CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

:offtopic:
Taitaa riippua aika paljon geeneistä. Enemmän laihduttaneille Lyle McDonald tylyttää:"...dieted individuals typically show a biology that is absolutely not geared towards anything except packing the body fat back on..."
Lyle sanoi:
...current data indicates that each pound of muscle might burn an additional 6 calories (as opposed to older values of 25-40 cal/lb or even higher... Even if you gained 10 pounds of muscle, that would only add up to an additional 60 calories burned per day
Miten tää Lylen höpötys pitäis ymmärtää? Eli jos vaikka henkilö X hankkii 100 paunaa eli ~45kg lihasmassaa, lisääntyisi hänen kulutuksensa vain 600 (kilo)kaloria päivässä. Eli vissiin toi 6 kcal/lb on tilanteisiin joissa paino pysyy vakiona ja läski muuttuu lihakseksi, muuten kai tossa ei voi olla mitään tolkkua. Ja vähän tekis mieli epäillä onko siinäkään tapauksessa. :arvi:

Toistekkipäin voi mennä että jaksaa kovia 6:sia mutta yköset ei oo kovia. Kun alle kutosen satseja ei tehty. Omasta mielestä kan aika lyhyttä satsia hulkki harrastaa. Mutta siitä ei kai enää kehtaa vääntää. Tunnostaa vaan itestä että tuolla hommalla itte ois muutaman viikon päästä ylikunnossa jos 4 pinnassa toisto määrät ovat.

Lisää vettä myllyyn.;)

Muutenkin aika häijy ketju tämä, kun käsitellään asioita todella laajasti ja jossain määrin aika yksityiskohtaisesti yhden henkilön harrastusta ja ruoditaan siitä, että miten henkilön kannattaisi ylipäänsä tehä lähes kaikki paremmin ja elää siinä samassa toisin. Asiaa edistää myös se, että henkilö on aina vastailemassa lähes kaikkeen.

Jostain viesteistä suorastaan kyllä huokuu se sanoma, että lopetappa se salitouhu tai vähennä nyt edes vaan ja ala ryyppää ja käymää naisissa, niiku kunnon miehet! Ihme touhua kyllätäytyy sanoa...

Sitten eri puolilla Suomea saleilla jaksetaan vielä vääntää siitä, kun joku heille tuntematon henkilö elää omaa elämää haluamallaan tavalla ja että paljon menee vai meneekö vai eikö mene ja onko vai eikö ole. Miten pitäisi tehdä vai eikö pitäisi. Miten yhden henkilön elämä voi toisaalta vaikuttaa, niin moneen? Miten esim. meidänkin salilla voi olla jonkun sielunasia, tekeekö joku 200 kilsan päässä penaa vai ei?

Itse en tiedä tässä Suomenmaassa vastaavaa tapausta kyllä. Pointsit kotiin silti.

Hulkki tuntuu olevan suorastaan ''superjulkkis'' :hyper: Mutta on tämä yksi parhaista ketjuista, ei siitä mihinkään pääse, vaikka välillä tosin mennään turhan syvälle hulkin omaan elämään.

No, en minäkään paljoa sanoisi siittä kuka tietää voimasta, jos koko penkkitulokseni olisi rakennettu vain tekemällä 2X6, ja tästä parin päivän päästä lattiapenkki ja bodailua. Mikään muu tuskin olisi voinut kehittää enemmän...;)
Eli tulos ei todellakaan kerro tietämystä asioista:)

huoh? Onko sitä nyt järkevää välttämättä testata edes muita systeemejä jos se toimii? Kun oot niin guru ja tiedät kaiken niin kerro toki miten saan esim 200kg penkistä? Muistetaanpas asia, että teoria on aina teoriaa eikä välttämättä ole suoraan verrannollinen missään tilanteessa tosielämään. Ja mikäs sen sitten kertoo tietämystä voimasta? eli luet 7vuotta kirjoja joista ei sinulle loppupeleissä ole paskanvertaa hyötyä missään muussa, kuin siinä että osaat vastata samalla tavalla miten kirjoissa kerrotaan? Pahoittelut hulkille palstan sotkemisesta.

Joillekin se on vain harrastus, joillekin taas elämäntapa. Onneksi jokainen voi valita halunsa mukaan.

veikkaan, että 99% vuosia SM-huipulla olleista kehonrakentajista luokittelee treenaamisen/kilpailemisensa edelleen harrastukseksi jonka suhteen joutuu joskus tekemään kompromisseja elämän muidenkin osa-alueiden vaatiessa panostusta. Kehonrakennus kaikissa muodoissaan voi olla "elämäntapa" ilman täydellistä omistautumista lajille, josta kovinkaan moni maapallolla ei leipää pöytäänsä ansaitse. Yhdyn vanhan miehen kirjoituksiin,vaikka ikää ei olekaan 50v.

-edit- mitenkään Hulukin tapaa elää halveksumatta:thumbs:

400px-Standard_deviation_diagram.svg.png

Normaalijakaumassa suurin osa tapauksista osuu tuohon keskelle, mutta häntäpäistä löytyy jopa kaukana keskiarvosta olevia tapauksia - hyvin harvoin tosin. Se, että itse olet nähnyt lähinnä näitä kohtalaisen normaaleja tapauksia on täysin odotettavaa, muttei edelleenkään poista sitä faktaa, että myös äärimmäisempiä tapauksia löytyy.Siis WTF? Määrittele nyt se voima. Tarkoitatko että jos maksimiykkönen on tarpeeksi suuri (esim. 200 kg), voidaan sillä 140 kilolla tehdä helposti kolmosia? Tämä nimittäin pitää paikkansa, vaikkakin myös tuo suhteellinen sarjakestävyys vaikuttaa asiaan (eli paremman sarjakestävyyden omaava 200 kilon etukyykkääjä tekee niitä 140 kilon kolmosia helpommin kuin huonomman sarjakestävyyden omaava 200 kilon etukyykkääjä).

Toisesta päästä löytyy järjettömän kovan sarjakestävyyden omaavat tyypit mutta huonon maksimivoimatason.
20 toistoa 200 kg mavessa mutta maksiminosto 240 kg on eräs poikkeus on, minkä olen havainnut.

Ei tässä loppujen lopuksi pitäisi olla mitään ihmeellistä?
Aiheesta löytyy:
Keskivertotaso ja molemmat ääripäät, mikäs sen luonnollisempaa?

Lisää vettä myllyyn.;)

Muutenkin aika häijy ketju tämä, kun käsitellään asioita todella laajasti ja jossain määrin aika yksityiskohtaisesti yhden henkilön harrastusta ja ruoditaan siitä, että miten henkilön kannattaisi ylipäänsä tehä lähes kaikki paremmin ja elää siinä samassa toisin. Asiaa edistää myös se, että henkilö on aina vastailemassa lähes kaikkeen.

Jostain viesteistä suorastaan kyllä huokuu se sanoma, että lopetappa se salitouhu tai vähennä nyt edes vaan ja ala ryyppää ja käymää naisissa, niiku kunnon miehet! Ihme touhua kyllätäytyy sanoa...

Jos mua tarkoitat ja mun edellistä viestiäni niin luepa tekstini uudelleen. En ole kritisoinut Hulkin tapaa elää ja olla.

veikkaan, että 99% vuosia SM-huipulla olleista kehonrakentajista luokittelee treenaamisen/kilpailemisensa edelleen harrastukseksi jonka suhteen joutuu joskus tekemään kompromisseja elämän muidenkin osa-alueiden vaatiessa panostusta. Kehonrakennus kaikissa muodoissaan voi olla "elämäntapa" ilman täydellistä omistautumista lajille, josta kovinkaan moni maapallolla ei leipää pöytäänsä ansaitse. Yhdyn vanhan miehen kirjoituksiin,vaikka ikää ei olekaan 50v.

-edit- mitenkään Hulukin tapaa elää halveksumatta:thumbs:

Just tätä tarkoitan, sinä vaan tuot asian esille mua paremmin. Kiitos, Leelucky!

miten on mahdollista, että kehonrakennukseen ja myös voimailuun perusteellisesti perehtynyt älykäs ihminen voi täysin leimata yhden todellisista perusliikkeistä "junttiliikkeeksi" jota "ei vaan voi arvostaa" kun se on "kaikkien rintahauissankareiden perusliike". Naurettavaa.

Aivan käsittämätön mielipide, jota hän jaksaa postista toiseen puolustaa. Se nyt vielä menee että hän itse ei sitä vahingossakaan tee, osaa mös perustella miksi ei. Mutta useamman kerran hän on leimannut tämän tärkeän liikkeen pelleliikkeeksi ja epäsuorasti myös halveksinut penkkipunneruksen ystäviä.

Ihmeellistä mollausta ja aliarviointia muuten fiksulta mieheltä. Nuo juttusi penkkipunnerukseen liittyen eivät kestä päivänvaloa :down:
Uskoakseni olen useampaankin otteeseen huomauttanut, että jos unohdetaan provosoiva ja pieni pilke silmäkulmassa kirjoitettu penkin lyttäys, olen ihan oikeasti sitä mieltä että penkki on ihan OK rintaliike. Olen vuosien varrella tehnyt ihmisille lukemattomia treeniohjelmia, joihin olen sisällyttänyt myös penkkipunnerruksen. Eli jos Meininkimies ei ole asian todellista laitaa edelleenkään käsittänyt, on tuo "penkki on junttiliike" -toitotukseni tietoisen provosoivaa pienellä huumorilla heitettyä vänkäystä.

Netti on muutenkin mielenkiintoinen paikka mm. siinä mielessä, että vaikka Miken kanssa olemme sulassa sovussa aina kun livenä törmätään, netissä päädymme aina veriseltäkin näyttäviin tappeluihin ja vääntöihin vaikka päivän päätteeksi saatamme salilla samaan aikaan treenatessamme jutella leppoisasti niitä näitä. Eli netissä kannattaa aina muistaa tuo ero reaalimaailman ja virtuaalimaailman välillä. Se ero ei ole kokonaisuudessaan suuri, mutta tietyissä yksittäisissä asioissa varsin merkittävä. ;)
Voimailu/kehoilu on hieno harrastus . Mutta vain harrastus.
Kuten tuossa jo sanottiinkin, joillekin se on vain harrastus. Joillekin elämäntapa. Eli eipäs yleistetä liikaa.
Hulkille kehoilu on varmaan samalla myös hänelle sopivaa hauskanpitoa, mutta ihan oikeesti, hulkki on äärimmäisyys josta ei ihan joka suhteessa kannata kaikkien ottaa esimerkkiä vain siksi, että hän on monelle "guru" Hulkki on valinnut tiensä; se tie ei kaikille sovi.
Tästä olen ehdottoman samaa mieltä. Tiedän itsekin olevani sen verran omituinen tapaus, että normaalien ihmisten ei mielestäni kannata lähteä meikäläistä kopioimaan. Itse oikeasti nautin hyvinkin kurinalaisesta kehonrakennuselämäntavasta, kun taas monelle muulle homma ei ole vastaavalla tavalla miellyttävää vaikka siihen kovalla itsekurilla pystyttäisiinkin.

Se on hullu ja nauttii vielä siitä :D :thumbs:

Jos tosissaan ollaan, niin eikö porukka koskaan mieti, että millasta Tero Pitkämäen, Jukka Keskisalon tai Hanna-Maria Seppälän elämä on? Aivan, se on juurikin samanlaista, kuin Hulkin.

Tosissaan urheileva / huippu-urheilija panostaa urheiluun juurikin noin paljon (joku ehkä vähän vähemmän ja joku ehkä vielä enemmän, jos se on mahdollista :D )

Eli ei toi nyt niin ihmeellistä elämää ole kaikilta osin, jos laajentaa vähän katsantoaan.

Hulkki kuitenkin käy koulua ym, joka syö harjoittelua tai ainakin lepoa (en väitä, että olis mahdollisuuksia tehdä toisin, juuri sun kohdalla, kun en tiedä).

Jos mua tarkoitat ja mun edellistä viestiäni niin luepa tekstini uudelleen. En ole kritisoinut Hulkin tapaa elää ja olla.

En kohdistanut sinun postiisi varsinaisesti. Aiemmilla sivuilla tai jossain muistaakseni on eri ukkojen jutuissa vääntöä siitäkin.;)

No kyllähän Meininkimies ymmärtää että on myös pilkettä silmässä sen penkin haukkumisen suhteen jne jne, mutta totuus on että välillä on ollu sulla pilkettä lähinnä ohimoilla kun joku on erehtynyt kehumaan penaa liikkeenä. En jaksa hakea lainauksia aikaisemmista posteista mutta melko fanaattiselta/kummalliselta penkin haukkuminen on välillä vaikuttanut.

Niin moni skidi kuitenkin kattoo sua kilsan ylöspäin, joten voisit mun mielestä lopettaa yhden hyvän liikkeen missään mielessä mollaamisen. Parhaiten lihaa rintaan saa varmaankin juuri kovalla penkkipunnerruksella, ainakin monet saavat.

Ihan hyvä vaan jos jää se penkki niiltä Hulkkia fanittavilta skideiltä vähemmälle, onpahan vähemmän olkapäävaivaisia rimppakinttuja tulevaisuudessa. Yliarvostettu liike ellei ole voimanostaja ja siinäkin se on vain n. 1/4 yhteistuloksesta.

Pena on liike muiden joukossa, toisille toimii toisille ei. Hulkki on oman mielipiteensä liikkeestä tuonut jo useampaan otteeseen esille, joten miksi jauhaa samasta asiasta aina uudestaan? Tuskinpa se mielipide muuttuu, sitä paitsi hyvinhän hulkki mielipiteensä perustelee. Hyvä liike penkki on, ei siinä mitään. Kovin on vain yliarvostettu.

Pena on liike muiden joukossa, toisille toimii toisille ei. Hulkki on oman mielipiteensä liikkeestä tuonut jo useampaan otteeseen esille, joten miksi jauhaa samasta asiasta aina uudestaan? Tuskinpa se mielipide muuttuu, sitä paitsi hyvinhän hulkki mielipiteensä perustelee. Hyvä liike penkki on, ei siinä mitään. Kovin on vain yliarvostettu.

Kato jos riitely alkaa jo hiipumaan edellisestä typerästä aiheesta ni on aina hyvä palata tuttuun ja turvalliseen väittelyyn esim. Hulkista ja penkkipunnerruksesta niin saadaan pidettyä sota yllä. :whip:

Back
Ylös Bottom