Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

En ole päässyt kohta kolmeen viikkoon treenaamaan ns. kunnolla, joku 5 sali kertaa alla nyt tämän kolme viikkoisen aikana.

Sali aukeaa taas parin päivän päästä, varsinainen kysymys on siis se, että voiko ne vähäiset voimatasot (jotka on saavutettu sekavalla puolen vuoden treenillä jatkuavan dietin aikana) pudota pahastikkin, kun on tullut tätä breikkiä? Nyt olen kohta kuukauden ollut pienimuotoisella bulkilla, (salin kiinni meneminen sattui vähän ikävään paikkaan siis)

Onko tästä tauosta pahastikkin haittaa? Sali aukeaa heti tämän kuun loputtua, ja kovalla innolla odotetaan taas kunnon treenin alkamista :whip:

Tulipahan sekava teksti taas kerran, toiv. jotain selkoa saa tästä.

Treenasin isoilla painoilla, mutta yöllä alkoi jomottaa oikea käsi todella paljon. En saanu nukuttua juuri ollenkaa. Nyt on jo vähän helpottunu, mutta kuitenki välillä jomotus tulee esille. Pitäisikö pitää tauko ja monen päivän semmoinen? Ja mikäs tämä voisi olla?

Yritän just laatii itelleni ruokavaliota millä olis tarkotus saada massa kasvamaan. Mä oon saanu sellasen käsityksen, että hyvä määrä kaloreita päivässä olis jossain 3000 paikkeilla. Mietin vaan, että pitääkö tässä ruokavaliossa ottaa huomioon myös se kuinka paljon liikkuu salin ulkopuolella? Oon huomannu, että mä oon suht laiska etenkin ku oon lomalla. Mä en pyöräile tai kävelä hirveesti mihinkään vaan käytän aina autoa eikä oo harrastuksia tai mitään. Pitäiskö tällänen laiskuu ottaa huomioon kalorimäärää alentavana tekijänä, vai pitäiskö se jättää huomiotta?

semmone palttiarallaa +500kcal yli kulutuksen on melko suositeltu.

Pitää ottaa huomioon mitä tekee.

Googlesta löytää vinotpinot kulutus ja kalorilaskureita. (suuntaa antavia)

Yritän just laatii itelleni ruokavaliota millä olis tarkotus saada massa kasvamaan. Mä oon saanu sellasen käsityksen, että hyvä määrä kaloreita päivässä olis jossain 3000 paikkeilla. Mietin vaan, että pitääkö tässä ruokavaliossa ottaa huomioon myös se kuinka paljon liikkuu salin ulkopuolella? Oon huomannu, että mä oon suht laiska etenkin ku oon lomalla. Mä en pyöräile tai kävelä hirveesti mihinkään vaan käytän aina autoa eikä oo harrastuksia tai mitään. Pitäiskö tällänen laiskuu ottaa huomioon kalorimäärää alentavana tekijänä, vai pitäiskö se jättää huomiotta?

Myös kysysin rasvasta ruokavaliossa. Tarviiko rasvaa mihinkään muuhun kun kaloreihin vai onko sillä joku muukin tarkotus? Ja sit vielä protskuista, eli voiko niitä saada liikaa? Mun ruokavaliossa oon huomannu, että saan melkein kaksinkertasen määrän proteiineja verrattuna siihen mitä pitäis saada laskusäännön 1,5-1,7 * paino mukaan.

helou
oon tässä viimeset pari kuukautta alotellu salilla käyntiä; yrittäny totutella kroppaa + itteänsä mm. uuteen ruokavalioon. melkosen heikossa hapessa olen tässä vaiheessa. jos vetäsen "melko täysiä" 15 minsaa salilla niin ei paljo enempää jaksa. teenkö liian lujaa? onko noin lyhyestä ajasta hyötyä?
esim. penkillä oon tähdänny 3x12:sta sarjoihin, joista vikat jää vähä vajaiksi + tähän päälle muita sarjoja. jos tekis 2x15min samana päivänä niin onko paha? (toki jos sen ekan kerran vetää tarpeeks lujaa niin ei ehkä tuu toista kertaa samana päivänä mentyä)
vai oisko parempi hieman hellittää tahtia ja vetää vähän pidemmälti kerralla..

Kertokaas mikä olis hyvä liike olkapäille, että sais massa lisää niihin. Tällähetkellä ne näyttää melkeen naisten olkapäiltä. :nolo:
Sitä ei oikein huomaa jos on paita päällä mutta sitten kun on ilman paitaa niin näyttää aika ikävältä. Oon istualtaan nostelli painoja ylös mutta en saa oikeen tuntumaa noihin.

Niin, ja millä sais tuosta hauiksesta ranteeseen-väliä paksummaks, näyttää ohuelta tikulta verrattuna hauikseen.

Olkapäille yleisesti ottaen paras massaliike on pystypunnerrus, jossa pystytään käyttää eniten painoa. Tarkoituksesi ilmeisesti on kasvattaa juuri sivuolkapäitä eli teet aivan oikeaa liikettä. Monilla on myös toiminut systeemi, jolloin ennen pystypunnerrusta tehdään muutama sarja vipunostoja sivuolkapäille. En tiedä treeniohjelmasi jaosta, mutta olkapäätreeni voisi näyttää vaikkapa tältä:

- Vipunostot sivuille 3 x 10-12
- Pystypunnerrus tanko 3 x 6,4,2
- Pystypunnerrus kp 2 x 8 (kevyt?)

Forkuille yksikertaisesti maastavetoa tjtn pitoja.

Oikeastaan etuolkapäät on ne luisimmat kohdat, kelpaakos nuo liikkeet niille tai yleensäkkin olisi mukava saada sellainen olkapäätreeni että treenais joka kohtaa olkapäästä, jolloin massaa tulis jokapuolelle ja näyttäis hyvältä.

Milläs liikkeillä saisi hommattua itselleen V-bodyn ja voisiko joku laittaa niistäliikkeistä kuvia?
:D . Omistamalla kapean vyötärön ja leveät hartiat. Siihen vielä paljon lihasta päälle. Eli ei ole mitään "liikettä" sitä varten, vaan kasvata paljooon lihasta yläkroppaan :whip:

No yleensä miehillä on leveämmät hartiat kuin lantio. Mutta se ei takaa läheskään kaikille mitään unelma v-muotoa. Katsokaa jotain kuvia, missä massabodarit kääntää kädet sillain pec-deckin loppuasentoon ja sieltä pilkistää semmoiset vitun suikaleet kyljistä. Ne on selkälihaksia ja jos ne on isot, niin voisi olettaa v-muotoa löytyvän. Samalla isossa osassa varmaan ovat olkapäät ja epäkkäät. Rintalihakset ovat siinä keskellä, että eivät ne mitään varsinaista v-vartaloa tuo, mutta ovatpahan siinä kuitenkin treenattavana.

No yleensä miehillä on leveämmät hartiat kuin lantio. Mutta se ei takaa läheskään kaikille mitään unelma v-muotoa. Katsokaa jotain kuvia, missä massabodarit kääntää kädet sillain pec-deckin loppuasentoon ja sieltä pilkistää semmoiset vitun suikaleet kyljistä. Ne on selkälihaksia ja jos ne on isot, niin voisi olettaa v-muotoa löytyvän. Samalla isossa osassa varmaan ovat olkapäät ja epäkkäät. Rintalihakset ovat siinä keskellä, että eivät ne mitään varsinaista v-vartaloa tuo, mutta ovatpahan siinä kuitenkin treenattavana.

On mullakin leveämmät hartiat kuin lantio, mutta silti en saa koskaan kunnon V-shaperia, koska suhde ei ole tarpeeksi iso.

Back
Ylös Bottom