Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kattelin tuossa, että mulla ois puolikas säkki fastin dextroa tuolla, josta on nelisen kuukautta sitten mennyt päivämäärä umpeen. Pystysköhän tuota vielä käyttää vai voiko rypälesokeri jotenki vanhentua :) Säilytetty ensin puolisen vuotta huoneenlämmössä ja nyt jokunen kuukausi viileässä, jopa pakkasessa.

1-2 kertaa viikossa ehkä pitää yllä kuntoa, 3-4 kasvattaa. Mutta jos lisäisit sinne sekaan pari kevyempää lenkki vaikkapa kävellen ja tekisit niiden lisäksi sen pari kevyttä juoksulenkkiä niin tuo kokonaiskulutus ei kasvaisi niin paljoa. Toimisivat myöskin aktiivisena palautteluna tuommoiset kevyet lenkit. Ja jonkun verran riippuu myös siitä mitä tarkoitat juoksukunnolla. Kestävyyttä vai nopeutta? Ja energiaahan saa kyllä lisää syömällä.

Kestävyyttä tarkoitan. Ajattelin että lenkit olisivat kävelyä ja juoksua sekaisin, koska kestävyys on tosiaan niin huono että pitkää juoksulenkkiä ei jaksa tehdä (astmakin vielä). Jos pari kertaa viikossa salitreenin välipäivinä tuollaisen n. 30min lenkin tekee niin jos tuo kunto vähän nousisi tai ei ainakaan laskisi.

Ajattelin vain tsekata mitä mieltä porukka on ja jos on kommentoimista:

Mä oon nyt kolmisen viikkoo käyny salilla, tarkoituksena ihan vaan pitää kuntoa yllä ja kasvattaa lihaksia. Oon 17v, ~180cm ja 68kg. Oon urheillu (sulkapallo, salibändi, uinti) aktiivisesti koko ala- ja yläasteen ajan. Nyt tosin on ollu yli vuos taukoa.

Käyn salilla 3-5 kertaa viikossa. Lämmittelen eka vähän kuntopyörällä ja sit treenaan läpi sekä ylä- että alavartalon. (hauis, rinta, selkä, jalkalihakset...) En osaa kaikkien lihasten nimiä mutta se ei nyt just ole olennaista. Vatsoja en vedä joka kerta, mutta ehkä keskimäärin joka toinen/kolmas. Lopuksi venyttelen treenattuja lihaksia 60sek / lihas.

Treenin jälkeen vedän proteiini-palkkarin (1dl jauhetta + 3dl maitoo).

Mitäs mieltä olette? Pitäskö tehä jotain muutoksia vai voinko huoletta jatkaa samaa rataa.

(En jaksa alkaa selittämään mun ruokalvaliosta nyt just mitään, pitäs olla ihan ok. :) ) Toivottavasti selitin tarpeeks tarkasti.

Saako selkä koukistua alataljassa?

Tai siis kun vetää sitä juttua itseään kohti, niin eikö samalla pidä vetää lavat yhteen? kun vedän lavat yhteen, niin mulla pakosti selkä menee kaarelle

Ajattelin vain tsekata mitä mieltä porukka on ja jos on kommentoimista:

Mä oon nyt kolmisen viikkoo käyny salilla, tarkoituksena ihan vaan pitää kuntoa yllä ja kasvattaa lihaksia. Oon 17v, ~180cm ja 68kg. Oon urheillu (sulkapallo, salibändi, uinti) aktiivisesti koko ala- ja yläasteen ajan. Nyt tosin on ollu yli vuos taukoa.

Käyn salilla 3-5 kertaa viikossa. Lämmittelen eka vähän kuntopyörällä ja sit treenaan läpi sekä ylä- että alavartalon. (hauis, rinta, selkä, jalkalihakset...) En osaa kaikkien lihasten nimiä mutta se ei nyt just ole olennaista. Vatsoja en vedä joka kerta, mutta ehkä keskimäärin joka toinen/kolmas. Lopuksi venyttelen treenattuja lihaksia 60sek / lihas.

Treenin jälkeen vedän proteiini-palkkarin (1dl jauhetta + 3dl maitoo).

Mitäs mieltä olette? Pitäskö tehä jotain muutoksia vai voinko huoletta jatkaa samaa rataa.

(En jaksa alkaa selittämään mun ruokalvaliosta nyt just mitään, pitäs olla ihan ok. :) ) Toivottavasti selitin tarpeeks tarkasti.

Monta sarjaa teet mitäkin liikettä ja kuinka paljon toistoja? Kuinka isoilla painoilla?
Suosittelisin kyllä ottamaan 2-jakosen ettei mee liian rankaks. Koska kun treenaat yhen lihasryhmän 2 kertaa viikossa 4 sijaan niin sille jää enemmän aikaa palautua.

Kestävyyttä tarkoitan. Ajattelin että lenkit olisivat kävelyä ja juoksua sekaisin, koska kestävyys on tosiaan niin huono että pitkää juoksulenkkiä ei jaksa tehdä (astmakin vielä). Jos pari kertaa viikossa salitreenin välipäivinä tuollaisen n. 30min lenkin tekee niin jos tuo kunto vähän nousisi tai ei ainakaan laskisi.

No siinä tapauksessa ehdottomasti kävelyä kehiin pitkinä lenkkeinä. Matalalla sykkeellä ja pitkään tehdyssä harjoituksessa kroppa käyttää pääasiallisena polttoaineena rasvaa etkä varmaan sitä kuitenkaan tarkoituksella halua kerätä vaikka bulkkailetkin. Reiluja kävelylenkkejä vaan niin saat peruskestävyyttä alle ja sitten kun alkaa bulkkaaminen riittää niin voit lisäillä sitä hölkkää sinne sekaan. Paljon helpompaa kerätä alle hyvä pohjakunto kävelemällä kuin lähteä heti yrittämään puolen tunnin hölkkälenkkiä. Aloitat vaikka noista lyhyemmistä 30 minuutin sessioista ja pidennät pikkuhiljaa tuntiin ja ylikin. Jos rohkeus riittää niin sauvat mukaan niin saa yläkroppaan samalla lisättyä liikkuvuutta. Kevyt käpöttely sopii oikein hyvin aktiiviseksi palautumiseksi, millä saadaan taas nopeutettua palautumista ja tehostettua proteiinisynteesiä jne. Salipäivinäkin voi jäädä salille talsimaan matolle tai polkemaan fillaria ja hörppiä sen palkkarin siinä samalla. Saa kroppa käytettyä kertyneet maitohapotkin paremmin ja nopeammin energiaksi. Ja bulkin jälkeen on sitten paljon helpompaa lähteä kiristelemään kun on jo valmiiksi hyvä pohjakunto eikä tarvi enää sen kanssa taistella nälissään.

Tulipa pitkä sepostus. Toivottavasti saat ajatuksista kuitenkin selvää.

Monta sarjaa teet mitäkin liikettä ja kuinka paljon toistoja? Kuinka isoilla painoilla?
Suosittelisin kyllä ottamaan 2-jakosen ettei mee liian rankaks. Koska kun treenaat yhen lihasryhmän 2 kertaa viikossa 4 sijaan niin sille jää enemmän aikaa palautua.

Mä oon huono noissa liikkeitten nimissä mut koitetaan. Eli teen 3x15 sarjoja, ja liikkeet:

- 10min kuntopyörä
- Ylätalja (31kg)
- Rintalihas-laite (22kg) (kyynärpäät 90asteen kulmassa ja työntää sivuilta eteensä.)
- Vastat & selät, ihan vaan telineissä ilman minkäänlaisa painoja (poikkeus: näitä vedän 3x10)
- Hauiskääntö käsipainoilla (9kg) 2x20
- Viparit eteen (9kg) 2x20

Sit alavartalo:
- Sisäreisi (luulisin?) (40kg) eli istuessa työntää jalkoja sivuilta eteen
- Pakarat (?) (40kg) eli päivastainen: edestä työntää jalkoja sivuille
- Reidet (?) (13kg) eli istuessa jalat eka 90 asteen kulmassa ja sit nostaa jalat suoriksi paino nilkoilla
- Jalkojen koukistus (13kg)
- ja lopuksi jalkaprässi (ilman lisäpainoja)

Mä oon surkee noissa liikkeiden ja lihasten nimissä mut tein parhaani =)

Voisinhan mä harkita tuota kahteen jakamista, jos siitä on apua lihasten kasvatuksessa? Mulla ei tosin oo ollu lihaskipua ja oon jaksanu hyvin vaikka oon usein käyny salilla.

eihän tol ohjelmal ainakaan lihaa tuu, jaloille ehdottomasti kyykky lisäks ja noi lähentäjät/loitontajat pois. Mave mukaan ja penkki...ja oikeestaan otas ihan uus ohjelma...Tolla tuhlaat vaan aikaa ja rahaa ainaki mun mielest...

Jaa, vai et uus ohjelma. Mitä sul on mieles?

Ja ois hyvä jos sä pystysit vähän perustelemaan väitteitäs :D mä oon kuten sanottu viel alottelija ja oppia pitäs.

Saako selkä koukistua alataljassa?

Tai siis kun vetää sitä juttua itseään kohti, niin eikö samalla pidä vetää lavat yhteen? kun vedän lavat yhteen, niin mulla pakosti selkä menee kaarelle

Juu, lavat yhteen lopussa. Ei se kaarellemeno haittaa, ellei se ole sitten jotain luokkaa 45 astetta. Pieni jousto on vaan hyväksi, ei selän tarvitse alataljassa täysin tikkusuorassa olla. Tämä siis jos ei kipua tunnu, mutta jos yhtään kipua tuntuu niin kannattaa mielummin jättää tekemättä.

Jaa, vai et uus ohjelma. Mitä sul on mieles?

Ja ois hyvä jos sä pystysit vähän perustelemaan väitteitäs :D mä oon kuten sanottu viel alottelija ja oppia pitäs.

Otas kuule täst sulle 1-jakonen ohjelma http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394
Tos on aika hyvin kaikki tarvittavat liikkeet...Kannattaa käyttää liikkeitä joihin tarttee useita eri lihaksii kuten esim. kyykky ottaa reisiin,vatsoihin selkään jne.
Luet tota thredii vähän ja otat siit ohjelman ni pitäs toimii huomattavasti paremmin ja saisit sitä lihastakin...

Missä on vika, ku mulla on tulokset jannannu paikallaan ja varsinkaan kädet ei oo kasvanu ollenkaa tän 8kuukauden aikana. Salilla käyn 3krt viikossa, ja sit lepo on suunnilleen kohillaan (7tuntia öisin tulee nukuttua), treeni on kohallaa ja ruokailu on kait kohdallaan..missä sitten vika? voiko se sit olla etten saa tarpeeks kaloreit? Alkaa vähä turhauttaa, ku noin kauan ollu kuitenkin ilman tuloksia :(

Ruokailu menee jotenkin näin:

Aamupala: Eloveena puuroa 1-1½ dl, 2kpl ruisleipää(juustoo,kinkkuu ja salaattia välissä), maitoa 4-6dl, kalanmaksaöljy tabu.

Lounas: Mitä koulussa sattuu olemaan, mutta yleensä syön iha täyden lautasellisen safkaa, salaattia ja sit maitoo tollaset 8dl.

Välipala1: 2kpl ruisleipää(juustoo,kinkkuu ja salaattia välissä)+ american pro slowta 30g

Sali päivinä: Palari 50g hiilareit + 30g protskuu

Päivällinen: Pastaa ja kanaa

Välipala 2: Prodedrinkki 30g +rypsärii 15g

Iltapala: Rahkaa+ananasta/ prodedrinkki 30g + rypsärii 20g

Miten paino on kehittynyt? Oletko ottanut mitat? Millainen ohjelma? Ruokapuolelta veikkaisin, että ei noista tarpeeksi kaloreitä tule, joten laskuri kauniiseen käteen.;)

Paino nousi tos kuukaus sitten 2kiloa..eli nyt 187cm/81kg. Ohjelma on 3-jakone elikkäs:

1.Päivä
Penkkipunnerrus x2
Vinopena x2
Viparit maaten x2
viparit sivulle x2
viparit taakse x2
pystypunnerrus x2
kapea penkki/ranskis x3
Ojentajapunnerrus x3
kohautukset x3

2.päivä
Kyykky/prässi x4
reiden ojennukset x3-4
reidenkoukistukset x2-3
pohket istuen/seisten x5-6

3.päivä
Kulmasoutu x3
alatalja x2
ylätalja leveä x3
ylätalja kapea x2
haiukset tanko x3
haiukset scott tanko x3
rannekäännöt x3

Toistot siinä 6-8, paitsi penassa 2x6.
Laskeskelin, et mun ruoasta tulis kalorimääräks n.3600kcal..voi olla et oon laskenu väärin :david:

Paino nousi tos kuukaus sitten 2kiloa..eli nyt 187cm/81kg. Ohjelma on 3-jakone elikkäs:

Toistot siinä 6-8, paitsi penassa 2x6.
Laskeskelin, et mun ruoasta tulis kalorimääräks n.3600kcal..voi olla et oon laskenu väärin :david:

Noilla kaloreilla jos et aerobista kauhiasti harrasta, noussee paino aikas pian 100 kg:n tuntumaan...Tervetuloa isojen poikien kerhoon:hyper:

Otas kuule täst sulle 1-jakonen ohjelma http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394
Tos on aika hyvin kaikki tarvittavat liikkeet...Kannattaa käyttää liikkeitä joihin tarttee useita eri lihaksii kuten esim. kyykky ottaa reisiin,vatsoihin selkään jne.
Luet tota thredii vähän ja otat siit ohjelman ni pitäs toimii huomattavasti paremmin ja saisit sitä lihastakin...

Samaa mieltä jarlaxlen kanssa. Ja sit viel voisit opetella lihasten ja liikkeiden nimet, ettei sua pidetä ihan pellenä... Koska joku voi sit kysyä ku sulla on 40+ käsi et millä liikkeillä treenaat hauista etkä osaa vastata siihen niin sut nauretaan salilta pihalle...:D

Kun treenaan tuolta "Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä" topicista otetulla 3-jakoisella ohjelmalla ja kun esim. kyykyssä tehdään 4 sarjaa, niin kannattaako kaikki sarjat tehdä putkeen vai yksi kerrallaan ja siirtyä seuraavaan liikkeeseen ja sitten kun koko ohjelma on käyty läpi niin tehdään uusi kyykkysarja?

Toivottavasti tajuatte.

Back
Ylös Bottom