Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Enpä ole vähään aikaan noita pykäliä kerrannut tai ainakaan tätä pykälää... Vois tehdä hyvää kerrata koko Poliisilaki läpi muiltakin osin kuin noiden pykälien osalta, jotka on jo takaraivossa ennestään ja joihin ei ole tullut muutoksia. Siis joita käytännössä tarvitsee eniten.

Anonymity, toivottavasti en muista väärin. Olisinko lukenut joltain sivulta ainekirjoitukseen harjoittelusta, että sinä olisit kirjoitellut kotona ja kirjoittanut saman pääsykokeissa? Lähetetäänkö muun materiaalin mukana myös tulevan aineen otsikko, vai oliko sattumalta sama aihe kuin olit harjoitellut? Selitinkö nyt vähän vaikeasti? Hei naiset!!! jotka olette hakeneet kouluun, mikä pääsykokeessa ollut vaikeinta teille? Entä "varttuneimmat" opiskelukaveri iältään? Tuntuu, että olen yksi vanhimmista hakijoista, mutta haittaako tuo.... heh heh!

Tästä junapoliisi hommasta tuli mieleen kun reilu vuosi sitten oltiin tulossa eräältä urheilu reissulta Tampereelta ja siinä junassa hieman olutta otettiin ja ikää ei vielä ihan ollu sitä 18 . Siinä sit istuttiin penkeillä ku yhtääkkiä paikalle iskee joku poliisin vaatteissa ollu nuori nainen . Kysyy että mitä ne pojat touhuaa ja käski näyttää henkkarit . Henkkareitten näyttämisen jälkeen se totes ettei pojilla taija nyt ikä riittää eli nyt lähetään kaataan kädessä olleet kaljat pois ja sit neuvotellaan niistä sakoista . No kaljat kun oltiin pois kaadettu ja mentiin takas istuun niin se poliisi tuli sit siihen että " sovitaan että tää homma ei sit toistu niin unohetaan ne sakot tällä kertaa eli painetaan homma villaisella ", sitten toivotti hyvät matkan jatkot ja toivo että ei nähtäs uudestaan . Siinä sit istuttiin ja mietittiin että mitä vittua kun aikasemminkin olin ollu samanalaisessa tilanteessa niin hyvä ettei pampusta sillon tullu vaikka en kovinkaan vahvasti asian osallisena ollut . Lattialla olleet kaljat saatiin pitää ja eikä ees sakkoja tullu tällä kertaa .

Lähetetäänkö muun materiaalin mukana myös tulevan aineen otsikko, vai oliko sattumalta sama aihe kuin olit harjoitellut?

Ei lähetetä.

Vanhoja pääsykoeaineiden aiheita kannattaa silti kaivella esiin ja vilkaista sen verran, että tietää suunnilleen, mitä on luvassa.

Entä "varttuneimmat" opiskelukaveri iältään? Tuntuu, että olen yksi vanhimmista hakijoista, mutta haittaako tuo.... heh heh!

36 ei ole ongelma, sen ikäisiä tai vanhempia on melkein joka kurssilla. Päälle nelikymppisiäkin hakee ja pääsee sisään silloin tällöin.

Anonymity, toivottavasti en muista väärin. Olisinko lukenut joltain sivulta ainekirjoitukseen harjoittelusta, että sinä olisit kirjoitellut kotona ja kirjoittanut saman pääsykokeissa? Lähetetäänkö muun materiaalin mukana myös tulevan aineen otsikko, vai oliko sattumalta sama aihe kuin olit harjoitellut? Selitinkö nyt vähän vaikeasti? Hei naiset!!! jotka olette hakeneet kouluun, mikä pääsykokeessa ollut vaikeinta teille? Entä "varttuneimmat" opiskelukaveri iältään? Tuntuu, että olen yksi vanhimmista hakijoista, mutta haittaako tuo.... heh heh!

Ei sitä otsikkoa annettu etukäteen, mutta olin kuullut edellisissä kokeissa olleilta vähän vinkkiä ja panostin niihin.

Mun mielestä vaikein osio pääsykokeissa oli juoksu, kun mulla ei oikein oo tota kestävyyskuntoa kauheasti... Mun mielestä ne kokeet olivat aika "normaalit" pääsykokeet, eli ei siellä mitään tosi vaikeaa ollut, kun oli kuiteniin valmistautunut melko hyvin. Jos tänä päivänä joutuisin hakemaan, niin en varmaan pääsisi ruotsin kokeesta läpi (onko siellä sellainen?), kun olen siinä ihan paska.

Ja itse olin meidän luokan kolmanneksi vanhin. Kyllähän siellä välillä tunsi tuon ikäeron nuorempiin, mutta ei kauhean paljoa. No ehkä siellä koulun baarissa ei jaksanut niin paljoa juosta kuin ne nuoremmat tai säheltää muuten. Vanhin meidän kurssilla oli 42 -vuotias, kenen kokemus teki ihan hyvää kaikille.

Aiemmin pääsykokeissa olleille tai muuten asiasta tietäville: onko pääsykoemaksuun sisältyvä ruokailu ollut mahdollisuus nauttia esim. kuntotestin ja psykologisten testien välissä vai vasta kaikkien testien jälkeen? Kiitokset jo ennakkoon vastauksista!

Aiemmin pääsykokeissa olleille tai muuten asiasta tietäville: onko pääsykoemaksuun sisältyvä ruokailu ollut mahdollisuus nauttia esim. kuntotestin ja psykologisten testien välissä vai vasta kaikkien testien jälkeen? Kiitokset jo ennakkoon vastauksista!

Se nautitaan välissä.. Normaaliin lounasaikaan poliisikoululla, samalla, kun oppilaat vetäisevät lounasta naamariin.

Kolmannessa vaiheessa tehdään perusteellinen terveystarkastus. Tuolla sivuilla sanottiin, että hakijat kutsutaan terveystarkastukseen. Onko siis näin, että kaikki kutsutaan Tampereelle lääkäriin vai käydäänkö omilla paikkakunnilla?

Kolmannessa vaiheessa tehdään perusteellinen terveystarkastus. Tuolla sivuilla sanottiin, että hakijat kutsutaan terveystarkastukseen. Onko siis näin, että kaikki kutsutaan Tampereelle lääkäriin vai käydäänkö omilla paikkakunnilla?
Pitää käydä tarkastuksessa poliisikoulun määrittelemässä medivireessä. Muistaakseni paikkoja oli: Tampere, Helsinki, Kuopio ja Oulu.

No siis sehän tuolla jo kerran mainittiin, että joskus ei montaa vuotta sitten, kun sai nuoremman konstan arvon niin sai ainakin toimia junapoliisina, mutta se oikeus on nyttemin sitten otettu pois. Ja mahtoi olla ettei se siihen junapoliisihommaan rajoittunut vaan sai vapaa-aikana puuttua myös muihin epäkohtiin mitä havaitsi.

Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että turha sitä virka-pukua on kantaa jos ei saa puuttua mihinkään. Siltä puvulta kun odotetaan niin paljon. Ja onhan se kaiken lisäksi laitonta. Paitsi siinäkin on pieni poikkeus sitten, että saan esim. koulusta kun lähden niin kulkea koulumatkani poliisin virka-asu päällä kunhan pidän poliisimerkit jne. oman takin alla piilossa.

Ei siitä montaa vuotta ole aikaa kun on saanut kokelaana toimia junapoliisina.
Ja kaikki nämä väitteeni perustan niihin oppitunteihin jotka ylikomisario meille nuorille tyhmille kokelaille tällä viikolla piti.Eli toivottavasti ei ole chipsit kovin sekaisin.

edit. tuo ylempi osa turha kun siitä päästiin yhteisymmärrykseen.

Semmoinen tässä tuli mieleen, että oisko tässä "aikanaan" kyseessä nyt semmoinen esihistoriallinen aika kun ensin käytiin kokelaskurssi (nyk. perusopinnot 1) ja sitten haettiin virkaa kuka mistäkin. Virka kun tuli niin hommia paiskittiin nuorempana konstaapelina ihan täysin valtuuksin ilman mitää ohjaajaa ja yritettiin parhaan mukaan hakea miehistökurssille (nyk. perusopinnot 2). Siihen sitten saattoikin mennä aikaa... Pienissä piireissä maaseudulla saattoi olla tyyppejä, jotka oli nuorempia konstaapeleita jo kymmenettä vuotta. Kun miehistökurssille sitten pääsi niin kyllä sinne junapartiossa kuljettiin.

Kun miehistökurssi oli ohi niin takaisin vanhaan nuoremman konstun virkaan ja hakemaan vapaiksi tulleita vanhemman konstun vakansseja. Siinä sitten saattoi mennä taas aikaa...

Oliko pakkotoistolta porukkaa 3.4. poliisikoulun pääsykokeessa ja olisiko vieläpä sellaisia tyyppejä, ketkä olisivat kuuluneet B1-koeryhmään?

Mä olin tossa 4.4 kokeessa ja ryhmässä C2. Kisat meni muuten vallan mainiosti, mutta se viimeinen aineistoaine kusi ihan täysin. En saanu oikee mitää älykästä kirjoitettua annetuista otsikoista, eikä se teksti vastannu mitenkää omaa tasoani :( melkeen tekis mieli luopua toivosta tällä kertaa. Ens kerralla paremmin sitte

Mä olin tossa 4.4 kokeessa ja ryhmässä C2. Kisat meni muuten vallan mainiosti, mutta se viimeinen aineistoaine kusi ihan täysin. En saanu oikee mitää älykästä kirjoitettua annetuista otsikoista, eikä se teksti vastannu mitenkää omaa tasoani :( melkeen tekis mieli luopua toivosta tällä kertaa. Ens kerralla paremmin sitte

Millaisia olivat otsikot tällä kertaa? Muistaisitko vielä? Entä tiivistelmän aihe? Kirjoita kaikki teoriaosasta mitä vaan tulee mieleen. Olisin kovasti kiitollinen. Olen laittamassa 16.5.alkavassa haussa paperit sisään.
Toivotan onnea ja jännittäviä postin odotus viikkoja:hyper:

Toinen otsikko oli perusoikeudet yksilönsuojan takaajina ja toista en edes muista. Oli kyllä rankka päivä ja omaan suoritukseen en oo kyllä yhtään tyytyväinen. Uinnista hylsy ja kirjallisissa joutus jättämään pariin eu kysymykseen kokonaan vastaamatta kun ei jostainsyystä ollut jääny paljoo mitään mieleen siitä eu nivaskasta, että luultavasti ensvuonna sit uudestaan.. Oli kyllä huvittavaa mennä kuntokokeesta suoraan ruokailuun. Ei paljoo syömään pystyny. :urjo:

Itse B2 ryhmässä tiistaina. Henk. kohtasesti olin ihan lukossa nissä ainekirjotuksissa. Oli ihan että mitä ihmettä kun ei tule ideaa päähän. Jotain onneksi sain siihen kirjotettua, etten tyhjänä palauttanut. Toinen aineen aihe taisi olla jotain rikosoikeudellinen virkavastuu, kantelu (blabla jotain). Ei muista tarkkaan. Ja ne eu ja laki kysymykset. Hohhoijjaa... Itku meinas päästä :itku:

Tiivistelmässä kerrottiin Tanskassa käydystä huumevalistuksesta ja sen vaikutuksista. Psykologiset oli hmm... hauskoja, välillä nosti hymyn huulille.

Mun piti olla 3.4 (b2-ryhmä) paikalla, mutta flunssa puski päälle viime metreillä :(
Eipä muuta kuin elokuussa uusix..
Suhteellisen "pahoilta" kuulostaa aineen aiheet, jos vertailee muihin, mitä oon kuullu :rolleyes:

(kirjotan avokin nimimerkillä..ite oon siis naisimmeinen :) )

Millaisia olivat otsikot tällä kertaa? Muistaisitko vielä? Entä tiivistelmän aihe? Kirjoita kaikki teoriaosasta mitä vaan tulee mieleen. Olisin kovasti kiitollinen. Olen laittamassa 16.5.alkavassa haussa paperit sisään.
Toivotan onnea ja jännittäviä postin odotus viikkoja:hyper:

Toinen otsikko tais olla Virkamies virkavastuun alaisena; hallituskantelut valvontakeinona. Tuosta sitten yritin parhaani mukaan veistellä. Kirjoitustaitoni on tosi hyvä, mutta tyhjästä on paha nyhjästä.

Tiivistelmä oli artikkeli jostai lehdestä. Tosi tiukille meni sen tekeminen, 50min ei tahtonu riittää. Lopputulos oli luultavasti ihan jees. Tai sit ei.

Suosittelen kyl että panostat erittäin paljo tohon kirjalliseen osioon ja harjoittelet aineistoaineen kirjoittamista etukäteen. Kyllä se siitä :thumbs:

Back
Ylös Bottom