Kaikenmaailman pikku kysymykset koskien treeniä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja plank
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin tälläsen yleishyödyllisen aiheen laittaa, ettei kaikkien aina tarvii tehä uutta kaikille pikku kysymyksille.
tässä oma:
onko jotenki haitallista tehdä vipareita yksi puoli kerrallaan. Mietin vaa kun aika riittä korkeintaan kahteen salipäivään/vko ja kotona on sen verran vehkeitä, jotain pystyisi kotona tekemään, tosin käsipainoja vaan yks säädettävä (15kg). Täytyis ostaa toinen ja sorvauttaa lisäpainoja. Vähän yläkroppa painotteistahan toi kotitreeni olis, mutta jalat on aika rajusti edellä...

Itsekkin mietin tuota viparijuttua. Luultavasti haittaa, jos on vaikka kyljet heikot ja heiluu eri puolille...?

No tässäpä minun kysymykseni:
Jos teen esimerkiksi maastavetoon räjähtävän treenin, vaikkapa perinteisen 8x3, jossa ei synny maitohappoa, joten siis rasitus pysyy nopeilla lihassoluilla (tietysti nostot räjähtävänä). Sitten teen tämän jälkeen rinnalle vetoa esim 3x10 tms, tässä syntyy maitohappoa, liikenopeus hidastuu, niin siirtyykö painotus enemmän hitaille lihassoluille, vai pysyykö treeni hyvänä nopeille lihasoluille?

Itsekkin mietin tuota viparijuttua. Luultavasti haittaa, jos on vaikka kyljet heikot ja heiluu eri puolille...?

no sit kannattaa vakavasti paneutua aiheeseen keskivartalon tukilihakset.

jos toisella kädellä pitää jostain tuesta kiinni, ei kauheasti pitäis heilua vaikka tekis vähän isommillakin painolla vipareita. eihän niissä nyt kannata mitään 1RM rautoja nykiä jos käsi kerrallaan tekee.

No tässäpä minun kysymykseni:
Jos teen esimerkiksi maastavetoon räjähtävän treenin, vaikkapa perinteisen 8x3, jossa ei synny maitohappoa, joten siis rasitus pysyy nopeilla lihassoluilla (tietysti nostot räjähtävänä). Sitten teen tämän jälkeen rinnalle vetoa esim 3x10 tms, tässä syntyy maitohappoa, liikenopeus hidastuu, niin siirtyykö painotus enemmän hitaille lihassoluille, vai pysyykö treeni hyvänä nopeille lihasoluille?

Jos viittaat teorioihin, joiden mukaan viimeinen osuus määrää vaikutuksen ja jättää jonkin "muistijäljen", ei asia ole välttämättä ihan niin. Nopeita motorisia yksiköitä on rassattu treenissä tiukasti. Ne siis adaptoituvat. Niitä rassataan kovasti myös toisessa harjoiteosiossa, joskin väsymys jo haittaa nopeiden MY:den maksimaalista käskytystä. Ei voida puhua hitaiden solujen suuresta roolista. RV:t eivät siis täysin "tuhoa" mave -sarjojen vaikutusta nopeaan voimantuottoon. Silti tuollainen treeni ei ole puhtaan räjähtävän voiman harjoittelussa optimaalinen.

Jotain tuon kaltaista voisi ajatella jaksolla, jolla halutaan kehittää kykyä ylläpitää tehontuottoa väsyneenä. Vedot ikäänkuin räjähtävyyden ylläpitäjänä ja kehon/hermoston herättelijänä ja perään tehon ylläpitoa hapoilla kehittävä osio. Tuolloin pitää tietysti miettiä harjoitteiden valintaa/keskinäisiä määriä kenties uudelleen.

penkki tulos nousuun

penkki tulos on junnannut paikoillaan jo pitemmän ajan joten ois aika
saada toimiva kokonaisuus.
haluaisin sellasen ohjelman joka tukis samalla lihasten kasvua,jos olen
oikein käsitt'änyt niin voimannostotreeneillä lihas päin vastoin alkaa pikkuhiljaa
pienenemään..

haluaisin sellasen ohjelman joka tukis samalla lihasten kasvua,jos olen
oikein käsitt'änyt niin voimannostotreeneillä lihas päin vastoin alkaa pikkuhiljaa
pienenemään..

:lol2:

krhm...anteeksi

:lol2:

minun kysymykseni koskisi olkapäitä, sivuolkapäitä.
eli kuinka usein sivuolkapäitä voisi treenata "kohtuu kovaa"?
yleisesti punnerrusliikkeet eivät juuri noihin sivulohkoihin taida juuri ottaa?

pystypunnerrusta en tällähetkellä tee. nyt on tullut tehtyä vipunostoja taljassa/käsipainoilla 1-2kertaa viikossa..

muuten treenaan perus kaksijakoisella (työntävät/vetävät)

No pystärillä ja vipareilla oikein tehtyinä niiden kyllä pitäisi ottaa siitä itseensä.

Itse olen katsellut, että ihmeen kovasti onkin olkapäihin mässiä tullut jostakin syystä ja aika pienellä vaivalla.

olisko jotain vinkkejä yhdenkäden punnerruksen tekniikkaa koskien. Äsken kokeilin ja kuulu rutinaa vähän jokapaikasta, mahtaakohan huomena päästä sängystä ylös...

Pikku kysymys: Onko järkevää käyttää 1,25kg painoja suurissa liikkeissä, kuten kyykyssä? Aloitan tekemään tuota Bill Starrin 5x5 ohjelmaa ja siinä excel taulukko laskee sarjapainot, ja aika useassa on 2,5kg päälle tasakymmenien tai tasaviiden, eli 107,5kg jne. Tuntuu vaan jotenkin lammasmaiselta jossain kyykyssä kun on toistasataa rautaa niin laittaa joukon jatkoksi jotku 1,25kg hilut. :D Eli onko se ensinnäkään tarpeen

a)itsetunnon säilyttämisen vuoksi
b)muiden salikäyttäjien kunnioituksen säilyttämisen vuoksi
c)kehityksen kannalta
d)todistaakseen kaikille että katsokaa, en häpeä käyttää näitä pikkuhiluja

:lol2: Painavaa asiaa.

Pikku kysymys: Onko järkevää käyttää 1,25kg painoja suurissa liikkeissä, kuten kyykyssä? Aloitan tekemään tuota Bill Starrin 5x5 ohjelmaa ja siinä excel taulukko laskee sarjapainot, ja aika useassa on 2,5kg päälle tasakymmenien tai tasaviiden, eli 107,5kg jne. Tuntuu vaan jotenkin lammasmaiselta jossain kyykyssä kun on toistasataa rautaa niin laittaa joukon jatkoksi jotku 1,25kg hilut. :D Eli onko se ensinnäkään tarpeen

a)itsetunnon säilyttämisen vuoksi
b)muiden salikäyttäjien kunnioituksen säilyttämisen vuoksi
c)kehityksen kannalta
d)todistaakseen kaikille että katsokaa, en häpeä käyttää näitä pikkuhiluja

:lol2: Painavaa asiaa.

d) on aika hyvä syy. voit saada salilla sitten sen "tosihifistelijä"-tittelin:D

Jos sulla on kyykyssä 5x5:ssä +200kg rautaa niin tuskin siinä kukaan rupee 1,25kg-painoja kattomaan nenänvartta pitkin. Ellet sitten tee nytkytyksiä...

minun kysymykseni koskisi olkapäitä, sivuolkapäitä.
eli kuinka usein sivuolkapäitä voisi treenata "kohtuu kovaa"?
yleisesti punnerrusliikkeet eivät juuri noihin sivulohkoihin taida juuri ottaa?

pystypunnerrusta en tällähetkellä tee. nyt on tullut tehtyä vipunostoja taljassa/käsipainoilla 1-2kertaa viikossa..

muuten treenaan perus kaksijakoisella (työntävät/vetävät)

Tee kaks kertaa viikossa vipareita sivuille. Ekalla kerralla mee niin raskaisiin painoihin kuin jaksat esim 8-12 toistoa ja toisella kerralla pumppaa puhtaita toistoja pienemillä vaikkapa 10-15 toistoa. Kolmisen sarjaa varmaan riittää molemmilla kerroilla.

Ja tosiaan myös olkapäiden muita lohkoja pitää treenata, koska kyseessä on kokonaisuus. Tuskin ne sivuilta kasvaa mielettömiks, jos kokoa ei oo muuten.

Itse olen katsellut, että ihmeen kovasti onkin olkapäihin mässiä tullut jostakin syystä ja aika pienellä vaivalla.

No monesti penkin saa käymään etuolkapäihin ja päälle vielä pystypunnerrusta jota on myös hyvä tehdä raskaasti puskien, niin ainakin minulla on sama homma.

Itsellä ei pysy "isot" romut enää lainkaan käsissä. Puristusvoima tuntuu jopa huonontuneen!! En ole koskaan treenannut forkkuja erikseen, vaan ne ovat saaneet kaiken rasituksensa muusta treenaamisesta. En ole myöskään koskaan käyttänyt remmejä.

Tosiaan puristuvoima tuntuu jopa huonontuneen viimeisen parin kuukauden aikana, jolloin ne tosin ovat saaneet paljon rasitusta mm. maven muodossa. On turhauttavaa tehdä maastavetoa jos selkä ja jalat eivät ehdi saamaan mitään tuntumaa kun kädet jo pettävät. Luulisi että kunnon mavetuksella puristusvoima jopa kasvaisi. Jos joku osaa kertoa paljonko forkkuja kannattaa rasittaa ja millasilla leluilla ni oisin kiitolline..

Jotenkin vaikea uskoa, että olisi edes oikeasti isot romut kyseessä. Jospa tekisit suosiolla vaikka mavea välillä pienemmillä painoilla. Käytätkö magnesiumia? Tee lyhyempiä sarjoja. Luulis ettei se puristusvoima niin anna periksi, ettei pysäytysten kanssa jaksais mavettaa kohtuu lyhkäsiä sarjoja. Ei kai sitä ilman pysäytyksiä ole edes kovin järkevää tehdä.

Jos ei mikään auta, niin sitten on otettava remmit käyttöön ellet oo voiman ostaja. Tsemii

Back
Ylös Bottom