SJMV - Suorin jaloin maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kride
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 SJMV – SUORIN JALOIN MAASTAVETO 🔥

Meta description: Takamus- ja takaketjuvetojen klassikko, joka kehittää erityisesti pakaroita, takareisiä ja alaselkää.

Kannattaaks tälläi tehä ?smjv??mave?....Eli mul o
1.jalat suoras linjassa suhteessa lonkkaan
2.ku meen alas ni meen kyykkyyn
3.selkä suorana
4.jalat on tässä vaiheessa 90asteessa
5.nostan sen sieltä ylös mave tyylillä
onko toi sjmv? vai mikä liike? ainakin tuntu takareisissä mut ei ollu ns suorilta jaloilta...selän ojentaja kehitty...

e:saiks ketää selvää ;P

Eikös tämä hemmo kuvissa vedä selkä täysin pyörällä (notkolla? vai miten tuo nyt on): http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBStraightLegDeadlift.html

tätä lukiessa olen käsittänyt, ettei selkä saisi mennä noin.. vai onko pallo taas hukassa?

Huom! ExRx:ssä on kaksi eri SJ-mavea, tämä niistä on kaarevalla selällä tehtävä ns. selänojennus tangolla eli selkäliike - kohde on erector spinae, ei siis takareidet tai pakarat.

Takareisiliike on SJ-mave suoralla selällä, siis tämä: http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBStrBackStiffLegDeadlift.html

Mä olen vissiin tehnyt tän liikkeen ihan päin seiniä. Tosin vähän kummastuttaa, että ketä pitäisi uskoa, koska herra, joka tämän mulle opetti, on itse (ollut) sm-tason voimailija.
Mulle siis neuvottiin tekemään liike (oikeasta nimestä ei hajuakaan:D) sillä tangolla, joka on kahden pystytangon välissä (ok, tätä en niin suuresti ihmettele, koska olen aika aloittelija vielä). Ja itse liike niin, että jalat ovat pepusta alaspäin täysin suorat ja vain yläkroppa taipuu. Lisäksi jalkojen alle pitäisi vielä laittaa steppilauta tmv. koroke. Eli ei ainakaan mätsää tämän triidin ekassa viestissä olleiden kuvien kanssa. Oon hieman hämilläni :wtf:

...Itse olen tehnyt aina jalat aivan suorina, niin että polvilumpioitakin voisi liikuttaa sivuttaissuunnassa liikkeen aikana jos haluaisi.. ymmärsitteköhän?

Ei missään nimessä näin! Tuossa vaiheessa kaikki paino on ainoastaan nivelsiteillä ja tämä ei ole suositeltavaa. Eli pieni koukistus jalkoihin, jotta polvinivelellä saadaan lihaksien tuki.

Tuossa kehotettiin tekemään 5 sarjaa 15 toistoa, mutta jos ruvetaan tähtitieteelliseksi niin eikös takareidet sisällä yleisesti ottaen enemmän nopeita lihassoluja kuin hitaita ja näin ollen olisi edullisempaa tehdä vähemmän toistoja?

DaddaRaa sanoi:
jos ruvetaan tähtitieteelliseksi niin eikös takareidet sisällä yleisesti ottaen enemmän nopeita lihassoluja kuin hitaita ja näin ollen olisi edullisempaa tehdä vähemmän toistoja?
Kuta kuinkin noin. Takareisiä kannataisi treenata isoilla romuilla ja toistot luokkaa 4-6 ja hyvät negatiiviset.

Siis miten ihmeessä selän saa pysymään suorana maastavedossa?
Katsomalla yläviistoon. Selän pyöristyminen voi johtua myös siitä, että tekee itselle liian suurilla painoilla.

Kuinka moni jättää muuten liikkeen vajaaksi eli ei käytä aivan lattiassa asti? Alotin tuossa vähän aikaa sitten tekemään kyseistä liikettä ja painot jää jonkin verran lattiasta ala-asennossa. Isompia painojahan tuossa voi tietysti käyttää (jee), mutta onko täysi liikerata pienemmillä painoilla tässäkin tapauksessa parempi lihaksen kasvatuksen kannalta, kuin vajaa isommilla painoilla? Voiko olla rakenteellisten erojen takia järkevää jättää tekemättä lattiasta asti? Selkää siis treenaan, en jalkoja.

Ite oon laskennu tangon aina vain hiukan polvien alapuolelle, en siis maahan asti, ja ihan hyvin on tuntunnu toimivan. Pitemmissä sarjoissa tuntuu että voima loppuu ennemmin käsistä kuin takareisistä.

Itelläkin alkaa pikkuhiljaa löytymäään (kai) oikea tekniikka. Pitkiä sarjoja olen hinkannut todella maltillisilla painoilla ja eilen uskalsi jopa vähän laittaa lisää rautaa tankoon. Tuosta selän rasituksesta olen kanssa olut hieman huolissani, mutta ei kai siinä ole ongelmaa, kun tuntumaa on myös kankuissa ja selkää ei päästä kaarelle. SJMV:n jälkeen kun rykäisee vielä pari tiukkaa sarjaa koukistuksia, niin takareidet huutavat kyllä hoosiannaa.

Olipahan hieno juttu lukea tämä topikki huolella läpi ennen eilistä treeniä. Nyt on takareidet ja perse niin perhana kipeenä. SJMV tuli kyllä ohjelmaan jäädäkseen, mutta näin aluksi näyttää siltä että pitää opetella kivuttomampi tekniikka kävellä päivä treenin jälkeen.

Tarttisin vähä neuvoo lisää tän liikkeen kans..
Tänään tein toista kertaa tätä liikettä(eka kerta meni perseelleen kun ei ote pitäny tangossa :/ )

Oon kyllä tekniikkaa opetellu ihan pienillä painoilla muina päivinä,mutta nyt tein jo kovemmilla painoilla sarjaa..
120kgx5 tein viimesen sarjan..Kaksi kaveriani olivat vieressä ja katsoi tekniikkaa ja selkääni että onko se suorassa ja kaikin puolin näytti kuulemma todella hyvältä,mutta silti jäi alaselkä vähän kipeäksi tuosta..Että johtuuko tämä alaselän kipu siitä,että on uusi liike vai siitä että alaselkä on liian huonossa kunnossa verrattuna painoihin millä tein? Vai johtuuko kenties siitä,että selkäni olisi kenties ns. ylisuorassa?

Back
Ylös Bottom