Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

Mavessa painot nousee ylös oikein mukavasti ja selkä suorana. Ongelmani on painojen laskussa. Miten tuo lasku tapahtuu oikeaoppisesti. Ongelmanani on pitkät jalat, jolloin polvet "tulevat tielle" ja joudun väistämään polvia. Tässä kikkailussa alaselkä pääsee helposti kaarelle.

Selvä. Jos korvaisi kyykyn alkuun prässillä ja sitten mavea vaan pitkiä sarjoja pienillä painoilla. Ja paljon vatsoja ja selän ojennuksia. Vai? On meinaan tälläkin hetkellä alaselkä vähän jumissa:(

Kaikkein tyhmintä on tuossa tilanteessa korvata kyykky prässillä ja heikentää näin entisestään keskikroppaa. Vähennä kyykystä painoja ja keskity tekniikkaan niin, että selkä pysyy suorassa, eikä liike kaadu eteen. Ota lisäksi mukaan raskaita vatsalihasliikkeitä kuten voimapyörä, janda-rutistukset tai jalkojennosto tangosta roikkuen.

Mavessa painot nousee ylös oikein mukavasti ja selkä suorana. Ongelmani on painojen laskussa. Miten tuo lasku tapahtuu oikeaoppisesti. Ongelmanani on pitkät jalat, jolloin polvet "tulevat tielle" ja joudun väistämään polvia. Tässä kikkailussa alaselkä pääsee helposti kaarelle.

Anatomialleen ei mitään voi, mutta koita kääntää jalkateriä vähän ulospäin, ja kun menet alas, kuljeta myös polvia jalkaterien suuntaan. Silloin polvet ovat vähemmän tiellä kun ne menevät sivullepäin kans.

Toinen vaihtoehto on vetää välistä. Eli tehdä sumomavea.

Kaikkein tyhmintä on tuossa tilanteessa korvata kyykky prässillä ja heikentää näin entisestään keskikroppaa. Vähennä kyykystä painoja ja keskity tekniikkaan niin, että selkä pysyy suorassa, eikä liike kaadu eteen. Ota lisäksi mukaan raskaita vatsalihasliikkeitä kuten voimapyörä, janda-rutistukset tai jalkojennosto tangosta roikkuen.

Jep, samaa mieltä. Pidä artoo kyykky ohjelmassa, pudota painoja kunnes selkä pysyy suorassa. Kiinnitä myös huomiota tangon oikeaan sijaintiin, ts. ettei se ole niskassa nikamien päällä vaan alempana. Tällöin ei kaadu niin helposti. Vatsalihasliikkeet ohjelmaan tosiaan, ja eipä mavesta ja/tai selkäojennuksistakaan mitään haittaa ole.

Jos haluaa perusliikkeissä pysyä, niin kyykyn voisi korvata etukyykyllä tai sitten maastavedon alataljalla. Ja jos tuota alataljaa käyttää perusliikkeenä, niin sitä on turha tehdä selkä staattisessa jännityksessä pelkillä lavoilla vetäen vaan reilusti alaselällä vauhtia ja isoilla painoilla. Kuitenkin pitäen suoritus hallittuna.

Melkein suosittelisin, että jos nuo kivut on vähänki pitempään jatkuneet niin käy fysioterapeutilla, niin se taivuttelee jalat jne. ja katsoo löytyykö kropasta mitään selkeää syytä oireille.

2 jakoisella treenaan, ja alatalja kuuluu ohjelmaan muutenkin. Olen tehnyt maven tilalla tähän asti sjmv:tä (tai polvilta vetoa) suht pienillä painoilla.

Ota lisäksi mukaan raskaita vatsalihasliikkeitä kuten voimapyörä, janda-rutistukset tai jalkojennosto tangosta roikkuen.

mitä nämä janda- rutistukset on?

Vatsoja olen tehnyt 2krt/vko
http://people.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Puntti/Jhulmiabs3.wmv
tästä videosta kahta ensimmäistä liikettä.

Pitää tuota fysioterapeuttia harkita tosissaan, ei nimittäin kivut ole kokonaan vielä hävinneet vaikka olen vähän keventänyt treeniä, käyttänyt kylmävoiteita ja nyt on palauttava viikko menossa. Vasen lonkka myös välillä vihoittelee :(

julle luultavasti on ylivoimainen selänojennuksiin verrattuna jos kyykkyä varten haluaa keskivartaloon voimaa, korjatkaa jos olen väärässä

Pakko vaivata vielä jto:ta!!
Mitä mahdat olla mieltä tosta ykkössivun mave ohjelmasta, kun pitäisi siinä samalla reenata vapaaottelua noin 4-6 kertaa viikkoon, mahtaako palautua tai mennä liian juntturaan paikat kun on noi omatkin reenit aikas kovia. Niin ja sitten kun mulla on tossa selässä vielä vähän vikaa ja se on mavessa joskus pasahtanutkin (alin nikama luutumatta)
Tai olisiko ehdottaa mitään muuta hyvää korviketta mavelle?

anteeksi epäselvästä postauksesta ja kiitos jos jaksat vastata!:worship:

Niin ja kertokaa jo ohjelmaa kokeilleet,että kuinka rankalta ohjelma tuntui ja kuinka jumiin paikat meni? yksilöllistä tietenkin mutta kumminkin!:)

no ton ohjelman suunnittelin ihan voimailijalle. en tekis maastavetoa kolmee kertaa viikkoon, jos oma laji kuiteniin sisältää paljon nostoja ja vääntöö.

ohjelma on rankka, mutta koska sarjoja ei viedä loppuun asti, se ei juuri jumita. tiedänpähän tyyppejä, jotka on tehny tosta 4-5 krt/vko variaatiotakin.

et kuitenkaan tiedä, palaudutko, ellet kokeile. suosittelisin kuitenkin hieman eri lähestymistapaa sulle. riippuu myös paljon lajitreenien jaksotuksesta. sehän on jotenkin jaksotettu, eikö???

minä taas ajattelin kokeilla tuota korkeaan vetoon (tosin minun tapauksessa tuonne navan ja rintalastan väliin) tekisin rinnalle vetona mutta kun ei ranne kestä. ohimennen offtopikkia: mitä olette mieltä rinnalle vedosta vasta otteella?
tehnyt sitä nyt vähän lattiasta ja tuosta "roikustakin" ja täytyy sanoa että on koko kropan liike, ei hauis liike.

Back
Ylös Bottom