Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Morjens kaik.Mua on vaivannu pari päivää nämä aminohappo koostumus kasvikunnan ja eläin kunnan proteiinien välillä.Eläin kunnan valkuais aineissa on kaikkia välttämättömiä aminohappoja,mutta entä kasvikunnan?

Morjens kaik.Mua on vaivannu pari päivää nämä aminohappo koostumus kasvikunnan ja eläin kunnan proteiinien välillä.Eläin kunnan valkuais aineissa on kaikkia välttämättömiä aminohappoja,mutta entä kasvikunnan?

Asiahan on niin että kasvit pystyvät itse valmistamaan kaikki tarvittavat aminohapponsa ---> eläimien pitää saada ne muista eläimistä tai kasveista. Joten kuvittelisin että kummassakin on nämä välttämättömät aminohapot.

"Eläinperäiset elintarvikkeet ovat ylivertaisia proteiininlähteitä, sillä niiden sisältämät proteiinit ovat täydellisiä. Kasviproteiinit ovat pääasiassa epätäydellisiä. Proteiinia, jossa on proteiinintuotannon kannalta liian vähän yhtä tai useampaa välttämätöntä aminohappoa, kutsutaan epätäydelliseksi proteiiniksi. Täydellisissä proteiinissa on kaikkia ihmiselle välttämättömiä aminohappoja sopivassa suhteessa. Eläinperäiset elintarvikkeet ovat ylivertaisia proteiininlähteitä, sillä niiden sisältämät proteiinit ovat täydellisiä. Kasviproteiinit ovat pääasiassa epätäydellisiä." " Yhdistelemällä toistensa puutteita paikkaavia kasvikunnan ruoka-aineita voidaan puhtaasta kasvisruoastakin saada kaikkia tarvittavia aminohappoja."

(Ilander, Borg, Laaksonen, Mursu, Ray, Pethman & Marniemi 2006. Liikuntaravitsemus. VK-kustannus.)

:nolo: Ok, mä oon idiootti, mutta silti kysyn selvennystä. Mä oon pihalla kun lumiukko näitten raakojen ja kypsennettyjen lihojen ravintoarvojen kanssa:

Teen kalorilaskuriin aterian mihin laitan 400g kanansuikaleita ja 450g wokkivihanneksia. No niin, nyt valitsen syöväni ateriaa 200g. Arvot tulee siis raa´asta lihasta ja wokista... Onko todellisuudessa kaloreita enemmän vai vähemmän? Luulisin, että vähemmän, jos lihan paino pienenee kypsennyksen jälkeen. Eli tuleeko kaloreita todellisuudessa vähemmän mitä merkitsen? Apua, mä en kestä tätä henkistä blondiutta.:D

epätietoinen keppijumppaaja kysyy!

:nolo: palautusjuoma vaiko maitoproteiini (valmis jauheet), ompi parempi välipalana nautittavaksi?

:nolo: Ok, mä oon idiootti, mutta silti kysyn selvennystä. Mä oon pihalla kun lumiukko näitten raakojen ja kypsennettyjen lihojen ravintoarvojen kanssa:

Teen kalorilaskuriin aterian mihin laitan 400g kanansuikaleita ja 450g wokkivihanneksia. No niin, nyt valitsen syöväni ateriaa 200g. Arvot tulee siis raa´asta lihasta ja wokista... Onko todellisuudessa kaloreita enemmän vai vähemmän? Luulisin, että vähemmän, jos lihan paino pienenee kypsennyksen jälkeen. Eli tuleeko kaloreita todellisuudessa vähemmän mitä merkitsen? Apua, mä en kestä tätä henkistä blondiutta.:D

En tajunnut kyllä mitään tästä.

Punnitset aina sen raa'an mukaan. Jos laitat ruokaan 400g suikaleita ja 450g wokkia, sitten syöt puolet siitä, niin laitat laskuriin 200g suikaleiden ja 225g wokin arvot.

:nolo: palautusjuoma vaiko maitoproteiini (valmis jauheet), ompi parempi välipalana nautittavaksi?

Itse suosisin maitoproteiinia koska se imeytyy hitaammin ja pitää kylläisempänä verrattuna palkkarin heraan, eikä palkkarin nopeat hiilihydraatit oikein sovi välipalaksi.

Kysyisin semmoista, että onko tämä terveellinen välipala:

150 g raejuustoa
2 palaa ruisleipää med 15 % juusto, kurkku ja margariini
kuppi kahvia maidon kera

Noista tulee noin 300 kcal, 33 g protskua, 30 g hiilareita ja 5,5 g rasvaa. Salilla käyn kolmisen kertaa viikossa ja päivittäin lenkillä.

Kysyisin semmoista, että onko tämä terveellinen välipala:

150 g raejuustoa
2 palaa ruisleipää med 15 % juusto, kurkku ja margariini
kuppi kahvia maidon kera

Noista tulee noin 300 kcal, 33 g protskua, 30 g hiilareita ja 5,5 g rasvaa. Salilla käyn kolmisen kertaa viikossa ja päivittäin lenkillä.
Terveellinen, yes, mutta ei riittävä jos tavoite on saada massaa.
Lisää tuohon esim. kaurahiutaleita tai mysliä ainakin aluksi. Ja leivälle kinkkua. Aamulla kannattaa saada IMO reilusti kaloreita, jaksaa paremmin päivän. Tuo 300kcal on aika vähän, jos tavoite on kolmen tonnin paremmalla puolella.

kuinka paljon salilla yleensä kuluttaa kaloreita/energiaa? tai mite sellase sais selville suunnillee :) ohjelma on perus 2-jakonen massaohjelma johon menee n. puoltoista tuntia, 25-30 sarjaan.

Lihan ravinto arvo ei paljoa muutu,koska vesihän se siitä haihtuu.
En tiedä,oonhan vaa valmistuva leipuri.En kokki:D

Mitä mieltä olette minun syömisistäni? Olen tietoisesti mennyt miinus kaloreilla ja olen saanut painoa pudotettua 84->73kg vuoden aikana.Tarkoituksena olisi kiinteyttää ja hankkia vähän lisää lihaksia. Mitat 184/73 ja 21 vuotta.

6:15. Pari ruisleipää, hieman Beceliä, kinkkusiivu ja joqurtti. Joskus appelsiini. kahvi
9:00 Appelsiini, joskus pari ruisleipää. Kahvi
11:00 Yleensä joku liha tai kala keitto. Joskus lohta, joskus taas ruisleipää. Kuitenkin Joku normaali ruoka. Ei kuitenkaan pizzoja, hamppareita, hodareita tms.
15-16 Maitorahkaa 300-400g ja ananasta.
18:00 Sama kuin päivällä klo 11:00
20:00 salille. yleensä (10x3-4 sarjoja.)
21:30 Protsku juoma (Nutri Plus pro gainer) http://www.fennonatura.fi/products.php3?action=list&id=207
maitorahkaa 200g ja ananasta. Ruisleipä becelillä ja leikkeleellä.

Työni 7:00-15:00 on melko raskasta. Tavoitteena olisi pysyä hieman miinus kaloreilla. Päiväkulutustani on kuitenkin melko vaikea laskea kun se heittelee laidasta laitaan. Laskin suunnilleen: 2600-3100Kcal ja aterioista tulee noin 2000Kcal. Minkalaista ruokavaliota suosittelette? Muutoksia?

Mitä mieltä olette minun syömisistäni? Olen tietoisesti mennyt miinus kaloreilla ja olen saanut painoa pudotettua 84->73kg vuoden aikana.Tarkoituksena olisi kiinteyttää ja hankkia vähän lisää lihaksia. Mitat 184/73 ja 21 vuotta.

6:15. Pari ruisleipää, hieman Beceliä, kinkkusiivu ja joqurtti. Joskus appelsiini. kahvi
9:00 Appelsiini, joskus pari ruisleipää. Kahvi
11:00 Yleensä joku liha tai kala keitto. Joskus lohta, joskus taas ruisleipää. Kuitenkin Joku normaali ruoka. Ei kuitenkaan pizzoja, hamppareita, hodareita tms.
15-16 Maitorahkaa 300-400g ja ananasta.
18:00 Sama kuin päivällä klo 11:00
20:00 salille. yleensä (10x3-4 sarjoja.)
21:30 Protsku juoma (Nutri Plus pro gainer) http://www.fennonatura.fi/products.php3?action=list&id=207
maitorahkaa 200g ja ananasta. Ruisleipä becelillä ja leikkeleellä.

Työni 7:00-15:00 on melko raskasta. Tavoitteena olisi pysyä hieman miinus kaloreilla. Päiväkulutustani on kuitenkin melko vaikea laskea kun se heittelee laidasta laitaan. Laskin suunnilleen: 2800-3500Kcal ja aterioista tulee joku about 2000Kcal. Minkalaista ruokavaliota suosittelette? Muutoksia?
Tällä ateria määrällä jaksaa ihan hyvin, mutta taitaa olla vähän liian laiha ruokavalio:nolo:

olen kuullut juttua että lisäravinteita (tässä tapauksessa, mass g) ei saa käyttää maidon kanssa pitääkö paikkansa, eli menettävätkö lisäravinnejauhot tehoaan jos ne tekee maitoon?

Mitä mieltä olette minun syömisistäni?
Parissa ekassa ateriasta proteiini puuttui melkein kokonaan. Ja viimeisellä aterialla juot sen Pro Gainer juoman palautusjuomana heti treenin jälkeen ja treenin jälkeisenä ateriana normaali hiilari + proteiini ateria ja ei muuta ku untemaille.

olen kuullut juttua että lisäravinteita (tässä tapauksessa, mass g) ei saa käyttää maidon kanssa pitääkö paikkansa, eli menettävätkö lisäravinnejauhot tehoaan jos ne tekee maitoon?
Jos palautusjuomaa halutaan tehdä niin maito heitään suoraan tuonelan porteista sisään eikä paluuta ole. Mutta jos välipalana haluaa tehdä, niin silloin maitoon tekeminen on aivan suositelvataa, koska kaseiini hidastaa konseraatin imeytymistä. Ja tuota Mass G:tä ei kannata käyttää välipalana vaan ainoastaan palautusjuomana sillä siinä on nopean hiilarin määrä jo kuolettavan kova normaalille välipalalle.

ok, voiko mitään palautus juomia tehdä sitten maitoon?

No, kaikki palautusjuomat voi tehdä maitoon. Maito tosin hidastaa imeytymistä (jonkin verran), joten kannattaa tehdä mieluummin veteen (jotta elimistö saa nopeasti rakennusainetta ja palautuminen nopeutuu). Tämähän se NGV:n pointtikin oli...

kiitos tiedoista valaisi asiaa paljon:)

Kaikkien puolesta: Eipä kestä! :)

Back
Ylös Bottom