haluan niskaa treenata.

Ps. Eikös nuo pysty soudut ole jotenkin haitallisia olkapäille muistan tuollaista jostain lukeneeni

Ite hommasin niskan välilevynpullistuman kun tein niskasiltaa selin makuulta lisäpainot rinnalla. Tehny ihan vitusti näitä ja sit ykskaks rupeski kaulaa puuduttamaan :D. Turha siitä kaulasta ja niskasta on koittaa mitään supermuskelia saada. Staattisia pitoja vaik uminauhalla tai jumppapallolla eri suuntiin ja pidempää kevyttä sarjaa vaik pään omalla painolla tai niskahäkillä kevyellä painolla niin pysyy varmaan paremmin kuosissa eikä tarvi vammauttaa itseään.

Itellä menee tuo pyöriminen otsa/pää matossa 360 astetta ihan kevyesti..niinku varmaa monella muullakin eikä kyl ikinä sinällään ole ollut mitään ongelmia liikkeen kanssa. Just tuo selältään makuulla takaraivo matossa ja siitä siltaan on varmaan pahimpia kun ajattelee että kaularanka taittuu siinä taaksepäin ruttuun sit vielä pari kiekkoa painoks ni voila..välilevyt tykkää nannaa.

Mie treenaan niskoja ihan perus yes-yes, no-no liikkeillä, silloilla, pään rullausta otsalta takaraivolle sekä korvasta korvaan sillasta, pyörimiset itsensä ympäri otsa maassa jne perus liikkeet. Jos pitäis joku yksittäinen liike valita, mikä on ylitse muiden, niin varmaanki niskasillat ja todellakin ilman lisäpainoja. Yks kiva liike on myös heittää jalat kropan yli pitäen otsaa maassa niin, että laskeutuu niskasiltaan ja sieltä kiertää otsa maassa takaisin alkuasentoon.

e: jahas ja necromancery award of 2012 goes to....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom