Rintatreeni kun käytössä on vain penkki ja painot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka treenaisitte rintaa jos käytössä olisi vain penkki (jonka saa vinopenkiksi) sekä painot.

Olisiko hyvä idea:
- penkki tangolla / vinopenkki tangolla
- vinopenkki käsipainoilla / penkki käsipainoilla
- etunojapunnerrus

Pitäisikö mukana olla varsinainen rinnan levitysliike vai ajaako tuo käsipainopenkki saman asian. Vipunostoa maaten en ole oikein koskaan oppinut tekemään.

Mikä ihmeen kysymys tuo nyt on? Rinta- ja ojentajatreeniin ei tarvitse mitään muuta kuin penkin, tangon ja reilusti rautaa. Ainoat huomionarvoiset erityisliikkeet ovat vinopenkki ja dippi. Mitään levityksiä, venytyksiä sun muuta humpuukia ei tarvitse ajatella. Flyesit ovat mielestäni suurin huijaus maan päällä, samaa luokkaa ristikkäistaljan ja peck deckin kanssa.

Menisin jopa niin pitkälle että tasapainoisen ja voimakkaan rinnan ja ojentajat saa pelkällä tasapenkillä ja kapealla penkillä.

Parempi kysymys olisi, että miten ajattelit treenata muut lihasryhmät, jos käytettävissä on vain penkki?

Mihinkäs tämä väite pelkästä penkistä työkaluna tasapainoiseen ja voimakkaaseen rintaan perustuu? Ihmisillä on kuitenkin erilaiset rakenteet ja kaikille se penkki ei välttämättä ole paras ratkaisu.

No jos on kaksi kättä ja terve ihminen, niin ei muuta tarvitse, vaikka kuinka olisi välitykset pielessä ja vituttaisi maata selällään tangon alla... Mutta saa toki tehdä ihan mitä itse haluaa.

Sitäpaitsi mainitsinhan tuossa jo paitsi penkin ja kapean penkin, myös dipin ja vinopenkin. Eikö tuossa ole jo kaikki olennainen? (On tietysti itsestäänselvyys, että penkkiä ja vinopenkkiä voi tehdä myös käsipainoilla.)

Ai niin, ranskalainen punnerrus on hyvä liike ojentajille, mutta rintaan se ei juuri vaikuta.

No jos on kaksi kättä ja terve ihminen, niin ei muuta tarvitse, vaikka kuinka olisi välitykset pielessä ja vituttaisi maata selällään tangon alla... Mutta saa toki tehdä ihan mitä itse haluaa.

Sitäpaitsi mainitsinhan tuossa jo paitsi penkin ja kapean penkin, myös dipin ja vinopenkin. Eikö tuossa ole jo kaikki olennainen? (On tietysti itsestäänselvyys, että penkkiä ja vinopenkkiä voi tehdä myös käsipainoilla.)

No mutta kysyinkin nimenomaan tuosta väitteestä, mitä sanoit pelkästä penkistä. Joillakin kun tuo penkki menee lähinnä etuolkapäille. Uskoisin että levityksien olemassaoloon on syynsä. Itse en niitä tee, mutta kenties jotkut saavat niillä liikkeillä rintaan paremmin tuntumaa.

Jos penkki menee etuolkapäille, on tekniikka pielessä. Kannattaa tarkistaa ettei olkapäät sojota sivuille ja että lavat ovat kunnolla yhdessä, ennen kuin käy hullusti. Minulle meinasi käydä, kun ennen runttailin olkapäillä painot ylös. Opeteltuani laskemaan tangon alemmas rinnalle ja pitämällä kyynärpäät kyljissä on rasitus siirtynyt sinne minne pitääkin - eli rinnalle ja ojentajille. Kiloista ei ole tarvinnut karsia, paitsi aivan aluksi.

Heh, mulla itellä ei ole mitään ongelmia penkin kanssa vaan rinta kehittyy sen avulla hyvin. Mutta muistaakseni esim. Richard75:llä täältä oli ja varmasti monilla muillakin kokeneilla. En sano että suurimmalla osalla, mutta monilla ei välttämättä paras ole penkki.

eikös muuten ole ihan oikeasti niin, että penkki on hieman alarintapainoitteinen liike, rintalihasten yläosa ei niin paljon rasitu.
miten muut lihasryhmät?
toki pelkällä tangolla tekee jo aika paljon: rinnallevetoa, etukyykkyä, mavea, pystypunnerrusta, erilaisia kulmasoutuja, lisäksi eri käsipainoliikkeitä...

Heh, mulla itellä ei ole mitään ongelmia penkin kanssa vaan rinta kehittyy sen avulla hyvin. Mutta muistaakseni esim. Richard75:llä täältä oli ja varmasti monilla muillakin kokeneilla. En sano että suurimmalla osalla, mutta monilla ei välttämättä paras ole penkki.

Mielestäni flyes on sellainen liike, että siihen on turha odottaa suurempaa kehitystä treenipainoissa. Koska liike itsessään on niin "hutera", että jos siinä lähtee hakemaan painoihin suurempaa kehitystä esim. pienemmillä toistomäärillä, niin siinä hajoaa tekniikka tai paikat. Ja treenipainokehityshän tietää lihasmassan lisäystä, eikö? Kyllähän flyes soveltuu jonninjoutavaan pumppailuun, mutta sen hyöty onkin sitten kyseenlaista.

Jos penkin tekniikassa on ongelmia, niin viimeistään käsipainoilla tehdessä saa sen liikeradan paremmaksi omille välityksille, jolloin on helpompi saada liike ottamaan rintaan.

Siinä olet kyllä oikeassa, ettei välttämättä penkki ole paras, mutta se on varmasti yksi rinnankasvatuksen tukipilareista. Jos ei muuten, niin siksi, että siinä on "helppo" kasvattaa treenipainoja.

(Mainitsemasi Richard75 tekee käsipainoilla tasapenkkiä kyllä, tai ainankin olen joskus mielestäni näin nähnyt)

EDIT:
ORBs sanoi:
eikös muuten ole ihan oikeasti niin, että penkki on hieman alarintapainoitteinen liike, rintalihasten yläosa ei niin paljon rasitu

Näin olen käsittänyt myös, ja alarintapainotteisuutta lisää vain entisestään se, että isoilla raudoilla työntäessä nostajat ottavat kaaren selkään, jolloin rinnan ja tangon välinen kulma on vähän alaviistopenkkiä muistuttava.

Mielestäni flyes on sellainen liike, että siihen on turha odottaa suurempaa kehitystä treenipainoissa. Koska liike itsessään on niin "hutera", että jos siinä lähtee hakemaan painoihin suurempaa kehitystä esim. pienemmillä toistomäärillä, niin siinä hajoaa tekniikka tai paikat. Ja treenipainokehityshän tietää lihasmassan lisäystä, eikö? Kyllähän flyes soveltuu jonninjoutavaan pumppailuun, mutta sen hyöty onkin sitten kyseenlaista.

Ihan samalla tavalla jos tekniikka pysyy hanskassa painoja voi kehittää, kuten muissakin liikkeissä.

Jokainen etsii itselleen parhaat ja toimivat liikkeet. Ei tässäkään ole mitään yhtä totuutta, että yksi liike on se ainoa oikea ja jos et sitä tee ei sinun rintalihaksista tule mitään.

Itse tekisin kaikkea mitä pystyisi tekemään.

Jos penkki menee etuolkapäille, on tekniikka pielessä. Kannattaa tarkistaa ettei olkapäät sojota sivuille ja että lavat ovat kunnolla yhdessä, ennen kuin käy hullusti. Minulle meinasi käydä, kun ennen runttailin olkapäillä painot ylös. Opeteltuani laskemaan tangon alemmas rinnalle ja pitämällä kyynärpäät kyljissä on rasitus siirtynyt sinne minne pitääkin - eli rinnalle ja ojentajille. Kiloista ei ole tarvinnut karsia, paitsi aivan aluksi.

Tuolla tavalla itsellä ainakin rasitus siirtyy nimenomaan etuolkapäille ja pois rinnalta. Rintalihashan kääntää olkavartta eteen alaviistoon (tyyliin ristitalja) ja etuolkapää vastaavasti etukautta ylös (esim vipunostot eteen).

Kovin rasitus rinnalle tulee siis esimerkiksi alavinopenkissä siten että alkuasennossa kyynärpäät ovat reilusti sivuilla.

Näissä keskusteluissa pitää erottaa se olkapäiden lihasten ja itse olkanivelen rasittuminen. Ensinmainittu tapahtuu kyynärpäät kyljissä ja jälkimmäinen kyynärpäät sivuilla.

En nyt lähtisi ihan noin yksinkertaistamaan. Rasitusta voi liikkeissä kasvattaa, ilman että treenipainot kasvavat ja sekin tietää lihasmassan lisäystä. Ei se tosiaan ihan ole niin kylmän yksinkertaista että isot painot -> isot lihakset.

Jos penkin tekniikassa on ongelmia, niin viimeistään käsipainoilla tehdessä saa sen liikeradan paremmaksi omille välityksille, jolloin on helpompi saada liike ottamaan rintaan.

Siinä olet kyllä oikeassa, ettei välttämättä penkki ole paras, mutta se on varmasti yksi rinnankasvatuksen tukipilareista. Jos ei muuten, niin siksi, että siinä on "helppo" kasvattaa treenipainoja.

(Mainitsemasi Richard75 tekee käsipainoilla tasapenkkiä kyllä, tai ainankin olen joskus mielestäni näin nähnyt)
Tuo Richard vain muistui mieleeni jostain. Kuvista voi kyllä katsoa, että julmetut etuolkapäät hänellä on.

Tuosta vielä sen verran, että miten määrittelet "suuret/suuremmat painot" tässä liikkeessä?

Tuosta vielä sen verran, että miten määrittelet "suuret/suuremmat painot" tässä liikkeessä?

Mä ainakin ymmärsin ton sillä tavalla, että jos esim. penkkiin on helppo lisätä vaikka joka neljäs viikko 2,5kg sarjapainoihin tietynlaisella progressiolla niin sama temppu onkin sitten vähän vaikeampi toteuttaa esim. noiden flyesien kanssa.

En nyt lähtisi ihan noin yksinkertaistamaan. Rasitusta voi liikkeissä kasvattaa, ilman että treenipainot kasvavat ja sekin tietää lihasmassan lisäystä. Ei se tosiaan ihan ole niin kylmän yksinkertaista että isot painot -> isot lihakset.

Ehkä vähän yksinkertaistin, pahoittelen. Mutta flyesia en millään sanoisi tehokkaaksi rintaliikkeeksi nimenomaan, koska siinä on vaikea "runtata" tai muutenkaan tehdä "turvallista huijaamista". Sillä on ihan oikeasti syy, ettei flyes kuulu perusliikkeisiin, joissa mielestäni kehitys kuuluisi tapahtua. Nimittäin isoilla painoilla ja huonolla tekniikalla imo flyes tappaa olkapäät. Mutta joo, kukin tallaa tyylillään. Minä menetin uskoni kauan aikaa sitten siihen, että pumppailemalla saisi tehokasta kehitystä.

vitamiini sanoi:
Ihan samalla tavalla jos tekniikka pysyy hanskassa painoja voi kehittää, kuten muissakin liikkeissä.

Toki pystyy, mutta flyes vain sattuu olemaan sellainen liike, että tekniikka on tärkeä, jos haluaa sen ottavan oikeaan paikkaan. Painot on niin suurien vipuvarsien päässä, että noston kohdistaminen oikeaan paikkaan on pilkunviilausta. Sitten meneekin siihen tuntuman hakemiseen kaikki energia ja treenipainot.

vitamiini sanoi:

En kyllä tiedä, missä kohtaa quotea mainitsin "suuret/suuremmat painot". Kehityksen huonou jatkuvuus sen sijaan johtuu pitkälti liikkeen tekniikkapainotteisuudesta ja tuntumahakuisuudesta vipuvarsien vuoksi.

EDIT:
elasto sanoi:
Mä ainakin ymmärsin ton sillä tavalla, että jos esim. penkkiin on helppo lisätä vaikka joka neljäs viikko 2,5kg sarjapainoihin tietynlaisella progressiolla niin sama temppu onkin sitten vähän vaikeampi toteuttaa esim. noiden flyesien kanssa.

Elasto sen tajusi, papukaijamerkki tulee postissa. :)

Ehkä vähän yksinkertaistin, pahoittelen. Mutta flyesia en millään sanoisi tehokkaaksi rintaliikkeeksi nimenomaan, koska siinä on vaikea "runtata" tai muutenkaan tehdä "turvallista huijaamista". Sillä on ihan oikeasti syy, ettei flyes kuulu perusliikkeisiin, joissa mielestäni kehitys kuuluisi tapahtua. Nimittäin isoilla painoilla ja huonolla tekniikalla imo flyes tappaa olkapäät. Mutta joo, kukin tallaa tyylillään. Minä menetin uskoni kauan aikaa sitten siihen, että pumppailemalla saisi tehokasta kehitystä.
Ei se mitään, en kyllä tiedä onko runkkupenkkailukaan kovin tehokast huijailua lihaskasvun kannalta. :) Otetaan nyt huomioon, että oot vielä 18 ja minä 20 joten sellaista kokemusta ei kummallakaan ole, että vois sanoa että flyes ei kuulu perusliikkeisiin joilla kehitys kuuluisi tapahtua.

Toki pystyy, mutta flyes vain sattuu olemaan sellainen liike, että tekniikka on tärkeä, jos haluaa sen ottavan oikeaan paikkaan. Painot on niin suurien vipuvarsien päässä, että noston kohdistaminen oikeaan paikkaan on pilkunviilausta. Sitten meneekin siihen tuntuman hakemiseen kaikki energia ja treenipainot.
Kyllä penkissäkin pitää olla tekniikka kohdillaan.

Kyllä ne flyesit varmasti ihan toimiva liike on. Tuskinpa ammattilaisetkaan niitä ihan huvikseen hinkkaa. Jos rinta kasvaa ilman, niin silloin ei kai ole mitään syytäkään tehdä flyeseja/taljoja. Itse en niitä tee, mutta ymmärrän kyllä jos joku tekee.

EDIT: kyllä pumppailullekin on paikkansa kehonrakennustreenissä ja treenissä ylipäätänsä.

- - Otetaan nyt huomioon, että oot vielä 18 ja minä 20 joten sellaista kokemusta ei kummallakaan ole, että vois sanoa että flyes ei kuulu perusliikkeisiin joilla kehitys kuuluisi tapahtua. - -

- - Itse en niitä tee, mutta ymmärrän kyllä jos joku tekee.

Joops, sovitaan sittenpä niin. Ei minullakaan ole mitään sitä vastaan, että joku niitä tekee, kaikki tallaa tyylillään. Kunhan oman mielipiteeni asiaan esitin.

Ammattilaiset on aivan hörhöjä, ei niiden treenistä kannata mitään opetella ;)

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom