Hermotukseen pystyy vaikuttamaan kohtalaisen nopealla syklillä ainakin maksimivoimassa. Sama kaveri voi kuudenkin viikon perioidilla näyttää paperilla ihan eri sälliltä noissa toistomäärissä ja kyse ei todellakaan ole lihassoluista ja niiden pituuksista vaikka se taas kerran paperilla niin näyttäisikin.
Jos treenaa pääasiassa lyhyitä sarjoja kovilla painoilla, on aivan selvää että maksimivoima on suhteessa parempi kuin kestävyys. Näiden ominaisuuksien suhteeseen voi vaikuttaa paljon harjoittelulla.
En tosiaan ole koskaan pitkiä sarjoja sen kummemmin harrastanut, koska ne eivät ole minulle sopineet. Esimerkiksi ensimmäiset 5-6 toistoa voivat tulla kuin tyhjää vain, mutta kuudennen toiston jälkeen jopa lämmittelypainot alkavat ikään kuin yhtäkkiä painaa aivan helvetisti. Eli sarjat tyssäävät minulla aika nopeasti kuin seinään.
Ja vielä neutraalille sellainen selvennys asiaan, että kun maksimivoimaominaisuudet ovat hyvät, on henkilö luonnostaan parempi esim. pikajuoksu- ja hyppylajeissa. Jos taas maksimivoimaominaisuudet ovat heikot mutta kestävyysominaisuudet hyvät, luonnistuvat pitkän matkan juoksut paremmin. Omat parhaat lajini olivat aina pikamatkat sekä hyppylajit, ja vastaavasti sitten joku 400 metriä alkoi tuntua jo kestävyysmatkalta.
Eihän tässä ole kukaan puhunut lihassolujen pituuksista, vaan tyypistä (tyyppi I v/s tyyppi IIa v/s tyyppi IIb). Eli suomeksi hitaista ja nopeista lihassoluista. On yksinkertaisesti fakta, että joillakin ihmisillä on suhteessa enemmän nopeita lihassoluja, ja joillakin suhteessa enemmän hitaita lihassoluja. Lihassolujakauma on yksi merkittävä tekijä joka vaikuttaa sarjakestävyyteen, harjoittelun kautta tuleva hermotus on toinen merkittävä tekijä.
minä tarkoitan maksimi voimantuotolla sitä että jos on kaveri joka ottaa esimerkiksi 8x180 penkistä ja saa ykkösen 200 on hänellä huono maksimi voima jos taas ottaa 3x180 ja ykkönen 200 on hänellä hyvä maksmi voimantuotto. mulle vaaan on juurtunut se sun vinopenkki sarja päähän ja sitä kautta se maksimi jutska(125x8>>>>130x4):D. joo ei tarvi enään sitä alkaa selittään missään muodossa.
Neutraali taas on tainnut ohittaa kokonaan tuon ykkösen helppouden, ja on vain katsonut että Hulkki ei saa kuin kolmosia 142.5 kilolla - on siis heikko.
en minä sua heikoksi ole sanonut vaan riskiksi, monestikko se pitää sanoa. mulla ei oo varaa toista heikoksi sanua ku ite en ees kyykkää missään muodossa.
mistä muuten hulkki tiedät maksimi voimantuottosi kun et ilmeisesti koskaan edes ykkösiä kokeile? sarjat siis kyllä kulkee, mutta miten on se 1maksimi. siitähän sen voimantuoton näkis niin ei tarvis täällä arpoa. ei ku ai niin voman osto ei ollu sun laji eikä voima kiinnosta kuhan muuten vaan pitää kinata voimista ja selitellä sarja kestävyyksistä yms.. :D
minä tarkoitan maksimi voimantuotolla sitä että jos on kaveri joka ottaa esimerkiksi 8x180 penkistä ja saa ykkösen 200 on hänellä huono maksimi voima jos taas ottaa 3x180 ja ykkönen 200 on hänellä hyvä maksmi voimantuotto.
Kuten olen jo selittänyt, tuosta yhteydestä ei kannata suuria johtopäätöksiä vetää. Paremman kuvan punnerrusliikkeiden voimantuotosta saa esim. näistä tapauksista:
17-vuotiaana, kun otin edellisen kerran penkkimaksimin (140 kg), sain edellisellä viikolla todella tiukan ysin 102.5 kilolla. Siis yhdeksän toistoa 73 prosentilla ykkösmaksimista.
Nyt olkapäävaivaisena saan dipissä 65 kilon lisäpainolla tiukat 5 toistoa. Tuo negatiivisen sarjan yhteydessä tekemäni yksi positiivinen toisto 100 kilolla lienee melko lähellä maksimiykköstä. Viisi toistoa 82,5 prosentilla ykkösmaksimista (elopaino about 100 kg).
Eli punnerrusliikkeissä olen itse asiassa melko normaalilla alueella sarjakestävyyden / voimantuoton suhteen.
mistä muuten hulkki tiedät maksimi voimantuottosi kun et ilmeisesti koskaan edes ykkösiä kokeile? sarjat siis kyllä kulkee, mutta miten on se 1maksimi. siitähän sen voimantuoton näkis niin ei tarvis täällä arpoa.
En tosiaan ykkösiä tee koskaan (jos tuota negatiivisen dippisarjan ekaa toistoa ei lasketa), mutta kyllä nuo heikot kestävyysominaisuudet on vuosien varrella aika selviksi tulleet. Aivan varmasti tiedät itsekin tyyppejä, joille on yksinkertaisesti luonnollisempaa hommaa tehdä jotain 15-20 toiston sarjoja, mutta esim. kutosia nämä tyypit tekevät vain astetta suuremmilla painoilla. Ja toisaalta sitten tyyppejä, joille pitkät sarjat ovat aina täyttä myrkkyä ja väkisin vääntämistä, mutta lyhyet sarja kulkevat huomattavasti isommilla romuilla.
Kyllä nuo luontaiset ominaisuudet pitäisi vajaan 10 vuoden treeniuran aikana itse kullekin jo selväksi tulla, vaikka varsinaisia ykkösmaksimeja ei pahemmin kokeiltaisikaan.
On muuten tähän asti toistoihin nähen kovin maksimivoima mitä olen tähän asti kuullut/nähnyt. Itse pitänyt kohtalaisen hyvänä toisto per kymmenen kiloa tasoa. Itsellä kulki ainakin käsikädessä vedon/kyykyn kanssa sarjakestävyyden ja maksimi voiman suhde. Mites aikoinaan kyykyn suhde oli maksimivoimaan nähden sarjoina ,kun vedossahan tuo on ollut jopa toisto per 20kg lisää hilua tankoon?
Kyykyssä tasan samaan aikaan samalla liikekohtaisella treenitaustalla olivat myöskin kovimmat sarjat nelosia 140 kilolla, ja ykkösen otin sitten melko helposti 200 kilolla. 220 kiloa ei enää noussut, vaan jäi puoliväliin. Kyykyssä siis hieman normaalimpi sarjapainojen ja ykkösen suhde.
Mikään ei piristä aamua kuin lukeminen Hulkin threadista
päivän uusin väittely. :D
Olette te aika epeleitä.
Keskellä yötä vääntöä aiheesta, josta lopulta ollaan ihan samaa mieltä.
Information errorit johtaa usein jopa traagisiin seuraamuksiin...;)
En jaksa lukea kaikkia viestejä, mitä yön aikana on tullut.
Mä ainakin käsitän voiman ihan samalla tavalla, kuin hulkki, eikä siinä hulkin vastauksessa ollut mitään ihmeellistä. Sarjakestävyys on ihan perus termistöä.
Ei käsitä, mitä Mike ja Neutraali rupee itkemään.
Toki toi esimerkki 4x140 ja 1x200 on hyvin erikoinen, tai se, että blogin videon painolla ei tule tehtyä kutosia tai kaseja.
Elä sää kuikelo huutele sieltä 20 metrin päästä kun et vittuakaan voimasta tiedä. Tuota tuossa juuri ihmeteltiinkin, joten Pera Pervo on vain ihan hiljaa siellä lähtötelineissä.
Elä sää kuikelo huutele sieltä 20 metrin päästä kun et vittuakaan voimasta tiedä. Tuota tuossa juuri ihmeteltiinkin, joten Pera Pervo on vain ihan hiljaa siellä lähtötelineissä.
Kyllähän se niin on, että painavin sana on sillä joka käytännössä on eniten nostanut.
Täällä vängätään vaan Hulkkia vastaan, koska se on Hulkki eikä sen takia mitä se sanoo.
Ainakin siltä vaikuttaa tämänkin kuikelon silmään...
Helvetin selkeä hommahan tuo Hulkin sepostama juttu on.
Ukoilla on öisin vaan tylsää, luistaa yön hitaat tunnit jouhevammin
kun saa kinastella luustolihaksista ja niiden ominaisuuksista. :D
WTF? Siis nimenomaanhan pitkän dieetin jälkeen kun syödään taas enemmän kunnollista bodysafkaa, kroppa imee ne hiilarit ja nesteet itseensä eli lihakset täyttyvät, mutta rasvaa ei pahemmin tule.
Taitaa riippua aika paljon geeneistä. Enemmän laihduttaneille Lyle McDonald tylyttää:"...dieted individuals typically show a biology that is absolutely not geared towards anything except packing the body fat back on..."
Kaipa noista spurteista voisi tosiaan jotain moista hakea (en nyt muista lainkaan mitä olen asiasta lukenut kun siitä on tosiaan jo jonkin verran aikaa), mutta pääasiassahan nuo olisivat siltikin lähinnä intervallityyppistä treeniä, ja ylimääräinen salitreeni on omien kokemusteni mukan kehonrakennusmielessä aina parempi vaihtoehto kuin intervalli tai aerobinen.
Jos tarkoitat spurteilla pikajuoksua, on treeni on melko erilaista kuin intervalli, jota duunasit viime vuonna. Tehoa irtoaa vähän eri malliin juostessa ja palautukset on reilusti pidempiä tai muuten treeni jää lyhyeksi. Tuu joskus kokeilemaan Myllyyn, mutta muista, että homma lähtee vasta useamman treenin jälkeen rullaamaan, jos hermosto ei oo tottunu nopeampaan juoksuun.
No, en minäkään paljoa sanoisi siittä kuka tietää voimasta, jos koko penkkitulokseni olisi rakennettu vain tekemällä 2X6, ja tästä parin päivän päästä lattiapenkki ja bodailua. Mikään muu tuskin olisi voinut kehittää enemmän...;)
Eli tulos ei todellakaan kerro tietämystä asioista