Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

eli kysymys ois onko järkeä aloittaa tällänen treeni ohjelma että vetäisin 4 kertaa viikossa kropan läpi? kuulostaa mun korvaan helvetin rankalta, mutta tuottaako se tulosta hyvin?

Aikanani kysyin joksenkin saman kysymyksen, ja minulle vastattiin että ei ole järkeä. Lihakset eivät millään ehdi tuossa ajassa palautua, joten kehitys jää puutteelliseksi. 3 kertaa viikossa on hyvä.

Olen sitä mieltä että voi hyvinkin toimia ja miksei voisi. Varoo tekemästä sarjoja loppuun asti, vaihtelee liikkeitä ym, eikä tee ihan täysillä aina niin varmana palautuu. Kokeilemalla selviää, mutta periaatteessa vaikka joka päivä voi treenata, eikä lihasten tarvitse olla palautuneet ennen seuraavaa treeniä. Ylikunto ei ole mikään sellainen asia joka 100% varmasti tulee kun tekee sitä tai tätä.
En siis suosittele erityisesti kun en tarkemmin tiedä näistä asioista, mutta en käsitä miksi tuossa jotain vikaa olisi jos fiksusti toteuttaa.

Millaista ohjelmaa kokeneemmat suosittelis. Perusteita ohjelmalle olis:
-nostaa penkin, MaVen/rinnallevedon, leukojen ja kyykyn tulosta
-säilyttää nykyiset lihakset
-2-3-jakoinen ohjelma (tai näiden yhdistelmä)
-vain perusliikkeitä
-aerobista tulee kohtuu paljon
-helposti muokattavissa (siis ei mitän % tarkkoja laskuja ennen treeniä, oon armeijassa)
-kalorit vaihtelee viikoittain, pyrin pitämään + puolella
-yksi kuntopiirimäinen treeni viikossa (pyrkimys parantaa leukoja, punnerruksia vatsoja ja selännostoja)

Jotain toimivaa ohjelmaa olis mukava saada, oon kokeillu vaikka mitä, mutta kaikki tyssää justiin tähän inttiin. Kannattaako aerobista harrastaa treenin jälkeen, jos haluaa parantaa cooperitulosta.

voisko joku vähän valaista mua että minkälaista se intervalli on?
tai linkittää hyvä thread joka koskee intervallitreeniä

Intervallitreenissä yhdistellään nopeuspyrähdyksiä ja palauttavaa, rauhallista liikettä. Esimerkiksi aluksi hölkkäät kevyellä tahdilla ja sit otat sellaisen nopeuspyrähdyksen eli juokset kovaa ja taas hidastat tahdin kevyeeseen hölkkään jne.
Näin olen itse tämän intervalliharjoittelun ymmärtänyt, mutta viisaammilta parempia neuvoja kehiin

^^ noin se menee. Vaikka 30sek kävelyä/hölkkää ja sit vaikka 10-15sek täysillä :evil: ja samaa toistat vaikka 10 min.

Intervallitreenissä yhdistellään nopeuspyrähdyksiä ja palauttavaa, rauhallista liikettä. Esimerkiksi aluksi hölkkäät kevyellä tahdilla ja sit otat sellaisen nopeuspyrähdyksen eli juokset kovaa ja taas hidastat tahdin kevyeeseen hölkkään jne.
Näin olen itse tämän intervalliharjoittelun ymmärtänyt, mutta viisaammilta parempia neuvoja kehiin

Näinpä. Kannattaa lukasta HIIT:stä.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_interval_training

Täällä on paljon topikkeja pömppiksistä ja muista sellaisista, mutta kysyn nyt silti. Eli mulla on helvetinmoinen ihrakerros vyötäröstä kylkiluiden ''yläpäähän'' asti ja siitä alkaa rintojen ihraosuus. Ajattelin hölmöyksissäni laittaa kuvan LOL mutta siitä tulisi ruumiita. :) Mitä liikkeitä ja sarjoja sekä toistoja pitäisi tehdä että saisin itse kiinteäksi, jaloista mahasta rinnasta, kaikkialta? Tosin kuva antais osviittaa millaisesta ongelmasta on kyse..

Täällä on paljon topikkeja pömppiksistä ja muista sellaisista, mutta kysyn nyt silti. Eli mulla on helvetinmoinen ihrakerros vyötäröstä kylkiluiden ''yläpäähän'' asti ja siitä alkaa rintojen ihraosuus. Ajattelin hölmöyksissäni laittaa kuvan LOL mutta siitä tulisi ruumiita. :) Mitä liikkeitä ja sarjoja sekä toistoja pitäisi tehdä että saisin itse kiinteäksi, jaloista mahasta rinnasta, kaikkialta? Tosin kuva antais osviittaa millaisesta ongelmasta on kyse..

Et pysty polttamaan paikallisesti rasvaa mistään/millään. Toisin sanoen ainoastaan olemalla miinuskaloridieetillä, voit polttaa rasvaa. Geenit vieläpä määräävät, että mistä se rasva ensin lähtee. Toisilla vatsamakkarat tuntuu pysyvän, vaikka muuten olisi tiukka. Toisilla taas ne viimeiset rasvat löllyy jossain muualla, kuten jaloissa.

Tereppä tere, ensimmäinen postaus tänne :)

Elikkäs siis mitenkäs tällänen ohjelma toimii 17v/67kg/170cm kaverille:

Penkkipunnerrus: 4x10
Pystypunnerrus takaa: 3x10
Ylätalja eteen: 3x10
Ranskalainenpunnerrus: 3x10
Hauiskääntö: 3x10
Jalkaprässi: 4x10
Vatsalauta 2x35 plus rutistukset 2x20

Eli siis yksijakoinen ohjelma kolme kertaa viikossa. Pidemmillä sarjoilla, koska pääpaino olis massalle eikä voimalle.
Kritiikkiä/tyrmäyksiä/neuvoja kiitos :)

Ok,kiitti Kaakku84 vois varmaan totutella siihen että siinä se on ja pysyy ja kehittää muuta lihasmassaa ja voimaa. :)

Ok,kiitti Kaakku84 vois varmaan totutella siihen että siinä se on ja pysyy ja kehittää muuta lihasmassaa ja voimaa. :)

Niin, siis tarkoitin, että rintalihas-liikkeillä ei saa rasvaa pois rinnan alueelta, eikä vatsalihas-liikkeillä vatsan alueelta jne. Ihmisillä on omia ongelmakohtia, joissa ne suurimmat/viimeiset fläsät majailee. Kaikki voivat kuitenkin laihtua, myös ongelmakohdistaan. Eli kyllä ne sinunkin rasvasi sieltä lähtee, kun alat dieetata. :thumbs:

Hmm...lähinnä sitä että kun rasva on poissa, alkaa vatsalihasliikkeiden avulla tulla sixpäkki esiin ajan myötä?

Back
Ylös Bottom